Ga naar inhoud

Maxix: een nieuw stripmaandblad vanaf 2021


eriktex

Recommended Posts

De Maxix van mei is er!

 

Op de voorplaat Jules Verne van Daniel van den Broek en Robbert Damen. De jonge versie van de beroemde Franse schrijver beleeft een nieuw lang avontuur. In dit nummer 11 pagina's. Jules en zijn nieuwe vriendin Nell reizen naar Spanje om de vermiste kapitein Demo te zoeken. Geen spoor van de kapitein in Pamplona... Wie ze wel vinden is de robot Passieparvous, of is het La Maquina Loca?

 

Verder een kort verhaal van De grote dromenjager. Die reist terug in de tijd om op de verschrikkelijke Tyrannosaurus rex te kunnen jagen.

 

Lange brokken van onze vervolgverhalen: De kraaien, Stig & Tilde (slot) en L'Introuvable, avonturen van een stripwinkel (slot).

 

En natuurlijk veel korte strips van eigen bodem. Met ook een eerste van Lennert Roobaert (hier welbekend op dit forum).

15coverdef.png

Link naar reactie
  • 4 weeks later...

De Maxix van juni is nu uit.

 

Hell School is terug! De komende maanden zal je eindelijk het geheim achter het helse Instituut voor Uitmuntendheid ontdekken. Want de nullen Bastiaan, Boris en Hina zetten hun onderzoek verder. Wie betaalt het schoolgeld voor wezen zoals Bastiaan? Wie zit er achter de dood van verschillende leerlingen?

Bastiaan vreest voor zijn leven en besluit niet terug te keren naar school. Gelukkig krijgen de nullen hulp van Valerie, de dochter van de wiskundeleraar.

 

Helemaal nieuw is Off the record. Ben Westervoorde en Jan-Willem de Vries brengen een ode aan de popmuziek. Bas staat op het punt zijn platenwinkel te sluiten. Zijn laatste klant is de jonge Nina. Zij is nieuwsgierig naar de grammofoonplaten die Bas verkoopt en ze luistert graag naar de verhalen van Bas over de muzikanten. In het eerste verhaal van 10 p het verhaal achter 'Red Hash'.

 

Verder lees je weer ons vervolgverhaal, De Kraaien van Léa Mazé.

Randy van Rijn is terug met Bullet Holes. Zijn keiharde flikken raken op een hete zomerdag verwikkeld in Het spaghetti-incident!

Wouter Winter toont hoe zenuwen en een op hol geslagen fantasie iemand parten kunnen spelen in 18%.

En we krijgen een proefje van het werk van de gelauwerde Franse striptekenaar Cyrille Pomès in het kort verhaal Bravo Rancho!

16covertest.png

Link naar reactie
  • 5 weeks later...

Joepie! Het juli-nummer van Maxix is uit!

image.thumb.png.0f68a9c4a43d7ba81eb8c021bafea3df.png

 

Veel Nederlands geweld in dit nummer:

 

Jan van Doornspeek brengt een griezelig sprookje, De belofte van Banshee. Zijn tekeningen zijn altijd een genot om naar te kijken. Dit moderne sprookje is gebaseerd op een Keltische legende. Het is een enig mooi getekend verhaal, teder en griezelig tegelijk, over de vriendschap tussen het toverwezen Banshee en een hertenkalf.

 

Poh & Slim zijn weer van de partij en nu ontdek je waarom ze 'droomdetectives' worden genoemd. Slim Pickins vindt zijn assistente Poh terug in een vreemde droomwereld vol gevaren. Ralf van der Hoeven, Ger Apeldoorn en Willem Ritstier brengen ons een avontuur van de bovenste plank!

 

Wouter Winter en Clemens van den Brink brengen een bajesverhaal uit de gevangenis van Veenhuizen: een gewaagde ontsnapping uit deze beruchte Nederlandse gevangenis...

 

Floris houdt de Vlaamse eer hoog en staat met zijn Midlife skater op de cover (en binnenin met een dubbele aflevering). Ook veel andere korte, grappige strips van Vlaamse of Nederlandse bodem.

 

En onze vervolgverhalen Hell School en De kraaien. Dus weer een goedgevuld nummer. Niet te missen!

 

banshee.png

Link naar reactie
  • 1 month later...

De nieuwe Maxix ligt alweer in de winkel.

