Ga naar inhoud

Uw top 5 of top 10 Suske en Wiske.


cartoonesk

Recommended Posts

41 minuten geleden, cinco zei:

 

Wie is naast Morjeau de derde?

En weet je ook ongeveer aan welke Jommekesalbums ze werkten?

Eric De Rop.

 

Ik heb ooit eens geprobeerd een lijst te maken van wie nu precies aan welke album werkte. Maar dat was een hopeloos  werk. Jef Nys hield zijn scenaristen geheim voor zijn tekenaars, en de tekenaars spreken elkaar (soms) tegen.

Maar ruwweg gezegd: Boumans in het jaar '72-'73 en later ook nog eens de decors van een aantal Edwin Wouters albums (nrs 160, 167, 169), De Rop als inkter/decortekenaar vanaf album 74 tot 108 en van Luc Morjeau weet ik enkel zeker dat hij nr 216 en enkele kortverhalen heeft getekend. In de periode daarvoor moet hij hoofdtekenaar Hugo De Sterk geholpen hebben met de decors en het inktwerk.

 

Link naar reactie
37 minuten geleden, Hamirubi zei:

Karel Verschuere met Karel Boumans. Is dat een combinatie geweest?

Wellicht niet. Ze werkten in dezelfde periode ('52 tot '59, dus niet meer dan zeven jaar) , maar Boumans inktte volgens mijn bron S&W, Snoek, 't Prinske, De vrolijke bengels, het plezante circus en De grappen van Lambik (waar hij wellicht meer dan alleen inkten voor deed).

Link naar reactie
1 uur terug, cinco zei:

Kwestie hoe de figuren getekend werden tijdens de Geerts-periode vond ik ze het beste in albums zoals De lieve Lilleham, Amoris van Amoras, Het Dreigende DInges, Angst op de Amsterdam... Toen hadden S&W ook van die twinkelogen.en ze hadden de Jommekesneus.

 

Paul Geerts met Eugeen Goossens als inkter ...

Link naar reactie
46 minuten geleden, TDPB zei:

en van Luc Morjeau weet ik enkel zeker dat hij nr 216 en enkele kortverhalen heeft getekend.

 

 

Ah, De Laatste Viking. Dat album ligt wel in de lijn van de tekeningen die De Sterk maakte, maar met wat andere nuances. Daarom dus. Het vertrek van De Sterk vind ik toch nog altijd een serieus verlies voor het uitzicht van de Jommekesreeks.

Delzenne heeft een wat lossere tekenstijl die niet hetzelfde aanvoelt als de Jommekes waarmee ik ben opgegroeid. (tussen de 100 en de 200)

Link naar reactie
Op 8/11/2020 om 16:13, acor zei:

Paul Geerts met Eugeen Goossens als inkter ...

 

Eén van de aangenaamste visuele stijlen die S&W hebben gehad.

 

afbeelding.thumb.png.ee0d4c73f6dcd05cb380d9f608c38e39.png

 

Al vind ik het huidige artistieke team tekentechnisch ook wel een hoog niveau aanhouden in verhouding tot de hoeveelheid S&W pagina's die er jaarlijks worden gemaakt.

En dan voornamelijk nog die strips van voor de restyling.

 

afbeelding.thumb.png.6c141f238a04c92c183ec050be00b7b8.png

Link naar reactie
44 minuten geleden, cinco zei:

 

Ah, De Laatste Viking. Dat album ligt wel in de lijn van de tekeningen die De Sterk maakte, maar met wat andere nuances. Daarom dus. Het vertrek van De Sterk vind ik toch nog altijd een serieus verlies voor het uitzicht van de Jommekesreeks.

Delzenne heeft een wat lossere tekenstijl die niet hetzelfde aanvoelt als de Jommekes waarmee ik ben opgegroeid. (tussen de 100 en de 200)

 

Na 30 jaar mag een tekenaar wel eens met pensioen. Zeker als je 30 jaar lang compleet anoniem een van de populairste tekenaars van Vlaanderen was.

