Ga naar inhoud

politiek correcten doen nu ook Jommeke in de ban. Niks mag nog.


Gast Kameraad Mauser

Recommended Posts

Ik begin de draad een beetje kwijt te geraken... Is dit nu een discussie over het schandalige feit dat er seksisme in Jommeke zit, het schandalige feit dat iemand een kritisch artikel schrijft over het seksisme in Jommeke, of over het schandalige feit dat het een politicus is die een kritisch artikel schrijft over seksisme in Jommeke?

Link naar reactie
1 minuut geleden, Yncke zei:

Ik begin de draad een beetje kwijt te geraken... Is dit nu een discussie over het schandalige feit dat er seksisme in Jommeke zit, het schandalige feit dat iemand een kritisch artikel schrijft over het seksisme in Jommeke, of over het schandalige feit dat het een politicus is die een kritisch artikel schrijft over seksisme in Jommeke?

 

't Is de schuld van @Lük Bey, met z'n schaamteloze reclame. 😄

Link naar reactie

Ik volg de serie al een tijd niet meer, maar kan me natuurlijk de eerste verhalen nog herinneren. Er wordt duidelijk in het artikel gezegd dat er wel eens sterkere vrouwen naar voren komen, maar dat echter de teneur blijft van een plassende, wassende vrouw die het druk druk druk heeft met onbenulligheden.

 

Quote

Het is daarbij niet genoeg om af en toe eens te zeggen dat meisjes alles aankunnen als je tegelijkertijd de vrouwen in je strips niet de plaats geeft die je in de 21ste eeuw zou mogen verwachten.

 

Ik kan me daarbij aansluiten. Kinderen krijgen al genoeg onzin te horen, laat een Jommekesverhaal een tegenwicht bieden, dat meisjes er echt toe doen. De oudere verhalen zijn al aangepast, wel, pas ze dan maar nog eens aan,maar beter.  Die "oude vijftiger" verhalen zijn leuk voor nostalgici en verzamelaars, maar hebben geen eeuwigheidswaarde. 

 

Trouwens, ik stel voor aan Kameraad Mauser de prijs te geven van de meest tendentieuze topic-titel op dit forum.

Link naar reactie

De Miekes gaan toch al geregeld mee op avontuur sinds de Schildpaddenschat.

Natuurlijk neemt Jommeke meestal de rol van leider, maar hij is dan ook de titelheld.

 

 

afbeelding.thumb.png.8040e7abe5d79cb32191933b0f82d5b2.png

 

En ja, de Miekes nemen wat vaker de zorgende rol op zich als er weer voor een kleine vondeling moet worden opgepast.

Maar dat is toch respectabel.

En hun bijdrage in de avonturen beperkt zich zeker niet tot zulke taken.

 

afbeelding.thumb.png.21b03b9565eed9cf92ca805b9c7e75b0.png

 

De moeder van Jommeke blijft meestal thuis ja, maar zijn vader is ook niet de figuur die constant met de kinderen meereist. Vooral professor Gobelijn is vaak de vervangende voogd bij internationale verplaatsingen, ook al omdat hij de toestellen hiervoor aanlevert.

 

afbeelding.png.87414273a4ef336c091b28f0b6f8da81.png

 

Ik heb vooral het gevoel dat er nu bepaalde voorbeelden worden uitvergroot. Die voorbeelden waarbij het in de toekomst beter kan, die bestaan zeker. Maar de vrouwen blijven echt veel minder aan de zijlijn staan dan nu lijkt gesuggereerd te worden. Ik heb deze reeks in de jaren '80 en '90 bijna volledig gelezen en herlezen tot om en bij nummer 200, dus ik heb er toch wel een duideliik beeld over.

 

afbeelding.png.cd9cebe7b37c6d365bd892e2071116b4.png

 

Er waren in de jaren '90 Vlaamse reeksen zoals Sam en Sarah & Robin met vrouwelijke hoofdrollen.

Helaas konden deze prachtige verhalen het grote publiek niet voor zich winnen.

Dat publiek bleef vasthouden aan de oudere reeksen.

