Ga naar inhoud

De Wereld Van De Strips (Controverse)


Gast Kontiki

Recommended Posts

 

Knoeien met het eurovisie songfestival is idd veel erger dan dat franstalige tekstballonnetje, daar geef ik Koen gelijk in. Hebben jullie trouwens gemerkt dat er soms tijdens het songfestival frans  :e010:  :e010:  werd gesproken, en dat werd dan ook nog op de vlaamse tv uitgezonden, dat is pas een schande !

Link naar reactie

En stel je voor, al dat Engels, da's er helemaal over, niet eens een officiële taal in België en dat haalt zomaar onze nationale zender.  Daarover zonet een interessante stelling op Radio 1: hebben we het Frans niet verdreven om het gewoon te vervangen door talloze Engelse termen.  Is dat dan zoveel beter, want je kan inderdaad geen recensie,... meer lezen of de Engelse termen vliegen je om de oren.

 

Ach taal, zouden we niet beter allemaal wat meer lezen zwijgen. 

 

Stilte heet dat.

I was taught to dream this dream people call human life

 

I was thought to dream

Link naar reactie

hebben we het Frans niet verdreven om het gewoon te vervangen door talloze Engelse termen.  Is dat dan zoveel beter, want je kan inderdaad geen recensie,... meer lezen of de Engelse termen vliegen je om de oren.

 

Stukken beter, ja. Engels is toch wel een ietsje grotere universele wereldtaal dan Frans.

Link naar reactie

't Hangt af van het vakgebied, denk ik. Voor sterkstroom kun je maar beter Duits kennen, bijvoorbeeld.

Maar marketing, da's Engels.

 

Ja, maar dan heb je het waarschijnlijk over vakliteratuur? Dat was nu niet direkt hetgeen waar ik in de eerste plaats aan dacht.

Link naar reactie

Stukken beter, ja. Engels is toch wel een ietsje grotere universele wereldtaal dan Frans.

 

Hebben vlamingen nu minder hekel aan het gebruik van engels dan frans ? Kijk, als je een gedegen taalpurist bent zul je iedere invloed van welke taal dan ook moeten bevechten, ik heb alleen het idee dat veel vlamingen (k zeg niet alle hé) vooral een hekel hebben aan het frans van de franstalige belgen....

Link naar reactie

Engels is gewoon veel makkelijker. Ik heb niks tegen Frans, integendeel, ik vind dat zelfs heel mooi klinken als het bijvoorbeeld gezongen wordt door Jacques Brel of Serge Gainsbourg. Maar ik begrijp er de helft niet van. Ondanks 11 jaar Frans op school... Dus ja, ik prefereer Engels boven Frans, maar dat heeft niks te maken met Vlamingen >< Walen.

 

Verder ben ik het met stilte eens:

 

Ach taal, zouden we niet beter allemaal wat meer lezen zwijgen.

 

Stilte heet dat.
Link naar reactie

Hebben vlamingen nu minder hekel aan het gebruik van engels dan frans ? Kijk, als je een gedegen taalpurist bent zul je iedere invloed van welke taal dan ook moeten bevechten, ik heb alleen het idee dat veel vlamingen (k zeg niet alle hé) vooral een hekel hebben aan het frans van de franstalige belgen....

Ik denk dat je een beetje onderschat hoe geladen Frans is in Vlaanderen. Nu nog heb je Vlaamse dikkenekken die een soort van vaag Frans uitkramen om zichzelf boven jou te positioneren, de Belgische monarch vindt het niet nodig om de taal van de meerderheid van zijn onderdanen goed onder de knie te krijgen, enzovoort. Frans is niet zomaar een andere taal in België. Het is vaak een symptoom van iets dieperliggenders.

Ten strijde trekken tegen Frans is dus niet iets zuiver taalpuristisch als ten strijde trekken tegen het Engels.