De Sterk zelf had natuurlijk ook een compleet andere stijl dan Nys. Veel strakker. Delzenne en Van Loock zitten terug wat dichter bij de stijl van de eerste 40 albums van Nys.

Link naar reactie
Op 8/11/2020 om 08:06, Lük Bey zei:

 

Ik heb dat nu wel, dat ik wat teveel nadenk of verhalen 'kloppen'. 

 

Logisch, je kijkt niet meer met dezelfde blik naar die verhalen.

De Nare Varaan vond ik vroeger een van de betere albums, al die punten die je aanhaalt zijn mij als jeugdige snaak nooit opgevallen. Moest ik het nu herlezen waarschijnlijk wel.

Link naar reactie

Mijn top 10:

1.   De Tuf-Tuf-Club

2.  De Stalen Bloempot

3.  De Schat van Beersel

4.  De Bokkerijders

5.  De Bronzen Sleutel

6.  De Spokenjagers

7.   De Cirkusbaron

8.  De Witte Uil

9.  Angst op de Amsterdam

10. De Texasrakkers

 

En hoewel Savantas 1 van mijn favoriete S&W-figuren is, dus geen album met hem in m'n top 10.

 

Link naar reactie

Mijn lijstje in volgorde van verschijnen :

 

- De bokkenrijders

- De Tuf-Tuf Club

- De knokkersburcht

- De ijzeren schelvis

- De spokenjagers

- De nerveuze Nerviërs

- De koddige kater

- De poenschepper

- De dulle griet

- De zeven snaren

 

Geen album uit de blauwe reeks. Dat is eigenlijk geen Suske en Wiske maar de avonturen van Lambik. Het was lang geleden, maar naar aanleiding van de Sonometer heb ik ze allemaal nog eens herlezen en het valt op dat Suske en Wiske er in een aantal albums (De bronzen sleutel, Goud voor Rome) er maar voor spek en bonen bijlopen. Het tekenwerk van de laatste twee (De groene splinter en Het gouden paard) is ook veel minder. Het tekenwerk van de Sonometer vind ik stukken beter.

 

Link naar reactie

Mijn lijst in volgorde van verschijnen (maar alleen de eerste tien)

 

0 De avonturen van Rikki en Wiske1946

1 Op het eiland Amoras1947

2 De vliegende aap1948

3 De sprietatoom1948

4 De koning drinkt1949

5 Prinses Zagemeel1949

6 De zwarte madam1949

7 De witte uil1950

8 Bibbergoud1950

9 Lambiorix1950

Link naar reactie
  • 3 months later...

een online top 10 lijst samengesteld aan de hand van 1400+ inzendingen:

 

http://suskeenwiske.ophetwww.net/hitlijst/totaal.php

 

1. De schat van Beersel

2. Het Spaanse spook

3. De bronzen sleutel

4. De gouden cirkel

5. De Ringelingschat

6. Het geheim der gladiatoren

7. De bokkerijders

8. De apekermis

9. De parel in de lotusbloem

10. Angst op de Amsterdam

 

Eén bedenking: de gouden cirkel op 4?

Ik heb nooit geweten dat dat zo een geliefd verhaal was.

 

afbeelding.thumb.png.e243a1569cbf14d125fcec5221b500b6.png

 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
Op 7/11/2020 om 14:28, Lük Bey zei:

Wel, ik vind sommige van Geerts z'n verhalen ook heel goed, maar de meeste hangen toch ook maar losjes aaneen. Neem bij voorbeeld de 'Nare Varaan' (die heb ik vanmorgen gelezen). Ik ga dat verhaal eens Cinco-gewijs uitbenen zie:

 

1. Sidonia is eenzaam, en huilt erop los. Lambik verklaart: ze heeft een man nodig.

 

2. Hij gaat bij Willy Vandersteen op bezoek, die hem wat foto's van zijn recente bezoek aan Komodo laat zien. Daaronder eentje van een varaan, die een betoverde prins zou zijn. Lambik is van oordeel dat die prins een geschikte partner is voor Sidonia. 'Yeah whatever' zegt Vandersteen (ik parafraseer)

 

3. Lambik toont Sidonia de foto van de varaan, Sidonia ziet geen prins maar een varaan (want het is een varaan) en krijgt één van haar hilarische inzinkingen die haar in het ziekenhuis doet belanden. Onze vrienden 'zien maar één middel': die varaan naar België halen. 

