Ga naar inhoud

[Eerste Ronde (1)] landschap 41 vs. landschap 29


Yncke

Welke van deze landschappen vind jij het bekoorlijkste, het indrukwekkendste, het aangrijpendste, ...?   

64 leden hebben gestemd

  1. 1. Welke van deze landschappen vind jij het bekoorlijkste, het indrukwekkendste, het aangrijpendste, ...?


Deze poll is gesloten voor nieuwe stemmen

  • Log in of registreer om te stemmen op deze poll.
  • Poll closed on 29-11-20 at 08:00

Recommended Posts

Welke van deze landschappen vind jij het bekoorlijkste, het indrukwekkendste, het aangrijpendste, ...?

Kortom, welke van deze twee landschappen verdient het voor jou om dit duel te winnen?

 

Stemmen kan 7 dagen lang, daarna gaat de poll dicht.

 

Je stem is publiek, maar dat hoeft je niet tegen te houden om je keuze uit te leggen. 

In tegendeel, de bedoeling van een toernooi is naast een winnaar kiezen, ook discussie en fun.

Dus ook de indiener mag zijn of haar uitvinding zoveel als nodig uitleggen en verdedigen.

 

De winnaar van dit duel gaat naar de volgende ronde. De verliezer valt af.

 

 

A

 

Duisternis-1-p12.png.ef08776d22a575bf270

Iko kan fantastische spreads tekenen met veldslagen met honderden mensfiguren en draken, maar die zijn heel lastig te scannen en voldoen bovendien niet echt aan de opdracht. Dit plaatje is knap genoeg om een poos naar te kunnen kijken. Een middeleeuws aandoend stadje met mysterieuze diepe kloven en gaten...

 

Daan

 

 

B

 

Lemire.jpg.7642263010806d72c982927307499

Mijn eerste inzending komt uit Essex County van Jeff Lemire.

 

Bart 01

Link naar reactie
  • Yncke changed the title to [Eerste Ronde (1)] landschap 41 vs. landschap 29

Poëtisch of niet, ik vind B maar niets. Een van de personages valt omver en aan hun voetstappen te zien zijn ze ergens middenin de weg miraculeus uit het niets opgedoken. Plus dat de palen, zowat het enige wat de tekenaar moest tekenen niet juist in het perspectief staan.

Link naar reactie

Toen ik door mijn boekjes aan het gaan was voor een landschap viel me op dat ik altijd op plaatsjes uitkwam zoals er reeds heel veel ingezonden waren in het toernooi. Overweldigende, (veel) te drukke landschappen die blijk geven van technisch meesterschap van de tekenaar.

Toen dacht ik, welk landschap/plaatje heeft je ook geraakt buiten alleen bewondering voor het technisch kunnen van de tekenaar. Ik moest niet lang nadenken om bij dit landschap uit essex county uit te komen. Zoals bvb de befaamde neushoornscène uit blauwe pillen van Peeters me nog steeds bijblijft, denk ik bij Lemire altijd aan deze scène terug.

Lemire is inderdaad geen tekenaar die alles technisch perfect tekent, toch slaagt hij er in om met een minimaal aantal lijnen maximaal sfeer weer te geven.

Dit plaatje is een ingetogen orgelpunt in het verhaal, de confrontatie van Lou Leboeuf met het jongetje, de eenzaamheid die je overweldigend vastgrijpt, je voelt de sneeuw bij wijze van spreken kraken. Fantastisch.  

Link naar reactie

B voelt, hoewel er wel wat aan te merken valt op de tekening, aan als simpelweg de mooiste van de twee.  Als ik nu één van de twee verplicht moest ophangen aan mijn muur, is het ongetwijfeld die.  Maar mijn stem gaat toch naar het meer complexe A waar ik het gevoel heb dat ik dingen kan blijven ontdekken.

 

Een toernooi boordevol moeilijke keuzes, dat staat al vast.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Ik ben eigenlijk niet voor die ogenschijnlijk simplistische tekeningen zoals B. In A is vermoedelijk veel meer werk gekropen. Toch is B in dit geval intrigerender (ondanks de ongetwijfeld technisch correcte opmerkingen). Amai, als eerste duel al zo moeilijk is dat belooft dan voor de volgende.

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie
54 minuten geleden, sanderg zei:

het grappige is dat ik normaal gesproken echt van de knappe techniek houd wat betreft (strip)tekenwerk.. bij deze echter is A voor mij wat afstandelijk- knap maar wat levenloos.. B roept echt sfeer op

 

Same here... dat en de plaatsing van die blijde/mangonel/trebuchet ( kan maar niet het verschil onthouden :) )

De stijl van B is eigenlijk niet echt mijn ding, maar hier werkt het echt wel.

Link naar reactie

Ik ga voor Lemire. Hoe lang je ook naar de eerste tekening kijkt, je voelt er niets bij. Geen enkel element uit die erg gedetailleerde tekening weet mijn aandacht te trekken. Bij de tweede tekening is de leegte tastbaar, voel je de koude wind langs je hoofd en verlang je naar een kom soep.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
Op 22/11/2020 om 12:32, TDPB zei:

Plus dat de palen, zowat het enige wat de tekenaar moest tekenen niet juist in het perspectief staan.

 

Ik kan niet aangeven wat er precies mis is, maar die palen deugen inderdaad niet.

 

En als die perzik rechtsboven de maan moet voorstellen, dan staan de slagschaduwen ook niet goed.

 

Maar keuze  A zegt me ook niks, dus geen stem van mij.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.








×
×
  • Nieuwe aanmaken...