Ga naar inhoud

Het ABC van de Strip: Crowdfunding


Lük Bey

Recommended Posts

Ohoho, 99%. De eerste die nu de optie voor 35 euro kiest (de strip + 'making of'-boekje), kopt me in het doel!

 

En nog meer dan een week te gaan, dus misschien kan ik die 8% van het bedrag die naar Ulule gaan, ook nog recupereren.

 

Nog een beetje teasen, dan. Ik heb me een paar keer geamuseerd met het verzinnen van fictieve stripalbums, zoals wanneer het (in de 'U' van 'Uitgever') over het fenomeen van de BV-strips en zo gaat:

 

U.thumb.jpg.651d6dfbd903f5e859e2f73b0ca83f35.jpg

 

Sommige daarvan zouden best succes kunnen hebben, denk ik. Eveneens uit de 'U' van 'Uitgever', waar de recente trend van de hommage-albums toe zou kunnen leiden:

 

U.thumb.jpg.c41ebe64da7e0afa6933ef502165d7ae.jpg

 

De 'M' pagina gaat over Morris, aan de hand van diverse 'M'-woorden: onder andere 'moedertaal', 'Marcinelle', 'mondiaal' en het woord 'monoheroïsme' dat ik voor de gelegenheid uitgevonden heb. (Ik hoop wel dat mijn bewering klopt, want ik heb niet erg veel research gedaan)

 

M1.thumb.jpg.7d1d042113464e99281198cb797d620c.jpg

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Intussen zijn we aan 105% beland en trekt Ulule aan mijn mouw om te zeggen dat ik nu voor 150 of zelfs 200% zou moeten gaan. Die optimisten weten natuurlijk niet dat ik met 99 backers zowat het voltallige striplezerspubliek van België en Nederland bereikt heb. 

 

In elk geval loopt de crowdfunding nog vier dagen (tot Sinterklaas). Voor wie toch nog graag iets meer weet voordat ie het boekje aanschaft, hier nog wat details over het concept: 

 

Het album is opgedeeld in letters, van A tot Z. Aan elke letter wijd ik minstens één, soms twee of zelfs drie pagina's naargelang het onderwerp. Van de 'A'-pagina maak ik gebruik om aan de hand van diverse 'A'-woorden ('ambachtsman', 'artiest', 'assistent' etc) de basisopzet duidelijk te maken. 

 

A.thumb.jpg.01a829732285159c82dc9e04110c21cf.jpg

 

Eén van de regels waar ik me aan gehouden heb, is dat de letter nooit voor een stripfiguur of een reeks kan staan (dus niet de 'T' van 'Thorgal' of zo). Enkel auteurs kunnen een eigen pagina in het ABC van de Strip krijgen.

 

258585380_A.thumb.jpg.1fb5566f2f279e9951801059f91729e1.jpg

 

Daarbij heb ik me beperkt tot de 9 belangrijkste / invloedrijkste / meest succesvolle stripmakers uit de Franco-Belgische strip. Wie dat dan precies zijn volgens mij, ga ik hier niet uit de doeken doen, maar de meesten kun je wel raden denk ik: 

 

P.thumb.jpg.b023b57bb83e3e145dfe84150be5f026.jpg

 

M1.thumb.jpg.a3aab4cdd4a1c965a4385ecd1b3d8e16.jpg

 

 

G.thumb.jpg.9cb55f5097f7bb8303233d6d25d86425.jpg

 

Andere letters kunnen staan voor ruime onderwerpen die met strips te maken hebben. In eerdere posten heb ik er al een paar vermeld (Klare Lijn, Lezer,...). En als de 'N' voor 'Nederland' staat (zie ook ergens aan het begin van dit draadje), staat de 'B' dus voor 'België': onder andere het verschil in stijl tussen de twee voornaamste striptijdschriften ('Kuifje' en 'Robbedoes'). 

