Ga naar inhoud

Oproep: Publiceer In De Nieuwe Digitale Stripmagazines Van De Vlaamse Onafhankelijke Stripgilde!‏


Recommended Posts

De magazines

 

-Strike wordt een magazine voor het hele gezin. Stroke wordt het iets volwassener en meer literaire magazine.

 

Zijn er ook plannen voor een papieren versie?

Als de nummers maximum 48 blz zijn kan ik daar wel voor zorgen via POD, ze gaan dan wel 10 euro kosten in de winkel wat uiteraard niet weinig is voor een tijdschrift maar er is dan wel iets tastbaars op de markt.

Link naar reactie

52 nummers aan 10 euro is 520 euro op jaarbasis. 

Voor 230 euro heb je al een meer dan degelijke tablet. (Samsung Galaxy tab 2 10.1, waar ik de magazines momenteel op uittest)

Voor 100 euro heb je een jaar abonnement op beide magazines (dus terug 52 nummers)

 

Dus voor 330 euro het eerste jaar heb je dezelfde content en meer plaats in huis dan voor 520 euro en kasten vol met magazines. :)

 

Als de vraag hoog genoeg is, is het misschien interessant. Maar puur voor het tastbare aspect vind ik dat toch al een aderlating van formaat worden. 

Link naar reactie

Dat kun je natuurlijk van alle papieren boeken beweren maar je hebt gelijk, digitaal wordt de toekomst al weet ik nog niet hoe die er juist zal uitzien.

 

Maar,

Ik kan me inbeelden dat de auteurs zelf wel graag een papieren versie zouden willen waar hun strip in staat, bijvoorbeeld. Het is ook de enige manier om in een stripwinkel zichtbaar te zijn.

 

Het is duur maar door de digitale druk is een kleine oplage geen probleem meer, er hoeft dus geen grote vraag te zijn. Financieel is het wel kantje boord maar het kan, we zien wel. 100 titels per jaar enkel voor het tijdschrift is eigenlijk ook wel wat veel van het goeie, ik zou overstromen.  :e005:

 

Albums van de verhalen zelf, dat gaat al goed genoeg zijn moesten die er allemaal komen. Kost evenveel maar mensen hebben minder problemen om daar geld aan uit te geven dan aan een tijdschrift.

Link naar reactie

Een verzamelalbum met de strips waar geen volwaardig album in zit of van komt (kortverhalen, niet sterk genoeg om zichzelf te dragen, gagplaten) zijn al een interessanter concept dan, denk ik.

 

Maar bon, we zullen het daar met de redactie en het bestuur nog wel eens over hebben als het aan de orde is. Eerst onze magazines digitaal van de grond krijgen natuurlijk. ;)

 

En nu ik het er toch over heb! Deze zaterdag en zondag op F.A.C.T.S kunnen bezoekers het eerste nummer van Strike en het eerste nummer van Stroke al eens lezen, inkijken en uittesten aan dezelfde stand alwaar we de cameo-veiling voor het kinderkankerfonds zullen promoten!

 

Allen daarheen! *hoezee*

Link naar reactie

Die papieren tijdschriften was ook mijn eerste voorstel naar de stripgilde toe... Maar ben wel benieuwd naar de apps, want ze zien er geweldig uit!

 

Het leest ook enorm handig! 

 

De eerste keer dat ik een digitale comic er op las, was het nog wel even wennen. Maar nu verkies ik digitaal boven gedrukt. Het is zoooooveel makkelijker om iets terug te vinden, het neemt geen plaats in, je hebt je hele bibliotheek zo bij de hand en je moet niet inzitten over bladeren die scheuren of plooien. Of dat je door grellig herfstweer zoals vandaag door weer en wind moet om je strip te gaan kopen met de angst dat hij kloddernat is eer je thuis bent.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Het leest ook enorm handig! 