 

4. Aan boord van de boot luistert toevallig een lid van een bende die toevallig gewijd is aan de prinsenvaraan een gesprek van onze vrienden af, die het toevallig net over de prinsenvaraan hebben en hun plan die naar Europa te halen. Het bendelid verwittigt een andere bende op het eiland, die dat moet beletten.

 

5. Onze vrienden spreken met het Komodostamhoofd (?), die duidelijk geen graten ziet in hun plan ('Eindelijk', denkt hij zelfs) en hen vertelt hoe ze de prinsenvaraan kunnen onderscheiden van de duizenden andere varanen. Ze komen een varaan tegen. Het is hem. 

 

6. Ze komen ook de bende tegen die er blijkbaar op uit is om de prinsenvaraan te doden. Waarom ze dat niet gewoon deden voordat onze vrienden op het eiland aankwamen, wordt niet uitgelegd.

 

7. Onze vrienden smokkelen de varaan mee aan boord, waar hij aan een aanslag ontsnapt, ze weten niet wie of waarom en vragen het zich ook niet af. De boot komt aan in het oogstrelende Bali:

 

PB070027.thumb.JPG.c69148b49e13cfcea0bc20001340debd.JPG

 

8. Onze vrienden besluiten van boord te gaan. Het lijkt erop dat ze maar wat gaan wandelen, want ze overleggen vooraf wat ze met Komo, de varaan gaan doen. Ze nemen hem mee, in tegenstelling tot hun bagage. Eenmaal op de kade zegt Wiske: 'Hier staan we nu! Met Komo mogen we in geen enkel hotel.' Ze gaan niet weer aan boord.

Gelukkig zijn daar een paar volstrekt betrouwbare gewapende jongelui die ongevraagd aanbieden om hen naar een verlaten tempel te brengen, waar ze kunnen overnachten. Een vriendelijk aanbod dat onze vrienden uiteraard aannemen.

 

9. De gewapende mannen laten onze ongewapende vrienden achter in de tempel, en sluipen dan 's nachts héél voorzichtig terug om de varaan te ontvoeren zonder hen te wekken. De volgende dag zien onze vrienden dat de ontvoerders een amulet achtergelaten hebben. 'Dan komen ze terug', weet Wiske.

 

10. Zo is het. Even later komt een man het amulet (dat verder geen belang heeft voor de plot) zoeken, er volgt een gevecht en een wilde achtervolging naar de stad. Ze raken hem kwijt in de menigte.

 

11. Suske onttrekt zich een pagina lang van de plot om te flirten met een Balinese danseres. Een ideale gelegenheid om Wiske nog eens aan het wenen te brengen, die Geerts echter mist.

 

12. Ineens begint er een traditionele optocht, zo met een draak en dansers. Eén van de dansers blijkt de man van het onbelangrijke amulet te zijn, maar hij heeft zich wel eerst ergens omgekleed en schijnt gewoon bij de voorstelling te horen. Ze doen alsof ze hem niet herkennen, volgen hem achteraf naar een tempel, en weten hem en zijn bende net op tijd te verhinderen de varaan te doden. Er is namelijk een heel specifieke legende die hen daartoe verplicht.

 

PB070028.JPG.c02980d239368f928141c7ba62631ff2.JPG

 

13. Het album is 2/3 voorbij en onze vrienden komen thuis met de prinsenvaraan. Sidonia (terug uit het ziekenhuis) besluit naar Barabas te bellen om te vragen hoe de betovering gebroken kan worden. Die weet immers overal raad op, echter behalve dát blijkbaar en hij lacht haar uit. Nu gooit Sidonia iedereen buiten want de plot vereist dat ze een paar pagina's alleen is met de varaan om wat te huilen.

