Ga naar inhoud

Oproep: Publiceer In De Nieuwe Digitale Stripmagazines Van De Vlaamse Onafhankelijke Stripgilde!‏


Recommended Posts

U weet het of u weet het niet, maar de Vlaamse Onafhankelijke Stripgilde is van plan om in september 2013 twee digitale magazines op de wereld los te laten.

 

Daarvoor zijn we op zoek naar zoveel mogelijk rechtenvrij en publiceerbaar materiaal. Hierbij een beknopte uitleg aangaande wat je juist moet doen als je gepubliceerd wil worden, onze werkwijze en over de magazines zelf natuurlijk…

 

De magazines

 

-Strike wordt een magazine voor het hele gezin. Stroke wordt het iets volwassener en meer literaire magazine.

 

-Elk magazine zal om de twee weken verschijnen zodat er elke week een nieuw exemplaar van één van de twee magazines zal uitkomen.

 

-De magazines zullen elk ongeveer dertig pagina’s strips bevatten.

 

-We zijn van plan om publicatie voor de publicerende auteurs interessanter te maken door links naar jullie websites, blogs, flickrs, enzovoort te publiceren. Ook een korte bio en/of bibliografie behoren tot de mogelijkheden.

 

-Er worden momenteel allerlei publicatiemogelijkheden beken. De Apple Store is daar één van, maar we willen ons zeker niet beperken. Andere stores zijn ook in de running.

 

-Om zoveel mogelijk te verkopen worden ook pistes onderzocht om in andere talen te publiceren. Maar dat zal sowieso niet voor meteen zijn.

 

De verloning

 

-De publicerende auteurs krijgen een percentage van de opbrengst van elk verkocht exemplaar. Dat wil dus zeggen dat je vanaf het eerste verkochte exemplaar wordt betaald.

 

-De verkoopsprijs en de verdeling van de opbrengst liggen nog niet vast. Sowieso moet er een deel naar de digitale winkel gaan en een deel naar de ontwikkelaars van de app waarin het magazine wordt aangeboden.

 

-Om de zaken simpel te houden worden de royalties om de zes maanden uitbetaald. We bekijken hoeveel exemplaren van alle nummers die er verkocht werden in zes maanden tijd en delen de opbrengst door het aantal strippagina’s.

De opbrengst per pagina zal dus voor iedereen die in die zes maanden publiceerde dezelfde zijn.

 

Hoe publiceren?

 

-Stuur je strip naar Marcel Rouffa (marcel.rouffa@gmail.com) voor Strike en naar Peter Moerenhout (salonstrips@hotmail.com) voor Stroke.

Let op, de redactie beslist in welk magazine de inzendingen worden gepubliceerd. Er wordt je daarvoor uiteraard wel eerst toestemming gevraagd.

 

-Je inzending mag in de vorm van een PDF of JPEG bestanden en heeft een resolutie van minstens 300 DPI.

 

-Vervolgverhalen of langere verhalen die gesplitst kunnen worden zijn welkom.

 

-Als je je strip ook in het Engels (of andere talen) hebt dan mag je die meteen ook meezenden.

 

-Is je verhaal reeds gepubliceerd geweest, laat ons dan weten in welke vorm of in welk blad.

 

-Je vermeld alles wat je belangrijk lijkt, waaronder je naam, eventueel pseudoniem, je adres, je bankrekeningnummer, de titel van de strip, eventuele links naar je website die je graag vermeld ziet, een biografie van maximaal 5 regels, …

 

Lid worden van De Stripgilde

 

-Omdat dit een blad van De Stripgilde is, bedoeld voor leden van De Stripgilde mogen enkel leden publiceren in de twee bladen.

 

-Lid worden van De Stripgilde kost 50 euro per jaar.

 

-U hoeft niet de Belgische nationaliteit te bezitten om lid te worden: iedereen is welkom.

 

-U kan via deze link: http://www.stripgilde.be/over-de-stripgilde/ meer lezen over wat De Stripgilde juist voor u kan doen en wat lidmaatschap juist betekent.

 

-U hoeft uw lidgeld echter niet op voorhand te betalen. Omdat wij beseffen dat 50 euro een aardig bedrag is stellen wij een unieke regeling voor:

 

  • Van zodra uw strip gepubliceerd wordt bent u effectief lid van De Stripgilde.
  • Uw lidgeld wordt afgehouden van uw royalties.

