Jump to content

Duisternis

36 members have voted

1. 1. Duisternis

25
    • Middenmoot
      6
    • Flop
      5

Recommended Posts

1545.jpg 2093.jpg 2524.jpg

Eat your heart out, Duisternis-bashers :e007:

Hier mijn uitgebreidere mening:

Net DUISTERNIS gelezen. WOW! Just...wow! Oh man! Dit is idd één van de beste fantasyreeksen van het moment. Dat ik hier zo lang over getwijfeld heb om het aan te schaffen! :wacko:

Eerst het allerbeste: de tekeningen. Iko is idd een meester in het vak. Zijn platen zijn simpelweg overweldigend. Zo mooi en zo vol detail. Ik heb bij een aantal platen echt een paar minuten stilgestaan om ze eens uitvoerig te bekijken. Vooral zijn megagrote platen over twee paginas zijn echt een lust voor het oog. Maar Iko blinkt niet alleen uit in achtergronden. Ook zijn personages zien er fantastisch uit. Zeker de vrouwen. Liefhebbers van vrouwelijk schoon (waaronder ondergetekende)  kunnen hier hun lol op want Iko tekent hele mooie sensuele vrouwen. (en een paar opzettelijk lelijke)

Goed maar een strip is meer dan tekeningen. het verhaal dan? Wel ook daar zit het prima in orde mee. Bec ken ik vooral van de cluastrofobische horror en SF maar dit gaat hem prima af. Het verhaal is idd niet heel origineel maar wordt meer dan gered door de goed ontwikkelde personages en hgeowel het duidelijk leidt aan het Tolkien syndroom is het wel een heel stuk harder en duisterder dan de meeste Tolkien rip offs (het heeft zijn naam niet gestolen) Ook met het tempo zit het best goed. Het begint wat traag maar eigenlijk vanaf deel 2 komt de vaart er goed in en springt het van de ene memorable scene in de andere. Om aan het eind van deel 3 te culmineren in een ongelooflijk episch einde dat je onmiddelijk doet smachten naar het volgende deel. Actie, intriges, draken, vrouwelijk schoon. Deze reeks heeft het allemaal! Lees op de site van de SSZ dat het een vijfdelige reeks betreft. Damn! Kunnen er niet na deel 5 nog drie delen achteraan? Met het einde van deel 3 is er denk ik zo nog voldoende stof voor.

Anyway fantastische reeks naar mijn mening ben heel heel heel benieuwd hoe het verder gaat. Kan nauwelijks wachten. Is er al een datum bekent voor deel 4?

Score: ****

Duisternis is top! Knettervette tekeningen en een bombastisch verhaal, HEERLIJK!

+1

Misschien nog een Duisternis-topic maken ? 

Yes please!

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Absolute top ! Qua verhaal niet bijster origineel, te veel 'déjà-vu'-gevoel en te opvallende knipogen naar box office-films.  Maar het ging er bij mij in als zoete koek.  De tekeningen van Iko vind ik ronduit adembenemend.  Je blijft kijken naar de details in zijn pagina's.  Van die man gaan we nog héél veel horen, dat kan gewoon niet anders.  Wat ik vooral apprecieer is dat hij nog op de ouderwetse manier werkt.  Alles met de hand.  Alleen de inkleuring gebeurt digitaal in het verre buitenland door Digikore Studios.  Tijdens onze ontmoeting met hem voor Brabant Strip ontpopte hij zich ook tot een heel spraakzaam maar heel bescheiden man.  Grootste barrière is uiteraard het Italiaans.  De brave man spreekt nauwelijks een paar woorden Frans en Engels. 

Voor al mijn recensies, interviews met striptekenaars, dédicaces en eigen strips en illustraties :

http://vetostript.weebly.com

Het blijft opvallen hoezeer dit een 'love it or hate it'-reeks is.  

In mijn geval : 'hate it'.  

Hoe kan je iets als topper bestempelen als het overloopt van cliché's waarvan de houdbaarheidsdatum lang geleden verlopen is ?