Link naar reactie

Ikzelf vind Frans gewoon een lelijke taal die ik vooral associeer met saaie grijze mannen en slechte muziek. Taalpurisme is niet aan mij besteed.

Als ik 't met iets zou moeten associëren, dan is 't met de drie musketiers. Elegant en een tikje flamboyant. Ik vind 't Frans een zeer mooie taal. (Als 't tenminste niet gebezigd wordt door de doorsnee hangjongere, maar welke taal overleeft dat wel?)

Link naar reactie

Ik denk dat je een beetje onderschat hoe geladen Frans is in Vlaanderen. Nu nog heb je Vlaamse dikkenekken die een soort van vaag Frans uitkramen om zichzelf boven jou te positioneren, de Belgische monarch vindt het niet nodig om de taal van de meerderheid van zijn onderdanen goed onder de knie te krijgen, enzovoort. Frans is niet zomaar een andere taal in België. Het is vaak een symptoom van iets dieperliggenders.

Ten strijde trekken tegen Frans is dus niet iets zuiver taalpuristisch als ten strijde trekken tegen het Engels.

 

Kijk daar heb ik wat aan, een stukje duiding. Ik dacht dat die franskiljons een fenomen was dat zo rond 1937 was uitgestorven en dat de vlamingen de walen allang qua welvaart hadden voorbijgestoken maar kennelijk woedt dat gewoon onderhuids door.

Link naar reactie

Kijk daar heb ik wat aan, een stukje duiding. Ik dacht dat die franskiljons een fenomen was dat zo rond 1937 was uitgestorven en dat de vlamingen de walen allang qua welvaart hadden voorbijgestoken maar kennelijk woedt dat gewoon onderhuids door.

 

Onderhuids zou ik het echt niet noemen. Het is in de service club-kringen ook vandaag nog schering en inslag dat de kinderen thuis Frans spreken.  

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Onderhuids zou ik het echt niet noemen. Het is in de service club-kringen ook vandaag nog schering en inslag dat de kinderen thuis Frans spreken.  

 

Schering en inslag? Ik ben redelijk vertrouwd met service club-kringen, en ben dat nog nooit tegengekomen.

(maar zelfs al zouden ze dat doen, wat is er verkeerd met een twee- of drietalige opvoeding?)

Link naar reactie

 de Belgische monarch vindt het niet nodig om de taal van de meerderheid van zijn onderdanen goed onder de knie te krijgen,

Waaruit leid je af dat de monarch dat niet nodig vindt? HIj spreekt en verstaat toch Nederlands? Spreekt hij in Vlaanderen ooit Frans (in het openbaar)? Begrijp je zijn Nederlands niet? Hij spreekt welliswaar Nederlands met een Frans accent, maar waarom zou dat een probleem moeten zijn? 

Nog erger zelfs, hij deed een anti-serviceclub ding: zijn kinderen werden opgevoed in het Nederlandstalig onderwijs. Helaas blijken ze geen al te grote talenknobbel te hebben, maar dat kan je niemand kwalijk nemen.

Link naar reactie

Moest de meerderheid van zijn onderdanen even goed Frans spreken als hij Nederlands, dan zou je nog een punt hebben, n'est-ce pas? :)

 

Waarom zouden wij dat moeten kunnen?

 

Voor zover ik weet krijg ik geen dotaties hiervoor en het andere landsdeel leert maar nauwelijks Nederlands dus voor een wederzijds respect moet je het ook niet doen, ik heb Frans proberen te leren omdat het moest.

Link naar reactie

Nog erger zelfs, hij deed een anti-serviceclub ding: zijn kinderen werden opgevoed in het Nederlandstalig onderwijs. Helaas blijken ze geen al te grote talenknobbel te hebben, maar dat kan je niemand kwalijk nemen.

Inderdaad, en ook zijn kleinkinderen gaan braaf naar het Nederlandstalig onderwijs in Brussel.

Ik denk niet dat je de vorst (of je nu voor hem of tegen hem bent) kunt verwijten dat hij geen goed Nederlands kan.

