Ga naar inhoud

De Manga Die Een Mens De Overstap Doet Maken


linthout

Recommended Posts

Het is geen geheim dat ik een afkeer heb van Manga's. Het lijkt me een opgeblazen hype, wat hip door de omgekeerde leesvolgorde, maar bovenal een nieuw middel voor de geeks om zich af te zetten van de massa. Ik probeerde al eens eerder manga te lezen (Met als bekendste Deathnote, die vrijwel overal als "beste" wordt bestempeld.) Dat is me niet bevallen.

Toch wil ik het nog één kans geven. Welke manga raad je dan aan? 

Adolf van Tezuka.

Als je deze ook slecht vindt houdt het op. (ik vond Deathnote ook niks trouwens)

Link naar reactie

Manga is zo oud als de straat, het zijn gewoon japanse strips. In japan lezen ze al duizenden jaren van rechts naar links. Sommige uitgeverijen spiegelen het niet omdat je dan ook de natuurlijke leesvolgorde spiegelt. Wat is daar nu hype aan?

 

Probeer lone wolf and cub eens, maar dan zeker 7 delen voor je je een mening vormt. En anders de twee delen herinneringen van taniguchi

Link naar reactie

Mijn eerste manga was Monster (Urasawa), een hele goed keuze achteraf bekeken. Daarna kwamen Ode aan Kirihito (Tezuka) en Herinneringen (Taniguchi). Die drie behoren nog altijd tot mijn favoriete reeksen, dus dat waren de ideale instappers. En je hebt meteen drie grootmeesters in huis. Eventueel kan je Ode aan Kirihito vervangen door Message to Adolf, zoals Linthout zegt, want die is nóg beter.

 

Monster is 18 delen, maar is er van bij het begin boenk op, dus je kan na deel 1 al concluderen of het iets voor jou is. De andere titels zijn allemaal tweeluiken.

 

Wat die leesrichting betreft: ik heb eigenlijk liever dat ze niet spiegelen en de oorspronkelijke leesrichting behouden, want dat spiegelen kan soms leiden tot verwarring bij het lezen zoals Timhardt ook al aangeeft.

 

Als ik één naam moet noemen hou ik het op Monster.

Link naar reactie

Luister naar Linthout.

 

LWC vind ik (afgezien van het feit dat het mijzelf niet aanspreekt) geen goede aanbeveling voor een newbie

met het noodzakelijke intro dat je je door de eerste 7 (9 las ik ook eerder) heen moet worstelen....

 

Taniguchi daarentegen is idd ook een mooie aanbeveling.

Link naar reactie

Luister naar Linthout.

 

LWC vind ik (afgezien van het feit dat het mijzelf niet aanspreekt) geen goede aanbeveling voor een newbie

met het noodzakelijke intro dat je je door de eerste 7 (9 las ik ook eerder) heen moet worstelen....

 

Taniguchi daarentegen is idd ook een mooie aanbeveling.

 

 

worstelen is veelgezegd he? In de sfeer komen is misschien beter. Het was mijn eerste strip over edo japan (beetje onze westerse middeleeuwen), een zeer speciale periode uit de japanse geschiedenis, zeker als buitenlander weet je niet waar je aan toe bent met al die vreemde dagelijkse gewoontes en rites. Daarna heb ik ook Blade of the immortal, vagabond en de andere reeksen van koike gelezen, ook geen evidente lectuur, maar met de basiskennis over edo-japan kwam ik daar veel makkelijker 'in'.

Link naar reactie

Het is geen geheim dat ik een afkeer heb van Manga's. Het lijkt me een opgeblazen hype, wat hip door de omgekeerde leesvolgorde, maar bovenal een nieuw middel voor de geeks om zich af te zetten van de massa. Ik probeerde al eens eerder manga te lezen (Met als bekendste Deathnote, die vrijwel overal als "beste" wordt bestempeld.) Dat is me niet bevallen.