 

B.thumb.jpg.8a6ce949e58dd9fc7cc127b5c4b3b1da.jpg

 

 

Link naar reactie

Een meevaller was de opeenvolging van de letters S-T-U-V-W, die mooi de verschillende etappes van een strip volgen. Ten eerste: de 'S' van 'Scenarist', met een handvol tips voor beginnende stripmakers. 

 

S1.thumb.jpg.d7f5282a12e6a91fd1443e67f1e36cd5.jpg

 

Vervolgens: de 'T' van 'Tekenaar', met vooraal aandacht voor het verschil tussen realistische en komische tekenaars 

 

T1.thumb.jpg.037b29b1e93d2b459592d36a9e574d80.jpg

 

Vervolgens is het de beurt aan de 'U' van 'Uitgever'. Met een beetje bochtenwerk kon ik onder dit onderwerp ook een paar gags van de originele ABC-pagina's uit 2006 recycleren, zoals deze uit (oorspronkelijk) de 'T' van 'Taal'.  

 

1841008993_ABCvandestrip-deT.thumb.jpg.16315f1378362e9be0632f0099f09b46.jpg

(oude versie) 

 

U.thumb.jpg.ce69b85ff8f45fb84aee215699fbee08.jpg

(nieuwe versie)

 

Om het rijtje af te ronden, volgen nog de 'V' van 'Verdeler' en de 'W' van 'Winkelier'. Als 'lezer' met een 'X' begon, was het helemaal perfect! 

Link naar reactie

De overige letters kunnen dus over één onderwerp gaan, zoals de 'O' van 'Origines' of de 'I' van 'Inspiratie'. 

 

I.thumb.jpg.21b6b5f745b28b880359a6635381ec7d.jpg

 

En soms verzamel ik een aantal verschillende onderwerpen op één pagina, omdat ik niet kon kiezen of niet genoeg ideeën had om een hele pagina te vullen. Zo is er een pagina met 'D'-woorden en eentje met 'R'-woorden.

 

R.thumb.jpg.586e4a394592bebb9463f4ec82d7a8a8.jpg

 

Wat de 'moeilijke' letters betreft (Q-X-Y-Z), daar moest ik wat creatief zijn. Noch Quirit noch Zidrou behoren tot de 9 uitverkoren stripmakers die een eigen pagina krijgen. Maar ook op deze pagina's vind je allerhande cameo's van bekende stripreeksen of auteurs terug. 

 

Q.thumb.jpg.e58c59f60f50868de7219a6c4dd9f134.jpg

 

Een deel van de lol (voor mezelf en hopelijk voor de lezer) is om stripfiguren te zien verschijnen op plaatsen of in scenario's waar ze niet thuishoren. 

 

272943419_p.thumb.jpg.8464fcac248b471e3e9424aeccec9d05.jpg

 

Ik denk dat ik op deze manier zwat elke grote reeks of tekenaar minstens één keer aan bod heb laten komen. Met uitzondering van 'Kuifje', daar heb ik voor alle zekerheid maar een kunstgreepje toegepast om problemen te vermijden.

 

419329518_I.thumb.jpg.95335dea0821b5dabf8ca7d214ba422c.jpg

 

De 'H' staat natuurlijk wel voor 'Hergé', daar kon ik niet omheen. Maar gelukkig bestaat er nog geen embargo tegen het afbeelden van diens andere wereldberoemde stripheld:

 

H1.thumb.jpg.f597236d3580b87a620630c0640de2b8.jpg

 

Bring it on, Rodwell!

 

H2.thumb.jpg.11cdf47b99596c0a17724ff5cc0a3e36.jpg

 

 

Link naar reactie
  • 2 months later...

1876866494_07-D.thumb.jpg.aa7071ede99385320405c59ed7a7deff.jpg

 

Af!

 

Het 'ABC van de Strip' gaat in de loop van volgende week naar de drukker. De oplage wordt beperkt tot het aantal mensen dat het boek voorbestelde tijdens de crowdfunding of mij achteraf contacteerde. Als alles goed verloopt, krijgen die het dan rond eind april in de bus!