 

Onze eerste minister daarentegen begint pas intensief Nederlandse lessen te volgen op het moment dat hij eerste minister werd.°--°.

En hem verwijten dat hij geen talenknobbel is kun je ook niet want hij spreekt vloeiend Engels zonder Frans accent

Link naar reactie

bedoel je die transferts die op 3 jaar tijd verdwenen? "Opvallend is dat de geldstromen uit rentelasten volgens de Vives-berekeningen in 2008 plots daalden naar 6 miljard euro en in 2009 tot nul werden herleid"

 

Dat is afhankelijk van de schuldaflossing, hoe meer Vlaanderen op overschot had hoe meer ze de schuld moesten helpen afbetalen. Het is niet voor niets dat Vlaanderen de laatste jaren elk jaar afsluit met een beheersbaar verlies, goed beheer wordt niet beloond.

Link naar reactie

Waarom zouden wij dat moeten kunnen?

 

Voor zover ik weet krijg ik geen dotaties hiervoor en het andere landsdeel leert maar nauwelijks Nederlands dus voor een wederzijds respect moet je het ook niet doen, ik heb Frans proberen te leren omdat het moest.

Daar is verandering aan het komen met onder andere Nederlandstalig immersie onderwijs in Wallonië .

 

http://www.klasse.be/archief/immersie-in-franstalig-onderwijs-steeds-populairder/

 

En op een debat over Brussel op Terzake onlangs gaven de Franstaligen voor het eerst toe dat er moet geïnvesteerd worden in Nederlands in het Franstalig onderwijs. Uitvoering is een ander zaak maar het al toegeven is een eerste stap.

Link naar reactie

Niet om moeilijk te doen hoor, maar vinden jullie niet dat we dit topic stilaan naar een ander subforum moeten verplaatsen, of toch een deel ervan afsplitsen?  Ik zie nog maar weinig links met de stripwereld, laat staan met het oorspronkelijke onderwerp van dit topic, de tentoonstelling zelf.

Uiteraard mag de discussie zelf verder blijven lopen, daar heb ik niet de minste moeite mee, maar stilaan vind ik ze hier toch echt niet meer op haar plaats.

I was taught to dream this dream people call human life

 

I was thought to dream

Link naar reactie

Niet om moeilijk te doen hoor, maar vinden jullie niet dat we dit topic stilaan naar een ander subforum moeten verplaatsen, of toch een deel ervan afsplitsen? 

Wel, naar mijn gevoel is 't nog altijd on topic, in de zin dat 't gaat over waarom een Frans tekstbalonnetje nu wel of niet zo'n probleem is, maar misschien schatten Bonte of Koen dat anders in. :)

Link naar reactie

Daar is verandering aan het komen met onder andere Nederlandstalig immersie onderwijs in Wallonië .

 

http://www.klasse.be/archief/immersie-in-franstalig-onderwijs-steeds-populairder/

 

En op een debat over Brussel op Terzake onlangs gaven de Franstaligen voor het eerst toe dat er moet geïnvesteerd worden in Nederlands op het onderwijs. Uitvoering is een ander zaak maar het al toegeven is een eerste stap.

 

Dat is waar, rijkelijk laat maar het besef begint te komen. Maar nu mag je het ook niet overdrijven, slechts 4% volgt immersie onderwijs en daarin zit ook het gedeelte in die Duits en Engels volgt. Ongeveer 10% in Brussel en 2% in Wallonië.

Link naar reactie

Wel, naar mijn gevoel is 't nog altijd on topic, in de zin dat 't gaat over waarom een Frans tekstbalonnetje nu wel of niet zo'n probleem is, maar misschien schatten Bonte of Koen dat anders in. :)

 

Verplaatsen kan natuurlijk maar het lijkt me verweven in elkaar, de volledige topic dan maar naar de bar?

Link naar reactie

Verplaatsen kan natuurlijk maar het lijkt me verweven in elkaar, de volledige topic dan maar naar de bar?