 

Op deze manier hopen we ons engagement en geloof in deze twee bladen uit te drukken.

Als u bijvoorbeeld niet veel werk publiceert en uw royalties de kaap van de 50 euro per jaar niet overschrijden, dan bent u wel lid van De Stripgilde en kunt u wel van alle voordelen genieten.

 

Als u nog vragen heeft dan kan u die stellen aan de redacteurs.

 

We kijken reikhalzend uit naar uw bijdrage!

Link naar reactie

Even goed lezen.... Je moet dus eerst € 50,- betalen om je strips gepubliceerd te krijgen? Lijkt me stug dat je dat ook weer terugverdient. Misschien moeten jullie dit voor het eerste jaar beter loslaten zodat de tijd eerst kan wijzen welke inkomsten uit dit initiaftief te halen zijn.

 

Niet sarcastisch bedoeld, alle lof voor het initiatief. Veel succes!

Link naar reactie
Gast Natte aap

Even goed lezen.... Je moet dus eerst € 50,- betalen om je strips gepubliceerd te krijgen? Lijkt me stug dat je dat ook weer terugverdient. Misschien moeten jullie dit voor het eerste jaar beter loslaten zodat de tijd eerst kan wijzen welke inkomsten uit dit initiaftief te halen zijn.

 

Niet sarcastisch bedoeld, alle lof voor het initiatief. Veel succes!

 

je zou het idd ook zo kunnen interpreteren. Maar je moet het mischien interpreteren zoals het is. Dit is een blad van de stripgilde en ze willen hun leden hiermee publiceren. Wie geen lid is, mag niet publiceren. Maar om de nieuwe leden een dienst te verlenen, zullen ze iedereen publiceren die lid wil worden en schieten ze het lidgeld zelf voor. En betaal dat dan maar eens een keertje terug als je dankzij diezelfde stripgilde geld kan verdienen. Dat vind ik nog niet zo slecht eigenlijk.

 

succes en ik hoop dat er voldoende sterk materiaal gevonden kan worden om (twee)wekelijks een tijdschrift te vullen.

Link naar reactie

Ik vond die regeling in het begin eerlijk gezegd ook wat stijl. We moeten ons inderdaad geen illusies maken en denken dat er in het begin veel geld zal geschept worden.

 

Maar er zijn vele dingen die in acht genomen moet worden:

 

-Lid zijn van de Stripgilde heeft enkele zeer toffe voordelen dus het is alleszins geen weggesmeten geld.

-Er wordt hier zeer hard aan gewerkt door mensen die daar heel veel tijd insteken en daar geen verloning voor vragen/krijgen.

-Er liggen momenteel vele strategieën op tafel om de opbrengst voor de publicerende auteurs te maximaliseren. (Onder andere het zo snel mogelijk publiceren in andere talen)

 

Realistisch bekeken zal iemand die bijvoorbeeld één strip van twee pagina's publiceert in een periode van 6 maanden nooit aan die 50 euro geraken. Maar die heeft dan wel het lidmaatschap van De Stripgilde en bijhorende voordelen op zak aan een deftige korting.

Link naar reactie
  • 4 months later...
  • 2 weeks later...

Na evaluatie zijn de voorwaarden lichtjes veranderd en verbeterd voor hen die in Stroke of Strike willen publiceren.

In het kort:

-Men hoeft GEEN lid te zijn van de/het Stripgilde. Dat is dus 50 euro lidgeld dat je in je zak steekt.

-In ruil daarvoor neemt De Stripgilde 10% van de totale verkoopprijs van het magazine voor werkingskosten.

-Het is mogelijk dat we, naast 30% van de verkoopprijs ook een plaatprijs zullen kunnen uitbetalen aan de auteurs. Dat hangt af van de goedkeuring van ons subsidiedossier bij het VFL. Die plaatprijs zal retroactief worden uitbetaald (dus vanaf nr. 1) en kan oplopen tot 50 euro/pagina. De uitslag van onze subsidie aanvraag weten we in maart 2014...

Nog eens de volledige en aangepaste publicatievoorwaarden:

 

De magazines

 

-Strike wordt een magazine voor het hele gezin. Stroke wordt het iets volwassener en meer literaire magazine.

