Ga naar inhoud

Soda


cinco

Soda  

29 leden hebben gestemd

  1. 1. jouw 3 favoriete albums:

    • Een Engel gaat heen (1987)
    • Brieven voor Satan (1988)
    • Gij zult niet schieten (1991)
    • God stierf vanavond (1993)
    • Elk klooster heeft zijn kruis (1993)
    • Biecht in Up-tempo (1994)
    • Sta op en sterf! (1995)
    • Dood in vrede (1996)
    • Verlos ons van het kwaad (1997)
    • God mag het weten (1999)
    • Gebeden en ballistiek (2001)
    • Code Apocalyps (2005)
    • Verrijzenis (2014)
    • De bloeddorstige Dominee (2023)
      0
  2. 2. bonusvraag: favoriete nevenpersonage



Recommended Posts

Als ik het artikel goed begrepen heb, lijkt het om een soft reboot te gaan en verplaatst de setting zich naar het NY vd jaren 80. Weg met smartphones en internet. Verlinden brengt dan nog 1 album uit in de originele reeks. 

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie
29 minuten geleden, mojo zei:

Als ik het artikel goed begrepen heb, lijkt het om een soft reboot te gaan en verplaatst de setting zich naar het NY vd jaren 80. Weg met smartphones en internet. Verlinden brengt dan nog 1 album uit in de originele reeks. 

 

Ah, soft reboot.

Nu vraag ik me af wat Tome hiervan gevonden zou hebben.

Want in Verrijzenis liet hij duidelijk een New York dat leeft met de naweeën van 9/11 aan bod komen.

 

Is Dupuis momenteel dan zelf eigenaar van de 'intellectual property' (of hoe je het noemt) van de reeks?

Link naar reactie
  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 7 months later...

Ik was gisteren nog aan Soda aan het denken en me aan het afvragen wanneer het volgende album zal verschijnen. Hopelijk dit jaar. 🤞

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie
  • 1 month later...
  • cinco changed the title to Soda
  • 1 month later...

Meer info over de nieuwe Soda:

 

Na een rusteloze nacht vol nachtmerries wordt Soda wakker. Hij merkt dat hij het kruisje van de revers van zijn jas is kwijtgeraakt. Wanneer hij die dag bij een crime scene aankomt, wordt hij herkend door het slachtoffer. Een prostituee met een kalenderpagina aan haar voorhoofd geniet en een kruisje in de palm van haar hand schreeuwt bij het zien van Soda, hem herkennend als haar aanvaller. De misdaden volgen elkaar op en de bevolking leert een nieuwe seriemoordenaar kennen, bijgenaamd the bloody pastor...

 

afbeelding.thumb.png.785c2c26f8c678a1db1e794864cfb039.png

Link naar reactie

Gisteren album 3 nog eens in mijn handen gehad. Het verwondert me eigenlijk wel een beetje dat Warnant niet op de cover vermeld wordt. Hij tekende de eerste 11 pagina's, das toch een vierde van dat album.

Het is een bewijs van het grote talent van Gazzotti dat je amper een verschil in de pagina's die hij tekende. En al zeker als je weet dat Gazzotti toen amper 20 jaar oud was.

Link naar reactie
4 uren geleden, TDPB zei:

 

Het is een bewijs van het grote talent van Gazzotti dat je amper een verschil in de pagina's die hij tekende.

 

Warnant had een nerveuzere lijn en creëerde hierdoor een gritty sfeer die wel paste voor New York eind jaren '80.

Gazzotti tekende strakker en helderder wat de reeks een erg vlotte leesbaarheid gaf.

Link naar reactie
2 minuten geleden, TDPB zei:

Ja, maar in dat eerste album van hem is het nog iets minder strak.

 

Ja, zo vermeed hij dat er een te grote stijlbreuk ontstond.

Maar ik weet toch dat ik als kind ook al kon voelen waar de overgang van de ene tekenaar naar de andere plaatsvond.

(het staat ook aangegeven vooraan in het album)

Link naar reactie
6 minuten geleden, cinco zei:

 

Ja, zo vermeed hij dat er een te grote stijlbreuk ontstond.