En ik beschouw dat nog altijd als een zwaar verlies voor de Vlaamse strip, dat onderstaande series slechts een korte levensduur hebben gekend. (Sam kende een herstart in 2007 maar werd na 3 albums weer stopgezet)

 

 

afbeelding.png.9ea7a6f341d1eec5406171ac4a8d6570.pngafbeelding.png.f6d928d11d68b8fca90a2c1726ec28b3.png

 

Maar is het fair om nu zoveel verantwoordelijkheid bij Jommeke te leggen? Zowel jongens als meisjes blijven zijn albums kopen.

En andere recente alternatieven voor de lagere schoolkinderen zoals de K3-strip door één van de beste Vlaamse tekenaars gemaakt, die blijft in de rekken liggen.

 

Tja...

 

afbeelding.png.09468cbd0e3fc58dde27ca243402085a.png

 

Link naar reactie

Er is veel te zeggen over dat soort kritiek. O.a. dat er nu eenmaal vrouwen zijn die liever huisvrouw zijn dan busschauffeur. En dat het - toen de oude Jommekes verschenen - nogal raar zou geweest zijn om een vrouwelijke politieagent te hebben. Dat sloeg toen gewoon nergens op. "'De vrouwen in Jommeke hebben bijna altijd een zorgende rol.'" Wel ja, vrouwen hadden toen ook bijna altijd een zorgende rol. Wat is dan eigenlijk zijn probleem? Hij toont gewoon dat hij niet weer waar hij het over heeft, en dan zullen een stel hemelbestormers dat gebruiken om Jommeke de grond in te boren.

En dat terwijl Jommeke wat vooruitstrevendheid betreft tegenwoordig beter is dan Suske & Wiske.

Maar goed, dat kennen we ook, zoals dat gezeur enkele jaren geleden over die zogenaamde "stereotiepe" afbeelding van zwarten in de S&W. Die kritiek kwam duidelijk van iemand die het album niet had gelezen.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Go woke, go broke.

 

Meestal is het van dat. De content creators die meestappen in de beschuldigingsprocedure en hun product aanpassen aan de nieuwe normen van zij die een luide "tegen onrecht en discriminatie-kruistocht" voeren, maken nadien meer verlies dan wanneer ze alles bij het oude laten.

 

Terwijl het niets meer is dan wat incoherent geschreeuw van puriteinse kwezels.

Link naar reactie

Normaal gezien meng ik me niet in dit soort discussies, want voor je het weet begint iedereen elkaar drama queen te noemen. Heb respect voor elkaars meningen aub.

 

Hierbij de mijne dan toch maar:
Alvast de knuppel even in het hoenderhok gooien om

eens over na te denken: Misschien moeten er andere boeken wel ‘ns aangepast worden aan de tand des tijds? Ik denk dan aan bepaalde religieuze werken die heel wat impact hebben naargelang de aard van de zielen hun interpretatie ipv onschuldige strips dood te analyseren en aanpassingen te eisen terwijl die enkel als doel hebben een beetje tijdverdrijf en ontspanning te bieden.

 

Echt, blijf daar toch gewoon af. Zoals hierboven aangehaald plaats daar een begeleidende tekst in om de tijdsgeest te duiden, maar meer dan dat ook niet. We gaan toch ook geen oude films remaken en dan die oude gaan bannen van het aanbod (hoop ik...)?

En ja, voor nieuwe delen mag daar idd kritischer op gelet worden, maar niet voor de oude.

Zelfs toestellen die niet meer bestaan: voeg dan een blad met uitleg toe, daar leren de jonge lezers nog wat van.

 

Allez kom, sabel me maar neer. 😈

 

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie
14 minuten geleden, SPeeDy zei:

Misschien moeten er andere boeken wel ‘ns aangepast worden aan de tand des tijds? Ik denk dan aan bepaalde religieuze werken die heel wat impact hebben naargelang de aard van de zielen hun interpretatie

 

Inderdaad, kinderen worden nog geïntroduceerd (of toch dat pogen ze en dat lukt nog altijd zeer goed) door religieuze werken onder het mom van godsdienstvrijheid. Dat is ook geen goede zaak.  Maar vele (misschien de weerbare ik weet het niet) kinderen lachen dit weg, enfin, ik deed dat toch in mijn jonge tijd. Anderen nemen het au serieux, met de "leuke" gevolgen die we wel in elke krant af en toe kunnen lezen. Het geniepige aan zo'n succesverhaal als de Jommekes is dat elke bedenkelijke boodschap bij zoveel lezers overkomt, dat maakt de verantwoordelijkheid van de makers ook groter om de strips een beetje minder bekrompen te maken.  

