Guest Kameraad Mauser Posted November 28, 2020 Share Posted November 28, 2020 On 11/23/2020 at 11:49 AM, cartoonesk said: Dit is meer een jeep. Jeep Willys? Zoals Franquin er ook wel getekend heeft. Inderdaad, jeep Willys. Zowel de iconische militaire versie als de latere CJ( civilian jeep) zijn pareltjes. Samen met Land Rover. Quote Link to comment
Guest Kameraad Mauser Posted November 28, 2020 Share Posted November 28, 2020 On 11/18/2020 at 9:59 AM, Lichtman said: Bedankt voor de tip ! Nog een aanvulling : de motoren uit Joe Bar Team. Heel herkenbare modellen, geweldig ook hoe die motoren mee'bewegen' met hun rijders. Van sommige vraag ik mij wel af hoe ze in hemelsnaam hun helm opzetten . Voor choppers zoals Harley's en zo moet je dan weer bij Litteul Kevin zijn, van de helaas reeds overleden tekenaar Coyote. Quote Link to comment
Guest Kameraad Mauser Posted November 28, 2020 Share Posted November 28, 2020 Om bij de roodpakdragende reporter te blijven, de Dodge WC 54 ambulance waarmee ze dat stel hikpatienten rondtoerden in Khoudistan en een late jeep Willys uit de jaren '50 die dan de CJ werd, waarmee de militairen van het Khoudistaanse regime rondkarren: Quote Link to comment
Aleksandr Posted November 28, 2020 Share Posted November 28, 2020 blijkbaar ben je goed bekend met dat kaki-geweld enig idee wat voorn 4x4 dit zou kunnen zijn? ??? Quote Link to comment
Lichtman Posted November 28, 2020 Share Posted November 28, 2020 10 uren geleden, Kameraad Mauser zei: Voor choppers zoals Harley's en zo moet je dan weer bij Litteul Kevin zijn, van de helaas reeds overleden tekenaar Coyote. Thanks. Die kende ik niet, weet iets bijgeleerd ! Quote Link to comment
Aleksandr Posted November 29, 2020 Share Posted November 29, 2020 hier iets bekend bij? gezien de katana, vermoedelijk van Japanse makelij Quote Link to comment
Guest Kameraad Mauser Posted November 29, 2020 Share Posted November 29, 2020 14 hours ago, Aleksandr said: blijkbaar ben je goed bekend met dat kaki-geweld enig idee wat voorn 4x4 dit zou kunnen zijn? GAZ 69. Sovjet jeep. Losjes gebaseerd op de Dodge WC 54, waarmee R&K door Khoudistan toerden. Quote Link to comment
Guest Kameraad Mauser Posted November 29, 2020 Share Posted November 29, 2020 16 minutes ago, Aleksandr said: hier iets bekend bij? https://nl.m.wikipedia.org/wiki/OeAZ_469 Quote Link to comment
Lük Bey Posted November 29, 2020 Share Posted November 29, 2020 Ja, dat modelletje zit ook in mijn eigen 'Grenzen'. Intussen zes jaar oud, ik denk dat ik dat intussen wel beter zou doen: Quote https://www.facebook.com/lukbey Link to comment
Aleksandr Posted November 29, 2020 Share Posted November 29, 2020 29 minuten geleden, Kameraad Mauser zei: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/OeAZ_469 Heeee, je bent echt goed! heb al aangepast, Bedankt! Quote Link to comment
Aleksandr Posted November 29, 2020 Share Posted November 29, 2020 17 minuten geleden, Lük Bey zei: Ja, dat modelletje zit ook in mijn eigen 'Grenzen'. Intussen zes jaar oud, ik denk dat ik dat intussen wel beter zou doen: die rode is een Volga, denk ik, GAZ 24 Volga? Quote Link to comment
Aleksandr Posted November 29, 2020 Share Posted November 29, 2020 vermoedelijk UK-makelij want ik zie Clifton achter het stuur? lijkt er wel op een Kever/Volkswagen Kübelwagen Typ 82 (?) & ... Mercedes euh Quote Link to comment
Guest Kameraad Mauser Posted November 29, 2020 Share Posted November 29, 2020 5 hours ago, Aleksandr said: een Kever/Volkswagen Kübelwagen Typ 82 (?) & ... Inderdaad, de Kübelwagen. De tegenhanger van de Willys MB Jeep. De Duitsers hadden overigens wel meerdere off road personenwagens, zoals de Amerikanen hun jeep hadden. Maar in films en series komen de kübelwagen en de jeep steevast als vrijwel enige off road dienstwagen in beeld. Quote Link to comment