 

14. Barabas komt op bezoek, hij heeft 'opgezocht' hoe Sidonia de betovering kan verbreken. 't Is eigenlijk heel simpel en bij nader inzien helemaal niet belachelijk: volle maan, heksenkring, dansen, de varaan hypnotiseren en een stukje van zijn staart afknippen. Sidonia heeft hoop en zweeft er als vanouds op los.

 

PB070029.thumb.JPG.f25bfe0e7f4bf5d138f5e80c1de3a064.JPG

Wat Barabas daarmee bedoelt, weet ik ook niet.

 

15. Een gelegenheid voor Lambik om even iets gemeens zeggen, zodat er weer een paar pagina's met huilbuien volgen. De prinsenvaraan voelt zich verantwoordelijk en gaat er (huilend) vandoor. Sommige mensen die hem zien, schrikken hevig, want het is een varaan; anderen letten niet op hem. 

 

16. Sidonia gaat (al huilend) lukraak wat wandelen en stoot op de varaan. Meevaller! Ze trekken samen het bos in en wachten op de volle maan. Nadat Sidonia de volle maan (toevallig net die nacht) ziet, gaat ze op zoek naar een heksenkring en... Wat een geluk!

 

PB070030.thumb.JPG.678463638aaff230d312a68fd9cb15b9.JPG

 

17. Ze probeert de varaan te hypnotiseren, blijkt eigenaardig genoeg dat ze dat niet kan en ze valt zelf in slaap. De prinsenvaraan gaat er weer vandoor en veroorzaakt een verkeersongeval. Twee strookjes later is hij omsingeld door het Belgische leger. 

 

18. Hij houdt zich schuil in het bos, maar Wiske heeft een idee: in de auto liggen namelijk nog vier konijnenkostuums! Het plan ligt voor de hand.

 

PB070032.thumb.JPG.b98a59eb31f48ab73a5143407a6ed9b9.JPG

 

19. Ze redden de varaan van het leger (dat prompt niet meer ter zake doet), maar de stakker is nu gewond en kwijnt bovendien weg van nog niet eerder vermeld verdiet. De dokter raadt een bloedtransfusie aan. 'Goed, dat komt in orde' zeggen onze vrienden door de telefoon en één prentje later is het al gebeurd. 

 

20. Lambik besluit dat het Komodostamhoofd 'de enige is die redding kan brengen' en gaat hem halen. Barabas wordt ditmaal niet geconsulteerd, aangezien het duidelijk niet om een magische betovering gaat.

 

21. In twee prentjes legt het stamhoofd uit dat heel die geschiedenis van de prinsenvaraan 'maar komedie was'. Dat zat namelijk zo: één jaar geleden kwam een expeditie van de Zoo van Antwerpen op het eiland en nam de twee jongen van de varaan mee. Die werd daar ongelukkig van, dus bedacht het sympathieke stamhoofd een onfeilbare list: de legende van de prinsenvaraan, want uiteraard zou iemand hem dan wel meteen komen ontvoeren, en dan waren ze die vervelende zeurpiet kwijt. 

 

22. Meevaller der meevallers: de Zoo van Antwerpen ligt net om de hoek, dus brengen ze de varaan erheen. Deze is trots op de educatieve rol van zijn kroost en vindt het prima dat ze daar de rest van hun leven opgesloten blijven. Hijzelf wil wel graag terug naar Komodo. Dat fluistert hij in het oor van het stamhoofd en die vertaalt dat, niks vreemds aan. 

 

23. En voor wie zich toch vragen stelt (bij voorbeeld waar Barabas zijn informatie over die betovering opgezocht had), heeft Lambik een goede raad:

 

PB070031.thumb.JPG.2807799df8cc24483e786620adb1509f.JPG

 

Ik heb zeker al goeie (latere) Geertsverhalen gelezen, en ik geloof dat 'Gladde Glipper' hier zelfs net vóór was. Maar als ik moet kiezen: Vandersteen all the way. Die werkt zich meestal ook in een hoekje met zijn plots, maar het gebeurt toch niet vaak dat je bij zowat elke beslissing van de personages 'huh' zegt. 