Link naar reactie

Zeitgeist...

 

Ik ben geboren in 1976, en las de Jommekes in zwart-wit toen al liever dan diegene in kleur. Ze wakkerden een zekere melancholie bij me op aan een tijd die ik nooit gekend heb. Bovendien ademden ze veel meer gezelligheid uit dan hun gekleurde reeksgenoten.

 

Voor zover ik me herinner werkten toen een absolute minderheid van de moeders van mijn klasgenoten.

Mijn moeder, verpleegster van opleiding, was gestopt met werken van het moment dat de oudste geboren was. 

Noch het lezen van Jommeke - en mijn jongere zus was hevig fan - noch het feit dat mijn moeder het beroep van huismoeder uitoefende, weerhield haar er van zelf te gaan werken. Ook niet toen ze er zelf drie ter wereld bracht. Haar 10 jaar oudere man heeft zelf een karrevracht strips - waaronder een berg Jommekes - meegebracht toen ze trouwden (aan zo'n dingen schenk je als stripliefhebber aandacht). Hun 3 kinderen lezen ze nu ook.

 

Ikzelf doe thuis alles, van wassen tot dweilen, beddegoed verversen of stofzuigen, uitgezonderd koken.

Daar ben ik niet goed in. 

Mijn vrouw heeft een hartaandoening, en ik wil haar zo weinig mogelijk belasten naast haar full-time job. Dat terwijl ik Jommeke las.

 

Ik herlees nog steeds de oude originele Jommekes (de rest niet) en lees ze nog steeds met veel plezier en een soort onvatbare nostalgie naar de geborgenheid en rust die die albums uitademen, nogmaals, in een tijd die ik nooit heb meegemaakt. Ja, Jommeke valt in slaap op zijn moeders schoot, en ze staat steevast te strijken of te roddelen. Dat deden vrouwen nu eenmaal nog in de jaren 50. De mannen werkten buitenshuis, dronken of lazen hun krant. Dat is zo in Piet Fluwijn en Bolleke, in de Lustige Kapoentjes, en zo veel andere stripreeksen.

De nieuwe albums zijn intussen blijkbaar wel geëvolueerd - Bruno somt een hele rist aan voorbeelden aan - maar het is naar zijn mening allemaal niet genoeg. Moeten strips dan plots persé zonder uitzondering en voor de volle 100% dienen als voorbeeldfunctie van de inclusieve maatschappij?

 

Zou er nu écht iemand door het lezen van Jommeke zijn vrouw in een bepaald patroon willen duwen of zou er nu één meisje zijn dat door Jommeke beslist om begijntje te worden en haar dromen wil opgeven? Is die link aangetoond? Is er een studie die bewijst dat Jommeke en gelijkaardige strips lezen tot conditionering leidt?

 

Ik denk dat er op dat vlak wel ergere noten te kraken zijn dan Jommeke.

 

Ik merk ook - hier op het forum en op de sociale media - dat zelfs maar suggereren dat er niks mis is met het bewaren van de identiteit van de reeks, al voldoende is om in het extreemrechtse hoekje te worden geduwd.

 

Ik vind dat heel merkwaardig. Ik ben donkergroen en zelfs extreem in mijn linkse opvattingen. Moet je echt rechts zijn om je vraagtekens te stellen bij discussies als deze, of die mbt het hebben van maandstonden en J K Rowling? 

"I wanna see the Frontier before it's gone" - John Dunbar - Dances with Wolves

 

DvDkes

Link naar reactie
31 minuten geleden, Chorasan zei:

Moet je echt rechts zijn om je vraagtekens te stellen bij discussies als deze, of die mbt het hebben van maandstonden en J K Rowling? 

Haha dat van JK Rowling was me inderdaad wel wat. *

 

Er mag inderdaad niets meer zonder dat jan en alleman er een publieke mening over meent te moeten hebben. Enerzijds mag niets, anderzijds mag alles. Daar ontstaat de frictie.

 

*edit: ik bedoel uiteraard dat Rowling groot gelijk had, voor zover dit over gelijk hebben gaat.