 

De eerste keer dat ik een digitale comic er op las, was het nog wel even wennen. Maar nu verkies ik digitaal boven gedrukt. Het is zoooooveel makkelijker om iets terug te vinden, het neemt geen plaats in, je hebt je hele bibliotheek zo bij de hand en je moet niet inzitten over bladeren die scheuren of plooien. Of dat je door grellig herfstweer zoals vandaag door weer en wind moet om je strip te gaan kopen met de angst dat hij kloddernat is eer je thuis bent.

Al eens gehoord van een rugzak?

Link naar reactie

zo mag je ook niet rederen he Tom.

Het is de bedoeling om veel lezers te lokken... als die naderhand liever papier verkiezen, zal men

toch moeten buigen vrees ik...

 

Niet per sé.

Als je veel lezers wil lokken, zet jet het gratis op het internet. Meer lezers kun je niet verkrijgen dan.

 

Tastbare magazines verkopen aan de prijs die we vragen in de app is onmogelijk (op dit moment, misschien binnen 15 jaar ofzo).

Ondertussen sijpelt de digitale revolutie rustig verder, dit jaar zijn er meer tablets dan laptops verkocht en stijgt de verkoop van e-books terwijl de hard copy verkoop daalt. 

Dat is jammer, maar wel feit.

 

Dus als lezers per sé papier willen, zullen ze er voor moeten betalen natuurlijk aangezien de kostprijs voor digitaal lager is en er een groter deel naar de auteurs kan. 

Ofwel zijn het digitale magazines, een lage prijs en een hogere inkomst voor de stripauteurs

Ofwel zijn het tastbare magazines, een hoge prijs en een lagere inkomst voor de stripauteurs.

 

Mij lijkt het duidelijk dat digitaal de manier is om te gaan en als we daardoor een, no offence but it is, uitstervend ras van papierlezers missen... dan lijkt mij dat een noodzakelijk offer. 

Er zullen nu nog steeds mensen zijn die een VHS boven een DVD, Blu-Ray of Digital Copy verkiezen, maar dat wil daarom niet zeggen dat ze gelijk hebben of de contentsuppliers daar slaafs naar moeten volgen. 

Link naar reactie

allez, ik hoor het al, het wordt al afgeschoten nog voor het verschenen is. Ik ga het kopen. (die eerste 8 nummers) Als de kwaliteit goed genoeg is koop ik er nog een paar. Als de inhoudelijke kwaliteit van de strips dan toch niet goed genoeg is, stop ik. Maar digitaal vind ik niet zo'n probleem als de makers ook maken naar dat platform. En dat het niet in een pdf komt maar in een app, tja, daar ga ik me nu toch niet door laten tegenhouden vrees ik.

 

waar ik me eventueel door zou laten tegenhouden is de inhoudelijke kwaliteit van de strips en het onvermogen/onwil/tijdsgebrek/recyclage van bestaand materiaal om het europese formaat te laten varen op een kleinere tablet en ik constant moet zoomen en scrollen en draaien en keren met de tablet (dat zou in het begin nog wel kunnen, maar op termijn moeten stripmakers zich daar toch wel wat naar aanpassen, vind ik persoonlijk).

 

Verder wens ik het niets anders dan succes toe en hoop ik dat het ook keihard in het buitenland aanslaat.

Link naar reactie

Wijze woorden!

 

Op de 10 inch zijn de strips in portrait stand allemaal perfect leesbaar. Je kan inzoomen als je wil, maar is eigenlijk niet nodig.

 

Het is de bedoeling dat we uiteindelijk ook zullen afstappen van het klassieke "pagina"-formaat, maar zeker nu aan het begin is dat nog toekomstmuziek. Kwestie van de brug tussen traditioneel papier en de tablet niet te groot te maken.

Link naar reactie

als ik "private eye" zie, dan denk ik dat zoiets een van de manieren is waarop je toch op tablet kan werken en dat ook eventueel (oblong) op papier kan uitbrengen. Maar goed, er zijn vast nog talloze andere manieren om dit medium creatief en spannend te verkennen. Laat de artiesten vooral experimenteren met de vormfactor.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...