Ga naar inhoud

Youtube, the next generation


Bonte

Recommended Posts

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

Iemand heeft iets tegen Musk, zoveel is duidelijk :D;)

 

Los van al die gekke dingen, heeft de man wél visie. Waar de NASA een geldverslindend overheidsvehikel is, dat tegenwoordig er zelfs niet meer in slaagt om volk af te zetten op het ISS, heeft Musk een bedrijf opgezet dat gewoon gaat concurreren met de Russen, door z'n rakettrappen te recycleren. Kon niet? Toch wel.

Van Tesla werd gezegd dat die nooit rendabel kon zijn. In de visie van Musk hoeft dat ook niet. Vijftien jaar na de Tesla Roadster wordt elk nieuw merk of type elektrische wagen dat op de markt komt vergeleken met Tesla. Haast elk artikel in de Autogidsen van deze wereld begint met "Is de Polestar 2 dé Teslakiller?" "Is de Mercedes EQC dé Teslakiller?" ... Alleen de Seat Mii is nooit met Tesla vergeleken denk ik...

 

De Hyperloop is echter al lang geen ideetje van Musk meer. Momenteel trachten enkele bedrijven een werkend prototype te produceren dat de verhoopte snelheden gaat kunnen halen. Zelf heeft Musk enkel nog The Boring Company onder zijn vleugels. Eerlijk gezegd gaat die hele Hyperloop mij ook een beetje te ver. Technisch zal het wel kunnen maar of het praktisch is? Dan zie ik meer heil in de Maglev-trein die Japan Railroad aan het ontwikkelen is. En daarbij, wij hebben in Europa nog geen deftig werkend Shinkansen-netwerk, laten we daar eerst eens mee beginnen.

 

Link naar reactie
Quote

NASA een geldverslindend overheidsvehikel

 

Nasa geen visie?

Nasa heeft geweldig succesvolle wetenschappelijke satellieten gelanceerd. De Hubble werkte tot voor kort nog. Hij was nooit bedoeld om zo lang mee te gaan. Kwaliteit kost geld.

De Voyagers sturen nog altijd piepjes naar de aarde, al meer dan 30 jaar na hun lancering.

 

Nasa is National Aeronautics and Space Administration. Het is een overheidsinstelling die eigenlijk zelf niets maakt, maar bedoeld is om inspanningen samen te brengen.

Zonder Nasa had de VS nooit zijn achterstand op het vlak van ruimtevaart nooit ingelopen.

En al die toestellen waarvoor Nasa betaalde, werden wel gebouwd door privébedrijven. Wie is er dan zo geldverslindend? Nasa of al die privébedrijven die ervan profiteerden?

 

Musk bouwt gewoon verder op al het onderzoek en de inspanningen die door al die overheidsinstellingen zoals Nasa en Esa zijn gevoerd.

Vergeet ook niet dat de privébedrijven in de meeste gevallen wapenfabrikanten waren: ze bouwden raketten die gebruikt werden als wapentuig.

Nasa had raketten nodig voor wetenschappelijk onderzoek.

Toen die werkten, kwamen de telecom-satellieten.

 

Musk is met zijn SpaceX begonnen omdat er een markt was voor raketten.

Maar hij bouwde niet de eerste bemande herbruikbare raket. Zelfs niet de eerste herbruikbare raket.

 

Trouwens: Esa experimenteerde ook met herbruikbare eerste trappen. Musk begon daar zo'n tien jaar later mee, toen er al veel meer ervaring was, en de computertechnologie veel verder was.

En vooral: toen de grootverdieners zoals Musk, Bezos, Gates, Jobs etc. altijd minder en minder belastingen betaalden zodat een staat geen visie meer kon financieren.

 

En zijn auto? Het is om te beginnen niet de eerste elektrische auto. De allereeste auto's werden door stoom aangedreven, maar auto's werden pas echt bruikbaar, toen ze... elektrisch werden aangedreven.

Elektrische auto's zijn daarna verdrongen door de verbrandingsmotor omdat rond 1900 elektriciteit nog niet zo alomtegenwoordig was als nu.

Veel mensen wilden elektrische auto's, maar de batterijen zaten altijd in de weg. Nu nog, trouwens. Volledig elektrische auto's zijn erg zwaar, én groot.

