Ga naar inhoud

Woorden die je door strips leerde kennen


esteban²

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
Gast Kameraad Mauser

Donderbus.  Synoniem voor kanon.
Steekijzer, hakijzer, steeklat...  Lambik wanneer hij het over zwaarden heeft, tijdens een van de vele terug-in-de tijd-reisjes.
Ijzeren vogel: primitieve indianenstammen die een vliegtuig beschrijven. In dezelfde categorie onder te brengen als wentelwiek.
Stalen ros: auto. Middeleeuwers en ander pre-industrieel volk dat in contact komt met 20e eeuwse technologie.
Maliënkolder. Hemd/tuniek,bestaand uit ijzeren ringetjes aan elkaar gevlochten, wat deel uitmaakte van het standaard gevechtstenu tijdens de Romeinse, vroeg-middeleeuwse en deels ook renaissance-tijd.  Bron: Rode ridder.

Link naar reactie
  • 8 months later...
1 uur geleden, Aleksandr zei:

oH, een juweel?   :unsure:

 

(Torque is a measure of the force that can cause an object to rotate about an axis.   😇)

 

Een torque of torc is in de Keltische, Germaanse en Noordse cultuur een gesmeed sieraad (halsband of armband) uit edelmetaal (goud, zilver), maar ook van brons, hol of massief, vaak gevlochten en gedraaid, en cirkelvormig omgebogen, waarbij de knoppen aan beide uiteinden elkaar bijna raken.

 

afbeelding.png.59d45cefb70a6f185c02161252102635.png

Link naar reactie
Op 1/10/2019 om 19:06, Hardcover zei:

Hefschroefvliegtuig (bron: Buck Danny deel 6, uitgeverij Dupuis, Brussel, jaren 50)

Ontworpen door een vernufteling, neem ik aan.

 

Ik heb massa's woorden leren kennen door strips, en toen ik in het 6e leerjaar zat, had ik de grootste woordenschat van de hele klas. Dat was of een domme klas, of het bewijs dat je talenkennis niét achteruitgaat door strips te lezen.

Link naar reactie
14 uren geleden, Peter Motte zei:

Ontworpen door een vernufteling, neem ik aan.

 

Ik heb massa's woorden leren kennen door strips, en toen ik in het 6e leerjaar zat, had ik de grootste woordenschat van de hele klas. Dat was of een domme klas, of het bewijs dat je talenkennis niét achteruitgaat door strips te lezen.

Het was een domme klas.

Link naar reactie
18 uren geleden, cinco zei:

Ik was niet echt vertrouwd met appelsoorten, dus ik had van een goudrenet nog nooit gehoord.

 

 

 

Ooit gehad op een kwis: andere naam voor De Schone van Boskoop, eerste letter moest een G zijn.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 3 months later...
Op 18/9/2019 om 11:27, cartoonesk zei:

... in een strip, bedoel ik. Ik wil niemand op slechte ideeën brengen.

 

Voorbeeld uit ik weet niet welke strip (edit 2021, Uit De Beverpatroelje) :

 

 

chloroform.jpg

 

Heel klassiek in de strip.

In films ook, maar nooit in werkelijkheid, omdat choloform heel lastig te doseren is. Ofwel heb je te weinig en duurt het veel te lang vooraleer je slachtoffer bewusteloos valt, ofwel heb je teveel en kan je met een dode zitten.

Link naar reactie
3 minuten geleden, Blutch zei:

Alleen al de titels van Suske en Wiske zijn een geweldige woordenschatbron: wattman, tjiftjaf, bokkerijders, varaan, raap, ketje...

 

En dat is dan een duidelijk verschil met Jommeke. Alle Jef Nys titels zijn voor jonge lezers perfect te begrijpen. Enkel pimpeltje(sland) kon wat problemen opleveren. Of kemel.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...