Toch wil ik het nog één kans geven. Welke manga raad je dan aan? 

Heel bekend dit. Death Note is zwaar overrated imo. Een hoop teen angst en nauwelijks suspense.

 

Als iemand die net over is gestapt raad ik je aan te beginnen met Monster. Daar ben ik ook begonnen. Monster is een meesterlijke thriller die niet onder doet voor de gemiddelde HBO serie. Er zitten geen bovennatuurlijke of sci fi elementen in. Bovendien is hij razend spannend met zeer goed uitgedachte personages en een fantastisch plot vol grote twists. Hij begint wat traag maar vanaf een derde in het verhaal kun je niet meer stoppen. De manga is helaas helaas momenteel niet verkrijgbaar maar er zijn drie manieren waarop je het toch tot je kunt nemen.

 

1. Er komt binnenkort een "perfect edition" uit van de reeks. Echter gezien het feit dat je nu wil beginnen aan manga en Monster in mijn optiek het beste startpunt is, is dat niet ideaal.

 

2. Je kunt m online lezen. Vrij weinig manga is in vertaling te koop maar van vrijwel alle manga staan fanvertalingen online.

 

3. Je kunt doen zoals ik en de vrijwel woord voor woord geadapteerde anime serie kijken.

 

De enige alternatieven die ik kan bedenken zijn Pluto en 20th Century Boys. Die zijn van dezelfde auteur als Monster en net zo spannend maar beide wel met wat sci fi elementen en een beetje absurdistisch.

 

PS: Dat van die "doet niet onder voor een HBO serie" was geen loze kreet. Er komt een Amerikaanse live action remake van Monster voor HBO gemaakt door Guillermo del Toro en Steve Thompson (Sherlock)

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

 

Als iets meer dan 2 delen nodig heeft om goed te worden, is het slecht.

 

Je leest slecht stuvio.

Lone wolf heeft even nodig om de sfeer te zetten en het verhaal te laten beginnen.

Zoals de 'the godfather' films ook een uur nodig hebben om de toon te zetten.

Maar dat zijn natuurlijk ook zeer slechte films.

Link naar reactie

Monster, Pluto en 20th Century Boys (allen van Urasawa) zijn inderdaad goeie instappers. Het werk van Taniguchi en Tezuka ook.

Zelf vind ik Akira en Full Metal Alchemist zeker ook aanraders.

 

Stuvio: heel tof dat je manga nog een kans geeft terwijl je er een afkeer van hebt!

Link naar reactie

De anime van monster vond ik langdradig.

Weet niet of dat bij de manga ook het geval is?

 

De anime en de manga zijn hetzelfde dus ja. En zoals ik al zei. Hij begint traag. Maar vanaf afl25 kun je onmogelijk nog stoppen. Usasawa bouwt de suspense op zo'n manier op da het je volledig in de ban houdt. Monster speelt in op de diepste angst van de mens: het monster onder het bed. Alleen is het monster hier geen echt monster. Het enige monster dat er is, is dat van een vernietigde jeugd. En dat is alles wat ik weg ga geven. Sinds ik Monster heb gezien ben ik volledig verkocht wat manga betreft.

 

Monster, Pluto en 20th Century Boys (allen van Urasawa) zijn inderdaad goeie instappers. Het werk van Taniguchi en Tezuka ook.

Zelf vind ik Akira en Full Metal Alchemist zeker ook aanraders.

 

Pluto is ook een goeie. Die heb ik gelezen na Monster. Op zich komt qua sfeer komt 20th CB iets meer in de buurt maar als je houdt van filosofische SF is Pluto een must. Akira heb ik niet gelezen maar de film kon mij absoluut niet bekoren. Full Metal Alchemist is de beste manier om iemand zijjn vooroordeel over manga te blijven behouden. Overduidelijk Shonen. Als je éénmaal Franco-Belgische strips hebt gelezen is Shonen manga geen optie meer.