 

Een tweede druk wordt deze zomer door onze eigenste Bonte uitgegeven, wellicht aan dezelfde prijs (20 euro) maar je moet er dan wel voor naar de winkel. 

 

Wie wil, kan de eerste druk nog bestellen door me voor maandag 1 maart te contacteren. Maar je kunt dus ook wachten tot de zomer en daar doe je Bonte dan weer een plezier mee. Win-win!

 

Een derde mogelijkheid is om het 'ABC van de Strip' niet te kopen, maar dat is te gek voor woorden.

 

1562484523_02-tussenblad.thumb.jpg.ea60719f6042a0535bcbd649c16a4183.jpg

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 1 month later...

De boekjes zijn al een tijdje klaar en liggen op me te wachten op een adres in Kessel-Lo (dank Bonte!). Sinds gisteren mogen we ook België weer in dus als er niks misloopt, vlieg ik donderdag daarheen en dan kan ik ze beginnen klaarmaken voor verzending / zelf-in-de-bus-doening.

 

(Na Leuven trek ik naar thuisbasis Antwerpen en Brugge, en wat ik niet zelf kan doen, gaat met de post.)

 

Ik weet nog niet of ik in quarantaine ga moeten, het zou in dat geval nog tot eind volgende week duren eer ik ze kan beginnen leveren.

 

IMG_2953.JPG

 

Ongeduldige intekenaars in het Leuvense mogen het natuurlijk altijd zelf komen oppikken vanaf pakweg vrijdag, ook zonder quarantaine blijf ik daar tot maandag hangen.  (Stuur dan een PB'tje).

Link naar reactie
5 minuten geleden, Lük Bey zei:

 

Vanmorgen m'n test gehad, nu dus wachten op het resultaat. Het is er misschien al, maar ik heb geen digitale kaartlezer of een smartphone om de 'app' te downloaden, dus zal morgen moeten bellen. 

 

Wow, dat is dus al meer dan 7 dagen dat ze je binnenhouden.

Link naar reactie

Ik heb hem afgelopen zondag ontvangen. Binnenkort heb ik enkele dagen vrij. Hij ligt samen met enkele andere strips/boeken klaar om te lezen, maar ziet er wel tof uit.

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie
  • 1 month later...
1 uur terug, Bonte zei:

Hou rekening met eind juni maar het kan ook vroeger zijn.

 

 Dat moet juli zijn, niet? Of zou het uiteindelijk toch nog lukken deze maand?

 

Voor de ongeduldige lezers: in Stripgids 9 (die komt heel binnenkort uit) staan er een drietal paginas voorgepubliceerd. En ook de Bonte nieuwsbrief zal een paar pagina's plaaatsen.   

 

 

Link naar reactie
49 minutes ago, Lük Bey said:

Dat moet juli zijn, niet? Of zou het uiteindelijk toch nog lukken deze maand?

 

Voor de ongeduldige lezers: in Stripgids 9 (die komt heel binnenkort uit) staan er een drietal paginas voorgepubliceerd. En ook de Bonte nieuwsbrief zal een paar pagina's plaatsen.   

Ja, sorry, eind juli of vroeger. Foutje 😓

Link naar reactie
  • 1 month later...

Zonet een exemplaartje gaan oppikken in Leuven. Het boek lag er nog niet (ik had gehoopt daar een fotootje van te nemen), maar wordt wel 'elk moment' verwacht. En om precies te zijn, waarschijnlijk morgen. Volgende week nog eens checken alvorens mijn vijf minuten in België weer om zijn.

 

De ongeduldigaards kunnen wel alvast drie pagina's lezen in het Getekende Reep-magazine. En niet dezelfde drie die al in Stripgids stonden! Daarnaast ook twee pagina's uit het Making Of-dossier, dat (op die twee pagina's na dus) geheel exclusief aangeboden werd tijdens de crowdfunding.

 

 

P8190063.JPG

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...