Ga naar inhoud

Uw top 5 of top 10 Suske en Wiske.


cartoonesk

Recommended Posts

7 minuten geleden, Omzeep zei:

Ergens heb ik 'De Krimson-Crisis' nog liggen, die ik door dit topic nog wel eens wil lezen. Deze sprak me als klein manneke destijds toch het meeste aan. Had gedacht dat ie meer zou voorkomen in de top-10's.

 

Dat is waar die Urbanus-cameo in zit.

 

afbeelding.thumb.png.56efe0930ced7c32be75ab8408ee6bfc.png

 

afbeelding.png.9eb9ab555020398e0897420613cb044b.png

 

De huidige cover van dat album is niet slechts een beetje aangepast zoals andere covers, maar volledig herwerkt.

 

afbeelding.png.76e283bc8a35e426d1562c545ef109bb.png

 

 

Link naar reactie
Op 13/3/2021 om 03:18, Hamirubi zei:

1. De Slimme Slapjanus

2. De Circusbaron

3. De Speelgoedzaaier

4. De Tamtamklopper

5. De Koperen Knullen

6. De Averechtse Aap

7. De Kaartendans

8. De Spokenjagers

9. De Straatridder

10. De Vergeten Vallei (in albumversie met Toffe Tiko)

 

Dat is de meest schizofrene top tien die ik al gezien heb :)

 

Ongeveer de helft zou in mijn eigen top tien wel kunnen gestaan hebben, de andere helft helemaal aan het andere eind. Alhoewel ik de Vergeten Vallei inderdaad bst OK vond. 'Het Vliegende Hart', een ander kortverhaal dat in de officiële lijstjes altijd ergens onderaan bengelt, is ook wel fijn om nog eens te lezen als je van die vroege stijl houdt. 

Link naar reactie
  • 3 months later...

Een top 10, niet noodzakelijk in deze volgorde. S&W vooral als kind gelezen..Zou graag eens tijd nemen om er wat te herlezen, en kijken of deze verhalen nog vergelijkbare emoties oproepen.

 

Circus baron

Duistere diamant

Beminde Barabas

Drie musketiers

Sprietatoom

De knokkers burcht

De hellegat honden

De tartaarse helm 

De dulle griet 

De zingende kaars

Link naar reactie
  • 10 months later...

Ik heb de afgelopen maanden behoorlijk wat S&W gelezen om een beter beeld van de reeks te krijgen, deels gebaseerd op de lijsten in dit topic en ik weet het niet, hoor. Vele zogezegde all-time favorites voelen behoorlijk matig aan en ik zie niet in waarom ze noodzakelijk zoveel beter zijn dan de huidige output. In vele verhalen die zich in het verleden afspelen is er ook niet echt connectie met de reeks als een geheel. Het is dan alsof de personages een willekeurige rol krijgen toegemeten en uit het niets over kenmerken en talenten beschikken die hen van pas komen in die specifieke setting.

Veel interessanter vind ik verhalen die op een organische manier ontstaan vertrekkende vanuit de personages zelf. De Zwarte Zwaan vind ik daarbij een goed voorbeeld: Lambik en Jerom die als newshunters gaan werken, elkaar de loef willen afsteken, S&W die hieruit ook wat profijt willen halen, Jerom die een connectie gebruikt om Lambik elke keer een stap voor te kunnen zijn, maar daardoor dispuut krijgt met de familie van zijn connectie...

 

Link naar reactie

De albums die voor de vierkleurendruk zijn gemaakt komen vaak veel beter tot hun recht in hun ongekleurde vorm. Kwaliteit van de tekeningen is heel variabel, afhankelijk van de periodes, maar bijvoorbeeld in dit fragment uit de Nerveuze Nerviërs is het inktwerk zo goed als perfect met zorgvuldig gekozen nuance in de lijnvoering.

