Ga naar inhoud

🎬 RIP Sean Connery


cinco

Recommended Posts

Vandaag wordt gemeld dat Sean Connery is overleden, ik vermoed aan een hartaanval, omdat hij zich al enkele dagen "onwel" voelde.
Hij stierf thuis op de Bahama's.
Hij was een Schot en zette zich erg in voor de onafhankelijkheid van Schotland. "Als Schotland onafhankelijk wordt," zei hij, "keer ik terug van de Bahama's."

Hij werd bekend door James Bond, maar dat was niet zijn favoriete rol.

Wel een favoriete rol was die van William von Baskerville in The Name of the Rose, naar het boek van Umberto Eco.
Connery hield van de rol o.a. omdat in de film een bibliotheek een belangrijke rol speelt.

Sciencefiction- en fantasyfans kennen hem ook van rollen in Outland, Zardoz, Highlander, The Time-Bandits en Meteor.
Hij zat ook in popcorn-films zoals Indiana Jones and the Last Crusade, The League of Extra-Ordinary Gentlemen en The Avengers (1998).

Sean Connery zal een van de laatste grote acteurs zijn.  Niet omdat de jongere zo veel slechter zijn - Daniël Craig is geweldig goed - maar omdat hij een van de laatste acteurs zal zijn met zo'n grote verscheidenheid aan rollen in heel verschillende films qua inhoud, stijl en ... budget.  Hij trad op in "kleine" films zoals "The Hill", een type film dat nu niet eens meer in de bioscoopzalen geraakt. Toen Connery acteerde, was het filmaanbod in de bioscoop gevarieerder dan nu.

Link naar reactie

LongHideousCoqui-small.gif

 

Mijn allereerste volwassen actie-blockbuster (die zich niet eveneens op een jonger publiek richtte) in de bioscoop, was The Rock.  Ik was 13 en herinner mij die voorstelling nog alsof het gisteren was.  Helemaal omver geblazen.  Die film was bombastisch in alle mogelijke opzichten, van de fantastische muziek en de geweldige actiescènes, tot de onliner-spuwende Nicolas Cage, Ed Harris en bovenal Sean Connery.  Ik vond Mason cool as fuck.  "Welcome to the Rock", inclusief accent, werd in de jaren nadien ook een dingetje tussen mij en één van mijn vrienden. En in tegenstelling tot veel van de latere Bay-films, had deze titel ook inhoud en een deftig script.  Het is niet de film om oscarwaardige acteerprestaties neer te zetten, maar het was wel mijn kennismaking met de Sir.  Het spelplezier spatte van het scherm.

Blijven mij vooral bij: Die geweldige bijrol in The Untouchables, de vader van Indiana Jones en (gek genoeg) zijn aandeel in DragonHeart, omdat mijn zus die film vroeger 100 keer na elkaar keek.  Helaas, ik ben nooit een Bond-fan geweest, dus dat is grotendeels een gat in mijn Connery-kijklijst.  The Hunt for Red October moet ik eens herzien, daar herinner ik mij om één of andere reden niets meer van. 

 

 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
  • cinco changed the title to 🎬 RIP Sean Connery

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...