Heb je het gelezen? Dat is een serieuze vraag geen aanval. Want wat het zo goed maakt is dat ja het zit vol clichés maar ze worden op een leuke manier gebruikt. Bec neemt zo'n beetje ieder denkbaar fantasy cliché en maakt het tja...duisterder (daar is ie weer) Zo heb je de damsel in distress die ondertussen haar eigen snode plannetjes smeed. De held die nu niet zozeer gedreven wordt door gevoelens van eer een gerechtigheid maar vooral bloedige wraak wil en nog een paar van dat soort. Verder is het ook gewoon heel fijn geschreven waardoor je helemaal in het verhaal verdwijnt en er in een rotvaart door mee genomen wordt. Tuurlijk is het niet de beste fantasyreeks aller tijden. Als ik compleet originele, ingewikkelde fantasy wil ga ik wel Servitude lezen, momenteel de beste fantasy reeks die er is. En nee daar hoef je geen poll over te starten. ;)  Maar soms wil ik gewoon even lekker languit op de bank liggen, verstand op nul en gewoon meegenomen worden in een lekkere rollercoaster van epische actie waar je alleen de bombastische soundtrack nog maar bij hoeft te bedenken. En in die zin is er geen betere reeks dan Duisternis. Wel misschien Wouden van Opaal maar daar valt over te twisten. Wat wij niet gaan doen in een poll. :P

'k heb deel 1 gekocht op de beurs van Breda voor een dedi (ik geef het toe). Aardige strip maar het dwong me niet om per omgaande (of binnen een week) de overige delen (HC=prijzig) aan ter schaffen.

Ik kan het je toch aanraden dat wel te doen. Deel 1 is het traagste deel. Vanaf deel 2 wordt het echt goed. Donkerder, bloederiger, epischer etc. En vanaf deel 3 ben je hooked line and sinker.

Btw: als je kijkt naar de poll hebben de lovers toch wel ver de overhand op de haters. Zelfs als je middenmoot en flop bij elkaar pakt heb je nog steeds twee keer zoveel lovers als haters.

Btw: als je kijkt naar de poll hebben de lovers toch wel ver de overhand op de haters. Zelfs als je middenmoot en flop bij elkaar pakt heb je nog steeds twee keer zoveel lovers als haters.

Diegenen die denken dat ze het een flop gaan vinden kopen de reeks niet en kunnen dus niet oordelen. :e012:

Ik durf er niet aan beginnen trouwens. HC, dus duur, en die andere HC-reeks van Bec (Bunker) was echt wel een zware tegenvaller. Dat terwijl ik zijn overige reeksen doorgaans zeer goed vind.

Ik heb deel 1 gelezen en juist het scenario viel me wat tegen, te meer omdat het van Bec is die ik zeer hoog heb zitten (wbt scenarios).

Zoals ik al zei is deel 1 heet traagste en saaiste deel. Pas bij deel 2 wordt het echt goed.

Ik durf er niet aan beginnen trouwens. HC, dus duur, en die andere HC-reeks van Bec (Bunker) was echt wel een zware tegenvaller. Dat terwijl ik zijn overige reeksen doorgaans zeer goed vind.

Klein beetje extra info:

Duisternis is een high fantasy reeks in de trant van Tolkien dus met een bozerik die het koninkrijk bedreigt en een held die het moet redden. Wat het dan toch origineler maakt is dat het allemaal wat donkerder en harder is dan de gemiddelde Tolkienesque fantasy. Ik heb het al eerder vergeleken met De Wouden Opaal en die vergelijking klopt wel, het zit allebei in hetzelfde straatje hoewel Duisternis wel serieuzer en donkerder is dan De Wouden van Opaal.

Hoop dat je gebaseerd op dat een beslissing kunt maken. :)

Blij, Dio, dat je het top vindt.

btw, heb je eigenlijk al de Boogschutters van Thorgal gelezen?