 

-Elk magazine zal om de twee weken verschijnen zodat er elke week een nieuw exemplaar van één van de twee magazines zal uitkomen.

 

-De magazines zullen elk ongeveer dertig pagina's strips bevatten.

 

-We zijn van plan om publicatie voor de publicerende auteurs interessanter te maken door links naar jullie websites, blogs, flickrs, enzovoort te publiceren. Ook een korte bio en/of bibliografie behoren tot de mogelijkheden.

 

-Er worden momenteel allerlei publicatiemogelijkheden bekeken. De Apple Store is daar één van, maar we willen ons zeker niet beperken. Andere stores zijn ook in de running.

 

-Om zoveel mogelijk te verkopen worden ook pistes onderzocht om in andere talen te publiceren. Maar dat zal sowieso niet voor meteen zijn. We moeten ook onderhandelen over de rechten van bepaalde strips die in het blad voorgepubliceerd zullen worden.

De richtdatum momenteel is om zes maanden na het eerste Nederlandstalige nummer in het Frans en het Engels te beginnen.

 

De verloning

 

-De publicerende auteurs krijgen een percentage van de opbrengst van elk verkocht exemplaar. Dat wil dus zeggen dat je vanaf het eerste verkochte exemplaar wordt betaald.

 

-De verkoopsprijs en de verdeling van de opbrengst liggen nog niet vast. Sowieso moet er een deel naar de digitale winkel gaan en een deel naar de ontwikkelaars van de app waarin het magazine wordt aangeboden.

We schatten nu in dat er ongeveer 30% naar de ontwikkelaar van de app zal gaan, 30% naar de digitale winkel en 10% naar de Stripgilde voor werkingskosten.

Dat zal dan ongeveer 30% voor de auteurs zijn.

 

-Om de zaken simpel te houden worden de royalty’s om de zes maanden uitbetaald. We bekijken hoeveel exemplaren van alle nummers in die zes maanden verschenen nummers er verkocht werden en delen de opbrengst door het aantal strippagina's.

De opbrengst per pagina zal dus voor iedereen die in die zes maanden gepubliceerd werd dezelfde zijn.

Voor de eerste jaargang wordt een uitzondering gemaakt en worden de royalty’s pas na 1 jaar uitbetaald.

De reden daarvoor is dat we vermoeden (en hopen) dat de verkoopscijfers tijdens de eerste maanden zullen stijgen en dat we het eerste nummer (en misschien ook het tweede) aan een introductieprijs willen aanbieden. We willen de auteurs die in die eerste jaarhelft publiceren niet willen benadelen.

 

-We dienen voor beide bladen een aanvraag voor subsidie in. Ongeveer 90% van de subsidie die we vragen is om onze auteurs een plaatprijs te kunnen betalen.

Of de subsidie wordt goedgekeurd en hoeveel die plaatprijs zal zijn weten we in maart.

Als het maximum wordt goedgekeurd zal die plaatprijs tussen de 40 en de 50 euro bedragen. (Dat komt bovenop de royalty’s.)

 

Hoe publiceren?

 

-Stuur je strip naar Marcel Rouffa (Strike@stripgilde.be) voor Strike en naar Peter Moerenhout (Stroke@stripgilde.be) voor Stroke.

Let op, de redactie beslist in welk magazine de inzendingen worden gepubliceerd. Er wordt je daarvoor uiteraard wel eerst toestemming gevraagd.

 

-Je inzending stuur je in volgens de volgende specificaties:

 

  • Minimum 300 DPI
  • Liefst in .Tiff
  • JPG of PDF mag ook maar voor Pdf’s geldt dan dat elke pagina in een apart pdf bestand moet zitten.
  • RGB is toegelaten

 

-Vervolgverhalen of langere verhalen die gesplitst kunnen worden zijn welkom.

 

-Als je je strip ook in het Engels (of andere talen) hebt dan mag je die meteen ook meezenden.

 

-Is je verhaal reeds gepubliceerd geweest, laat ons dan weten in welke vorm of in welk blad.

