Ga naar inhoud

Is photoshop acceptabel in strips?


Bermond

Recommended Posts

1 uur terug, dirk (monsieur toupet) zei:
3 uren geleden, Kameraad Mauser zei:

En toch lukt dat niet voor alles. Ik denk maar aan de Dodge die wordt gebruikt in R&K Paniek in Khoudistan. Dat perspektief tussen vooraanzicht en 3 kwart gedraaid en dan nog eens vanuit een lage invalshoek... het is niet dat je pakken foto's vindt van dergelijke voertuigen genomen vanuit die specifieke hoek. Er komt toch nog een hoop tekenwerk bij te kijken.

 

 

Er bestaat een programma waarin je driedimensionele voorwerpen (ook specifieke automerken) kunt draaien, verkleinen etc totdat het goed staat en dan moet je het daarna maar overtrekken.

 

Ik ben het er wel mee eens dat als je niet kunt tekenen, je nooit leven kunt brengen in zo'n overtrokken foto. Die dodge bv is niet fotografisch 'correct', die buigt mee in de bochten en zo. 

Link naar reactie
2 uren geleden, Aleksandr zei:

<Er bestaat een programma waarin je driedimensionele voorwerpen (ook specifieke automerken) kunt draaien, verkleinen etc>

 

en heeft dat ook een naam?

 

Jazeker, maar helaas. Een striptekenaar die zijn strips met een cintiq maakt, heeft me dat eens aanbevolen maar ik herinner me de naam niet meer. 

 

Ik had weinig interesse omdat ik toch liever gewoon met potlood op papier werk. 

Link naar reactie
19 uren geleden, Aleksandr zei:

<Er bestaat een programma waarin je driedimensionele voorwerpen (ook specifieke automerken) kunt draaien, verkleinen etc>

 

en heeft dat ook een naam?

 

Sketchup.

Daarin kan je niet alleen bestaand modellen vanuit alle hoeken bekijken, maar je kan ook zelf bvb decors bouwen om die dan vanuit allerlei standpunten te bekijken. Wordt héél veel gebruikt.

Link naar reactie

 

Dit is een interessant filmpje waarin je kan zien wat tegenwoordig de mogelijkheden zijn in programma's als Manga Studio of Clip Studio Paint, waarin je 3D figuren kan manipuleren tot de gewenste houding, je kan kiezen uit standaard decors die je vanuit gelijk welke camerahoek kan bekijken en je, als je een doorsnee landschapje met bomen en gras en wolken wil tekenen, je zelf nog amper iets moet tekenen.

De eerste 2,5 minuten zijn inleiding, die kan je gerust overslaan. Daarna wordt het boeiend. En weet je meteen ook waarom zoveel mangastrips op elkaar lijken.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
58 minutes ago, TDPB said:

 

Dit is een interessant filmpje waarin je kan zien wat tegenwoordig de mogelijkheden zijn in programma's als Manga Studio of Clip Studio Paint, waarin je 3D figuren kan manipuleren tot de gewenste houding, je kan kiezen uit standaard decors die je vanuit gelijk welke camerahoek kan bekijken en je, als je een doorsnee landschapje met bomen en gras en wolken wil tekenen, je zelf nog amper iets moet tekenen.

De eerste 2,5 minuten zijn inleiding, die kan je gerust overslaan. Daarna wordt het boeiend. En weet je meteen ook waarom zoveel mangastrips op elkaar lijken.

Voor dergelijke genres zijn geen tekenaars meer nodig. Enkel goede vethalen/scenario's verzinnen en je maakt zelf uw manga.

Link naar reactie

Persoonlijk vind ik het een slechte zaak dat zoveel stripmakers tegenwoordig hun werk vaak uit de computer persen (neem Gung Ho- t zal best goed kunnen zijn maar ik zal het nooit kopen...)