 

Musk is ook niet de eerste die in de recente tijd iets met elektriciteit deed.

Dat was Toyota, met de Prius. Een hybride.

Toen ik de eerste keer een Toyota Prius Hybride zag, dacht ik: "Als je iets wilt doen voor het milieu, koop dan een kleinere auto."

Je kunt hetzelfde zeggen van Tesla's, want het zijn ook flinke jongens (een van de varianten weegt zelfs 2500 kg, 2,5 ton), doordat ze groot zijn, zijn er meer grondstoffen nodig om ze te bouwen, en ze zijn alleen groen, als de elektriciteit groen wordt opgewekt.

Maar als de elektriciteit van een Tesla wordt opgewekt door een steenkoolcentrale, of erger nog een bruinkoolcentrale, dan is het vervuilender dan een benzine of diesel.

 

En dat automatisch rijden van Tesla?

Het eerste bedrijf dat een systeem ontwikkelde waardoor een auto achterwaarts kon inparkeren zonder dat er iemand inzat, was ... Citroën!

Het eerste bedrijf dat een systeem ontwikkelde zodat de auto in het midden van het rijvak bleef, was ... Citroën!

Cruisecontrol verscheen eind de jaren 80, misschien zelfs nog vroeger.

Het eerste bedrijf dat een adaptive cruisecontrol had (d.w.z.: een cruisecontrol waarbij de auto remde als de voorligger te traag was), was... Mercedes!

Het eerste bedrijf dat een automatisch rijdende auto ontwikkelde die iemand doodreed, was Uber. (zie https://en.wikipedia.org/wiki/Death_of_Elaine_Herzberg)

Het eerste bedrijf dat een automatisch rijdende auto ontwikkelde die de chauffeur doodde, was Tesla.

Er zijn al minstens drie inzittenden gedood in een Tesla door de Tesla.

 

Musk beweert dat zijn auto zelfstandig kan rijden, maar dat is eigenlijk niet waar.

O.a. in China mag hij de term Autopilot niet meer gebruiken.

Ik denk dat zijn reclame in Duitsland ook aan banden is gelegd.

 

Heeft Musk niets betekent voor de elektrische auto?

Nee, hij heeft zeker de introductie ervan versneld.

Maar je moet hem ook niet te veel lauweren geven.

BMW zou niet aan elektrische auto's werken, omdat zij meer zagen in waterstofauto's. Reden: de batterijen.

 

 

 

 

Link naar reactie
Quote

En daarbij, wij hebben in Europa nog geen deftig werkend Shinkansen-netwerk

 

Hola hola!

Ik heb me wel eens beziggehouden met hogesnelheidstreinen, en ik kan je wel zeggen dat er heel wat snelle jongens zijn in Europa.

Vooral de Fransen zijn zeer sterk in HST's.

De snelste treinlijn ter wereld ligt momenteel in China, en is gebouwd door... een Duits bedrijf. Het is een volledig Duits ontwerp.

Ik wil de shinkansen niet de grond in boren, maar de HST's van deze wereld zijn allemaal aan elkaar gewaagd.

Link naar reactie

De kwestie is dat het met Musk een beetje is zoals met Apple: ze waren wel het eerste bedrijf dat een pc op de markt bracht voor minder dan 1000 dollar, maar al in 1986 hadden ze de reputatie duur te zijn. Ze zijn ook het eerste bedrijf dat een smartphone uitbracht voor méér dan 1000 dollar. Maar er zijn nog altijd fanboys die denken dat Apple altijd ahead of the curve is, maar ze zijn vooral ahead of the prices. En als je veel kunt vragen, dan kun je natuurlijk ook meer snufjes aanbieden.

Ik heb soms medelijden met Microsoft, omdat veel waarmee Apple succes heeft, vaak door MS als eerste werd ontwikkeld.

Net zoals Apple ook ging lopen met de muis en de grafische interface. Jobs heeft bijna letterlijk die machines uit de kantoren van Xerox geroofd.

Het verschil is dat MS zich richt op de zakelijke markt, al vanaf het begin, en dat Apple zich richt op de consumentenmarkt.