 

afbeelding.thumb.png.110f4ffac589de945c370d09e4e1a5d9.png

 

Oordeel zelf of de ingekleurde versie de presentatie van deze tekening al dan niet verbetert.

afbeelding.thumb.png.a3e45a16c84c5b5517f59e75d9fcf2c1.png

Link naar reactie

Ik weet niet of ik ondertussen al genoeg S&Ws heb gelezen/doorworsteld ( -> afhankelijk van het album) om een duidelijk beeld van de evolutie van de reeks te krijgen, maar ik zou toch stellen dat de latere tijdreizen vaker betere historische achtergrond hebben, ook betreffende gastrollen van geschiedkundige figuren.

Link naar reactie
Op 27/2/2021 om 18:03, Lük Bey zei:

't Is niet één van mijn favorieten wegens een beetje prekerig, zelfs naar Vandersteen z'n standaard. Maar 't is als verhaal iets ambitieuzer / ernstiger dan gewoonlijk.

 

Omdat-ie in herdruk voor 4 euro in de winkel ligt, heb ik de Gouden Cirkel aangeschaft om hem de eerste keer in mijn leven te lezen.

 

Weet iemand of er in die vierkleurendruk aan de originele tekeningen gepruld is geweest?

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Trouwens ook Volle Maan voor die prijs opgepikt, had ik ook nog niet gelezen en krijgt hier ook wel wat aanbeveling op het forum.

 

Ja, ik ga me proberen te houden aan de albums die hier in favo-lijsten opduiken. Druppelgewijs kom ik er wel. Maar het lijkt me niet doenbaar om al de 300+ albums gelezen te krijgen. (ik wil ook nog andere strips dan S&W lezen :P )

 

 

Link naar reactie

Volle Maan is weinig origineel of verrassend wat het verhaal betreft, wel is het goed uitgevoerd en een buitenbeetje qua spanning (nuja "spanning") binnen de reeks.  Sfeervol ook.  Die had mij bij de release helemaal mee (S&W Weekblad) en de volwassen versie van mezelf vond later dat het album wel overeind gebleven is op dat vlak.  Niet teveel verwachten.  Veel leesplezier. :) 

 

image.thumb.png.f1c2d373b46174559c949fd863dbde3f.png

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

De gouden cirkel, in een Constellation naar het Verre Oosten vliegen. Ik ben veertig jaar te laat geboren...

Ik weet niet goed meer wat er gebeurt in dat album, maar ik hield zo veel van de sfeer en het gevoel dat in de S&W's uit die periode hing. Ze ademen zo hard de jaren '50. 

 

550x699.jpg

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
18 minuten geleden, Waldorf zei:

De gouden cirkel, in een Constellation naar het Verre Oosten vliegen. Ik ben veertig jaar te laat geboren...

Ik weet niet goed meer wat er gebeurt in dat album, maar ik hield zo veel van de sfeer en het gevoel dat in de S&W's uit die periode hing. Ze ademen zo hard de jaren '50. 

 

550x699.jpg

 

Voor mij toch ook een van de topverhalen uit de rode reeks hoor...

Mét de introductie van Snoeffel en Gaffel :)

 

Link naar reactie
8 uren geleden, Waldorf zei:

De gouden cirkel, in een Constellation naar het Verre Oosten vliegen. Ik ben veertig jaar te laat geboren...

Ik weet niet goed meer wat er gebeurt in dat album, maar ik hield zo veel van de sfeer en het gevoel dat in de S&W's uit die periode hing. Ze ademen zo hard de jaren '50.

 

Ik zou de albums uit die periode eigenlijk in tweekleurendruk moeten kunnen lezen.

 

afbeelding.thumb.png.2b60c2d7e631fa15ee6609ab66daea33.png

 

Link naar reactie
22 uren geleden, esteban² zei:

Volle Maan is weinig origineel of verrassend wat het verhaal betreft, wel is het goed uitgevoerd en een buitenbeetje qua spanning (nuja "spanning") binnen de reeks.  Sfeervol ook.  Die had mij bij de release helemaal mee (S&W Weekblad) en de volwassen versie van mezelf vond later dat het album wel overeind gebleven is op dat vlak.  Niet teveel verwachten.  Veel leesplezier. :)

 

Deze was (los van het weerwolfaspect uiteraard) behoorlijk realistisch en down-to-earth met aandacht voor de verdoken armoede in landbouwdorpen en vooral veel sfeer en goedgetekende boerderijen.