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Pas op, ik begrijp hoe jullie zich moeten voelen. Wanneer je iets ziet als je jong bent en het is goed, dan is het moeilijk om in te zien dat dit later wel eens verouderd zou kunnen zijn. Ik heb dat natuurlijk ook. Maar ik sta (gelukkig) niet alleen in mijn mening dat The Godfather (I) hopeloos verouderd is. Er is nog hoop, want mensen die 1 niet goed vonden, zeggen me wel dat 2 een pak beter is, maar dat moet ik nog ontdekken. Hij staat in ieder geval op m'n Digicorder.

 

zelf al is deel een tikje beter, het blijft slecht, want het komt traag op gang! :e011:

Link naar reactie

Om je trek nog wat te versterken: een fantrailer voor de anime serie. Let niet op de tekst in beeld. Dat is onjuiste info en staat er alleen maar omdat de trailer in zekere zin een knipoog is naar de teaser van The Girl with the Dragon Tattoo. Maar de beelden geven een goeie indruk van wat voor soort serie het is zonder iets weg te geven over het plot.

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Dit is wat ik na het zien van de serie te zeggen had over Monster:

 

De sublieme reeks MONSTER inmiddels volledig gezien. Een duizelingwekkende rit naar de diepste, donkerste krochten van de menselijke geest. Een reis terug in de tijd naar de meest diep weggestopte, meest nachtmerrieachtige jeugdervaringen. Monster is een superieure thriller die je van begin tot eind doet blijven raden. De serie verliest nooit echt zijn focus en blijft uitermate boeiend gedurende de complete 74 afleveringen. Meer nog de laatste 10 afleveringen zijn de reinste puntje van je stoel werk. De twists blijven zich opstapelen tot de grote onthulling die ons zowat van ons stoel deed flikkeren en een zowaar episch en zeer bevredigend einde. Her en der zitten er een paar "filler" afleveringen tussen maar dat is denk ik ook onvermijdelijk in zo'n lange serie. Dus nee de serie is niet helemaal perfect maar het is een zeer vaardig gemaakte, uitermate spannende, behoorlijk onderhoudende en behoorlijk intelligente serie. Wat het mist aan dat kleine beetje extra diepgang maakt het meer dan goed aan intelligent plotting, fascinerende personages en een zeer degelijk opbouw. Het is niet de beste serie aller tijden maar toch zeker wel één van de besten die ik gezien heb.

****

 

En dit was mijn reactie na het lezen van 20th CB.

 

De eerste 15 delen van 20th Century Boys gelezen. Heel erg genoten van deze reeks. Fantastisch gecompliceerd vol rijke en interessante personages, (en Koizumi Kyoko, kan iemand die meid even doodschieten a.u.b.?) en zeer fantasierijk in beeld gebracht. Urasawa bewijst zich wederom een meester van de suspense door 12 delen lang het mysterie van de identiteit van het meesterbrein in stand te houden zonder dat je als lezer interesse verliest. Sterker nog, hij weet de spanning zo goed vast te houden dat je over het mysterie blijft malen. Zo ver ging het zelfs bij mij dat ik lijstjes ging opstellen met verdachten. De laatste paar delen voor de grote onthulling zat ik op het puntje van mn stoel de bladzijden om te slaan met de snelheid van het licht zo graag wilde ik het weten. Maar 20th CB is meer dan alleen een superieure whodunnit. Meer nog dan zelfs Monster is dit echt een epic. Uitgespreid over drie tijdsperiodes is 20th Century Boys een uitermate gecompliceerd heldenepos vol actie, intrigies, grote onthullingen en emotionele momenten. Een vergelijking met series als Battlestar Galactica en Lost is niet uit de lucht gegrepen. En toch sleept de serie nergens voort. Ieder nieuw deel introduceert weer een nieuw en interessant element. Zij het een nieuw, fantastisch ontwikkeld personage die ook echt iets toevoegt aan de verhaallijn. Of een nieuwe grote onthulling. Of in sommige gevallen zelfs een fantastische tussenfinale zoals in deel 5 en 15. Dat gezegd hebbende...ik moet nog wel 7 delen dus misschien dat het nog in niveau een duikvlucht neemt maar ik betwijfel het. Een zeer intelligent, extreem goed geschreven heldenepos van gigantische proporties: 20th CB is een reeks die in geen enkele verzameling mag ontbreken. Bijna alles aan deze reeks is ongelooflijk goed, het plot, de dialogen, de tekeningen, de personages. Nu ja bijna alle personages dan. Had ik Koizumi Kyoko al genoemd? :e012:

 

Nu moet ik wel zeggen dat het eind van 20th CB niet zo goed is als dat van Monster. Monster eindigt met climax van epische proporties die op alle vlakken zeer bevredigend is. 20th CB eindigt meer met een sisser dan een bang. Toch is raad ik hem zeker wel aan want de eerste 15 delen zijn fantastisch.

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

urasawa's en eindes. komt het ooit nog goed? er zijn veel mensen die het einde van monster ook slecht vinden. Ik vond beide reeksen erg goed, de eindes gewoon goed, voor zover je dat apart kan beoordelen. Geen climax en ook geen sisser. Die climax was zowiezo lastig denk ik. In elk deel van urasawa zitten er talloze.

Link naar reactie
Gast Natte aap

dat alleen Dio, Dio snapt, ok. Maar vond je FMA nu zo fantastisch? Best een aardige reeks, goed getekend, vlot geschreven en heel spannend. Zeer goed. Maar ik twijfel of het in mijn top 10 zou komen. Da's op zich niet om te zeggen dat FMA een slechte reeks is, maar ik zou er dan eerst minstens 10 andere aanraden :)

 

Het is ook maar een kwestie van smaak natuurlij. Wat de een geweldig vindt, vindt de ander maar gewoon of zelfs slecht.

Link naar reactie

Ik vond dat heel erg plezant, ja. Emotioneel uitgebalanceerde queeste, bevredigende ontknoping - een zwak punt voor redelijk wat van de manga die ik tot nu toe las -, mooi uitgewerkte wereld, magisch systeem waarbij je je iets kunt voorstellen, tegenstanders van het juiste kaliber, hoofdpersonages met sterktes en gebreken, nevenpersonages met hun eigen karakter.

Meer moet dat niet zijn.

Link naar reactie
Gast Natte aap

ik vond dat ook zeer goed, net buiten mijn top 10 denk ik (al wordt het daar erg druk)

 

voila, jij zou er ook eerst 10 andere aanraden ;) Maar ik zou FMA ook niet afraden, ik vond dat best goed.

Link naar reactie

urasawa's en eindes. komt het ooit nog goed? er zijn veel mensen die het einde van monster ook slecht vinden. Ik vond beide reeksen erg goed, de eindes gewoon goed, voor zover je dat apart kan beoordelen. Geen climax en ook geen sisser. Die climax was zowiezo lastig denk ik. In elk deel van urasawa zitten er talloze.

 

Het einde van Monster is mijn op één na favoriete einde. Het was een waardig afscheid op alle vlakken. Aan de andere kant mijn favoriete einde is de zeer omstreden finale van BSG die ik fenomenaal goed vond.

 

Eentje die ik niet echt snap, eigenlijk. Ik ben een Franco-Belgische lezer, maar als ik 1 reeks zou moeten uitkiezen van de manga die ik gelezen heb, dan was 't Fullmetal Alchemist.

 

Je bekijkt het vanaf de verkeerde kant. Mensen zoals ik die sceptisch staan tegenover manga en anime staan daar sceptisch tegenover omdat ze het associeren met series als Pokemon en Dragon Ball Z en die series niet goed vonden. (Dragonball Z reken ik tot het slechtste dat ik ooit gezien heb) FMA heeft iets heel erg Dragon Ball Z achtigs dus als dat het beeld is dat je hebt van manga en anime dan bevestigt een reeks als FMA je alleen maar in je vooroordeel. Vandaar ook dat ik Urasawa aanraad want zijn reeksen zijn totaal anders.

