Ga naar inhoud

Frank Pé.


cartoonesk

Recommended Posts

Hallo, allemaal!

 

Frank Pé wordt vaak genoemd op het forum maar er is nog geen topic voor hem en zijn werk. 

Er zijn onlangs twee interessante boeken van Frank uitgebracht maar net iets te duur voor mijn budget (maar misschien dat ik ze later toch nog aanschaf). Als iemand daar over wil praten kan dat hier. Eveneens als je iets kwijt wil over zijn andere strips, tekeningen, schilderingen, hommages, fresco's, beeldhouwwerken of dierentuinen.

 

groetjes.

 

 

frank pé.jpg

Link naar reactie

Zaterdag ben ik bij hem geweest voor een les in CryptoZooologie. 

image.thumb.png.4b55d5252c20b4ce530ec6320191f248.png

 

Dat was een ongelooflijk leuke ervaring. Hij neemt je volledig mee in een verhaal over zijn reis naar Palombië en terwijl hij  dat doet haalt hij uit zijn zakken, een doos met enveloppen, van onder de tafel, allerlei mementos die hij in het Album plakt terwijl hij het er over heeft. Bv. de vergunning om te mogen fotograferen, pluimpjes gevonden in het nest... Een leuk showtje dat hij voor iedereen iets anders maakt met zijn grote voorraad van envelopjes met allemaal verschillende dingen in.

 

Ik weet niet of het op de foto goed doorkomt, maar La Bête is een enorm lijvig boek.

 

image.thumb.png.d04578d836211e81d8c87fbec3666368.png

 

image.thumb.png.a30bbda0f753ad172376744026f7e5ea.png

 

 

 

 

 

Link naar reactie
21 minuten geleden, cinco zei:

 

 

Bevat het ook verwijzingen naar andere Robbedoespersonages??

Wel verwijzingen / knipoogjes naar auteurs uit de gouden jaren van Robbedoes-weekblad maar geen verwijzingen naar personages uit de Robbedoes-strip. (ik heb album (nog) niet maar heb het verhaal gelezen in de vorm van mini-boekjes, die bij Spirou-weekblad zaten)

Link naar reactie
Zojuist, cartoonesk zei:

Wel verwijzingen / knipoogjes naar auteurs uit de gouden jaren van Robbedoes-weekblad maar geen verwijzingen naar personages uit de Robbedoes-strip. (ik heb album (nog) niet maar heb het verhaal gezien in de vorm van mini-boekjes, die bij Spirou-weekblad zaten)

 

Ik had gehoopt op een Ijzerlijm/Seccotine-cameo aangezien zij in de Robbedoesreeks de definitieve reportage rond de Marsupilami had gecreëerd.

Link naar reactie
3 uren geleden, Ambreville zei:

Nog geen idee. Ze zitten beiden nog in mijn backlog :)Ik was een van die mensen met 100+ ongelezen strips.

 

Voor de liefhebbers. Er komt in december een verkoopsexpo van Frank Pé bij Galerie 9Art. Begin volgend jaar komt er eentje bij Champaka in Brussel.

 

Weet je toevallig of dit een verkoopsexpo rond ''La Bête" zal zijn of rond een ander thema?

Ik ben steeds op zoek naar mooie zwart/wit originelen om mijn verzameling aan te vullen.

Aarzel dus niet om mij te contacteren als je er één te koop hebt. 

 

https://www.2dgalleries.com/profile/mzee

Link naar reactie

Oh ja, Zoo blijft voor mij een van mijn favoriete reeksen. Het is een van de eerste strips die de liefde voor de strip heeft aangewakkerd.

 

Daarom zeker interesse in La Bete.

 

Van Little Nemo heb ik reeds gehoord dat het vooral visueel interessanter is dan inhoudelijk, maar aangezien ik deze zelf nog niet gelezen heb kan ik dat niet bevestigen of weerleggen.

