Ga naar inhoud

Uw lievelings-auto in een strip.


cartoonesk

Recommended Posts

image.png.b1e123e4e612cf670c816a90c1f69e86.png

 

Ik had als kind toevallig ook een model auto van deze Ferrari, gekocht op reis in Italië en vaak mee gespeeld. Enkele weken geleden heb ik die in een doos bij mijn ouders teruggevonden en nu staat die op de kast bij mijn jongste zoon.

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie
Op 18/11/2020 om 16:16, Waldorf zei:

 

Dat heet een houtgasgenerator. Doordat de Duitsers alle benzine opeisten bouwden burgers hun (schaarse) voertuigen om om op vergast hout te rijden. Hoe het juist werkt weet ik niet.

 

Hout vormt bij temperaturen tussen  400 en 600°C brandbare gassen. Ga je nog hoger, tot 800°C spreek je van pyrolyse.

De truc is eigenlijk om die hoge temperaturen te bereiken in een zuurstofarme atmosfeer, anders verbranden de gassen direct. Door de gassen naar een tweede kamer te voeren en daar zuurstof toe te voegen krijg je een explosief mengsel dat dan aan de motor kan worden gevoerd.

Dit effect zie je ook bij branden binnenskamers: In zuurstofarme atmosfeer bereik je hoge temperaturen waarbij meubilair, ... brandbare rookgassen begint te produceren. Wanneer dan plots een deur wordt geopend of de temperatuur de zelfontbrandingstemperatuur bereikt, krijg je het effect van een flashover. Op Youtube zijn zat filmpjes te vinden waarin dit fenomeen gefilmd wordt.

 

Deze techniek wordt tegenwoordig ook in moderne, "ecologische" houtkachels en -ketels gebruikt om een hoger rendement te bekomen. In Nederland staat er zelfs een thermische elektriciteitscentrale die dit procedé gebruikt.

Link naar reactie
2 uren geleden, Tanuki zei:

Deze techniek wordt tegenwoordig ook in moderne, "ecologische" houtkachels en -ketels gebruikt om een hoger rendement te bekomen. In Nederland staat er zelfs een thermische elektriciteitscentrale die dit procedé gebruikt.

 

Ja, we gaan hier in Nederland bossen kappen, versnipperen en verstoken. Omdat die bossen in buitenland staan, is dat goed voor het milieu. Althans volgens de regels. De energiecentrales zijn het daar mee eens, vanwege de subsidies. We verbranden dus bomen en geld. 

Link naar reactie
Op 16/11/2020 om 19:03, Lichtman zei:

Motor : Yoko Tsuno heeft blijkbaar een zwak voor verschillende Honda-modellen (hetgeen ik overigens volledig kan volgen). Ze rijdt oa met een Dax, een PC50, een CB125K én een CB500K. Ik durf 't niet met zekerheid te beweren maar ik denk dat er ook in die reeks ergens een DS Familiale langskomtzweeft.

 

CB125K1.jpg

foto4749305

helemaal in het begin , dacht ik, was de Yoko-ploeg onderweg in een Citroen DS, en had ze later niet ook een Fiat/Bertone X1/9 ?

 

 

Link naar reactie
Op 16/11/2020 om 17:12, Konincks zei:

Ik mocht met Franquin meerijden in zijn lievelingsauto: de DS.

Toen ik in 1969 in Brussel bij hem thuis werd uitgenodigd.

In het autootje van Martin Lodewijk waren Martin, Rob van Eijck en ik op pad gegaan voor een interview.

De fotocamera deed het niet en de bandrecorder deed het ook niet. Franquin stelde ons gerust en wij hadden een zeer prettige middag met deze aimabele man.

Hij zei nog nadrukkelijk dat hij de DS een prachtige wagen vond ! 

 

maar later had hij dan blijkbaar een Audi voorloper, de DKW 3=6 (1955-1959) van Auto Union?

 

foto4749667

 

 

Link naar reactie
Op 21/11/2020 om 18:49, esteban² zei:

De prominent in beeld aanwezige wagen uit Locos Gringos vond ik wel een leuke bak.  (Komt dat vervolg er eigenlijk nog?)  Ik kan nu niet bij de strip, maar er zat een afzonderlijk dossiertje bij waarin de wagen aan bod komt.

 

 

 

Er was toch veel heisa rond die strip? Sommige nazaten die er niet zo happy mee waren.

En Schwartz kan zich nu uitleven met Atom Agency op scenario van Yann.

Dus het overigens zeer sterke Gringos Locos zal zijn vervolg nog wel even in de koelkast hebben steken.

Mogelijk dat het er nooit meer uitkomt.

 

Hier is een pagina van dat dossier. Is dat niet een foto van de auto?

 

afbeelding.thumb.png.d05464fdc82416b9ff8ab527de0e3f97.png

 

afbeelding.png.15c648ae578b6857e242bc72e241ed73.png

 

 

Link naar reactie
7 uren geleden, cinco zei:

 

Er was toch veel heisa rond die strip? Sommige nazaten die er niet zo happy mee waren.

En Schwartz kan zich nu uitleven met Atom Agency op scenario van Yann.

Dus het overigens zeer sterke Gringos Locos zal zijn vervolg nog wel even in de koelkast hebben steken.

Mogelijk dat het er nooit meer uitkomt.

 

Hier is een pagina van dat dossier. Is dat niet een foto van de auto?

 

afbeelding.thumb.png.d05464fdc82416b9ff8ab527de0e3f97.png

 

afbeelding.png.15c648ae578b6857e242bc72e241ed73.pngSy_EZ6xTFeN5Ox2qFfirabpuO0jTkiDPD_BZacjN

 

 

 

Naar mijn gevoel was de heisa niet meer dan een kortstondige storm in een glas water?  Wel ooit in een Frans interview gelezen dat het vervolg er hoe dan ook zeker zou komen.  Maar ondertussen zijn we tig jaar later en vrees ik dat het misschien wel ijdele hoop begint te worden.  Zeer fijn album, dat in ieder geval.

In dat dossier staat de auto, inderdaad.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
Op 20/11/2020 om 20:43, Aleksandr zei:

foto4749305

helemaal in het begin , dacht ik, was de Yoko-ploeg onderweg in een Citroen DS, en had ze later niet ook een Fiat/Bertone X1/9 ?

 

 

 

Aah ! Bedankt om 't op te zoeken, 't was dus toch meer dan wishful thinking van mijn kant :). Mooie oude Citroëns, dito Honda-motoren .. die Yoko heeft smaak !

 

@Lük Bey Wat off-topic (excuus), maar toch : ik hoop dat uw CX toch ooit nog de baan opgaat ?

Link naar reactie
Op 18/11/2020 om 14:50, Tanuki zei:

Geen idee of er eentje figureert in een strip. Een Lego-versie is er wel.

Misschien dat de meer fanatieke stripliefhebbers er hier eentje van hebben zien passeren?

 

afbeelding.png

 

Aan de stripauteurs hier: het wachten is trouwens op de eerste EV die z'n opwachting maakt (Als het kan een Polestar 2! :D)

 

Er zullen er vast meer zijn, maar deze al gevonden :

KuifjeLandRover.jpg

NextTimeLandRover.jpg

S&WggLandRover.jpg

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...