 

-Je vermeld alles wat je belangrijk lijkt, waaronder je naam, eventueel pseudoniem, je adres, je bankrekeningnummer, de titel van de strip, eventuele links naar je website die je graag vermeld ziet, een biografie van maximaal 6 regels, .

 

Lid worden van De Stripgilde

 

 -Er was een eerste idee om in het blad voorrang te geven aan leden van De Stripgilde. Omdat we echter een blad willen zijn voor en door auteurs en we iedereen de kans willen geven om te publiceren zijn we van de voorwaarde van verplicht lidmaatschap afgestapt. Iedereen is dus welkom.

 

-Let op: mensen die digitale albums willen uitgeven via de Stripgilde moeten wel lid zijn.

Link naar reactie

De nieuwe voorwaarden maken het aantrekkelijker voor de tekenaar. Je verplicht moeten aansluiten bij een club, ook al was het ergens kosteloos, stak tegen. Nog altijd moet je je denk ik geen illusies maken over de verloning, tenzij er inderdaad subsidies zouden volgen. Maar iets is toch beter dan niets, en zo is het weer extra concurrentie voor StripSter, andere sites, Knocky of P@per, waar het puur liefhebberij is. Die riskeren nu toch misschien enkele kwaliteitsvolle tekenaars te verliezen.
Maar dat is nu allemaal nog koffiedik kijken. 
Ikzelf ben er nog niet uit of eens m'n kans waag bij Marcel Rouffa / Strike. De tweedeling Strike / Stroke is dan één van de dingen die me zou weerhouden. Wat zijn in godsnaam die "literaire strips" waar Stroke zich op richt? Lijkt me een even onzinnige omschrijving als "literaire thriller". Dat elitaire dat gesuggereerd wordt, stoot me echt tegen de borst. De enige zinnige tweedeling die ik zie in stripland is jeugd / alle leeftijden vs. voorbehouden voor volwassenen.

Link naar reactie

Het verschil tussen Strike & Stroke is niet zozeer een schijn van elitair gedoe. (Wie mijn eerdere posts heeft gelezen gespreid over de tijd dat ik hier aanwezig ben, weet dat ik daar 100% tegen ben)

Maar eerder het erkennen dat niet elke strip voor elk publiek is.

 

Een psychologische thriller hoeft niet naast een humoristisch avontuur te staan. Dat is gewoonweg onverantwoord tegenover uw lezers.

Door dit op te delen, bieden we de lezers de kans om gerichter en efficiënter direct hun ding te vinden.

 

Om enkele voorbeelden boven te halen (Die niets met de magazines te maken hebben, voorlopig)

De kans dat een Brecht Evens-fan een FC De Kampioenen volgt is eerder gering. Dus daarom dat we hebben geopteerd voor een duidelijke splitsing tussen toegankelijk en minder toegankelijk werk. Dit is geen waardeoordeel over de verschillende soort strips. Enkel de erkenning dat beide soorten bestaan.

Zo kan een lezer die strips aanschouwd als eerder licht entertainment, heeft zo de optie om voor Strike te kiezen, iemand die meer uitdagend werk verkiest, vindt zijn gading bij Stroke. Wie van alle markten thuis is, kan bij beide terecht.

Het ene is niet per sé beter dan het andere, we laten enkel de keuze aan de lezer.

Link naar reactie

Ik zou me inderdaad ook geen illusies maken wat betreft de opbrengst van het magazine. Als we in het Nederlands 500 exemplaren van elk nummer verkopen hebben we al een bestseller in handen.

 

Als ik even vlug reken zal men 10 euro per pagina krijgen als we 500 exemplaren verkopen. En eerlijk gezegd denk ik dat we eerder 250 exemplaren zullen verkopen, zeker in het begin.

 

Doch, we zijn heel serieus over het zo snel mogelijk lanceren van de magazines in het Frans en in het Engels. En dan kan je het aantal verkochte exemplaren hopelijk verveelvoudigen.

 

En het is tevens vrij revolutionair dat 30% van de verkoopsprijs rechtstreeks naar de auteurs gaat. Hoeveel of hoe weinig dat ook is, er zijn amper stripmagazines (en literaire tijdschriften) die kunnen betalen voor hun content. Bij mijn weten kan enkel Stripgids dat. En dat komt ook allemaal rechtstreeks uit subsidies.