Link naar reactie

Ik zou nog iets willen toevoegen aan wat die snotneus denkt te kunnen vertellen over die oude Jommekes.

 

Hij is niet alleen van Groen. hij is nog groen ook. Vooral achter zijn oren. Een euvel dat ik wel meer merk bij Groen.

 

Die eerste strips zouden tussen 1955 en 1967 zijn getekend.

 

In die tijd was er hier in Geraardsbergen een lucifersfabriek van Union Allumetière. Echt bekend in heel Europa.

 

Voor de vrouwen die daar werkten waren "'De vrouwen in Jommeke hebben bijna altijd een zorgende rol." een droom. Dat waren de vrouwen die beter af waren, vrouwen die het zich konden permitteren om thuis te blijven en voor de kinderen te zorgen, de vrouwen van beter verdienende echtgenoten.

 

Die vrouwen die in die fabriek werkten, kon je gemakkelijk herkennen; ze misten soms een of twee vingers. Het gebeurde wel eens dat de hele fabriek werd stilgelegd en er eentje op een brancard werd buitengedragen, omdat zen een vinger of twee had verloren aan die machines. Zelfs meisje van een jaar of zestien konden dat tegenkomen.

 

Die groene jongen toont dus vooral dat hij totaal niet weet waarover hij het heeft, net zoals die activoerders tegen de kolonisatie die herstelbetalingen van België eisen, niet weten dat toen Leopold II in Congo tekeerging, de werknemers en arbeiders hier een zeer zwaar leven hadden, en zeker niet de profiteurs van Congo waren. Maar het zullen wel hun nakomelingen zijn die de herstelbetalingen zullen moeten doen.

 

We zouden heel wat vooruitgang boeken als al die zogenaamde wereldverbeteraars eerst hun hersens zouden gebruiken, i.p.v. direct te staan te schreeuwen. Ze zijn niet beter dan de Trumps van deze wereld. Ik denk zelfs dat ze er gedeeltelijk verantwoordelijk voor zijn dat een beunhaas zoals Trump aan de macaht is gekomen.

 

Link naar reactie
2 minuten geleden, Peter Motte zei:

Voor de vrouwen die daar werkten waren "'De vrouwen in Jommeke hebben bijna altijd een zorgende rol." een droom. Dat waren de vrouwen die beter af waren, vrouwen die het zich konden permitteren om thuis te blijven en voor de kinderen te zorgen, de vrouwen van beter verdienende echtgenoten.

 

 

 

Nooit geweten dat Theofiel zo goed verdiende. Dat verklaart dan ook hoe zoonlief alle kosten kan gedekt krijgen voor zijn buitenlandse reizen.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
51 minutes ago, Chorasan said:

 

Ik vind dat heel merkwaardig. Ik ben donkergroen en zelfs extreem in mijn linkse opvattingen. Moet je echt rechts zijn om je vraagtekens te stellen bij discussies als deze, of die mbt het hebben van maandstonden en J K Rowling? 

Veel lieden die zichzelf progressief, links noemen zijn besmet met het virtue signalling virus. Men wil uitblinken tov de andere progressieven door nog meer de wereldverbeteraar te zijn dan de andere dat al zijn.

 

Daarbovenop is er dan nog de angst om als afvallige te worden gebrandmerkt wanneer men de nieuwe dogma's hier en daar in vraag stelt.

 

Heel vergelijkbaar met personen die genoeg hadden can het katholiscisme of vragen hadden bij hetgeen mijnheer pastoor stond te brallen vanop zijn kansel en moslims die aan apostasie doen maar terzelfdertijd bang zijn om uitgestoten te worden uit de politieke habitat, soms met zware negatieve financiele gevolgen of vrees voor aanvallen op de fysieke integriteit.

Link naar reactie

Ik ga hier een copy paste zetten, dit postte ik gisteren op de Facebookpagina van Stripspeciaalzaak.be als reactie op dit onderwerp. 