 

Dat hebben ze ook zo'n beetje gemeen met Musk; hij gedraagt zich alsof hij zich op de consumentenmarkt richt. En hij wil blijkbaar ook popster spelen.

Maar ondertussen doet Jef Bezos het met zijn Blue Origin evengoed wat betreft herbruikbare raketten als Musk, maar het is veel minder bekend.

 

Het is een beetje zoals die ruimtevlucht van Richard Brandson.

Oké, enerzijds is dat een prestatie, maar het was maar een kikkersprongetje. Zelfs in 1960 was het al voorbijgestreefd.

En ja, het is een privébedrijf, maar zoals ik al zei: alle raketten waarmee Nasa vloog, waren gebouwd door privébedrijven.

Alleen zijn we nu 60 jaar verder. Als er in de privésector niets zou gebeuren met raketten en ruimtevaart, dan zou dat betekenen dat ruimtevaart al 60 jaar lang een groot fiasco was.

Het lag in de lijn van de verwachtingen dat vroeg of laat bedrijven zouden komen die specifiek toeristische ruimtesprongetjes zouden verkopen, of die raketten zouden ontwikkelen die zich specifiek richten op de markt van de privélanceringen. En er zijn al een hele boel van die bedrijven. SpaceX is echt niet het enige.

Link naar reactie
9 hours ago, Peter Motte said:

Het is een beetje zoals die ruimtevlucht van Richard Brandson.

Oké, enerzijds is dat een prestatie, maar het was maar een kikkersprongetje. Zelfs in 1960 was het al voorbijgestreefd.

En ja, het is een privébedrijf, maar zoals ik al zei: alle raketten waarmee Nasa vloog, waren gebouwd door privébedrijven.

Alleen zijn we nu 60 jaar verder. Als er in de privésector niets zou gebeuren met raketten en ruimtevaart, dan zou dat betekenen dat ruimtevaart al 60 jaar lang een groot fiasco was.

Toch even rechtzetten. De space shuttle was gebouwd door prive bedrijven maar wel betaald en ontworpen door NASA, de laatste vloog in 2010 ongeveer. Ondertussen gebruiken ze haast exclusief Russische raketten van een ex Sovjet staatsbedrijf, de enige die de raket technologie nog beheersen op grote schaal. Bijvoorbeeld de tech voor grote raketten die tot bij de maan geraken is volledig verloren, ze zien voorlopig geen nut om dat opnieuw te ontwikkelen.

NASA wil nu weg van de Russen en smijt met geld naar Amerikaanse privé bedrijven om zelf iets te ontwikkelen en die zijn daar mee bezig, je moet nu niet denken dat er minder geld zal verslonden worden. 🙂

 

https://astronomy.com/news/2019/04/nasa-astronauts-will-ride-russian-rockets-for-another-year

Link naar reactie
12 uren geleden, Peter Motte zei:

 

Nasa geen visie?

 

 

Ik schreef nergens dat NASA geen visie heeft. Dat hebben ze wel. Ik schreef dat het een geldverslindend vehikel is, door de overheidsstructuur die er inherent ingebouwd is. NASA heeft wél een enorme boost gegeven aan de ontwikkeling van wetenschap en technologie, maar het ontbreekt hen wel aan een duidelijke lijn.

Je toont de Space Shuttle en bewijst daar exact mijn punt: ze kunnen sinds het opdoeken van dat programma dat hopeloos verouderde en nooit echt werd gemoderniseerd ( @Bonte 2011 volgens wikipedia) geen volk meer afleveren aan het ISS en moet daarvoor beroep doen op de Russen. Er is natuurlijk nog die X-37B waar niemand van weet waar die voor dient, maar dat is in handen van de luchtmacht.

Space-X heeft daar wel een klaar en duidelijke lijn: we gaan naar Mars en bouwen stap voor stap voort aan die lijn. Met de Dragon-capsule kunnen ze volk en vracht afzetten en ondertussen voortbouwen aan de volgende stap. Je zegt dat zij gewoon in het gat sprongen dat er was, maar waarom deed NASA dat dan niet? De technologie en de kennis was er, de markt ook. Antwoord: omdat hun logge structuur het niet toeliet, het hun core business waarschijnlijk niet is, en omdat er geen geld voor was. Veel gemakkelijker om gewoon de Soyuz-capsules te huren.