 

Wat betreft de tweedeling: dat is vooral het gevolg van de voorwaarden van de digitale winkels die een grens trekken tussen -17 en +17.

 

De grens die jij daar trekt tussen alle leeftijden en voorbehouden voor volwassenen is inderdaad een correctere omschrijving. Maar zo omschrijven we het ook:

 

"Strike wordt een magazine voor het hele gezin. Stroke wordt het iets volwassener en meer literaire magazine."

 

Stroke wordt "iets volwassener", lees dan: bloed, bloot, gevloek, enz... zijn toegelaten. En Stroke wordt ook meer literair in die zin dat we ook strips met literaire inhoud (of literaire pretenties) zullen publiceren.

 

Daarmee bedoelen we dan het equivalent van literatuur maar dan in stripvorm (bijvoorbeeld "Blankets"), in tegenstelling tot ontspannende lectuur in stripvorm (bijvoorbeeld XIII). Die lectuur gaan we dus evengoed ook publiceren. Wij kijken daar zeker niet op neer.

 

In theorie gaat de discussie bijgevolg over het verschil tussen lectuur en literatuur in het algemeen. Daar kunnen we nog uren over palaveren aangezien die grens voor iedereen ergens anders ligt.

 

Ik ben het met je eens dat dat een debiele term is, ik gruw zelfs persoonlijk van de term "grafische roman", juist omdat er misbruik van gemaakt wordt. Maar we willen de mensen die die termen gebruiken toch graag laten weten dat we de strips waarvoor zij die termen gebruiken ook zullen publiceren.

 

Kwestie van veel exemplaren te verkopen.

Link naar reactie

Er zullen verschillende formules zijn.

 

Maar het zal iets rond deze prijzen hangen:

 

per los nummer: € 2,99

Kennismakingspakket: 1 nummer Stri + Stro: € 5

4 nummers Stri of Stro: € 10

4 nummers Stri en Stro (8 nummers in totaal): € 20

Halfjaarabonnement Stri of Stro (13 nummers): € 30

Halfjaarabonnement Stri en Stro (26 nummers): € 50

Jaarabonnement Stri of Stro (26 nummers): € 60

Jaarabonnement Stri en Stro (52 nummers): € 100

Link naar reactie

spreek de mensen aan dat dit

 

1. niet fout is als ze het gebruiken als bibliotheek om daarna de strips te kopen die ze goed vinden

2. je dat liever niet hebt op dit forum en of ze dat weg willen halen. En dan zal je aan de reacties wel zien hoe andere mensen daar over denken. Misschien wil niemand het, misschien wil iedereen het.

3. als je juridisch gezien in de problemen zou komen door torrent links te plaatsen, die mensen dat uitleggen en zeggen dat je het om die reden weg haalt.

 

Ik ben pas weer strips gaan kopen toen ik ze met de gigabites tegelijk illegaal gedwonload had. Daarvoor ging ik wel eens naar de bib maar ik kocht niks meer, want ik had het al gelezen. Strips die ik digitaal lees, en goed vind, heb ik veel meer de neiging om het boek ook eens te kopen. En ik kan zo de strips vermijden waar ik me vroeger een bult aan kocht. Je zit hier met een collectie stripliefhebbers. Een deel daarvan haalt strips van illegale torrentlinks (btw, de link is niet illegaal, de torrent zelf wel) en leest die digitaal, maar datzelfde deel spendeert ook nog steeds geld aan de stripindustrie.

 

en het zou me sterk verbazen als je stri/oke op een piratebay of kat zou tegen komen :) Ik ben er van overtuigd dat de meeste mensen hier op het forum die dat tijdschrift willen kopen (en ik ben er uiteraard zo eentje) het niet illegaal downloaden, maar wel betalen. Tenzij het na een paar nummers zijn geld niet waard blijkt te zijn met al die politiek correcte varkenskak en foto's van clint eastwood :) (Bonte, dat laatste was een grapje :) )

Link naar reactie

 

en het zou me sterk verbazen als je stri/oke op een piratebay of kat zou tegen komen :) Ik ben er van overtuigd dat de meeste mensen hier op het forum die dat tijdschrift willen kopen (en ik ben er uiteraard zo eentje) het niet illegaal downloaden, maar wel betale

 

Dat moet juist wél op de Piratebay geraken! Is de beste reclame en verspreiding die je maar kan wensen. En ook de effectiefste manier om "de jeugd" te bereiken.