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Heb je FMA gelezen of gezien (anime)? Het is zeker geen cliché shonen, althans niet in mijn ogen. Ik vind het een diep filosofische manga met veel metaforen voor de wereld waarin wij leven.

Link naar reactie

Heb je FMA gelezen of gezien (anime)? Het is zeker geen cliché shonen, althans niet in mijn ogen. Ik vind het een diep filosofische manga met veel metaforen voor de wereld waarin wij leven.

Een stuk online gelezen. Kwam zelfs niet door vol1 heen. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik echt een hekel heb aan die karikaturale manga tekenstijl. Was ook een groot probleem voor mij bij Vinland Saga en die was beter geschreven dan FMA naar mijn mening.

 

Het punt is ook dat we niet een wedstrijdje aan het houden zijn van "wat is de beste manga" maar "was is de beste manga voor een scepticus" en dan is FMA een hele slechte keuze. Net als Death Note die mijn interesse in manga met 8 jaar vertraagd heeft. Als je een scepticus manga aanraad dan moet het een manga zijn die niet voldoet aan de vooroordelen. Dus vrij realistisch getekend met een fatsoenlijk plot en goed ontwikkelde personages. FMA voldoet alvast niet op punt één.

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie
Gast Natte aap

Een stuk online gelezen. Kwam zelfs niet door vol1 heen.

 

hm, in dat geval zou ik het toch nog eens kans geven. Het komt pas echt goed los vanaf deel drie. Het eerste deel vond ik ook niet best maar dankzij Yncke, Timhardt en Bilal ben ik toch verder blijven lezen. (if it is good for them, it is good for me ;) )

Een steampunk fantasy verhaal met vrij veel magie dat totaal niet met dragonball te vergelijken is. Laat het anders effe liggen tot je een tablet hebt (ooit) en lees dan eens de drie eerste delen. Als je er dan nog niet in zit, dan kan je het inderdaad rustig wegleggen en besluiten dat het niks voor jou is. Maar ik denk dat dit zeker niet in je top 10 zal komen, maar dat je toch FMA met plezier gaat lezen.

Het eerste deel vond ik niet representatief voor de rest van het epos. Alsof ie daar nog net iets te veel die populaire kant op wou gaan zonder dat ie diepgang i zijn verhaal bracht, maar nadien komt de diepgang wel langzaam in het verhaal.

Link naar reactie

Ik denk altijd dat ik Akira heb gelezen, maar dat is natuurlijk niet zo. Het verhaal ken ik van de film en boeken van de sporadisch losse deeltjes die ik heb liggen. De eerste manga's die ik las waren die van Masamune Shirow (een van de eerste die in deze regionen gepubliceerd werd). Ghost in the Shell en Orion. Gemakkelijk instapbaar, want dat waren geen verhalen van vele honderden pagina's, verspreid over tientallen delen maar verhalen van Europese lengte. Ik vond dat fantastische strips maar desondanks heb ik daarna nooit veel andere manga's gelezen, buiten sporadisch eens iets dat mij door een vriend toegestopt werd. Ik hou niet zo van strips (japans, europees, amerikaans, maakt niet uit) die meer dan twee of drie delen nodig hebben om een verhaal te vertellen, ik heb daar het geduld niet voor.

 

Nausicaa zou ik ooit nog wel eens willen lezen.