En inderdaad, Tesla (de firma) heeft de elektrische wagen niet uitgevonden. Maar als je zag wat voor droevige vehikels er in het begin op de markt kwamen, reteduur en de uitstraling van een dode muis. Herinner je de eerste Mitsubishi i-MiEV of Citroen C-Zero in 2009. Een range van minder dan 100km op z'n best en dat voor +30.000 euro voor de uitgeklede versie. Een gelijkaardige ICE kostte minder dan de helft en had meer luxe.
Wat was de visie van Tesla? Laten zien dat een elektrische wagen ook tof en sportief kon zijn. Enter de Roadster. Volgende stap: een elektrische wagen kan ook knap en performant zijn, vol tech-gadgets en wat al niet. Enter de S. Dat die pokkeduur was kon de early consumers niet afschrikken, net als de povere productiekwaliteit van het eerste uur. Met de X en de 3 is zijn eerste opzet volbracht, maar het blijft wachten op een betaalbaardere versie.
Toyota had die visie inderdaad ook. Met hun Prius brachten ze een model op de markt dat opviel en hun hybride systeem was én is dé benchmark op dat gebied. Ik rij, of reed toch, al acht jaar zelf met eentje in de plus-versie. Geweldige wagen, überbetrouwbaar maar ik heb hybride altijd als een overgangsmaatregel bezien zolang de EV's te duur en een te kleine range hadden. Ik vind het jammer dat Toyota voluit voor waterstof is gegaan en daarmee de boot dreigt te missen. Ze zijn nu begonnen met enkele elektrische modellen, maar voorlopig alleen in Azië. De eerste jaren gaan we hier nog geen Toyota EV's zien vrees ik.
Dat Tesla een beetje als Apple is, daar geef ik je wel gelijk in. Een rockster-CEO, heel veel believers die met plezier honderden euro's meer geven voor exact hetzelfde omdat er een bepaald logo op plakt...

Het groene aan de verschillende aandrijfsystemen is in 2020 onderzocht door enkele slimme koppen samen met de VRT. Een EV zou, craddle to craddle, nog altijd de groenste keuze zijn. Ondanks de 60% meer CO2 bij de productie. En hoe groener de stroomproductie, hoe sneller het omslagpunt is bereikt. België zit wat dat betreft redelijk goed. Momenteel hebben wij een koolstofequivalent per kWh van rond de 100g. Als de plannen van Groen zijn uitgevoerd en kernenergie deels wordt vervangen door gas, zal dat minstens verdubbelen. Jammer maar helaas. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/12/24/elektrische-wagen-op-batterijen-wint-race-om-groenste-auto-cng/

 

Wat het Shinkansen-netwerk betreft: Europa heeft dat niet. Wij kunnen niet een station binnenstappen in Stockholm en een ticket boeken naar Madrid zonder dat daar een hoop rompslomp en verschillende overstappen en wachttijden mee gemoeid zijn. In Japan doe je die afstanden moeiteloos en dikwijls zelfs zonder overstap. Frankrijk heeft de TGV inderdaad. En er is de Thalys. En er is de Eurostar. Er was, heel eventjes, de Fyra... Allemaal verschillende bedrijven die verschillende noden op verschillende manieren oplossen. Een goed werkend Europees netwerk dat de verschillende grootste steden met elkaar zou verbinden op een uniforme en stipte manier zoals JR dat doet... we hoefden geen vliegtuigen meer te nemen. Het gaat me niet om de snelheid, het gaat me om het gemak. Die dingen rijden letterlijk een paar keer per uur Japan op en af.

on topic nu: een youtube filmpje

 

Link naar reactie
19 uren geleden, Peter Motte zei:

 

Je vergelijkt appelen met peren: Japan is één land, Europa telt meerdere landen.

 

Grotendeels correct, maar Europa heeft ook grensoverschrijdende netwerken, zij het zeer beperkt: Thalys, de Amsterdammer (tijdelijk Fyra tot die bleken uiteen te vallen), Eurostar...
En Japan is dan wel één land, Japan Railroad is opgesplitst in vier grote bedrijven, vraag me niet waarom.
Bovendien is men naar een Europese standaard gegaan wat betreft signalisatie en noodremsystemen, dus theoretisch en technisch kan het. En als ze écht beleid willen maken op gebied van milieu zouden ze er gvd al mee moeten bezig zijn.

