cinco Posted November 18, 2020 Share Posted November 18, 2020 6 minuten geleden, Waldorf zei: Dat heet een houtgasgenerator. Doordat de Duitsers alle benzine opeisten bouwden burgers hun (schaarse) voertuigen om om op vergast hout te rijden. Hoe het juist werkt weet ik niet. Wuhhh, dat werd echt gedaan?!? Waarempel... Quote Link to comment
Waldorf Posted November 18, 2020 Share Posted November 18, 2020 2 minuten geleden, cinco zei: Wuhhh, dat werd echt gedaan?!? Waarempel... Scenarist Yann: dus het werd echt gedaan. Ik denk dat je het in Het uitstel van Gibrat ook kan zien. Quote Remember that the life of this world is but a sport and a passtime. Link to comment
mojo Posted November 18, 2020 Share Posted November 18, 2020 Ik had als kind toevallig ook een model auto van deze Ferrari, gekocht op reis in Italië en vaak mee gespeeld. Enkele weken geleden heb ik die in een doos bij mijn ouders teruggevonden en nu staat die op de kast bij mijn jongste zoon. Quote This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.” Link to comment
esteban² Posted November 19, 2020 Share Posted November 19, 2020 Mag niet ontbreken: * De Perfecte Podcast Quote STEUNACTIE #SHARINGISCARING #DELENISLIEF Link to comment
Tanuki Posted November 20, 2020 Share Posted November 20, 2020 Op 18/11/2020 om 16:16, Waldorf zei: Dat heet een houtgasgenerator. Doordat de Duitsers alle benzine opeisten bouwden burgers hun (schaarse) voertuigen om om op vergast hout te rijden. Hoe het juist werkt weet ik niet. Hout vormt bij temperaturen tussen 400 en 600°C brandbare gassen. Ga je nog hoger, tot 800°C spreek je van pyrolyse. De truc is eigenlijk om die hoge temperaturen te bereiken in een zuurstofarme atmosfeer, anders verbranden de gassen direct. Door de gassen naar een tweede kamer te voeren en daar zuurstof toe te voegen krijg je een explosief mengsel dat dan aan de motor kan worden gevoerd. Dit effect zie je ook bij branden binnenskamers: In zuurstofarme atmosfeer bereik je hoge temperaturen waarbij meubilair, ... brandbare rookgassen begint te produceren. Wanneer dan plots een deur wordt geopend of de temperatuur de zelfontbrandingstemperatuur bereikt, krijg je het effect van een flashover. Op Youtube zijn zat filmpjes te vinden waarin dit fenomeen gefilmd wordt. Deze techniek wordt tegenwoordig ook in moderne, "ecologische" houtkachels en -ketels gebruikt om een hoger rendement te bekomen. In Nederland staat er zelfs een thermische elektriciteitscentrale die dit procedé gebruikt. Quote Link to comment
Tweetie Posted November 20, 2020 Share Posted November 20, 2020 2 uren geleden, Tanuki zei: Deze techniek wordt tegenwoordig ook in moderne, "ecologische" houtkachels en -ketels gebruikt om een hoger rendement te bekomen. In Nederland staat er zelfs een thermische elektriciteitscentrale die dit procedé gebruikt. Ja, we gaan hier in Nederland bossen kappen, versnipperen en verstoken. Omdat die bossen in buitenland staan, is dat goed voor het milieu. Althans volgens de regels. De energiecentrales zijn het daar mee eens, vanwege de subsidies. We verbranden dus bomen en geld. Quote Link to comment
Aleksandr Posted November 20, 2020 Share Posted November 20, 2020 Op 16/11/2020 om 19:03, Lichtman zei: Motor : Yoko Tsuno heeft blijkbaar een zwak voor verschillende Honda-modellen (hetgeen ik overigens volledig kan volgen). Ze rijdt oa met een Dax, een PC50, een CB125K én een CB500K. Ik durf 't niet met zekerheid te beweren maar ik denk dat er ook in die reeks ergens een DS Familiale langskomtzweeft. helemaal in het begin , dacht ik, was de Yoko-ploeg onderweg in een Citroen DS, en had ze later niet ook een Fiat/Bertone X1/9 ? Quote Link to comment
Aleksandr Posted November 20, 2020 Share Posted November 20, 2020 je kan er ook een nieuwe kwis maken, wie tekende deze Citroen? Quote Link to comment
Aleksandr Posted November 20, 2020 Share Posted November 20, 2020 Citroen DS Familiale Break ? Quote Link to comment
Aleksandr Posted November 20, 2020 Share Posted November 20, 2020 of liever een gewone DS? Quote Link to comment
Daan Posted November 21, 2020 Share Posted November 21, 2020 16 uren geleden, Aleksandr zei: je kan er ook een nieuwe kwis maken, wie tekende deze Citroen? Seron? Quote Link to comment