Link naar reactie

Ik denk altijd dat ik Akira heb gelezen, maar dat is natuurlijk niet zo. Het verhaal ken ik van de film en boeken van de sporadisch losse deeltjes die ik heb liggen. De eerste manga's die ik las waren die van Masamune Shirow (een van de eerste die in deze regionen gepubliceerd werd). Ghost in the Shell en Orion. Gemakkelijk instapbaar, want dat waren geen verhalen van vele honderden pagina's, verspreid over tientallen delen maar verhalen van Europese lengte. Ik vond dat fantastische strips maar desondanks heb ik daarna nooit veel andere manga's gelezen, buiten sporadisch eens iets dat mij door een vriend toegestopt werd. Ik hou niet zo van strips (japans, europees, amerikaans, maakt niet uit) die meer dan twee of drie delen nodig hebben om een verhaal te vertellen, ik heb daar het geduld niet voor.

 

Nausicaa zou ik ooit nog wel eens willen lezen.

Akira is dan wel een goeie want maar 6 deeltjes. Meer kan ik je er niet over vertellen want ik heb ze nog niet gelezen. Ik snap jouw angst ook wel. Toen ik erachter kwam dat ik toch wel echt een manga liefhebber bleek te zijn en me erin ging verdiepen was dat ook wel iets waar ik mij overheen moest zetten. "oeh Berserk, donkere fantasy, klinkt goed. Hoeveel delen? WAAAT! 32! Dan ben ik tot in de pruimentijd bezig met alleen maar die ene reeks!" Echter als je er even voor gaat zitten en een planning maakt valt het allemaal wel mee. Zelfs de langste reeks op mijn lijstje: Vagabond, ben ik in drie maanden mee klaar.

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Ik denk altijd dat ik Akira heb gelezen, maar dat is natuurlijk niet zo. Het verhaal ken ik van de film en boeken van de sporadisch losse deeltjes die ik heb liggen. De eerste manga's die ik las waren die van Masamune Shirow (een van de eerste die in deze regionen gepubliceerd werd). Ghost in the Shell en Orion. Gemakkelijk instapbaar, want dat waren geen verhalen van vele honderden pagina's, verspreid over tientallen delen maar verhalen van Europese lengte. Ik vond dat fantastische strips maar desondanks heb ik daarna nooit veel andere manga's gelezen, buiten sporadisch eens iets dat mij door een vriend toegestopt werd. Ik hou niet zo van strips (japans, europees, amerikaans, maakt niet uit) die meer dan twee of drie delen nodig hebben om een verhaal te vertellen, ik heb daar het geduld niet voor.

 

Nausicaa zou ik ooit nog wel eens willen lezen.

 

nausicaä is een geweldig verhaal, Tom. Beetje een a-typische manga ook omdat het geen pageturner is, maar een heel traag en diep verhaal dat toch erg spannend en vloeiend verteld is. En maar 7 delen van 200 pag. Dikke aanrader!

Link naar reactie

Ziezo, daarstraks Monster 1 en Beserk 1 gaan halen. Adolf hadden ze niet.

Ik ben benieuwd.

:wat: :wat: :wat: :wat: :wat: :wat: :wat::e010:

 

Monster 1? Die reeks is volledig uitverkocht! Alleen Amazon heeft de m nog voor een obscene prijs (800 euro!!!) Waar heb je m gevonden?

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

monster is dadelijk goed. berserk moet je een deel of 5 geven, het verhaal begint immers pas na twee en een half delen met een geweldig lange flashback

Monster begint ook vrij traag vond ik. Eigenlijk pas vanaf deel 6 dat ik echt hooked was. Alles vanaf dat punt is wel zowat perfectie maar ook bij Monster is het wel even inkomen.

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie
Gast Natte aap

Nondedju, en niet willen geloven.

attachicon.giffoto2.JPG

 

ik geloof je wel hoor. Maar naar de bibliotheek gaan is hetzelfde als illegaal downloaden, je leest gratis. Die 5 euro lidgeld is dan zelfs nog goedkoper dan het internetabonnement en het toestel om op te lezen.

 

En dat was trouwens ook helemaal geen verwijt of oordeel :)

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...