 

Ik heb gisteren 'De Gladde Glipper' ook nog eens herlezen, in mijn herinnering ook één van de betere Geertsverhalen. Dat was enkele albums vóór 'De Nare Varaan' dus. Dat blijkt een goede illustratie te zijn van nostalgie want dat was eigenlijk ook niet zo best :)

Link naar reactie

Dat was Geerts vijfde scenario, hij moet toen nog volop al lerend geweest zijn. Tenzij hij -en dat weet ik eigenlijk niet- eerder ook al verhalen voor Jerom schreef.

Suske en Wiske blijft wat het is; goed gemaakte pulp (zoals 95% van de Vlaamsche strips).

Ik zag onlangs volgend prentje langs komen op fb, uit een van de latere Geerts-albums, toen iedereen die daaraan meewerkte al lang geroutineerde tekenaars waren, maar eens je begint te letten op de fouten.... (ik ga het p-woord niet meer vermelden).

 

afbeelding.thumb.png.cf88c3b6236b571b0573567dff429a24.png

Link naar reactie
22 uren geleden, Aleksandr zei:

wanneer kwam dit album nu ook alweer in de gewone handel?

misschien kan ik 1 of andere bib overtuigen tot aanschaf ervan  😇

 

7 uren geleden, Ambreville zei:

En meer, valt er nog iets in te lezen dat we hier nog niet gezien hebben :)

 

 

Als je elke teaser gezien hebt, heb je al een flinke hap ABC binnen, in totaal goed voor een pagina of drie-vier schat ik. Maar het zijn toch meer dan 30 pagina's met een hoog gag-gehalte per pagina, dus dat zal wel meevallen. 

 

Er is nog geen datum voor de winkelversie, maar ik vermoed dat we op juni of zo gaan mikken. Er is geen andere reden dan dat we de crowdfunding-versie een beetje voorrang wilden geven. 

Link naar reactie
53 minuten geleden, Lük Bey zei:

 

Er is nog geen datum voor de winkelversie, maar ik vermoed dat we op juni of zo gaan mikken.

 

Ah, toch een winkelversie die op komst is!

Hoe breed gaat de verspreiding lopen? Enkel stripspeciaalzaken of ook in winkels als Standaard Boekhandel?

Link naar reactie

Ik heb de scores zitten tellen en dit is de top tien die er uit is gekomen.

Kan zijn dat er hier en daar nog iets is wat ik over het hoofd heb gezien of verkeerd geteld.

Voel je vrij om het te controleren.

 

1. De Schat van Beersel 7 + 9 + 7 + 4 + 8 + 10 = 45

2. De Bokkerijders 10 + 10 + 7 + 10 + 4 = 41

3. De Bronzen Sleutel 6 + 4 + 9 + 6 + 8 = 33

4. De Ringelingschat 8 + 10 + 8 + 6 = 32

5. De spokenjagers 7 + 8 +5 + 6 + 3 = 29

6. De Tuf-Tuf Club 1 + 8 + 10 + 9 = 28

7. De Duistere Diamant 10 + 4 + 10 = 24

8. De Ijzeren Schelvis 9 + 3 + 7 = 19

8 bis. De Circusbaron 6 + 4 + 9 = 19

10. Het Spaanse Spook 8 + 9 = 17

10 bis. De Geverniste Zeerovers 5 + 6 + 6 = 17

 

 

Hier het telproces:

 