 

De piraten van Kamilo Beach is een gloednieuwe sciencefictionstrip van Jimmy Hostens en Kristof Berte. De volgende maanden kan je genieten op het puntje van je stoel van de avonturen van Black Grace en haar metgezellen. Ze jagen op reusachtige nematoden die zich voeden met het afval in onze vervuilde oceanen. Deze kolossen leveren immers energie en dat is schaars in deze wereld, die onder de knoet van een wereldwijd energie-conglomeraat leeft. Dit is de achtergrond van een avontuur vol actie en spanning.

 

We starten ook een nieuw avontuur van Jules van Emile Bravo.

 

https://maxix-strip.com/winkel.html 

18covertest.png

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

We zijn weer vertrokken voor een ijzersterk najaar. Vanaf vandaag te koop in de winkel:

 

Met Jeff Rylander, de strip van Eric Heuvel en Willem Ritstier, houden we de zomer nog wat langer vast. Want met het nieuwe vervolgverhaal Noodweer vertrekken we weer voor een spannend avontuur naar Curaçao. Donkere wolken pakken zich samen boven Manora Resort. Een voodoopriester spreekt een vloek uit over het resort waar Jeff Rylander woont, terwijl een orkaan het eiland nadert. En tot overmaat van ramp duikt de ex van Jeff op.

 

We brengen weer een bezoekje aan de platenzaak Off the Record. Nina gaat helpen in de zaak en leert intussen iets bij over Billie Eilish. Niet te missen, deze muziekstrip van Ben Westervoorde en Jan-Willem de Vries.

 

En verder:

 

Sting, het superheldenteam van Mark van Herpen, zet het onderzoek naar de Evil Academy verder. Deze en volgende maand een spannende episode met de titel Instabiel.

 

De piraten van Kamilo Beach is de nieuwe sciencefictionstrip van Jimmy Hostens en Kristof Berte. Black Grace en haar bemanning zijn terug in Kamilo Beach. Maar van hun rijke buit schiet weinig over eens de bazen van dat piratennest er hun klauwen hebben ingezet.

 

Jules en zijn vrienden trekken ondergronds. Maar ook Romeo, zijn pestkop van een 'grote kleine broer' gaat mee. En dat is vragen om problemen...

19cover.png

vbOTR2.png

Link naar reactie
  • 1 month later...

Weer een maand verder. Vandaag ligt de nieuwe Maxix in de winkelrekken:

- een nieuw kort verhaal uit Luthon-Höge. Deze keer krijgt hoofdinspecteur Reimst Cloissé niet te maken met een mysterieuze moord, maar met een zorgvuldig geplande overval. Michiel Offerman blinkt weer uit in zijn zwierige tekenstijl en scenarist Willem Ritstier weet als geen ander onvergetelijke personages neer te zetten.

- het vervolg van Poh & Slim, droomdetectives van Ralf van der Hoeven op scenario van Ger Apeldoorn en Willem Ritstier. Zij zijn gevangen in een droomwereld en zoeken wanhopig naar een uitgang.

- speciaal voor Halloween nemen Jo Van Lierop en Jarne Van Vooren ons mee naar een begraafplaats. Ze vertellen het verhaal van dwalende zielen tussen de grafstenen. Geen horror of thriller maar een mooie reflectie over eenzaamheid en vriendschap...

De piraten van Kamilo Beach, de sciencefictionstrip van Jimmy Hostens en Kristof Berte gaat verder. Black Grace trekt op onderzoek uit en ziet met eigen ogen wat de smartbot. kan  uitrichten. Een bot die de energiecrisis van de aarde kan oplossen? Zoiets kan het machtige Viridian niet laten gebeuren...

-  Jeff Rylander en Hilda Sommelbi trekken op onderzoek uit. Ze sporen voodoopriester Rantuu op. Wie heeft hem opdracht gegeven om een vloek uit te spreken over het resort? Een topstrip getekend door Eric Heuvel.

 

En mis ook het vervolg van Jules (Emile Bravo) en Sting (Mark van Herpen) niet!

 

website

 

 

20coverVB.png

Link naar reactie
6 uren geleden, TDPB zei:

Waarom? Je hebt ze nu toch al (gelezen)?

 

Zelfs bij het lezen van een vervolgstrip in een magazine is het toch handiger om achteraf bij herlezing gewoon een album in de hand te kunnen nemen in plaats van te gaan zoeken in je stapel striptijdschriften naar de 4 à 5 verschillende uitgaves waarover het verhaal gespreid zit.