Link naar reactie
11 hours ago, kbellon said:

 

Van Little Nemo heb ik reeds gehoord dat het vooral visueel interessanter is dan inhoudelijk.

tot mijn spijt vond ik dit ook van Zoo.. zweverig verhaal(?) dat me niet kon boeien helaas... daarom daarna ook niets meer van Pe gekocht.

 

Ook zijn veelvuldige tekeningen van minderjarige naakte meisjes stoot mij af..

Link naar reactie
4 uren geleden, cinco zei:

Er is toch seksuele activiteit tussen haar en die beeldhouwer. (en grafisch in beeld gebracht)

Dus daarom ga ik ervan uit dat ze meerderjarig is.

 

Hier ging ik dus ook van uit.

De mogelijkheid dat ze minderjarig is, maakt het voor mij toch wat bevreemdend, vanwege de expliciete tekeningen.

Link naar reactie

Dit is Manons beschrijving op de Franse wikipedia:

 

Manon : Métisse, elle est la fille adoptive de Célestin. Ses parents sont morts quand elle avait quatre ans, et Célestin l'avait adoptée. Toujours souriante, Manon est une jeune femme insouciante et espiègle qui aime la vie. On ne connaît pas son âge, mais sa relation amoureuse avec Buggy montre qu'elle est sortie de l'adolescence. Elle ne vit que pour le zoo, elle ne connaît que ça du monde d'ailleurs, dans lequel elle passe la totalité de son temps à s'occuper des animaux qui y sont hébergés.

 

Ook hier wordt er dus vanuit gegaan dat ze meerderjarig is.

 

afbeelding.thumb.png.fc0bc042adb90be5e48f2275436844fa.png

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
3 uren geleden, cinco zei:

"Toujours souriante"

 

Dit vind ik nog ironisch, aangezien de vele malen dat ze niet zo goed gezind was (toegegeven, meermaals met gegronde reden).

 

Om terug te komenop de leeftijdskwestie. Ik denk dat Manon op zich gwn zich heel snel emotioneel uit, zowel wanneer ze blij, verdrietig, boos, etc is. Dat doet haar mogelijks jonger overkomen dan ze moet zijn? 

Link naar reactie

Zoo 1 heb ik voor het eerst gelezen toen ik op de kunstacademie studeerde en het eigenlijk niet zo goed met me ging. Ik werd er erg door geraakt, werd er door opgeslorpt en raakte verdwaald in de tekeningen / schilderingen. (meer vertellen zou te persoonlijk zijn). Ik vond het mooi maar te mooi en heb het nooit "aangedurfd" de andere delen te kopen. Na jaren gisteren Zoo 1 nog eens gelezen en het is nog steeds aangrijpend.

 

Ragebol vind ik dan wat meer toegankelijk, Een favoriete reeks die ik graag herlees. Elk album is anders maar dat maakt het lezen / herlezen juist leuk!

 

Frank's eerste album Vincent Mores "Achter tralies". vind ik ook erg goed. Qua tekeningen beïnvloed door de jonge garde van weekblad Robbedoes (Darasse, Hislaire, Wasterlain). Zelfs toen al kwam Frank's voorliefde voor dieren en natuur naar voren.

 

 

Link naar reactie
1 uur terug, cartoonesk zei:

Zoo 1 heb ik voor het eerst gelezen toen ik op de kunstacademie studeerde en het eigenlijk niet zo goed met me ging. Ik werd er erg door geraakt, werd er door opgeslorpt en raakte verdwaald in de tekeningen / schilderingen. (meer vertellen zou te persoonlijk zijn). Ik vond het mooi maar te mooi en heb het nooit "aangedurfd" de andere delen te kopen. Na jaren gisteren Zoo 1 nog eens gelezen en het is nog steeds aangrijpend.

 

 

 

De manier waarop de kleursaturatie mee de toon van elke scène bepaalt vond ik ook altijd opmerkelijk aan de reeks.

 

 

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...