Ga naar inhoud

[Eerste Ronde (9)] landschap 51 vs. landschap 56


Yncke

Welke van deze landschappen vind jij het bekoorlijkste, het indrukwekkendste, het aangrijpendste, ...?  

63 leden hebben gestemd

  1. 1. Welke van deze landschappen vind jij het bekoorlijkste, het indrukwekkendste, het aangrijpendste, ...?


Deze poll is gesloten voor nieuwe stemmen

  • Log in of registreer om te stemmen op deze poll.
  • Poll closed on 07-12-20 at 08:00

Recommended Posts

Welke van deze landschappen vind jij het bekoorlijkste, het indrukwekkendste, het aangrijpendste, ...?

Kortom, welke van deze twee landschappen verdient het voor jou om dit duel te winnen?

 

Stemmen kan 7 dagen lang, daarna gaat de poll dicht.

 

Je stem is publiek, maar dat hoeft je niet tegen te houden om je keuze uit te leggen. 

In tegendeel, de bedoeling van een toernooi is naast een winnaar kiezen, ook discussie en fun.

Dus ook de indiener mag zijn of haar landschap zoveel als nodig uitleggen en verdedigen.

 

De winnaar van dit duel gaat naar de volgende ronde. De verliezer valt af.

 

 

A

 

Germain.jpg.233e4d882560bd341f61859facde

Dan neem ik deze van Eloise

 

Mzee

 

 

B

 

VoorbijDeSteen.jpg.c88203062788c7ebbd25d

Een sneeuwlandschap uit Voorbij de Steen. Het is er koud, het is er eenzaam, het is duidelijk nog ver stappen, maar wat een landschap!

 

Yncke

Link naar reactie
  • Bonte pinned this topic
  • Yncke unpinned this topic
6 minuten geleden, Vittorio zei:

Het perspectief van A is nogal verwarrend, bij de eerste blik dacht ik heel even dat de boog over het water ging, dus naar linksmidden... Het zwarte boogvlak linksboven lijkt niet te kloppen...

Gaat deze boog dan niet over het water? want dit is ook wat ik zie 

Link naar reactie
5 minuten geleden, kbellon zei:

Gaat deze boog dan niet over het water? want dit is ook wat ik zie 

 

Jawel... Maar een andere kant op dat ik eerst heel even dacht...

 

1 uur terug, Mzee zei:

 Dat is toch een non-argument van jewelste voor een mist-landschap

 

  

Er hangt nevel boven het water, voor de rest valt alles onder een scherp maanlicht, dus je kunt best iets opmerken over (het missen van) de dieptewerking. Ik vind de sfeer van A voor driekwart onovertroffen, maar er zit dat dingetje in met het perspectief en... de naam Bob Ross is al gevallen, maar het landschap op de achtergrond (die bomen, die heuvels) is toch wel behoorlijk Bob Ross, Hermann maakt zich er een beetje vanaf daar.

Link naar reactie
16 minuten geleden, Vittorio zei:

Als je mij duidelijk kunt maken dat Hermann geen perspectieffout maakt met de boogschaduw linksboven, vind ik het niet raar.

Ik zie niet goed in wat het probleem is met die boog.

De stijl van Ken werkt goed in een volledig album, maar zo als losstaand prentje lijkt het inderdaad heel sterk op het werk van een doorsnee zondagsschilder. Beetje onfair natuurlijk, maar wat op zich een mooi ingekleurd stripprentje is, is zo op zijn eentje een matig geschilderd bergzichtje.

Link naar reactie
24 minuten geleden, Vittorio zei:

Als je mij duidelijk kunt maken dat Hermann geen perspectieffout maakt met de boogschaduw linksboven, vind ik het niet raar.

 

Ik heb geen probleem met perspectieffouten, de sfeer is wat mij betreft belangrijker dan het Perfecte Perspectief (album 389 van Suske en Wiske). Zó ver zit ie er trouwens niet naast, denk ik. Alleen was die vorige Hermann verwarrend, vond ik. Hier is de compositie veel duidelijker, logischer.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
5 minuten geleden, TDPB zei:

Niet noodzakelijk. Je kan dat op een paar verschillende manieren doortrekken.

We weten niet eens of die bogen allemaal dezelfde grootte hebben.

Akkoord. Toch blijft het een raar ding, details die gevoelsmatig niet kloppen, ik kan daar dan niet meer overheen kijken. In ronde 7 had jij het ook over storende elementen bij Hermann maar ging daar niet verder op in.

Link naar reactie
Zojuist, Vittorio zei:

Akkoord. Toch blijft het een raar ding, details die gevoelsmatig niet kloppen, ik kan daar dan niet meer overheen kijken. In ronde 7 had jij ook over storende elementen bij Hermann maar ging daar niet verder op in.

Ja, maar er is een verschil tussen dingen die gevoelsmatig niet kloppen, en dingen die technisch niet kloppen.

Bij ronde 7 had ik het over teveel overlappende elementen die naar mijn gevoel op storende plaats ten opzichte van elkaar staan. Dat is op zich allemaal niet verkeerd, maar het wringt een beetje. Foutief is het niet, maar het kan er wel voor zorgen dat je een tekening minder vindt. Zoals jij dus hebt met die boog.

Link naar reactie
18 minuten geleden, Kristof Berte zei:

Alleen was die vorige Hermann verwarrend, vond ik. Hier is de compositie veel duidelijker, logischer.

Dat is nu juist een stuk van de sterkte van die vorige prent. Door het decor zegt de auteur iets over de staat van de  personages. Laat ze over een vlak, pas gemaaid grasveld wandelen en je krijgt een compleet ander verhaal. Laat het mistig en donker zijn en je zit opnieuw in een ander verhaal.

Link naar reactie
7 minuten geleden, Vittorio zei:

En met het schaap die op de volgende pagina direct op het eerste plaatje aan de muur hangt en het formaat van een buidelrat heeft. Nou ja, details, je hebt gelijk verder, er staat heel veel moois in het album

Dat schaap hangt een paar meter achter de herder.

Link naar reactie
1 hour ago, TDPB said:

 

Er zitten overigens een paar prachtige landschappen in dat album.

De openingsprent zet al meteen de sfeer:

afbeelding.thumb.png.df8bda92be401d4906adac3363186a3a.png

 

En dan is er deze pagina:

afbeelding.thumb.png.80cd85e9d169198d028f9856486ec767.png

Ja, in die tijd was Hermann echt op zijn hoogtepunt.. Dit heeft hij nooit meer kunnen evenaren- zijn direct in kleur opgezette pagina's vind ik zeker niet per sé een verbetering geweest..

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.








×
×
  • Nieuwe aanmaken...