Guest Kameraad Mauser Posted November 29, 2020 Share Posted November 29, 2020 5 hours ago, Aleksandr said: Dit lijkt me een afgeleide van een Land Rover. Wellicht weet hombre en vriend Waldorf daar meer over. Ik vermoed dat het een light utility vehicle is dat ook in gebruik was bij de Britse S.A.S. Gebouwd op een Land Rover frame. Quote Link to comment
Guest Kameraad Mauser Posted November 29, 2020 Share Posted November 29, 2020 6 hours ago, Aleksandr said: Dit lijkt me een Stoewer te zijn. Einheits PKW-Kfz2. Quote Link to comment
Aleksandr Posted November 29, 2020 Share Posted November 29, 2020 Stoewer, nooit van gehoord! ik zie het al - toen ze wakker werden na WO2 woonden ze opeens in Polen en hun fabriek stond in Vadertje Rusland - blijkbaar maakten ze ook motoren en zelfs auto's - museum zelfs in Australia - bedankt! Quote Link to comment
Guest Kameraad Mauser Posted November 29, 2020 Share Posted November 29, 2020 Kwam wel vaker voor dat automobielfabrikanten naast auto's ook andere mechanische tech&producten ontwierpen en produceerden. Zoals naaimachines, vuurwapens enz... Horch was nog zo'n autofabrikant die voertuigen produceerde voor de Wehrmacht. Alsook Wanderer. Quote Link to comment
Waldorf Posted November 30, 2020 Share Posted November 30, 2020 23 uren geleden, Aleksandr zei: vermoedelijk UK-makelij want ik zie Clifton achter het stuur? Mijn grootvader heeft dat nog gehad als takelwagen. Hij moet daar tot ergens in de jaren '70 mee gewerkt hebben 'tot het echt niet meer veilig was'. Hij noemde dat een 'Ford Canada', maar het is eigenlijk CMP, Canadian Military Patern truck, een familie van vrachtwagens in verschillende versies en vermogens. Ik kan dat niet zien zonder aan hem te denken. Quote Remember that the life of this world is but a sport and a passtime. Link to comment
Waldorf Posted November 30, 2020 Share Posted November 30, 2020 Op 29/11/2020 om 08:09, Aleksandr zei: Dit is een Chevrolet zoals die door de Long Range Desert Group (de voorlopers van de SAS) werden gebruikt. Geen 4x4, overigens. Gewoon achterwielaandrijving. Quote Remember that the life of this world is but a sport and a passtime. Link to comment
cartoonesk Posted November 30, 2020 Author Share Posted November 30, 2020 Bedankt voor de reacties! Het wordt wel wat technisch nu (maar dat geeft niet! )... Een leuk Robbedoes-autootje vind ik de Honda uit Hommeles in Rommelgem (en verhalen van Fournier, meen ik). (Dit is een detail uit Le garage de Franquin) Quote Link to comment
Peter Motte Posted November 30, 2020 Share Posted November 30, 2020 Zo eentje heb ik bijna gekocht, maar dat stuursysteem zat er niet in. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link to comment
Aleksandr Posted November 30, 2020 Share Posted November 30, 2020 niet erg, dat stuur stond meestal toch aan de verkeerde kant Franquin, Honda S800 cabriolet Honda by CC Quote Link to comment
steelke Posted December 3, 2020 Share Posted December 3, 2020 Op 29/11/2020 om 09:13, Aleksandr zei: Mercedes euh Mercedes Zetros. https://www.mercedes-benz-trucks.com/nl_NL/models/zetros/applications.html Die verkopen ze het meest voor militaire doeleinden. Quote Link to comment
Hardcover Posted December 4, 2020 Share Posted December 4, 2020 De "Willy's Jeep" in de Buck Danny reeks, liefst zwevend boven de weg: En in films/thillers: de "1958 Ford Fairlane 500" (nog niet in strips aangetroffen): 1962: Lee Remick in de Ford Failane 500: Quote "The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." Link to comment
Aleksandr Posted December 4, 2020 Share Posted December 4, 2020 Op 3/12/2020 om 05:53, steelke zei: Mercedes Zetros. https://www.mercedes-benz-trucks.com/nl_NL/models/zetros/applications.html Die verkopen ze het meest voor militaire doeleinden. aH, bedankt! na Ac-tros nu Ze-tros jaja, d'er zit logica in Quote Link to comment
Aleksandr Posted December 4, 2020 Share Posted December 4, 2020 Ford Fairlane, neen, nooit gezien (deze zal wel ouder zijn?) 1955 ofzo? Quote Link to comment