 

Goh, de eerste posts gingen over de tentoonstelling zelf, en die horen zeker hier thuis, niet?  De hele discussie die er uit volgde gaat enkel over het mediarelletje, en doet misschien wat afbreuk aan de tentoonstelling op zich.  Zoals gezegd, ik vind de discussie zeker de moeite, maar 'k zou ze toch wat los willen koppelen van de tentoonstelling an sich, niet? 

Ik zag dus vooral een onderscheid tentoonstelling > < heisa rond het tekstballonetje.

I was taught to dream this dream people call human life

 

I was thought to dream

Link naar reactie

:e005: . En dit blijft daar ook vandaag zo verder gaan. Ach, erg is dat niet. Mijn oma babbelde ook Frans. Ze woonde in Kortrijk :e007:

 

Ik heb een Spaanse tante die 30 jaar geleden getrouwd is met een Vlaamse nonkel in Brussel en ze spreekt nog steeds geen woord Nederlands, tja.

 

M'n oma heeft nog als dienstmeisje gewerkt in de Franstalige bourgeoisie, jammer genoeg heeft ze daar nooit veel over verteld, een stuk van haar verleden waar ik totaal niets van weet.

Link naar reactie

Ik heb een Spaanse tante die 30 jaar geleden getrouwd is met een Vlaamse nonkel in Brussel en ze spreekt nog steeds geen woord Nederlands, tja.

 

M'n oma heeft nog als dienstmeisje gewerkt in de Franstalige bourgeoisie, jammer genoeg heeft ze daar nooit veel over verteld, een stuk van haar verleden waar ik totaal niets van weet.

 

Op mij als Hollander komt dit toch allemaal over als oud zeer, heel oud zeer. De misstanden in de eerste wereldoorlog jegens vlamingen, Bontes oma die moest werken voor franskiljons, de koning spreekt met een frans accent. Mensen, het is 2013, als het de nederlanders lukt om de collectieve haat jegens de duitsers weg te krijgen dan moet het jullie toch ook ooit eens lukken om dat ridicule gezeur over de franstaligen te staken..... En als je dan ergens over moet zeuren, richt je dan op werkelijk gewichtige thema's als het oplossen van regionale verschillen in welvaart, werkgelegenheid etc.

Link naar reactie

Dag Tom, ik woon en woonde iets dichter bij de grens :-)

Voor mensen die dicht bij een lands/taalgrens wonen is het leren van een tweede taal een slimme zet/geen overbodige luxe.

 

Boaf. Ik vergelijk zo een keer met de kennis van Maxima, in tegenstelling tot onzen keun niet geboren en getogen om de troon van onder andere Nederlandstalige onderdanen te vertegenwoordigen, en trek mijn conclusies.

De conclusie zou dan moeten zijn dat ze beter in talen is.

 

Onze eerste minister daarentegen begint pas intensief Nederlandse lessen te volgen op het moment dat hij eerste minister werd.°--°.

En hem verwijten dat hij geen talenknobbel is kun je ook niet want hij spreekt vloeiend Engels zonder Frans accent

Je kan hem ook niet verwijten dat hij geen Nederlands leert, wat wettelijk gezien niet eens verplicht is voor een premier. Nederlands is de vierde taal die hij leert. Meer dan de gemiddelde Belg dus. (in tegenstellig tot wat algemeen wordt gedacht is het Frans van de Vlaamse federale ministers ook niet altijd zo fantastisch).

 

Frans is, internationaal gezien, nu eenmaal een belangrijkere taal dan Nederlands. Dat is jammer voor wij die toevallig in een Nederlandstalig gebied zijn geboren. Koppig geen frans leren omdat dat de taal is van de onderdrukkers zal weinig helpen. Ik vind het alvast heel jammer dat ik me na 10 jaar Franse lessen amper kan uitdrukken in die taal.