Van Thorgal heb ik alleen de eerste vier delen gelezen. Ik vond dat ik als rechtgeaarde stripverzamelaar toch wel minstens één keer Thorgal geprobeerd had moeten hebben maar door de :12::115::111::114:  lengte van die reeks zag ik het niet zitten de hele reeks te kopen. Ik heb 'm dus gelezen tot het einde van de eerste cyclus en dat vind ik in principe een prima einde van de reeks. Maar ik zie wel het vergelijk tussen Thorgal en Duitsernis ja.

Klein beetje extra info:

Duisternis is een high fantasy reeks in de trant van Tolkien dus met een bozerik die het koninkrijk bedreigt en een held die het moet redden. Wat het dan toch origineler maakt is dat het allemaal wat donkerder en harder is dan de gemiddelde Tolkienesque fantasy. Ik heb het al eerder vergeleken met De Wouden Opaal en die vergelijking klopt wel, het zit allebei in hetzelfde straatje hoewel Duisternis wel serieuzer en donkerder is dan De Wouden van Opaal.

Hoop dat je gebaseerd op dat een beslissing kunt maken. :)

Misschien dat ik het ooit wel eens lees, maar momenteel staat het nog steeds heel laag op het prioriteitenlijstje. :e012: Maar bedankt voor de extra info. De Wouden van Opaal ken ik niet maar heeft eigenlijk net zoals Duisternis een negatieve reputatie bij mij. Vooroordelen...

Guest Natte aap

Het album De Boogschutters is een prima instapalbum in de reeks, en het begin van de 4delige Qa-cyclus. Die cyclus is mi een van de hoofdredenen waarom Rosinski en Van Hamme hoog staan aangeschreven. 

Hele scenes van de boogschutters werden overgenomen in deel 1 van Duisternis.

Da's zout in de zee, Kool Thing. Dat is als uitleggen tegen de nirvana generatie dat hele albums van de pixies overgenomen werden op nevermind, dat smells like teen spirit een covertje is van debaser. Ze kijken je schaapachtig aan en leuteren gewoon verder dat het niet waar is, dat je toch de verschillen ziet en dat het beter gedaan is. Spaar je digitale inkt :) Laat hem nou maar gewoon van die duisternis genieten en kom niet aankakken met Thorgal, moet ie toch niet, hoe hard je ook probeert :)

(ps even off topic, persoonlijk vond ik de Qa cyclus nu niet zo top, een beetje vergezocht, maar nog wel steeds vrij goed, maar toch had ik bij die albums het gevoel dat Van Hamme een Van Hammeke deed, namelijk de eerste 8 à 9 delen zeer hoogstaande avonturen kwaliteit afleveren en dan wordt het wat over the top. Maar goed, is ook maar een mening hé)

Da's zout in de zee, Kool Thing. Dat is als uitleggen tegen de nirvana generatie dat hele albums van de pixies overgenomen werden op nevermind, dat smells like teen spirit een covertje is van debaser. Ze kijken je schaapachtig aan en leuteren gewoon verder dat het niet waar is, dat je toch de verschillen ziet en dat het beter gedaan is. Spaar je digitale inkt :) Laat hem nou maar gewoon van die duisternis genieten en kom niet aankakken met Thorgal, moet ie toch niet, hoe hard je ook probeert :)

Nou nou Aap. Je kunt het dan wel verhullen met een heleboel smilies maar ik voel me toch diep beledigd dat je mij vergelijkt met die slecht gecultiveerde apen (pun intended) van de rest van mijn generatie. ;)

Ik zie overigens wel degelijk overeenkomsten tussen Thorgal en Duitsernis hoor. Met name wat het achtergrondverhaal van de hoofdpersoon betreft.

(ps even off topic, persoonlijk vond ik de Qa cyclus nu niet zo top, een beetje vergezocht, maar nog wel steeds vrij goed, maar toch had ik bij die albums het gevoel dat Van Hamme een Van Hammeke deed, namelijk de eerste 8 à 9 delen zeer hoogstaande avonturen kwaliteit afleveren en dan wordt het wat over the top. Maar goed, is ook maar een mening hé)

Dat vind ik dan weer wat overdreven. Ik heb de delen 1 t/m 4 en die zijn best aardig maar niet bijzonder hoogstaand. Weinig memorabel escapism naar mijn mening.