 

Link naar reactie

En geen Tesla's kopen ... 😝

 

Maar over die treinen:

treinen die in meerdere Europese landen kunnen rijden, hebben speciale inrichtingen om met de verschillende hoogspanningen te kunnen omgaan.

Je kunt niet zomaar een Belgische elektrische trein in een ander land laten rijden.

Soms verschillen zelfs de spoorbreedten.

En dat allemaal op elkaar afstammen, is  niet niks: de volledige infrastructuur moeten worden heraangelegd.

Dus kiezen ze voor oplossingen waarbij bijv. de spoorbreedte van de trein kan worden aangepast.

Ik denk dat ze dat doen door andere wielen onder de wagons te zetten. Dus: hele wagon opheffen, wielstellen verwijderen, andere wielstellen onder, en doorrijden.

Het onderframe moet geschikte bevestigingspunten hebben voor die verschillende spoorbreedten, en als dat er maar twee zijn, valt dat nog mee, maar soms zijn er drie nodig.

Link naar reactie

Het is niet zo dat ik speciaal iets tegen Musk heb. Dat lijkt alleen maar zo door de video's die ik hier had vermeld.

Maar het is wel zo dat zijb ideeën gewoon niet altijd zo goed zijn als de fanboys beweren.

 

Net nog reclame gezien voor autodelen.

Dat is ook geen oplossing voor de klimaatcrisis, want de klimaatcrisis ontstaat door auto-RIJDEN, niet door auto-BEZIT.

Ik zou zelfs zeggen: integendeel, want autodelen maakt het mogelijk om te rijden als je niet genoeg geld hebt om een auto te bezitten.

Het is zoals die éénliterauto: dat betekent niet dat mensen met een auto die meer verbruikt de éénliterauto gaan kopen. Het betekent dat wie een bromfiets heeft, een auto koopt.

 

Ik was op het filmpje over Musks futurisme beland via een filmpje over gadgetbahnen.

Gadgetbahnen dat zijn zaken zoals monorails.

De stelling in dat filmpje was dat gadgetbahnen wel één probleem oplossen, maar andere aspecten van het vervoer over het hoofd zien, en op dat vlak slecht scoren.

Daardoor zijn gadgetbahnen in de praktijk vaak een fiasco. Ze worden vaak geprobeerd, maar brengen het meestal niet verder dan attractie in een pretpark, of een korte prestigeverbinding in grote steden, bijv. tussen het vliegveld en het station.

 

Dit was het filmpje over gadgetbahnen

 

 

 

 

Het probleem met gadgetbahnen is dat ze de aandacht afleiden van het totaalbeeld, het totaalprobleem, en de totaaloplossing.

En dat is ook het gevolg van Musk zijn zogenaamde "geniale invallen".

Het lijkt soms alsof hij ze bedenkt als hij net aan de softdrugs zat.

 

Link naar reactie

Mijn bijdrage... 🙂

Ik ben gek op alles wat met Japan te maken heeft, en kijk met veel plezier naar de serie Japanology, waarin elke aflevering een stukje 'typisch Japan' wordt uitgelicht.

 

Verder val ik altijd heerlijk in slaap bij het kijken van deze filmpjes. Simpelweg het laten zien van het productieproces van een product (ook Japanse makelij) Elk filmpje duurt een kwartier.

 

... daarnaast ben ik ook grote van geworden van het ASMR fenomeen, met name de roleplays. Heerlijk ontspannend om bij te tekenen!

Link naar reactie
Op 18/7/2021 om 11:13, Tanuki zei:

Geen zorgen

 

 

ohjaH, leuk, en kost amper 60.000 eurootjes in Belgenland en dat komt goed uit want ik moet nog 60 maanden werken, dus moet ik amper 1.000eurootjes per maand afdragen aan de Heer Star Pole, euh, plus intersten dus

 

no way dus, en een 5jarige tweedehandse zal er ook wel niet inzitten, iemand als eens gevraagd wat zo een nieuw batterijsetje, dat daartegen met moeite 100km per dag haalt, kost? 