Hardcover Posted December 5, 2020 Share Posted December 5, 2020 @Aleksandr. De 1955 Ford is toch een ander model. De 1958 Ford Fairlane 500 en ook de 1957 plus 1958 Cadillac Eldorado Biarritz zijn geïnspireerd door de 1957 Chevrolet Bell-air. Chevrolet is helaas voor hun 1958 Bell-air al weer afgestapt van de vinnen aan de achterzijde, cq. 90 graden gekanteld. 1957 (1958?) Cadillac Eldorado Biarritz in The Simpsons Quote "The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." Link to comment
Aleksandr Posted December 5, 2020 Share Posted December 5, 2020 mijn droomwagen was toen de de Apal buggy (Vanclee was toen al pokkeduur), maar nog geen stripplaatje van gevonden Quote Link to comment
Hardcover Posted December 6, 2020 Share Posted December 6, 2020 De 1958 Studebaker Golden-Hawk in Buck Danny deel 24 (1961), resp. op plaat 46B en 1: Quote "The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." Link to comment
Aleksandr Posted December 6, 2020 Share Posted December 6, 2020 Studebaker, aiai, die zijn allang FINi maar Hubinon had blijkbaar een zwak voor dat merk dit lijkt me ook een Stud met Buck aan het stuur. is dit dan ook een Golden Hawk, of hewoon een andere oude vogel? echt van-voor-mijn-tijd Quote Link to comment
Hardcover Posted December 6, 2020 Share Posted December 6, 2020 @Aleksandr. Op de 2en 3e tekening staat ook de Studebaker Golden-Hawk. Uit welke strips? Ja, voor een in de VS al vrij exotisch automerk is het opvallend, dat Hubinon die getekend heeft. De meeste auto's in Hubinon's tekeningen zijn eigen creaties, cq. herkenbaar als een auto. Bijgaand, Studebaker's History in stripvorm: Quote "The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." Link to comment
Lük Bey Posted December 6, 2020 Share Posted December 6, 2020 1 uur geleden, Hardcover zei: Op de 2en 3e tekening staat ook de Studebaker Golden-Hawk. Uit welke strips? Die derde lijkt me uit Havank te komen van Daan Jippes. Quote https://www.facebook.com/lukbey Link to comment
Aleksandr Posted December 6, 2020 Share Posted December 6, 2020 YeS! Havank is goed! Quote Link to comment
Aleksandr Posted December 6, 2020 Share Posted December 6, 2020 Kari Lente van Bonte nummer 11 p15, dacht ik Quote Link to comment
Aleksandr Posted December 6, 2020 Share Posted December 6, 2020 Bonte's nummer 11 van Kari Lente Quote Link to comment
Aleksandr Posted December 6, 2020 Share Posted December 6, 2020 Bonte's nummer 11 van de reeks Kari Lente? Quote Link to comment
Lük Bey Posted December 7, 2020 Share Posted December 7, 2020 23 uren geleden, Aleksandr zei: Ik heb dat nooit gelezen maar zou dit misschien uit een 'Jimmy Van Doren' album komen? De tekenstijl doet me eraan denken en het lijkt een Afrikaanse setting te hebben Quote https://www.facebook.com/lukbey Link to comment
Hardcover Posted December 7, 2020 Share Posted December 7, 2020 12 uren geleden, Aleksandr zei: Bonte's nummer 11 van Kari Lente OK. nooit van gehoord. Weer wat geleerd, c.q.. mooie bijvangst van dit topic. Quote "The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." Link to comment
Aleksandr Posted December 8, 2020 Share Posted December 8, 2020 Op 7/12/2020 om 08:16, Lük Bey zei: Ik heb dat nooit gelezen maar zou dit misschien uit een 'Jimmy Van Doren' album komen? De tekenstijl doet me eraan denken en het lijkt een Afrikaanse setting te hebben Knap! De Nieuwe Avonturen van Jimmy Van Doren, album 2 de tekenaar Daniël Desorgher is in Congo geboren en is vermoedelijk ervaringsdeskundige Quote Link to comment
Lük Bey Posted December 8, 2020 Share Posted December 8, 2020 3 minuten geleden, Aleksandr zei: de tekenaar Daniël Desorgher is in Congo geboren Ik ook maar zou me geen ervaringsdeskundige noemen. Wel veel in Afrika geweest sindsdien, en die auto's rijden daar niet meer rond hoor Quote https://www.facebook.com/lukbey Link to comment
Recommended Posts