De bokkerijders 10 + 10 + 7 + 10 + 4 = 41

De Zwarte Madam 9

De tamtamkloppers 8 + 1 + 7 = 16

De spokenjagers 7 + 8 +5 + 6 + 3 = 29

Het sprekende testament 6 + 7 = 13

De geverniste zeerovers 5 + 6 + 6 = 17

De charmante koffiepot 4 + 8 = 12

Het ros Bazhaar 3 + 6 = 9

De gramme huurling 2 + 5 + 3 = 10

De wilde weldoener 1

De duistere diamant 10 + 4 + 10 = 24

De ijzeren schelvis 9 + 3 + 7 = 19

De klankentapper 8

De schat van Beersel 7 + 9 + 7 + 4 + 8 + 10 = 45

De Bronzen Sleutel 6 + 4 + 9 + 6 + 8 = 33

Watman 5

Het gouden paard 4

De tartaarse helm 3 + 5 = 8

Tedere Tronica 2

Bibbergoud 1 + 9 = 10

Op het eiland Amoras 10

Het Spaanse spook 8 + 9 = 17

De toffe tamboer 5

Angst op de Amsterdam 4 + 1 + 2 + 1 = 8

De hellegathonden 3 + 7 = 10

Volle maan 2

Suske de rat 1

Prinses Zagemeel 10

Het zingende nijlpaard 9

Het laatste dwaallicht 7

De olijke olifant 6 + 8 = 14

Woelige Wadden 5

De Tamme Tumi 4

Parel in de Lotusbloem 3 + 2 = 5

Bonkige baarden 2

Het dreigende dinges 1

De Stemmenrover 10

De Kaartendans 7 + 3 + 4 = 14

De Cirkusbaron 6 + 4 + 9 = 19

Lambiorix 2 + 9 = 11

De koddige kater 9

De ringelingschat 8 + 10 + 8 + 6 = 32

De dulle griet 2 + 2 = 4

De tuf-tuf club 1 + 8 + 10 + 9 = 28

De Edele Elfen 10

Het Ros Bazhaar 9

De Mooie Millirem 6

Sagarmatha 5

De Krachtige Krans 4

De Rosse Reus 3

De Speelgoedspiegel 2

De Komieke Coco 1

Gezanten van Mars 7

De Sterrenplukkers 6

Bevroren vuur 5

Goud voor Rome 3

De Raap van Rubens 2

De stemmenrover 7

De gouden cirkel 5 + 7 = 12

Jeromba de Griek 4

De dromendiefstal 2

Het brommende brons 1

De Stalen Bloempot 9

De Witte Uil 3

De Texasrakkers 1

De knokkersburcht 8

De nerveuze Nerviërs 5

De koddige kater 4

De poenschepper 3

De zeven snaren 1

Het geheim der gladiatoren 5

De apekermis 3

De Slimme Slapjanus 10

De Speelgoedzaaier 8

De Koperen Knullen 6

De Averechtse Aap 5

De Straatridder 2

De Vergeten Vallei 1

Link naar reactie
  • 4 weeks later...

Ik dacht vroeger altijd dat De Pompenplanters een populair album was.

Toevallig zat die altijd tussen de stapel strips van kinderen van mijn klas of mijn dorp.

 

afbeelding.png.b96a98076d843f0daef236ca78f337b6.png

 

Ik weet niet wat ik moet denken van de hertekende cover.

Die pakt het mysterie van het origineel weg en verraadt ook meteen de krachten van dat meisje.

 

afbeelding.png.5d07fbc12dbdea24febf91b723d85178.png

 

Geen tijd om te allitereren in het Engels. Gewoon één van de meest basic titels die je kan verzinnen.

 

afbeelding.png.bf83db713ecb834c2b0c986317b9c72d.png

 

Link naar reactie
10 minuten geleden, TDPB zei:

Ik heb het ongetwijfeld gelezen, maar heb geen idee waarover dat album gaat.

 

Ze gaan voor UNICEF pompen planten om zuiver grondwater te bekomen in Bolivië.

Er zijn uiteraard ook enkele duistere figuren die hier eigen gewin uit willen halen.

En dan is er het meisje Paz dat hen helpt en op het einde onthult dat ze...

 

Spoiler

...uit de ruimte komt om een aanklacht tegen onrecht en honger in onze wereld te houden.

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...