Ga naar inhoud

politiek correcten doen nu ook Jommeke in de ban. Niks mag nog.


Gast Kameraad Mauser

Recommended Posts

Jef Nys zelf was duidelijk een voorstander van het herwerken van zijn oude verhalen. En zijn ingrepen gingen vaak veel verder dan wat Vandersteen of Hergé deden, want die beperkte zich meestal gewoon tot het hertekenen, terwijl Nys toch ook wel vaak inhoudelijke veranderingen doorvoerde. Sommige van de herwerkte albums zijn compleet andere verhalen geworden. Ik zie hem, moest hij nu nog leven, dat soort achterhaalde scènes wel aanpassen.

Maar zo blijf je wel bezig natuurlijk.

Link naar reactie

@Kameraad Mauser maakt dezelfde fout als degenen die het artikel schreven en/of publiceerden: een ronkende titel die iedereen op 't verkeerde been zet. Clickbait met andere woorden.

 

Het artikel dat die groene schreef is genuanceerder dan de titel doet vermoeden. De vraag die ik me stel is wat hij er eigenlijk mee wil bereiken?

Jommeke was vroeger seksistisch: vrouwen aan de haard, meisjes doen meisjeswerk en dergelijke meer. 't Zal nog niet eind jaren '50, begin jaren '60. Natasja en Yoko Tsuno moesten nog geboren worden.

Hij erkent ook dat er ondertussen aanpassingen zijn gebeurd, maar dat die nog niet ver genoeg gaan naar zijn zin. Met andere woorden, Marie mag niet meer huisvrouwen, ook al wil ze dat. En de meisjes mogen niet meer met de poppen spelen, ook al willen ze dat. Dat de Miekes een eigen verhaal hebben gekregen en Jommeke ondertussen aan ballet doet, heeft hij blijkbaar gemist.

Naar mijn aanvoelen wil de schrijver vooral laten zien hoe woke hij wel niet is, welke voorvechter voor de vrouwenrechten hij wel niet is. Dit heeft meer met profileren te maken dan met werkelijk inzitten met iemands rechten. Het politiek bloed kruipt waar het niet gaan kan.

Ik vraag me ook af wat het nut is van dergelijke discussies. In Nederland is de Zwartepietendiscussie helemaal ontspoord, met colateral damage tot in Vlaanderen. Dat Zwarte Piet hier al stilletjes bezig was te veranderen, of in het geval van Jommeke: de stereotiepe rollen stilletjes werden aangepast aan de geest van de tijd, zonder veel tamtam en drama, wordt op deze manier totaal niet erkend, en beide partijen trekken zich terug in hun stellingen, overtuigd van het eigen gelijk.

 

Niemand heeft gezegd dat iets niet mag, niemand heeft iets beslist, maar de discussie is bij voorbaat al helemaal naar de kloten.

Link naar reactie
13 minutes ago, Tanuki said:

 Natasja en Yoko Tsuno moesten nog geboren worden.

 

 

 

Natasja oefent ook een zorgend beroep uit, hoor. Alleen mag zij soms de koffiepot in iemands gezicht slaan.

Yoko Tsuno was vernieuwend. Zij is elektro-technisch ingenieur. Natasja was erg traditioneel.

 

Ik begrijp niet waarom zo'n politicus zich wil laten opmerken door zulke utspraken te doen en zulke interviews af te leggen. Heeft die niets beters te doen?

En het begint met erop te wijzen dat het seksistisch is, en het eindig met het verbieden.

Als dat soort hard genoeg roept, durft binnenkort niemand nog een Jommeke vastnemen.

 

Trouwens: dat soort mensen ziet volledig over het hoofd dat mensen ten eerste niet al hun ideeën uit boeken halen, en ten tweede evolueren.

Link naar reactie
18 minuten geleden, TDPB zei:

Jef Nys zelf was duidelijk een voorstander van het herwerken van zijn oude verhalen. En zijn ingrepen gingen vaak veel verder dan wat Vandersteen of Hergé deden, want die beperkte zich meestal gewoon tot het hertekenen, terwijl Nys toch ook wel vaak inhoudelijke veranderingen doorvoerde. Sommige van de herwerkte albums zijn compleet andere verhalen geworden. Ik zie hem, moest hij nu nog leven, dat soort achterhaalde scènes wel aanpassen.

 

Mooie post trouwens van Tom!

Link naar reactie
17 minutes ago, Tanuki said:

Ik vraag me ook af wat het nut is van dergelijke discussies. In Nederland is de Zwartepietendiscussie helemaal ontspoord, met colateral damage tot in Vlaanderen. Dat Zwarte Piet hier al stilletjes bezig was te veranderen

 

Ik heb Zwarte Piet in elk geval nooit gekend als dat waarvoor ze anti-Zwarte Pieters hem afschilderen.

Ik heb wel als "Sinterklaas" als scheldwoord horen gebruiken door bepaalde gekleurde mensen, meestal door de kinderen. Dat stemt ook tot nadenken.

 

Link naar reactie
19 minutes ago, Tanuki said:

Ik vraag me ook af wat het nut is van dergelijke discussies. In Nederland is de Zwartepietendiscussie helemaal ontspoord, met colateral damage tot in Vlaanderen. Dat Zwarte Piet hier al stilletjes bezig was te veranderen, of in het geval van Jommeke: de stereotiepe rollen stilletjes werden aangepast aan de geest van de tijd, zonder veel tamtam en drama, wordt op deze manier totaal niet erkend, en beide partijen trekken zich terug in hun stellingen, overtuigd van het eigen gelijk.