 

Ik wist trouwens niet dat de aankondigingsstrook in de stripversie soms afwijkt van die in de krant.

 

afbeelding.thumb.png.ddf88c95594f8e8a132b96c5df809066.png

 

afbeelding.thumb.png.86b59b930a4bfa310dda2a8d933042c0.png

 

 

Link naar reactie
  • 9 months later...
Op 7/6/2022 om 15:03, cinco zei:

Oordeel zelf of de ingekleurde versie de presentatie van deze tekening al dan niet verbetert.

 

Los daarvan: aan kinderen (en veel volwassenen) krijg je gemakkelijker ingekleurde versies verkocht dan z/w-veries.

Louter commercieel gezien waren de inkleuringen dus een goede keuze.

Link naar reactie
5 minuten geleden, Peter Motte zei:

Louter commercieel gezien waren de inkleuringen dus een goede keuze.

 

Al was die inkleuring van de oudere albums vaak barslecht.

Veel te drukke primaire kleuren en dat in combinatie met die vlug-vlug hertekende figuren.

Als kind liet ik die bij een vriendje aan de kant liggen als we strips van elkaar leenden.

Voor latere albums werd er gelukkig gekozen voor een zachter kleurenpalet.

Link naar reactie

10 topalbums van S&W (album 219 t.e.m. 228). Dit was volgens mij Geerts op zijn best.

 

De speelgoedspiegel

Sagarmatha

De rinoramp

De bezeten bezitter

De kleurenkladder

De kleine postruiter

De goalgetter

De mysterieuze mijn

Het witte wief

Het wondere Wolfje

 

Andere pareltjes - opnieuw allemaal Geerts-  zijn: Angst op de Amsterdam, de komieke coco, de Krimson-crisis, de parel in de lotusbloem, het dreigende dinges en de Hellegathonden.

Link naar reactie
  • 2 months later...

Ik heb de scores bijgewerkt ( scores van @child in time @creeper64 @FlorisdeHaan @WILCO bij het totaal gevoegd) en dit is de top tien die er uit is gekomen.

 

 

1. De Bokkerijders 10 + 10 + 7 + 10 + 4 + 9 = 50

2. De Schat van Beersel 7 + 9 + 7 + 4 + 8 + 10 = 45

3. De Ringelingschat 8 + 10 + 8 + 6 + 8 = 40

4. De Bronzen Sleutel 6 + 4 + 9 + 6 + 8 = 33

4 bis. De Duistere Diamant 10 + 4 + 10 + 9 = 33

6. De spokenjagers 7 + 8 +5 + 6 + 3 = 29

6 bis. De Circusbaron 6 + 4 + 9 + 10 = 29

8. De Tuf-Tuf Club 1 + 8 + 10 + 9 = 28

9. De Ijzeren Schelvis 9 + 3 + 7 + 7 = 26

10. Het sprekende testament 6 + 7 + 6 + 6 = 25

 

 

 

Hier het telproces:

 