Link naar reactie

Kijk daar heb ik wat aan, een stukje duiding. Ik dacht dat die franskiljons een fenomen was dat zo rond 1937 was uitgestorven en dat de vlamingen de walen allang qua welvaart hadden voorbijgestoken maar kennelijk woedt dat gewoon onderhuids door.

Kijk daar heb ik wat aan, een stukje duiding. Ik dacht dat die franskiljons een fenomen was dat zo rond 1937 was uitgestorven en dat de vlamingen de walen allang qua welvaart hadden voorbijgestoken maar kennelijk woedt dat gewoon onderhuids door.

Holala, jij bent inderdaad wel ver achterop.

Het hele gedoe is na 1945 zelfs weer fel opgeflakkerd, omdat enkele Vlamingen tijdens de oorlog hadden gecollaboreerd, en nogal wat francofielen daarom alle Vlamingen en iedereen die Nederlands sprak over dezelfde kam scheerden als Duitsgezinde collaborateurs.

Terwijl de meest succesvolle nazistische partij in België het Franstalige Rex van Leon Degrelle was.

Er zijn trouwens nog altijd mensen die iets hebben tegen Kuifje, omdat Kuifje tijdens de oorlog in de Duitsgezonde krant Le Soir werd gepubliceerd (de redactie van voor 40 was vervangen door een Duitsgezinde redactie).

De verfransing van Brussel zou zelfs pas in de jaren 50 zijn gebeurd, genaamd "de verbeulemansing van Brussel".

Vandaar ook dat je een onderscheid moet maken tussen Franstalig en francofiel. De verbeulemansing gebeurde tenslotte door Vlamingen die volledig overschakelden naar het Frans.

Link naar reactie

Op de website van De Standaard (de krant):

 

De vzw Press Cartoon Belgium protesteert in een mededeling wel “met klem tegen het ingrijpen in, en verminken van een stripplaat van François Schuiten”.

De mededeling is ondertekend door Jeroom, Kamagurka, Marec, Nix, Quirit, Zaza, Vincent Baudoux, Cécile Bertrand, Emiel de Bolle, Canary Pete, Clou, Cost., Vincent Dubois, Frédéric duBus, Josse Goffin, Paul de Groeve, JacPé, Kanar, Karl, Kroll, Jean-Louis Lejeune, Philippe Moins, Johan de Moor, Olivier Saive, Samuel, Jacques Sondron, Nicolas Vadot, Vejo en Xavier Zeegers.

 

Maar ook:

"Bij het parlement is te horen dat er nog maar één officiële vraag is om werk te verwijderen, van Kamagurka."

 

Verder valt het me op dat er tussen al die namen maar één is die ik ken, nl. Kamagurka.

 

Bah ja, ze doen maar.

De hele zaak wordt naar mijn gevoel buiten proporties opgeblazen.

Telkens ik hier kom, verbaast het me dat die discussie nog altijd loopt.

 

Ze zouden eens moeten wonen in een land waar je wordt opgesloten omdat je durft schrijven dat een toppoliticus zich heeft verijkt. Ik vraag me af of ze dan even moedig zouden zijn.

 

Het is toch zo gemakkelijk om hier in België de vermoorde onschuld te spelen. En dan nog over een tekeningetje.

Link naar reactie

Holala, jij bent inderdaad wel ver achterop.

Het hele gedoe is na 1945 zelfs weer fel opgeflakkerd, omdat enkele Vlamingen tijdens de oorlog hadden gecollaboreerd, en nogal wat francofielen daarom alle Vlamingen en iedereen die Nederlands sprak over dezelfde kam scheerden als Duitsgezinde collaborateurs.

Terwijl de meest succesvolle nazistische partij in België het Franstalige Rex van Leon Degrelle was.

 

Vraiment?

Joris van Seeveren, René Lagrou, Staf Declerq, Jeroom Leurdian, Reimond Tollenaere, Jef van de WIele,... zouden je serieus tegengesproken hebben

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...