 

Ik had dat met strips in de krant ook. De T&J Robbedoezen stonden in de jaren '90 in het Belang van Limburg, maar ze achteraf in albumvorm herlezen voelde toch nog heel anders aan. Je hebt dan het verhaal in zijn integrale vorm in plaats van episodisch.

Link naar reactie
7 uren geleden, esteban² zei:


Neen. 

 

Wat Cinco zegt.  Ik heb geen behoefte aan afleveringen in één of ander blad.  De strip in zijn geheel, dáár zit ik op te wachten. :) Vroeger kocht ik ook albums van strips die in het S&W Weekblad verschenen.  Dat is nu niet anders.  

Als je ze nog niet gelezen hebt, is je hoop dus gebaseerd op het feit dat je ze eens wil lezen, niet omdat je het zo'n leuke strip vindt?

Link naar reactie
14 uren geleden, cinco zei:

 

Zelfs bij het lezen van een vervolgstrip in een magazine is het toch handiger om achteraf bij herlezing gewoon een album in de hand te kunnen nemen in plaats van te gaan zoeken in je stapel striptijdschriften naar de 4 à 5 verschillende uitgaves waarover het verhaal gespreid zit.

 

Ik had dat met strips in de krant ook. De T&J Robbedoezen stonden in de jaren '90 in het Belang van Limburg, maar ze achteraf in albumvorm herlezen voelde toch nog heel anders aan. Je hebt dan het verhaal in zijn integrale vorm in plaats van episodisch.

 

Ik herlees amper strips. Maar nu moet ik toegeven dat de enige strips uit Robbedoes die ik ooit opnieuw heb gekocht in albumvorm een paar T&J R&K-en waren.

 

En ondertussen maakte ik me de bedenking dat romans die ik lees eigenlijk eigenhandig door mij in feuilletonvorm verknipt worden, aangezien ik maar om de paar dagen een stukje kan lezen, ook al koop ik het volledige verhaal in één keer.

Link naar reactie
44 minuten geleden, TDPB zei:

 

Ik herlees amper strips.

 

Ja, de persoonlijke invulling kan de benadering en de aankoopmotivatie doen verschillen.

Als ik een strip koop is het altijd mijn bedoeling dat ik die minstens 2 keer zal lezen en daarmee hou ik dan ook rekening of ik een album al dan niet ga aanschaffen.

 

44 minuten geleden, TDPB zei:

En ondertussen maakte ik me de bedenking dat romans die ik lees eigenlijk eigenhandig door mij in feuilletonvorm verknipt worden, aangezien ik maar om de paar dagen een stukje kan lezen, ook al koop ik het volledige verhaal in één keer.

 

Is ook een ander medium. Ik zal bijvoorbeeld zelf nooit een boek in één keer uitgelezen krijgen.

Het Europese stripverhaal in zijn klassieke vorm is wel ideaal qua verhaallengte om in 1 keer te nuttigen.

 

Link naar reactie
2 uren geleden, cinco zei:

Is ook een ander medium. Ik zal bijvoorbeeld zelf nooit een boek in één keer uitgelezen krijgen.

Het Europese stripverhaal in zijn klassieke vorm is wel ideaal qua verhaallengte om in 1 keer te nuttigen.

 

Ja, maar als een verhaal in deeltjes tot je nemen geen probleem is bij romans of tv series, dan zou dat bij strips ook geen probleem mogen zijn.

Link naar reactie
8 uren geleden, TDPB zei:

Als je ze nog niet gelezen hebt, is je hoop dus gebaseerd op het feit dat je ze eens wil lezen, niet omdat je het zo'n leuke strip vindt?

 

Volgens mij heb je net omschreven hoe 90% van de stripverzamelaars strips koopt.  Toch? :)  De meeste aankopen zijn toch blind en hooguit gebaseerd op de voorkant, de naam van een bepaalde auteur of de tekenstijl op zich?  Zonder die groep zou het al snel game over zijn in de wereld der strips.  Volgens mij weten de meeste striplezers goed in te schatten wat ze al dan niet zullen kunnen smaken.

Het is Emile Bravo, het tekenwerk is top (heerlijke stijl), het opzet spreekt mij aan.  Meer hoef ik niet te weten.  Wil ik dat in albumvorm?  Uiteraard.  

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Ja, het zou echt zonde zijn mocht deze reeks nooit een Nederlandstalige albumrelease kennen.

Emile Bravo is iemand die er wonderwel in slaagt om zowel de geest van Kuifje als die van Robbedoes op een verfrissende manier in zijn werk te kanaliseren.