 

Ik zie graag ambachtelijk handwerk - geen plaatjes uit de computer die je onbeperkt en onbegrens kunt bijschaven en kunt opleuken met allemaal standaardfoefjes in een of ander inkleuringsprogramma's.. mij te artificieel..

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
1 hour ago, Kristof Berte said:

Zouden er veel tekenaars zomaar uit het hoofd effe een stoomlocomotief kunnen tekenen? 🤔

 

 

Op Deviantart en consoorten zitten er wel tussen die in painter gesofisticeerd spul digitaal schilderen. Maar of het allemaal zonder enige fotorreferentie is, kan ik niet precies zeggen.

Link naar reactie
2 hours ago, Yncke said:

Inderdaad! Allemaal in het stikkedonker naar het einde van de grot om die rotsgetekende strip te gaan bekijken. Starring bizons!

 

 

Geef toe, zo'n bizon heeft toch meer panache dan Rataplan of Billie.

 

PS: is dit niet meer een onderwerp voor Algemeen, dan voor Europese strips?

Link naar reactie
4 uren geleden, sanderg zei:

Persoonlijk vind ik het een slechte zaak dat zoveel stripmakers tegenwoordig hun werk vaak uit de computer persen (neem Gung Ho- t zal best goed kunnen zijn maar ik zal het nooit kopen...)

 

Ik zie graag ambachtelijk handwerk - geen plaatjes uit de computer die je onbeperkt en onbegrens kunt bijschaven en kunt opleuken met allemaal standaardfoefjes in een of ander inkleuringsprogramma's.. mij te artificieel..

Photoshop is een probleem als het totaal uit de toon valt ten opzichte van andere tekeningen. IRS is hiervan het beste voorbeeld m.i. 

Gung Ho is echter een masterclass photoshop. Von Kummant zet iets unieks neer. Totaal niet over dezelfde kam te scheren.

Link naar reactie
5 uren geleden, sanderg zei:

Persoonlijk vind ik het een slechte zaak dat zoveel stripmakers tegenwoordig hun werk vaak uit de computer persen (neem Gung Ho- t zal best goed kunnen zijn maar ik zal het nooit kopen...)

 

Ik zie graag ambachtelijk handwerk - geen plaatjes uit de computer die je onbeperkt en onbegrens kunt bijschaven en kunt opleuken met allemaal standaardfoefjes in een of ander inkleuringsprogramma's.. mij te artificieel..


Dan mis je mogelijk toch wel iets.  Je vooroordeel tegenover computer-tekenen ... standaardfoefjes en inkleuringsprogramma's zijn bijvoorbeeld helemaal niet van toepassing bij Gung Ho.  De ene digitale tekenaar is ook de andere niet en blijft in de kern gewoon een tekenaar, ongeacht zijn tools.
 

52 minuten geleden, lukoste zei:

 

Gung Ho is echter een masterclass photoshop. Von Kummant zet iets unieks neer. Totaal niet over dezelfde kam te scheren.

 

Dit.  Al genoeg video's gezien.  De man tekent en schildert ook analoog.  Voor Gung Ho doet hij dat met een digitale pen, dat is het enige verschil, daar komen trouwens verrassend weinig foefjes bij kijken.  Een vakman waar ik mijn petje voor afneem.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
9 hours ago, esteban² said:


Dan mis je mogelijk toch wel iets.  Je vooroordeel tegenover computer-tekenen ... standaardfoefjes en inkleuringsprogramma's zijn bijvoorbeeld helemaal niet van toepassing bij Gung Ho.  De ene digitale tekenaar is ook de andere niet en blijft in de kern gewoon een tekenaar, ongeacht zijn tools.
 

 

Dit.  Al genoeg video's gezien.  De man tekent en schildert ook analoog.  Voor Gung Ho doet hij dat met een digitale pen, dat is het enige verschil, daar komen trouwens verrassend weinig foefjes bij kijken.  Een vakman waar ik mijn petje voor afneem.

het zal vast knap zijn maar persoonlijk vind ik alles wat uit de computer komt erg kil en levenloos.. het is allemaal te gelikt, te fel van kleur en zonder ziel.. ik heb dat bijvoorbeeld ook wel met Hugault. Daar heb ik een trits albums van in de kast maar ik herlees die zelden.. 