Maar ik weet toch dat ik als kind ook al kon voelen waar de overgang van de ene tekenaar naar de andere plaatsvond.

(het staat ook aangegeven vooraan in het album)

Moest dat er niet staan zou dat toch niet zo heel duidelijk geweest zijn hoor (altijd moeilijk om een strip midden in een verhaal over te nemen; bij de Blauwbloezen bvb was dat veel duidelijker).

 

Maar opnieuw: Gazzotti was toen 20 jaar oud!!!

Link naar reactie
41 minuten geleden, TDPB zei:

Natuurlijk lijkt die heel bewust op Soda.

 

Maar zijn attitude is anders.

 

Al leek het mij altijd wel mogelijk dat Soda in hetzelfde universum afspeelt als de R&K van T&J.

Het New York in beide reeksen heeft dezelfde sfeer.

En de donkere humor rond misdaad en gangsters is ook identiek.

 

afbeelding.png.a7d82e773f048c550baf0baf9a2b5959.png

 

afbeelding.png.0c34aeed02154fff6f45838a1078f5fc.png

Link naar reactie

Het Soda album 13 dat Dan met Tome heeft gemaakt staat niet meer op de Franstalige site van Dupuis. Enkel de eerste 12 delen en het nieuwe album buiten reeks worden getoond. Dan staat ook niet meer als auteur vermeld op de site. Speciaal... Ik vraag me af of we ooit deel 14 gaan krijgen of dat het een spook album wordt.

 

https://www.dupuis.com/seriebd/soda/19975

 

Enkele Franstalige preview pagina's van het nieuwe album

 

https://www.dupuis.com/soda/bd/soda-le-pasteur-sanglant/94587

 

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie
10 minuten geleden, mojo zei:

Het Soda album 13 dat Dan met Tome heeft gemaakt staat niet meer op de Franstalige site van Dupuis.

 

 

Dat album week ook qua toon sterk af van de rest van de reeks.

Het is wel ironisch dat het enige tweeluik mogelijk nooit afgewerkt zal worden en dat die gigantische cliffhanger zal blijven hangen.

Volgend jaar zal het al 10 jaar geleden zijn dat het 13de deel verscheen.

 

afbeelding.png.3b0a433f0e53d2c2a10c6a00d0af7266.pngafbeelding.png.105d3b16afa0da642487b9780f0acbfc.png

Link naar reactie
12 uren geleden, cinco zei:

 

Dat album week ook qua toon sterk af van de rest van de reeks.

Het is wel ironisch dat het enige tweeluik mogelijk nooit afgewerkt zal worden en dat die gigantische cliffhanger zal blijven hangen.

Volgend jaar zal het al 10 jaar geleden zijn dat het 13de deel verscheen.

 

afbeelding.png.3b0a433f0e53d2c2a10c6a00d0af7266.pngafbeelding.png.105d3b16afa0da642487b9780f0acbfc.png

Ik vind dat deel 11 en 12 ook al meer die sfeer hebben. 

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie
6 uren geleden, mojo zei:

Ik vind dat deel 11 en 12 ook al meer die sfeer hebben. 

 

Vooral een zeker nihilisme dat altijd al doorheen de reeks sluimerde kwam in deze delen sterker naar voren.

Maar in de dertiende komt daar ook nog eens die Pronzini-verhaallijn bij die alles nog grimmiger maakt.

 

Link naar reactie
3 uren geleden, dirk (monsieur toupet) zei:

Het nieuwe album wordt ook nadrukkelijk gesitueerd in het New York van de jaren 80. Dus geen smartphones maar groezelige straten en veel criminaliteit.

In films heeft New York altijd heel veel (doodlopende) steegjes, maar eigenlijk zijn die er niet. 

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...
Quote

Nu het album concreet is aangekondigd, blijkt die titel Soda 80's opgeheven. Het album verschijnt gewoon als deel 13 in de reeks... Wacht eens, en wat dat met het album 13 van Dan Verlinden en Tome dat nog op de ontknoping wacht? Wel, dat nog te voltooien tweeluik wordt nu door Dupuisbeschouwd als een buitenreeksavontuur

Info op de Ssz. 

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...