Ga naar inhoud

Een 2De 'éérste' Keer.....


Frodo

Recommended Posts

Een leuk vraagje in mijn ogen :

 

Welke strip/reeks zullen jullie graag opnieuw lezen,als het de ALLEReerste keer was dat je hem las?

(Alles zo nieuw,verhaalwendingen ontdekken,ontroerd geraken,enz....)

 

Ik kies voor de reeks Névé (5 albums) van Dieter en Lepage!

 

Nu is het aan jullie!!

 

(Jullie dachten aan een andere soort vraag hé :e012: )

 

 

 

Link naar reactie

Jullie dachten aan een andere soort vraag hé :e012: )

 

Helemaal niet.

 

De eerste leeservaring van de eerste delen uit de S&W Klassiek reeks zou ik nog wel eens opnieuw willen meemaken. Die heeft bij mij toen toch wel voor een heropflakkering van strips gezorgd. Ik heb die ook pas ontdekt een tiental jaren terug waardoor ik op zoek ben moeten gaan om de reeks nog volledig te kunnen krijgen, wat bij mij dan weer voor het eerst het verzamelen van strips opgewekt heeft.

Link naar reactie

De Eeuwige Oorlog.

 

Ja. Eeuwige Oorlog, Stenen Burcht/Teloorgang van de Elfen en Storm waren de eerste strips die ik ooit zelf gekocht heb. Daarvoor een aantal jaren geen strips gelezen, en in mijn kinderjaren kreeg ik strips. Toen moest ik ze niet zelf kopen.

Link naar reactie

De eerste 13 delen van XIII, en verder nog Maus en Persepolis.

Op De Stripspeciaalzaak staat (bijna) alles wat u moet weten over strips...

•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••

Lid van forum Bonte-II sinds 5 juli 2006 • Mijn LastDodo-shop

Link naar reactie

Heel interessante vraag. 

 

Ik denk dat ik voor Asterix zou gaan..

 

Raar, maar ik was 't zelfde aan het denken.

 

Als ik alle reeksen overloop is er geen enkele waar ik zo'n plezier aan beleefd heb bij eerste lezing als Asterix (tot en met 'de belgen').  

 

Close runner up is voor mij toch ook 'de rode ridder', (tot en zonder 'karpax'...)  Van die reeks heb ik als pre-puber toch ook veel plezier gehad...

Link naar reactie


Eigenlijk is dit geen evidente vraag want hangt ook af van hou oud je was.

Ik ben er zeker van dat mocht ik nu de oude zwart/witte Rode Ridders strips (waar ik zo aan verslingerd aan was als tienjarige) nu voor de eerste keer zou lezen ik er geen ruk zou aan vinden.

Maar De kinderen van de wind of Op zoek naar de tijdvogel zou ik zo nog wel eens willen ontdekken alsook het recente Walking Dead .

Link naar reactie

Een hele waslijst.

 

Bone, om te beginnen, maar dat hoeft niet te verwonderen gezien mijn nickname/avatar. :e002:

 

Watchmen, omdat het bij recente herlezing toch net iets minder impact had dan bij de eerste keer. Idem voor De Tweede Kus (Conz). Maar dat waren strips die ik las in mijn beginperiode, toen ik nog weinig referentiepunten had dus. Misschien daarmee dat ze toen zoveel indruk nalieten.

 

Deel 1 van Herinneringen (Taniguchi) is ook een voorbeeld van een strip die bij herlezing waarschijnlijk een groot deel van zijn kracht zal verliezen, dus herlees ik hem (voorlopig?) niet. Maar ik koester de herinnering ( :e012:) aan het moment dat ik, diep onder de indruk, dat album las.

 

Paradijs op Aarde (vooral deel 1) van Gisquière, iets minder bekend misschien, mag er ook nog bij. En, hierboven al eens vernoemd, de eerste cyclus van Aldebaran. Ik kan nog wel een tijdje doorgaan eigenlijk...

 

 

En ook nog: Jommeke. Maar dan door de ogen van een kind van 7 à 8 jaar natuurlijk. Omdat dat mijn allereerste strips waren.

Link naar reactie

Durango.

Destijds de trigger om meer realistische western strips aan te schaffen en dieper op de Italiaanse westerns in te gaan.

 

Met de huidige kennis zou het een andere eye opener worden.

O ja, die ook idd.

 

Herinner me trouwens ook de eerste soda nog haarfijn. Was chronologisch niet de eerste in de reeks. Had die cadeau gekregen maar was nog een beetje jong om die te lezen (10-11j ongeveer), die werd die mooi in een kast gestoken waar ik niet bij raakte. Toen ik die dan eindelijk mocht lezen, werd het een onvergetelijke ervaring. Het duurde niet lang of ik had na dat ene nummer - God stierf vanavond- ook alle andere. Heerlijke humor en wervelende actie. O, wat keek ik uit naar het lezen van nieuwe nummers.

Op De Stripspeciaalzaak staat (bijna) alles wat u moet weten over strips...