De bokkerijders 10 + 10 + 7 + 10 + 4 + 9 = 50

De Zwarte Madam 9

De tamtamkloppers 8 + 1 + 7 = 16

De spokenjagers 7 + 8 +5 + 6 + 3 = 29

Het sprekende testament 6 + 7 + 6 + 6 = 25

De geverniste zeerovers 5 + 6 + 6 = 17

De charmante koffiepot 4 + 8 + 10 = 22

Het ros Bazhaar 3 + 6 = 9

De gramme huurling 2 + 5 + 3 = 10

De wilde weldoener 1

De duistere diamant 10 + 4 + 10 + 9 = 33

De ijzeren schelvis 9 + 3 + 7 + 7 = 26

De klankentapper 8 + 9 = 17

De schat van Beersel 7 + 9 + 7 + 4 + 8 + 10 = 45

De Bronzen Sleutel 6 + 4 + 9 + 6 + 8 = 33

Watman 5

Het gouden paard 4

De tartaarse helm 3 + 5 + 3 = 11

Tedere Tronica 2

Bibbergoud 1 + 9 = 10

Op het eiland Amoras 10

Het Spaanse spook 8 + 9 = 17

De toffe tamboer 5

Angst op de Amsterdam 4 + 1 + 2 + 1 = 8

De hellegathonden 3 + 7 + 4 = 14

Volle maan 2

Suske de rat 1

Prinses Zagemeel 10

Het zingende nijlpaard 9

Het laatste dwaallicht 7

De olijke olifant 6 + 8 = 14

Woelige Wadden 5

De Tamme Tumi 4

Parel in de Lotusbloem 3 + 2 = 5

Bonkige baarden 2

Het dreigende dinges 1

De Stemmenrover 10

De Kaartendans 7 + 3 + 4 = 14

De Cirkusbaron 6 + 4 + 9 + 10 = 29

Lambiorix 2 + 9 = 11

De koddige kater 9

De ringelingschat 8 + 10 + 8 + 6 + 8 = 40

De dulle griet 2 + 2 + 2 = 6

De tuf-tuf club 1 + 8 + 10 + 9 = 28

De Edele Elfen 10

Het Ros Bazhaar 9

De Mooie Millirem 6

Sagarmatha 5 + 9 = 14

De Krachtige Krans 4

De Rosse Reus 3

De Speelgoedspiegel 2 + 10 = 12

De Komieke Coco 1 + 8 = 9

Gezanten van Mars 7

De Sterrenplukkers 6

Bevroren vuur 5

De Raap van Rubens 2

De stemmenrover 7

De gouden cirkel 5 + 7 = 12

Jeromba de Griek 4

De dromendiefstal 2

Het brommende brons 1

De Stalen Bloempot 9

De Witte Uil 3

De Texasrakkers 1

De knokkersburcht 8 + 5 = 13

De nerveuze Nerviërs 5

De koddige kater 4

De poenschepper 3

De zeven snaren 1

Het geheim der gladiatoren 3 + 5 = 8

De apekermis 3 + 10 = 13

De Slimme Slapjanus 10

De Speelgoedzaaier 8

De Koperen Knullen 6

De Averechtse Aap 5

De Straatridder 2

De Vergeten Vallei 1

Beminde Barabas 8

De Dolle Musketiers 7

De Sprietatoom 6

De Zingende Kaars 1

Het Hondenparadijs 7

de Rinoramp 8

de Bezeten Bezitter 7

de Kleurenkladder 6

de Kleine Postruiter 5

De goalgetter 4

De mysterieuze mijn 3

Het witte wief 2

Het wondere Wolfje 1

Link naar reactie
  • 4 months later...

Goedenavond.

De eerste 50/60 boeken zijn inderdaad het beste. Deze zijn ook "geschreven" door Vandersteen. Die had daarbij denk ik een eigen filosofie. Met de figuren pakte hij een "wereldprobleem" aan en liet daarin zijn speler een rol spelen.
Suske en Wiske beleefden het grote avontuur en ze woonden bij tante Sidonia. En dan Lambi(e)k. Ja die speelde ook mee en met hem gebeurde altijd wel wat maar gelukkig was ook vaak Jerom in de buurt die met zijn "brute" kracht toch wel vaak de oplossingen bracht. En dan was er professor Barabas.... die probeerde het met allerlei technische middelen op te lossen. En natuurlijk speelt er haast in elk verhaal wel een schurk. Nou ja de bekendste is ons wel bekend. Echter...... het mooie was dat het kwaad eigenlijk nooit overwon.

En na deze 60 boeken veranderde de inhoud en sfeer van de boeken. Het werd... commercieel. Allerlei instanties etc... zagen er volgens wel iets in en de verhalen van Vandersteen met toch een bepaalde filosofie zijn eigenlijk helemaal verdwenen en zoals gezegd heeft de commercie de overhand genomen. 

En natuurlijk heb je goede tekenaars etc.. nodig maar.... het gaat in principe toch om "het verhaal" en dat ja dat is zoals eerder al gezegd eigenlijk verdwenen.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...