Het beste van twee werelden met een resultaat dat diepgaand en poëtisch is.

 

afbeelding.thumb.png.1f07c9315501b35e375c26a4f1efc800.png

Link naar reactie

Eens.

 

Om onder andere die reden denk ik ook wel dat genoeg volwassenen dit zouden kopen.  Daarnaast is het ook zo dat Bravo als tekenaar op een fanbase kan rekenen, mede dankzij Robbedoes.  Op sociale media ook al gemerkt dat hier echt wel animo voor is, toen het idee voor een vertaling van Jules naar voor geschoven werd.  Zekerheid kan dat natuurlijk niet bieden, maar het valt wel op wanneer er enthousiasme is of niet.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
  • 4 weeks later...

De nieuwe Maxix ligt vanaf vandaag in de winkelrekken. Mis de nieuwe aflevering van Jules Verne niet. Daniël van den Broek en Robbert Damen sturen de jonge schrijver in de dop naar de oase van Parkplaza. Daar moet hij het opnemen tegen Emir Abdelhater en zijn piraten om kapitein Demo te bevrijden. Maar wil de kapitein wel bevrijd worden?

 

Mis ook het vervolg niet van Jeff Rylander (Eric Heuvel en Willem Ritstier), Jules (Emile Bravo) en van De piraten van Kamilo Beach (Jimmy Hostens en Kristof Berte). En de korte verhalen van De grote dromenjager (Martin Desbat) en de insectenwereld van Gekronkel (Guillaime Guerse en Marc Pichelin).

 

website

 

21coverKL.png

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Ik kreeg gisteren de Maxix en Eppo teglijkertijd binnen. 

Eerst de Maxix gelezen.  

Prima blad niks mis mee lees ik in de Eppo het volgende.

Toch raar dat ik dit in een ander blad moet lezen. 

Nu begrijp ik dat Maxix iets later in Nl wordt bezorgd dus misschien ligt het daar aan.

Wil Dirk bedanken voor de mooie bladen die hij gemaakt heeft.

20221124_144933.jpg

Link naar reactie
17 uren geleden, cinco zei:

Hopelijk dat er nieuwe stripgerelateerde projecten voor @dirk (monsieur toupet) uit dit alles kunnen voortvloeien en ook mogelijke albumreleases van gepubliceerde reeksen.

Wordt Barista van @feli en @Kristof Berte bijvoorbeeld via andere kanalen verder gezet?

 

Deur tot deur verkoop en op zondagsmarkten.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Spijtig dat iemand zijn mond voorbij heeft gepraat en de communicatie niet volgens onze timing kan gebeuren. Maar het klopt, MaXiX stopt ermee. Begin 2023 willen we afsluiten met een denderend slotnummer. Ik denk dat we trots kunnen zijn op wat we hebben gerealiseerd op die twee jaar. Prachtige, nieuwe strips van eigen bodem hebben het levenslichtgezien in dit blad. En we hebben onze lezers laten kennismaken met enkele parels uit het buitenland die maar niet vertaald geraakten.

Onze leden zullen binnenkort allemaal een persoonlijk mailtje ontvangen. Het is niet zo dat de kas leeg is. Dus iedereen zal het niet verbruikte deel van het abonnementsgeld terugbetaald krijgen.

Link naar reactie

Dankzij MaxiX konden zowel beginnende als gevorderde stripmakers hun eigen werk publiceren, tegen een correcte vergoeding. Het zorgde er dus voor dat nieuwe stripprojecten rendabel werden. Hier zijn echt leuke strips uitgekomen en het hadden er nog veel meer kunnen zijn.

 

Het is vooral jammer dat we in een Nederlandstalige stripwereld zitten met hééééél veel gezaag omdat er nooit iets nieuws uitgegeven wordt (letterlijke elke stripbeurs of signeersessie hoor ik mensen klagen over spin-offs, reboots, hommages...), maar als er een tijdschrift komt dat het maken van nieuw werk rendabel maakt, blijkt er niet voldoend draagvlak te zijn.

 

Persoonlijk heeft MaxiX mij de kans gegeven om twee nieuwe stripprojecten op te starten - Barista! en De Piraten van Kamilo Beach - waar ik naast heel fier ook heel dankbaar over ben. Dus uiteraard absoluut geen enkel verwijt naar de uitgevers, maar ik ben natuurlijk wel ontgoocheld dat die projecten nu misschien (of waarschijnlijk) niet verdergezet kunnen worden.

 

 

 

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...