•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••

Lid van forum Bonte-II sinds 5 juli 2006 • Mijn LastDodo-shop

Link naar reactie

O ja, die ook idd.

 

Herinner me trouwens ook de eerste soda nog haarfijn. Was chronologisch niet de eerste in de reeks. Had die cadeau gekregen maar was nog een beetje jong om die te lezen (10-11j ongeveer), die werd die mooi in een kast gestoken waar ik niet bij raakte. Toen ik die dan eindelijk mocht lezen, werd het een onvergetelijke ervaring. Het duurde niet lang of ik had na dat ene nummer - God stierf vanavond- ook alle andere. Heerlijke humor en wervelende actie. O, wat keek ik uit naar het lezen van nieuwe nummers.

Denk dat deze anekdote illustreert dat ik het voor een deel eens ben met 'shakeitguy's' quote

 

 

Eigenlijk is dit geen evidente vraag want hangt ook af van hou oud je was.

 

Ik ben er zeker van dat mocht ik nu de oude zwart/witte Rode Ridders strips (waar ik zo aan verslingerd aan was als tienjarige) nu voor de eerste keer zou lezen ik er geen ruk zou aan vinden.

 

Maar De kinderen van de wind of Op zoek naar de tijdvogel zou ik zo nog wel eens willen ontdekken alsook het recente Walking Dead .

Op De Stripspeciaalzaak staat (bijna) alles wat u moet weten over strips...

•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••

Lid van forum Bonte-II sinds 5 juli 2006 • Mijn LastDodo-shop

Link naar reactie

Zeven Levens van de Sperwer. Zonder enige twijfel. Ik geloof niet dat ooit ergens zo erg van onder de indruk ben geweest. Na het lezen was ik er echt niet goed van maar tegelijkertijd wilde ik het onmiddelijk opnieuw lezen. Die reeks heeft daarna nog maandenlang iedere dag door mijn hoofd gespeeld. Mogelijk de beste leeservaring die ik heb gehad.

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

 

Eigenlijk is dit geen evidente vraag want hangt ook af van hou oud je was.

 

 

 

Dat wilde ik ook zeggen. Als kind (heel jong) Suske en Wiske. Later, mijn eerste Storm kan ik me nog herinneren. Als volwassene; Watchmen, The Dark Knight. Het is lang geleden dat een strip zo'n impact op mij kan maken.

A Funny Thing Happened on the Way to the Forum

Link naar reactie

Mijne maat stoeft daar ook zo op , mss toch eens aanschaffen

Zeker doen! Naar mijn mening de beste reeks die er is. Enigzins vergelijkbare reeksen zijn Sofaletta, De Rovers van Keizerrijken en Murena dus dan weet je ongeveer wat voor soort strip het is hoewel ik Zeven Levens van de Sperwer wel beter vind dan bovengenoemden. Het is trouwens wel een vrij prijzige aanschaf want deel 6 is uitverkocht en op catawiki verkrijgbaar voor een behoorlijk stevige prijs maar naar mijn mening is het dat meer dan waard.

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Santiag

Samba Bugatti

Het land van langvergeten

De waters van Dodemaan

XIII

Thorgal

Astérix

Sneeuw

Lincoln

Nevé ook hoor, en Oknam ook

Het Kristallen Zwaard

De Duistere Steden

Amiant (gruwel dat niemand dit oppikt en alsnog deel 4 verteeld. Steengoeie queeste).

Buddha (mijn eerste kennismaking met manga)

De Kraai

 

=> allemaal reeksen met een echte eigenheid qua scenario en tekeningen. Blijven het beste bij natuurlijk.

Valt me nu wel op dat ik dit niet echt had met bv. Jeremiah, Largo Winch, etc. Ik kan tientallen reeksen opnoemen die ik echt wel goed vind en terug kan lezen, maar die niet beantwoorden aan je vraag.

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

Ook nog een andere reeks die ik heel graag nog eens voor het eerst zou willen lezen: De Waters van Dodemaan. Ik was hier niet zo erg van ondersteboven als Zeven Levens van de Sperwer maar het kwam toch in de buurt. Kwam denk ik ook door de omstandigheden. Dit was een jaar of vier terug. Ik had toen na jaren heel weing strips te kopen aangezien ik uitgekeken was op tienerreeksen als XIII en Largo Winch eindelijk net de volwassenenstrips ontdekt en dat bracht mijn interesse in strips weer naar boven. Waters van Dodemaan was geloof ik de derde volwassenenreeks die ik probeerde na De Geheime Driehoek en Tanatos, beide vrij brave reeksen. Je kunt dus wel zeggen dat de overgang van XIII naar Waters van Dodemaan een vrij schokkende ervaring was maar het was ook na het lezen van deze reeks dat ik besloot mijn maandelijkse stripaankopen drastisch te gaan verhogen dus ja dat was wel een hele bijzondere ervaring voor mij. Sowieso is het natuurlijk ook gewoon een zeer goeie reeks. Ah Cothias, zo'n meesterlijke scenarist zoals je maar zeer zelden tegen komt.

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...