 

Ligt het nu aan mij of zoeken dergelijke politici zelf problemen om over te zeuren? Van alle mensen die ik ken die Jommeke gelezen hebben in hun jeugd, heeft er geen enkel een zwart-wit seksistisch beeld gecreëerd van de maatschappij. Zelfs beginnende lezertjes beseffen dat strips van Jommeke niet realistisch zijn. Vliegende bollen, monsters uit de diepte, kabouters en heksen... Is het nu werkelijk nodig om klassieke verhalen (nog meer) te verpesten door ze te veranderen? De hertekende verhalen zijn nu al een doorn in het oog van de oudere liefhebber van de reeks.

Link naar reactie
23 uren geleden, Kameraad Mauser zei:

Wat een lul zeg, die De Lille. Als het sommigen niet aanstaat, waarom laten ze het dan niet links liggen? Of zelf een nieuwe reeks opstarten volgens hun eigen waarden en opvattingen. Trouwens hij zou beter eens een echte job zoeken ipv te vegeteren op belastinggeld.


Ach, over een paar dagen praat niemand hier over. 




 

Link naar reactie
2 uren geleden, cinco zei:

Prachtig woord, nog nooit eerder gehoord 😁 Maar toen ik 10 was was ik nog niet bezig met onzekere toekomsten. Die vlag dekt de lading dan ook maar gedeeltelijk...

"I wanna see the Frontier before it's gone" - John Dunbar - Dances with Wolves

 

DvDkes

Link naar reactie

Het is ook een kwestie van marktwerking, natuurlijk. Wie gaat nog boekjes kopen waarin de maatschappij van de jaren '50 als norm wordt voorgesteld?

Ik ben overigens nog het meest geschokt dat die man al die Jommekes echt gekocht heeft. Er is zoveel beter materiaal te koop voor de volwassen stripliefhebber.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
2 hours ago, Waldorf said:

Ik ben overigens nog het meest geschokt dat die man al die Jommekes echt gekocht heeft.

 

Om nog maar te zwijgen over de leeftijd toen hij die kocht...

Stel je voor: hoort zo iemand in het parlement thuis? Nee toch.

Als je de spot kunt drijven met Geert Wilders omdat hij op Twitter accounts volgt van Disney-figuren (dat doet hij echt), dan kun je ook de spot drijven met die Groene omdat hij op zijn leeftijd nog alle Jommekes gaat kopen.

Dat is niet zoals iemand die ze al van jongsaf kreeg en kocht, en uit gewoonte elk nieuw album blijft kopen uit jeugdsentiment en om zijn verzameling compleet te houden.

Er scheelt iets aan die man.

Link naar reactie
6 uren geleden, Peter Motte zei:

Dat is niet zoals iemand die ze al van jongsaf kreeg en kocht, en uit gewoonte elk nieuw album blijft kopen uit jeugdsentiment en om zijn verzameling compleet te houden.

Er scheelt iets aan die man.

Daarom snap ik niet dat @Kameraad Mauser onder deze voorzet kopte.  Verleg de insteek van het seksisme in  oude Jommeke's naar de vreemde voorkeur voor kinderstrips van een volwassen politieker en het wordt ineens weer plezant. :D 

 

Link naar reactie

Natuurlijk moet je die oudere verhalen in de tijdsgeest bekijken en zal niemand de makers iets kwalijk nemen, maar we hoeven onze ogen in deze tijd toch niet meer te sluiten? Ik ben Hollander en ken de beste man/politicus niet, maar ik vind het niet zo vreemd wat hij zegt. Hij vraagt toch geen verbod op oude strips, maar mogelijk een aanpassing bij toekomstig nieuwe verhalen.
Als we nooit evolueren zouden de vrouwen nog geen stemrecht hebben en donkere mensen in aparte bussen zitten. Dus hij heeft toch een prima punt als hij stelt dat beter zou zijn om meisjes/vrouwen niet meer als een stel simpele verzorgende wezens neer te zetten (al ben ik geen Jommeke kenner). Als dit zo is omdat het dienend is aan het verhaal of persiflerend bedoeld is kan dat, maar dat is hier niet zo, Jommeke is een zeer simpele kinderstrip en dan deel ik de mening dat er enige vernieuwing mag plaatsvinden die meer past in de huidige tijd.
Oude verhalen, films, strips hertekenen of iets dergelijks vind ik ook onzin, eventueel een verwijzing is prima, het is gewoon deel van onze geschiedenis, maar voor nieuwe verhalen met de kennis van nu is dat anders. 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...