fazerco Posted November 21, 2020 Share Posted November 21, 2020 Weinig lievelingsauto's in deze thread, wel veel auto's. Quote Link to comment
Aleksandr Posted November 21, 2020 Share Posted November 21, 2020 YeP! Pierre Seron knaP! Quote Link to comment
Aleksandr Posted November 21, 2020 Share Posted November 21, 2020 Als ik mijn wagen in een strip wil zien, zal ik hem zelf moeten laten tekenen, vrees ik Quote Link to comment
fazerco Posted November 21, 2020 Share Posted November 21, 2020 1 minuut geleden, Aleksandr zei: Als ik mijn wagen in een strip wil zien, zal ik hem zelf moeten laten tekenen, vrees ik Gewoon een tekenaar vragen, lukte mij ook. Quote Link to comment
cinco Posted November 21, 2020 Share Posted November 21, 2020 Auto's lijken mij zo van die supermoeilijke objecten om te tekenen. En er komt toch wel altijd referentiemateriaal bij aan te pas. Quote Link to comment
Aleksandr Posted November 21, 2020 Share Posted November 21, 2020 Op 16/11/2020 om 17:12, Konincks zei: Ik mocht met Franquin meerijden in zijn lievelingsauto: de DS. Toen ik in 1969 in Brussel bij hem thuis werd uitgenodigd. In het autootje van Martin Lodewijk waren Martin, Rob van Eijck en ik op pad gegaan voor een interview. De fotocamera deed het niet en de bandrecorder deed het ook niet. Franquin stelde ons gerust en wij hadden een zeer prettige middag met deze aimabele man. Hij zei nog nadrukkelijk dat hij de DS een prachtige wagen vond ! maar later had hij dan blijkbaar een Audi voorloper, de DKW 3=6 (1955-1959) van Auto Union? Quote Link to comment
Aleksandr Posted November 21, 2020 Share Posted November 21, 2020 30 minuten geleden, cinco zei: Auto's lijken mij zo van die supermoeilijke objecten om te tekenen. En er komt toch wel altijd referentiemateriaal bij aan te pas. klopt wel, denk ik je hebt auto-mensen & paarden-mensen en dat lijkt haaks op mekaar te staan, je kan het 1ne of het andere goed tekenen maar niet bijde Quote Link to comment
Lük Bey Posted November 21, 2020 Share Posted November 21, 2020 1 minuut geleden, Aleksandr zei: maar later had hij dan blijkbaar een Audi voorloper, de DKW 3=6 (1955-1959) van Auto Union? Ik wist dat ik iets met Franquin gemeen had! Jammer genoeg niet het tekentalent, maar ik heb vorig jaar ook mijn citroën ingewisseld voor een audi. Quote https://www.facebook.com/lukbey Link to comment
Aleksandr Posted November 21, 2020 Share Posted November 21, 2020 en je bent nu een Pool met een groene Audi (100??)? Quote Link to comment
Aleksandr Posted November 21, 2020 Share Posted November 21, 2020 Franquin's oldtimer -> 1955 DKW 3=6 blijkbaar met dodemans deuren Quote Link to comment
Aleksandr Posted November 21, 2020 Share Posted November 21, 2020 Op 18/11/2020 om 17:13, mojo zei: Ik had als kind toevallig ook een model auto van deze Ferrari, gekocht op reis in Italië en vaak mee gespeeld. Enkele weken geleden heb ik die in een doos bij mijn ouders teruggevonden en nu staat die op de kast bij mijn jongste zoon. deze had ik ooit Quote Link to comment
esteban² Posted November 21, 2020 Share Posted November 21, 2020 De prominent in beeld aanwezige wagen uit Locos Gringos vond ik wel een leuke bak. (Komt dat vervolg er eigenlijk nog?) Ik kan nu niet bij de strip, maar er zat een afzonderlijk dossiertje bij waarin de wagen aan bod komt. Quote STEUNACTIE #SHARINGISCARING #DELENISLIEF Link to comment
Aleksandr Posted November 21, 2020 Share Posted November 21, 2020 enkel in de HC? Quote Link to comment
cinco Posted November 21, 2020 Share Posted November 21, 2020 Op 21/11/2020 om 18:49, esteban² zei: De prominent in beeld aanwezige wagen uit Locos Gringos vond ik wel een leuke bak. (Komt dat vervolg er eigenlijk nog?) Ik kan nu niet bij de strip, maar er zat een afzonderlijk dossiertje bij waarin de wagen aan bod komt. Er was toch veel heisa rond die strip? Sommige nazaten die er niet zo happy mee waren. En Schwartz kan zich nu uitleven met Atom Agency op scenario van Yann. Dus het overigens zeer sterke Gringos Locos zal zijn vervolg nog wel even in de koelkast hebben steken. Mogelijk dat het er nooit meer uitkomt. Hier is een pagina van dat dossier. Is dat niet een foto van de auto? Quote Link to comment