 

Afijn, dat is mijn perceptie..:-) het is uiteraard fijn dat er genoeg mensen zijn die er wel van genieten..

Link naar reactie
5 uren geleden, sanderg zei:

het zal vast knap zijn maar persoonlijk vind ik alles wat uit de computer komt erg kil en levenloos..

 

 

Ik denk dat je hier de fout van de lelijke pruik maakt: enkel de goedkope, lelijke pruiken vallen op, dus denk je dat alle pruiken opvallen en lelijk zijn.

Er zijn genoeg tekenaar die de computer gebruiken, maar die dat op een niet opvallende manier doen. Het simpelste voorbeeld is de vele strips die digitaal ingekleurd en geletterd worden zonder dat dat gezien wordt als kil en levenloos computerwerk.

Link naar reactie

Behalve dan dat Hugualt niet op de computer tekent... Die doet enkel kleuren digitaal. Ondanks wat je zou denken zijn alle vliegtuigen met de hand (en lat) getekend. 

Uiteindelijk maakt het me geen hol uit wat de tekenaar doet. Ik beoordeel op het resultaat. Als het album erin slaagt me bij het doorbladeren te overtuigen, dan neem ik het mee. Het zou een beetje dwaas zijn om over de tools te blijven discussieren. Ik ga een politieman toch ook niet vragen of zijn fluitje van het juiste merk is (probeer het maar eens).

Dat het bij iedereen niet even goed is, dat staat buiten kijf. Maar dat kwaliteitsverschil zit in de tekenaars zelf. Er zijn er veel te veel die denken dat ze een toptekenaar zijn. Hugualt is bv. een twijfelgeval. Hij wil vliegtuigen tekenen en vliegen, daar zit zijn passie. Al de rest is maar om den brode. En dat zie je er jammer genoeg aan.

 

 

 

 

Link naar reactie
39 minutes ago, TDPB said:

 

Ik denk dat je hier de fout van de lelijke pruik maakt: enkel de goedkope, lelijke pruiken vallen op, dus denk je dat alle pruiken opvallen en lelijk zijn.

Er zijn genoeg tekenaar die de computer gebruiken, maar die dat op een niet opvallende manier doen. Het simpelste voorbeeld is de vele strips die digitaal ingekleurd en geletterd worden zonder dat dat gezien wordt als kil en levenloos computerwerk.

Dat is waar- maar dan is het inktwerk tenminste nog fijn handwerk.. De inkleuring an sich met de computer vind ik veelal wel ok. Vaak echter is het veel meer dan enkel de inkleuring en is bijvoorbeeld het lijnwerk van de tekeningen niet tot nauwelijks (meer) zichtbaar. Dat is ook een euvel dat ik zie bij Hugault- ik weet dat zijn tekenwerk met potlood is (heb zelf een plaat van de beste man), maar de inkleuring is feitelijk 3/4 van het eindresultaat..

 

Overigens - helemaal eens met Ambreville- vliegtuigen tekenen kan Hugault tekenen als de beste. In (al) het overige echter worden zijn beperkingen duidelijk zichtbaar. Zijn personages leven niet- het zijn meer plastic poppetjes (in mijn beleving).. Dat is wat mij betreft echt een duidelijk euvel bij (teveel) computerwerk in strips.. Neem een personage van bijvoorbeeld Cosey- daar zit tig keer meer leven in naar mijn idee  

Link naar reactie
10 minutes ago, sanderg said:

Zijn personages leven niet- het zijn meer plastic poppetjes (in mijn beleving).. Dat is wat mij betreft echt een duidelijk euvel bij (teveel) computerwerk in strips..

