Ga naar inhoud

Sammy (Cauvin / Berck / Jean-Pol)


cinco

Sammy  

23 leden hebben gestemd

  1. 1. Berck (jouw 3 favorieten)

    • Oudjes voor de lijfwachten / Robots voor de lijfwachten
    • Rhum Row
    • El Presidente
    • Lijfwachten en bonkige boksers / Lijfwachten en spaghetti
    • De lijfwacht met acht poten
    • De lijfwachten zijn knetter
    • Lijfwacht in de kostschool
    • Lijfwachten en koning Dollar
    • Heibel in de woestijn
    • Lijfwachten en draculanten
    • Lijfwacht-verhalen
    • Het jeugdelixir
    • Het schroeifenomeen
      0
    • Voetbal is oorlog
    • Lijfwachten in Hollywood
    • Ku-klux-klan
    • Baby's en blaffers
    • Paniek in het Vaticaan
    • Lijfwachten in de ring
      0
    • Ma Attaway
    • Miss Kay
    • Opdracht voor een knekelman
    • De diva
    • Hoogspanning
    • De mandarijn
    • Crash in Wall Street
    • Een hondebaantje
      0
    • Sigaretten en Whisky
      0
    • Lijfwachten en malle meiden
    • Lijfwachten op hoge hakken
      0
    • Foezel en blauwe bonen
      0
    • -
  2. 2. Jean-Pol (jouw favoriet)

    • Vriendendienst
    • Lijfwachten en apenstreken
    • Mae West
    • Lijfwachten op de dansvloer
    • Papy Day
      0
    • Lady "O"
    • Lijfwachten in Parijs
    • Meiden zonder medelijden
    • Boy
    • -


Recommended Posts

Vooral de oudere albums vind ik geweldig. Hoe meer takatakatakatak hoe beter.

De twee Arabieren die vechten om olie, el presidente, het voetbal... schitterende verhalen zijn dat.

De nieuwere albums halen dat pretentieloze plezier niet meer, al komt Jacks reacties op Mae West een beetje in de geburen.

Link naar reactie
  • 1 month later...
  • 4 weeks later...
8 minuten geleden, Suske zei:

Elk deel zal de moeite lonen gezien het dikke dossier met zeldzaam materiaal en weetjes.

 

Het is een kwestie van plaats.

Van Johan & Pirrewiet heb ik bijvoorbeeld enkel de vierde integrale.

Van de Stallaertjaren van Nero heb ik de 8ste integrale. (ook omdat daar 3 verhalen in stonden die ik niet in albumuitgave heb)

Als ik kon, zou ik van heel veel reeksen volledige integrales hebben, maar plaats en het bedrag dat dat allemaal kost speelt ook mee. Daarom ben ik selectief.

Link naar reactie
  • 4 months later...
  • cinco changed the title to Sammy (Cauvin / Berck / Jean-Pol)
  • 6 months later...

De eerste tien zijn toch nog net iets leuker dan de rest naar mijn gevoel.

Vergeleken met De Blauwbloezen lijkt de humor in deze reeks me ook een tikkeltje visueler en absurder te zijn.

Een album dat mij altijd is bijgebleven is de Ku-klux-klan. Niet zozeer door de kwaliteit (alhoewel daar niets op aan te merken is), maar omdat het een behoorlijk opvallend onderwerp is om een humoristische strip rond te maken (racisme en lynchpartijen). Maar Cauvin maakte natuurlijk wel vaker strips rond morbide thema's zonder dat het te donker werd.

 

Eigenlijk jammer dat Cauvin nooit eens een Lucky Luke heeft geschreven. Ik vraag me af hoe dat eruit zou gezien hebben.

Link naar reactie
1 hour ago, dirk (monsieur toupet) said:

 

De Blauwbloezen schat ik hoger in dan Sammy. Wel leuk vertier. Die in de meisjeskostschool is me bvb bijgebleven.

 Ik zie het juist omgekeerd. Meer verschillende settings, originele invallen en ronduit hilarische toestanden en een (imho) betere tekenaar. Het kan natuurlijk ook zijn dat er drie keer zoveel  Blauwbloezen gemaakt zijn als Sammy's waardoor dat de serie pittiger bleef.

 

 

 

Link naar reactie
3 uren geleden, dirk (monsieur toupet) zei:

Ik denk niet dat de vertelstijl van Cauvin zou gepast hebben bij Lucky Luke. Zijn Robbedoes was ook niet de beste. Alhoewel, misschien had hij wel iets kunnen aanvangen met de Daltons.