cinco Posted November 21, 2020 Share Posted November 21, 2020 51 minuten geleden, Aleksandr zei: enkel in de HC? Ik heb hem in slappe kaft. Ook met het dossier erbij. Quote Link to comment
Aleksandr Posted November 21, 2020 Share Posted November 21, 2020 keitof verhaal! maar welke auto is dat nu? Quote Link to comment
cinco Posted November 21, 2020 Share Posted November 21, 2020 1 minuut geleden, Aleksandr zei: keitof verhaal! maar welke auto is dat nu? Ok. Wacht. Ik ga de strip uit mijn kast halen. Quote Link to comment
Aleksandr Posted November 21, 2020 Share Posted November 21, 2020 aH, zoiets dus, nee, te weinig deuren Quote Link to comment
Aleksandr Posted November 21, 2020 Share Posted November 21, 2020 deze dus, 1947 Hudson Commodore six sedan Quote Link to comment
Lük Bey Posted November 21, 2020 Share Posted November 21, 2020 1 uur terug, Aleksandr zei: en je bent nu een Pool met een groene Audi (100??)? Da's een Spaanse nummerplaat. Het kostte teveel om elk jaar naar België te rijden voor de keuring, en ook om de citroën in te voeren. Dus heb ik vorig jaar maar eentje ter plaatse gekocht. Jammer want die ouwe bak rijdt nog prima. Quote https://www.facebook.com/lukbey Link to comment
Aleksandr Posted November 21, 2020 Share Posted November 21, 2020 oH, sorry, kon het niet goed zien ik vermoed dat het Spaanse weer net ietske beter is als het Poolse inderdaad jammer van dat Vliegende Tapijt genaamd CX Quote Link to comment
Neat Stuff Posted November 21, 2020 Share Posted November 21, 2020 Deze klassieker... Quote Link to comment
Neat Stuff Posted November 21, 2020 Share Posted November 21, 2020 Hoewel ik Sean Murphy's design voor Tokyo Ghost ook erg kan waarderen... Quote Link to comment
esteban² Posted November 22, 2020 Share Posted November 22, 2020 8 uren geleden, Aleksandr zei: enkel in de HC? In mijn softcover zat de bijlage eveneens. Quote STEUNACTIE #SHARINGISCARING #DELENISLIEF Link to comment
esteban² Posted November 22, 2020 Share Posted November 22, 2020 7 uren geleden, cinco zei: Er was toch veel heisa rond die strip? Sommige nazaten die er niet zo happy mee waren. En Schwartz kan zich nu uitleven met Atom Agency op scenario van Yann. Dus het overigens zeer sterke Gringos Locos zal zijn vervolg nog wel even in de koelkast hebben steken. Mogelijk dat het er nooit meer uitkomt. Hier is een pagina van dat dossier. Is dat niet een foto van de auto? Naar mijn gevoel was de heisa niet meer dan een kortstondige storm in een glas water? Wel ooit in een Frans interview gelezen dat het vervolg er hoe dan ook zeker zou komen. Maar ondertussen zijn we tig jaar later en vrees ik dat het misschien wel ijdele hoop begint te worden. Zeer fijn album, dat in ieder geval. In dat dossier staat de auto, inderdaad. Quote STEUNACTIE #SHARINGISCARING #DELENISLIEF Link to comment
Lichtman Posted November 22, 2020 Share Posted November 22, 2020 Op 20/11/2020 om 20:43, Aleksandr zei: helemaal in het begin , dacht ik, was de Yoko-ploeg onderweg in een Citroen DS, en had ze later niet ook een Fiat/Bertone X1/9 ? Aah ! Bedankt om 't op te zoeken, 't was dus toch meer dan wishful thinking van mijn kant . Mooie oude Citroëns, dito Honda-motoren .. die Yoko heeft smaak ! @Lük Bey Wat off-topic (excuus), maar toch : ik hoop dat uw CX toch ooit nog de baan opgaat ? Quote Link to comment
Lichtman Posted November 22, 2020 Share Posted November 22, 2020 Op 18/11/2020 om 14:50, Tanuki zei: Geen idee of er eentje figureert in een strip. Een Lego-versie is er wel. Misschien dat de meer fanatieke stripliefhebbers er hier eentje van hebben zien passeren? Aan de stripauteurs hier: het wachten is trouwens op de eerste EV die z'n opwachting maakt (Als het kan een Polestar 2! ) Er zullen er vast meer zijn, maar deze al gevonden : Quote Link to comment
Aleksandr Posted November 22, 2020 Share Posted November 22, 2020 enig idee in welk Dan Cooper album er met een NSU Ro 80 gereden werd? was Dan niet met een Jaguar Type-E onderweg toen hij panne kreeg (niet omdat het een normaal is bij een Engelse wagen), misschien iets met een vloegende teljoor? Quote Link to comment
Recommended Posts