 

Sommige mensen hebben gewoon geen geduld; Ze willen dat het verandert. Nu. Direct. Dan bedenken ze oplossingen zoals positieve discriminatie. Zodat discriminatie in de wetgeving wordt verankerd. Nu. Direct. Maar dat is goeie discriminatie. Onder het motto: "Discriminatie mag als je zelf discrimineert."

Link naar reactie
1 uur terug, Vittorio zei:

Mee eens dat 1984 hertekend moet worden, Lük? De manier waarop daarin met vrouwen wordt omgegaan, niet meer van deze tijd:

 

1984-02-1984-Twee.jpg

 

Voor alle duidelijkheid want dat is precies moeilijk te verstaan. Ik heb mijn mening over dat Jommeke-artikel niet gegeven, heb het zelfs niet gelezen. 

 

Maar zelfs zonder het lezen, wist ik al dat het niet geschreven is door een 'lul' die een kinderstrip namens alle 'politiek correcten' wil 'in de ban' doen, en dat dit dus '1984 ten voeten uit' is. 

 

Ik lachte gewoon een beetje met dat hysterisch gedoe, sorry dat dat zo gevoelig ligt. Misschien wil er wel iemand eens een artikel aan dat onrecht wijden.

Link naar reactie

Ik vind 1984 relevanter in de manier waarop corona gebruikt wordt om ons te verplichten met de kaart te betalen en om corona-volg-apps te downloaden.

Ik denk dat ik de volgende keer in de Standaard Boekhandel ook niet meer cash zal kunnen betalen. Nou ja, dan is het gedaan met kopen.

Link naar reactie
54 minuten geleden, Lük Bey zei:

 

Maar zelfs zonder het lezen, wist ik al dat het niet geschreven is door een 'lul' die een kinderstrip namens alle 'politiek correcten' wil 'in de ban' doen, en dat dit dus '1984 ten voeten uit' is. 

 

Ik lachte gewoon een beetje met dat hysterisch gedoe, sorry dat dat zo gevoelig ligt. Misschien wil er wel iemand eens een artikel aan dat onrecht wijden.

 

+1

Link naar reactie
5 hours ago, Lük Bey said:

Maar zelfs zonder het lezen, wist ik al dat het niet geschreven is door een 'lul' die een kinderstrip namens alle 'politiek correcten' wil 'in de ban' doen, en dat dit dus '1984 ten voeten uit' is.

 

Maar ondertussen heeft hij het er toch over, en is dat toch het beoogde effect. Hij zegt het alleen niet met zoveel woorden. En hij krijgt een flinke brok publiciteit in de Knack cadeau.

 

Overigens heb ik onlangs de eerste 30 seconden van Gertie Christophels op tv gezien, en toen liep ik ook weg. Er is weinig dat na x jaar nog te bekijken is.

 

En in de wegwerpcultuur die we tegenwoordig hebben, is dat zeker het geval. Zoek in de boekhandel maar eens een "klassieker". Willem Elschott, Godfried Bomans, Stijn Streuvels, Hendrik Conscience, Gerard Walschap, Hugo Raes, enz ... Niets meer van te vinden. En als je nog Hugo Claus vindt, dan staat-ie er waarschijnlijk per vergissing.

Nu geef ik wel toe dat ik de eerste was die een vijftiental jaar geleden de heruitgegeven boeken van Hugo Raes de grond inboorde wegens het taalgebruik, maar het valt toch op hoeveel er is verdwenen.

Ook de echte goeie uit het verleden zijn verdwenen: Paul van Ostaijen, bijv. Niet meer te vinden.

Link naar reactie

Kortom: dat hele gedoe over die oude Jommekes lijkt vooral een stunt van iemand die zich in de schijnwerpers wil werken.

Ik vraag me af hoe er over tien jaar op dat artikel zal worden gereageerd. Hij zou wel eens kunnen schrikken dat hem dan even sterk verouderde ideeën worden aangewreven als hij nog Jommeke aanwrijft. Niets doorstaat de tand des tijds.

(zelf het heelal niet, over tig googelplex jaren is dat ook foetsie, verswunden, helemaal opgelost tot absolute nietsigheid - en over 10 000 jaar, als de opvolger van de homo sapiens over den aardkloot dwaalt, weten ze niet eens meer dat wij ooit hebben bestaan, en staan enkelen onder ons misschien als een verzameling botten in een museum en dekt iedereen: wat waren die beesten lelijk - dus, waar maken we ons druk om?)

Link naar reactie
Op 30/10/2020 om 16:49, Lük Bey zei:

 

Voor alle duidelijkheid want dat is precies moeilijk te verstaan. Ik heb mijn mening over dat Jommeke-artikel niet gegeven, heb het zelfs niet gelezen. 

 

Maar zelfs zonder het lezen, wist ik al dat het niet geschreven is door een 'lul' die een kinderstrip namens alle 'politiek correcten' wil 'in de ban' doen, en dat dit dus '1984 ten voeten uit' is. 

 

Ik lachte gewoon een beetje met dat hysterisch gedoe, sorry dat dat zo gevoelig ligt. Misschien wil er wel iemand eens een artikel aan dat onrecht wijden.

Typische reactie van narcistische omhoog gevallen sukkels. "Ik heb het helemaal niet nodig om een artikel te lezen om het allemaal beter te weten dan al die reagerende losers want ik ben intelectueel veel te verheven voor hun niveau" 

Ik ben steeds op zoek naar mooie zwart/wit originelen om mijn verzameling aan te vullen.

Aarzel dus niet om mij te contacteren als je er één te koop hebt. 

 

https://www.2dgalleries.com/profile/mzee

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...