Link naar reactie

Over de richtprijzen.

Die lijken redelijk. Ter vergelijking een Spirou kost 2,40 euro en mijn jaarabonnement kost me iets van een 100 euro.

En of het nu 2, 3 of 4 euro/nummer is, lijkt me bijkomstig. Grote vraag is hoe groot het publiek is dat wil betalen voor een digitaal magazine. Ikzelf heb voor mijn centjes toch ook graag papier in mijn handen. Die omslag naar het digitale heb ik nog niet gemaakt...

Link naar reactie

Ik ben zelf ook een voorstander van papier maar koop toch al dingen die enkel digitaal te krijgen zijn. Kwestie van dat ik het anders niet kan lezen.

 

Als ik alle artikels en studies die ik al gelezen heb juist interpreteer dan zijn wij dinosaurussen en komt dat op termijn allemaal wel goed.

 

Onder de 22 jaar zijn er nu al meer mensen die digitaal lezen dan op papier.

 

Ik voorspel een evolutie naar:

 

1. De meeste content zal digitaal verkrijgbaar zijn. (muziek, films, boeken, enz...)

2. De dingen die wel nog tastbaar uitkomen zullen een soort van gelimiteerde luxe edities zijn.

 

We zien dat nu al gebeuren in de muziekindustrie en die zitten een beetje voor op dit soort zaken.

 

Dat zal niet voor de komende paar jaar zijn maar we zullen over tien jaar nog eens klappen. :e002:

Link naar reactie

Dat zal niet voor de komende paar jaar zijn maar we zullen over tien jaar nog eens klappen. :e002:

 

Are-You-Threatening-Me-cornhoilo-2670083

 

Er zullen inderdaad de komende jaren nog een aantal zaken opgelost geraken die de overschakeling naar digitale content nu nog wat in de weg staan. bvb DRM, het eigenaarschap van een gekocht item vs de leasing, opslag, streaming (de netwerkprijzen zullen toch nog moeten dalen voor een totale omslag), de dragers die nog goedkoper gaan (moeten) worden, aangepaste paginaformaten (zoals bvb the private eye, schitterende digitale strip), betaalsystemen nog vereenvoudigen (Ik heb het hier over mijn vader die wel met twee vingers typend google kan bezoeken, maar internetbankieren nog als de baarlijke duivel ziet)... en niet te vergeten, de mentaliteit.

 

Het is idd nu nog steeds zo dat als het gratis is, een grote groep (niet allemaal) het gratis leest. Beveiliging is een utopie, dus we zullen (als stripmakers én lezers/kopers die de strips willen blijven behouden) toch een soort van missie moeten aanvatten om iedereen de content te laten betalen. En dan zie ik en bibliotheeksysteem als een goede tussenstap. De uitgeverij investeert in gratis leesbeurten die je daarna vriendelijk vragen of je het een goed boek vindt en of je het wil leasen (X-aantal leesbeurten voor 1€) of wil kopen voor 2,99€ ... of zoiets in die richting. If you can't beat'm, join'm.

 

Anyway, dit leidt ons af van het werkelijke topic.

 

Het ongelooflijk interessante tijdschrift van de stripgilde. Licht al eens een tipje van de sluier op Peter, wie komt er zoal in te staan? Wat komt er eerst uit, strike of stroke? Wanneer is de releaseparty met gratis cava en een plethora aan vegetarische hapjes rondgebracht door schaars geklede cos playsters?

Link naar reactie

De eerste 6 covers van Stroke worden al voorzien door: Kristof Spaey, Marcel Rouffa, Pieter Rosseel, Inne Haine, Dieter Van Der Ougstraete en Mathias Van Den Berghe.

De eerste 6 covers van Strike worden geleverd door: Marcel Rouffa, Rik Dewulf, Luk Bey, Daniel Van Den Broek, Steven Dupre en Patrick Van Oppen.

 

Op de facebookpagina's zijn alvast teasertjes te vinden!

https://www.facebook.com/stripgilde.strike

https://www.facebook.com/stripgilde.stroke

 

Binnenkort verschijnen er meer namen en releasdata etc!

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...