Zijn manier van vertellen had wel iets van die van Goscinny: flinterdunne plotjes als kapstok voor de grappen. De Robbedoes-reeks heeft over het algemeen een andere manier van vertellen.

Link naar reactie

Ik heb de Blauwbloezen en Sammy als kind tegelijk leren kennen, nog voor Robbedoes.

Ik beschouwde toen beide reeksen als evenwaardig.

Nu vind ik echter dat er geen Sammy's zijn die het niveau halen van de sterkste Blauwbloezen.

Of laat het me zo zeggen... ik heb nog geen Sammy's gelezen die het niveau halen van de sterkste Blauwbloezen.

Het blijft een degelijke Dupuis-reeks, daar niet van.

 

Link naar reactie
8 minuten geleden, Ambreville zei:

Welke zijn dan die sterkste Blauwbloezen? 

 

14->20 vind ik eigenlijk een foutloze run, zowel qua scenario als tekenwerk: de Melkmuil, Rumberley, Bronco Benny, El Padre, Hoe het begon, The David, Black Face... Dat waren Lambil en Cauvin op het toppunt van hun kunnen.

 

afbeelding.thumb.png.a720e7f785dd40236ec36bcf1bf0c8bd.png

 

 

 

Link naar reactie

Ik hou heel erg van albums 1, 2 en 3. Dat waren de eerste lange verhalen na een rits korte gags en kortverhalen. Toen vond Cauvin voor het eerst de juiste toon én was het tekenwerk van Salverius extreem goed. De eerste albums van Lambil waren wat dat betreft toch weer wat minder.

Link naar reactie

Opvallend ook dat zowel Sammy, De Blauwbloezen en De musketiers begonnen als een ensemblestrip en al vlug een aantal personages lieten vallen.

Ik heb het altijd al raar gevonden dat de reeks rond de lijfwachten die werken voor Jack Day al van in het begin "Sammy" heette. Alsof de naam van Blauwbloezen "Blutch" zou zijn.

 

afbeelding.thumb.png.a5283cff2f7a3f6044855c3634b85bec.png

 

 

afbeelding.thumb.png.856ce8fefbcb76f76bdbc1334e51f6e5.png

Link naar reactie
1 uur terug, Stomp zei:

Outlaw,De Deserteurs en De Nor in Robertsonville, de delen 4,5 en 6 zijn ook geweldig!

De nor van Robbertsonville en hoogvliegers van de cavalerie behoren tot mijn favorieten.

Daar waar Sammy, in mijn optiek, al na deel 10 een neergaande lijn ging vertonen houden de Blauwbloezen het pak en beet 20 delen vol. Uiteindelijk ben ik met beide series vroegtijdig gestopt met lezen/verzamelen.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
Op 2/12/2021 om 17:53, dirk (monsieur toupet) zei:

Was Berck in het echt een beetje flamingant (of is dit gewoon voor de gag)?

 

Volgens mij voor de gag, maar hij zal inderdaad wel een buitenbeentje geweest zijn in Marcinelle. Ik kan me wel voorstellen dat hij wel eens grapjes durfde maken tegen tekenaars die hij goed kende. Mogelijks was dit dan de aanleiding voor de gag.

Link naar reactie

Goede herinneringen aan Sammy. Ik geloof dat ik mijn eerste Sammy's als prille tiener heb gekocht op vakantie in de Ardennen. Er kleeft voor mij nog altijd een vakantiegevoel aan die reeks. Ben wel gestopt met de serie te volgen toen Jean-Pol overnam. Niks tegen Jean-Pol, maar op een gegeven moment is het mooi geweest.

 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 10 months later...
8 uren geleden, freddyolen zei:

Het lijkt erop dat het uitgeeftempo van de integrales serieus gezakt is van 4 per jaar naar 2 per jaar. Hopelijk stopt de reeks niet

 

Er zijn 2 integrales uitgegeven in 2021 en twee in 2022. In die zin zitten we op 2 per jaar. Het is wel een tijdje geleden dat de 2e integrale in 2022 is uitgekomen.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
17 hours ago, freddyolen said:

Het lijkt erop dat het uitgeeftempo van de integrales serieus gezakt is van 4 per jaar naar 2 per jaar. Hopelijk stopt de reeks niet

 

De reeks wordt zeker helemaal uitgegeven. De uitgever heeft het tempo wat laten zakken omdat er andere projecten zijn tussengekomen, onder andere de twee integralen van de Centauren. 

Mijn collectie originelen vind je hier: http://www.comicartfans.com/GalleryDetail.asp?GCat=61986

Link naar reactie
  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...