Link naar reactie
5 uren geleden, Aleksandr zei:

ohjaH, leuk, en kost amper 60.000 eurootjes in Belgenland

 

 

45000 om precies te zijn. Jij spreekt van de launch edition met twee motoren en alle toeters en bellen. Private lease voor een basismodel vanaf 650 euro.
Wat de batterijen betreft, er rijdt ergens een gekke Duitser rond die met zijn 2013 Tesla S onlangs 1 miljoen kilometer op zijn teller had gekregen. Gemiddeld reed hij 600km per dag en hij was op het moment van het overschrijden van de kaap aan zijn tweede batterij toe. Laat ons dus maar zeggen dat een batterij zeker 300.000km meegaat, en als het moet meer als je niet teveel aan de snellader gaat hangen (wat die man wél deed)
Prijzen voor een nieuwe batterij, die vind je niet zo gauw. Ik lees ergens een richtprijs van 120 euro per kWh maar die prijzen dalen snel. Tesla zou nu batterijen produceren die slechts 50-60 euro per kWh kosten (én kobaltvrij zijn!)
Ik lees voor een BMW i3 14000 euro, een Nissan Leaf 5000 euro. Het is moeilijk om te vergelijken. Ook de werkuren zullen verschillen. Het inbouwen zelf is niet zo moeilijk, dus qua werkuren zal het wel meevallen.
Er zijn trouwens bedrijfjes actief ondertussen die batterijen upgraden, ... de Muxsan upgrade bij Nissan bv is zoiets.

 

 

Link naar reactie

Ik geloof wel dat ze 8 jaar garantie geven, maar zeggen ze ook precies waarop?

Tegen spontaan ontbranden?

Tegen vroeg roesten van lasnaden?

Tegen abnormaal snel ontladen? Vanaf hoeveel km?

Hoeveel percentage laadvermogen en km-bereik garanderen ze nog na hoeveel gereden km's?

Link naar reactie

Moet je eens proberen… als constructeur spontane ontbranding te beschouwen als ‘normaal’ om onder de garantie uit te geraken… Commerciële garanties worden meestal juist aangeboden omdat de fabrikant in zijn eigen product gelooft. 

 

De restwaarde die leasingmaatschappijen toekennen aan de huidige elektrische voertuigen toont trouwens aan dat de nieuwe generatie veel solider is dan de eerste generatie.

 

Overigens zijn er wel manieren om je batterij langer mee te laten gaan: laden tot 80%, nooit volledig ontladen, niet te veel in de hitte laten staan,…

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Er is wel wat meer mis met Tesla dan alleen de wegligging, zo had ik begrepen. Een tijd geleden zag ik een filmpje van een fanboy: binnenkant van de koffer niet afgespoten, sierlijsten die niet aansloten, slecht geplakte carbon… En dan heb je nog al die andere stijlkeuzes: geen dashboard voor je neus (telkens opzij kijken) en deurklinken die je eerst uit de deur moet wriemelen.

Enfin, dat is misschien persoonlijke smaak…

Link naar reactie

@Tanuki Het zelfde ging op voor de testrit (nee, niet voor mij, mee met iemand anders, maar da's een kans die je niet kunt laten liggen :) ) met de Audi e-tron. Het weegt als een olifant, maar heeft een knappe wegligging. Vandaar dat die Tesla dubbel teleurstelde. Het is meer een iPad op wielen dan een auto.

En inderdaad, @Comicoos, ik wil er niet aan denken hoe de brandweer die deurklinken open moet krijgen moest 't nodig zijn.

 

Link naar reactie

Een buur heeft een Tesla. Onlangs zat er een deuk in. Linksvoor. Ja, dacht ik, weer zo'n geval dat de Tesla van rijstrook verandert omdat hij de maximaal toegelaten snelheid rijdt, zonder erbij stil te staan dat anderen wel eens sneller rijden dan wat is toegelaten, en Kebang!

Maar nee: hij had het zélf gedaan! Ik bedoel: de auto had het zélf gedaan! Tegen een paaltje gereden nadat de chauffeur was uitgestopt, doordat de versnelling nog een drive stond. Chauffeur verbaasd: "Ik dacht dat hij daar een beveiliging tegen had."

Nou, dacht ik ook.

Niet dus.

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...