Mja, daar zit wat in.

 

Ook interesstant in verband hiermee:

Vsauce: Why are things creepy?

De stelling is dat iets onprettig wordt op een moment dat het een beetje afwikt van de werkelijkheid, terwijl iets dat er heel veel van afwijkt, gewoon iets anders is.

Dat is misschien ook het probleem met computeringekleurde tekeningen: in werkelijkheid zijn ze beter ingekleurde dan bijv. Geniale Oliver, waarin geen kleurnuances werden gebruikt.

Maar het is misschien net het "net niet", waardoor ze minder goed zijn.

 

 

Link naar reactie
12 minutes ago, Peter Motte said:

Dat is misschien ook het probleem met computeringekleurde tekeningen: in werkelijkheid zijn ze beter ingekleurde dan bijv. Geniale Oliver, waarin geen kleurnuances werden gebruikt.

Maar het is misschien net het "net niet", waardoor ze minder goed zijn.

 

 

Precies dat! Daarom werkt CGI in films ook niet altijd even goed

Link naar reactie
14 minuten geleden, Ambreville zei:

Hugualt is inderdaad zeer beperkt in zijn figuren. En al die dames gaan krom van de rugklachten als ze ooit de 40 halen. Maar dat is hij, niet de techniek. Het enige wat je de techniek kan verwijten zijn de kleuren. Die vind ik nog best mooi bij hem.

Btw. als je echt eens een computer los wil zien gaan, zelfs zonder tekenaar. Klik dan hier.

Ge moet toch al veel duwen eer er eens een iet of wat knappe vrouw tevoorschijn wordt getoverd. Striptekenaars hebben op dat vlak toch een meer creatieve geest :)

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Onlangs De Oorlogscorespondent gelezen en mij viel de combinatie van te realistische achtergronden en dan de cartooneske personages ook wel. Daarbuiten vond ik het uitstekend tekenwerk. Ik was al fan van De Baluwbloezen, maar nu ben ik nog extra nieuwsgierig wat dit nieuwe duo de volgende keer weer uit hun mouw zal schudden.

 

 

Straffe Strips: Striprecensies op YouTube

Link naar reactie

Er is niks mis met digitaal werken en het onderscheid tussen met de hand inkten of kleuren of digitaal is niet altijd zichtbaar.

 

Ik heb in een album de overstap (inkten) gedaan en die pagina's liggen toevallig naast elkaar in het boek, ik daag fans soms uit op een boekenbeurs of ze het verschil zien, de meesten valt niks op.

 

Voor de twijfelaars, kijk eens naar het werk van Segrelles, die man is ook overgeschakeld van met de hand schilderen naar digitaal, op een zeker moment.

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

Hugault-Romain-PC-4.jpg

 

Romain Hugault is in mijn beleving een echte photoshop artiest: hij hergebruikt personages, voorwerpen (w.o. vliegtuigen) en decors, etc. voor verschillende doeleinden:

- t.b.v. kalenders: personages, maar dan zonder decor,

- t.b.v. posters: vliegtuigen en personages tegen een andere achtergrond,

- etc.

Soms identiek hergebruik, soms met kleine aanpassingen. Een kleine greep:

 

Angel-Wings-5-SE-Fr-coll1.jpg

Fana62-2019-1-coll.jpg

P-51-Mustang-collage.jpg

Romain-Hugault-art-65-1-x550-coll.jpg

 

Pin-up-Wings-22-coll.jpg

 

Angel-Wings-2-pag-X-Rocket-piper-L4-5-co

 

Romain-Hugault-art-17a-coll.jpg

 

Romain-Hugault-art-11-coll.jpg

Dit is de meest "ingrijpende": rechts een mix van plaat 06B uit Angel Wings #2 (landschap), met een pagina uit Pin-up Wings 4(toestel); personage daarvan wordt hergebruikt voor een kalender...

"The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...