@Aap: Ik vond bij het verschijnen Nevermind een platte plaat, en een serieuze achteruitgang ivglk met Bleach. Mijn nieuwe helden waren toen The Smashing Pumpkins die op hetzelfde moment hun debuut uitbrachten. Grijs gedraaid die plaat - jaja, een plaat. En the Pixies, dat was mijn jeugdgroep. Ooit vanuit London 'Come on Pelgrim' meegebracht. Puur voor de hoes... ik geef het toe. Ik was toen de held op school. Wie 'the Pixies'?..; Toen Surfer Rosa uitkwam, ging de rest van de niet-millet-mannekes ook overstag. Toen kwam Futurama in Deinze ( Butthole surfers, Big Black, Cosmic Psychos en the Pixies natuurlijk ). Ik geloof dat 60% van mijn klas op de eerste rij stond op Rock Torhout toen ze er openden.  

Soit, we wijken af. Dio, je zal branden in hel! Stoppen met Thorgal net voor het verhaal en de grote kwaliteit begint. Deel 5 De schaduwen voorbij, is het echte begin van Thorgal.

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

Duisternis top vinden en Drie grijsaards in het land van Aran afbranden als "weinig memorabel escapisme" ....ik zal er voor alle zekerheid nog een smiley bij zetten, maar ik begin me toch weer zwaar zorgen te maken over je mentale gezondheid, Dio :e007:

De jeudgd van tegenwoordig :rolleyes:

Zo veel mensen, zo veel smaken. De vergelijking met Opaal snap ik dan weer niet helemaal, dat er overeenkomsten zijn met Thorgal is meen ik door de tekenaar zelf ook in het interview met BSM gezegd. Mooie reeks tot nog toe en ik ben benieuwd naar de volgende delen.

Zo veel mensen, zo veel smaken. De vergelijking met Opaal snap ik dan weer niet helemaal, dat er overeenkomsten zijn met Thorgal is meen ik door de tekenaar zelf ook in het interview met BSM gezegd. Mooie reeks tot nog toe en ik ben benieuwd naar de volgende delen.

Lijkt me toch vrij voor de hand liggend. Zowel Opal als Duitsernis gaan over een fictief koninkrijk dat bedreigd wordt door een kwaaie pier en een held dat het moet redden. Zoals ik al zei er zijn ook verschillen. Zoals dat Duisternis wel donkerder is dan Opal en minder humor bevat maar het komt naar mijn mening toch wel uit hetzelfde vaatje.

Guest Natte aap

een fictief koninkrijk dat bedreigd wordt door een kwaaie pier en een held dat het moet redden

tja ... dan kom je wel aan een 50% van de fictieverhalen denk ik.

van John Carter tot de onafhankelijkheid van België :)

Guest Natte aap

Duisternis top vinden en Drie grijsaards in het land van Aran afbranden als "weinig memorabel escapisme" ....ik zal er voor alle zekerheid nog een smiley bij zetten, maar ik begin me toch weer zwaar zorgen te maken over je mentale gezondheid, Dio :e007:

De jeudgd van tegenwoordig :rolleyes:

noem hem nou geen slecht gecultiveerde aap hé, dat mag niet :)

Guest Natte aap

En dan zeker de Ollanders weer als kwaaie pieren afschilderen zekers....

dat waren ze toch? Stelletje kwaie hollandse pieren, beetje ons gefantaseerd koninkrijk komen inpalmen voor je snode plannetjes. Maar dat was buiten onze helden gerekend. Hople, terug naar je eigen land, zo doen wij dat hier.

Ach, is van Speijk toch voor niets de heldendood gestorven terwijl hij neerland verdedigde tegen het Antwerpse rapaille. Bij de weg, ik vind het Nederlandse gefantaseerde koninkrijk veel beter gelukt dan hetgeen ze in Belgie bij elkaar hebben gefantaseerd.

Guest Natte aap

Ik ben verzot op sf en fantasy. In het fantasygenre is dit zeker een aanrader!

ik ben in shock, de man/vrouw wiens humor ik zo bewonder valt voor deze rip off :D