Ga naar inhoud

🍟 Favoriete Frituursnack + Sauzen ?


esteban²

Recommended Posts

26 minuten geleden, cinco zei:

Maar wordt het ook veel genomen?


Ik denk sowieso veel méér dan Toscaanse of Brasil, die min of meer in dezelfde categorie vallen.  Bij ons in het frituur zie je ook wat de meest courante sauzen zijn, enkel die staan op de friet-inpak-tafel.  Alle andere op de vleestoog.  Joppie staat bij die eerste, de andere twee bij die laatste.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
5 minuten geleden, cinco zei:

 

Wat vind jij bijvoorbeeld een vreemde sauskeuze voor frieten wat in België wel gangbaar is?

Als ik even naar dit rijtje kijk:

1. Toscaanse

2. Joppie

3. Tartaar (altijd wanneer ik een kabeljauwstick of zigeunerstick bij de fritten eet)
4. Brasil (D&L)
5. Tomataise *
6. Samourai
7. Diablo (D&L)
8. Special (Mayonaise + curryketchup + ajuin)

9. Andalouse

10. Frietsaus (McDonalds dan, hebben ze bij ons niet in 't fritkot)

 

Dan ken ik alleen nummer 2, 8 en 10. Is 5 hetzelfde als ketchup?

Link naar reactie
32 minuten geleden, JPAR zei:

Als ik even naar dit rijtje kijk:

1. Toscaanse

2. Joppie

3. Tartaar (altijd wanneer ik een kabeljauwstick of zigeunerstick bij de fritten eet)
4. Brasil (D&L)
5. Tomataise *
6. Samourai
7. Diablo (D&L)
8. Special (Mayonaise + curryketchup + ajuin)

9. Andalouse

10. Frietsaus (McDonalds dan, hebben ze bij ons niet in 't fritkot)

 

Dan ken ik alleen nummer 2, 8 en 10. Is 5 hetzelfde als ketchup?

 

Tomataise ken ik ook niet.

Samourai is erg pikant en laat ik soms op kebab doen.

Andalouse ook meer iets voor bij kebab of hamburger, maar ik kan het eventueel ook bij frieten eten.

Brasil leunt meer naar smaken zoals Joppie toe.

Toscaanse heb ik nooit geproefd. Maar wil het wel proberen als ik het tegenkom.

 

Link naar reactie
Op 8/12/2020 om 11:06, JPAR zei:

Grappig. Ik vind het echt heerlijk.

 

Die verschillen in eetcultuur moeten ook gewoon blijven. Dat geeft kleur aan het leven. En ik heb in Nederland al wel eens een broodje saté gegeten en vond dat zelfs helemaal niet slecht al zou ik het niet dagelijks kunnen eten. Maar op m'n frieten? Nee.

De Nederlandse keuken heeft dan ook best wel wat Indonesische invloeden.

 

Japanners kijken altijd heel verwonderd naar onze frietkotcultuur en snappen zelfs niet dat je mayonaise op je frieten gooit. Hoogstens wat zout, dat kan nog, maar door de mayo proef je de frieten niet meer, zeggen ze. Wat dan weer heel Japans is: gaan voor de pure smaak van het produkt... tot je ziet wat ze allemaal op takoyaki of okonomiyaki gooien :D

 

De goorste frietkotsnack moet trouwens de ribster zijn. Iemand dat al eens geprobeerd?

afbeelding.png

Link naar reactie
2 uren geleden, Tanuki zei:

 

Japanners kijken altijd heel verwonderd naar onze frietkotcultuur en snappen zelfs niet dat je mayonaise op je frieten gooit. Hoogstens wat zout, dat kan nog, maar door de mayo proef je de frieten niet meer, zeggen ze.

 

 

 

Die mayo op fritten gaat er bij velen in het buitenland niet in.

 

pulpfiction.jpeg

Link naar reactie
  • 4 months later...
  • 1 month later...

Het Sitosticksyndroom is hier ten huize Tanuki ook al voorgevallen. Je hebt de klassieke Sitostick, maar ook iets gelijkaardigs met kabeljauw in plaats van kalkoen. Het ziet er ongeveer hetzelfde uit maar noemt uiteraard anders. Tot op heden kan ik niet onthouden hoe die vissaté nu weer noemt. (volgens de site van Mora een zeestick, maar dat is niet de originele naam volgens mij)

Link naar reactie

Een zeestick?  Dat heb ik nog nooit gehoord. :)  Niet te ver zoeken, denk ik, in onze contreien heet dat al een eeuwigheid kabeljauwstick.  Nog nooit meegemaakt dat ze dat ergens niet kennen.  En toen begon Mora met die merknamen.  Bij sommige frituren noemen ze het een picknicker (ook een Mora-naam), wat ik ook maar vreemd vind.  Ik heb ook al een paar keer visbrochette gehoord, dat vind ik nog vrij logisch.

 

Een Sito (mjam-mjam) heet bij ons gewoon kalkoenstick.  Dat was de benaming voor Mora er een ander label ging op kleven.  Ook nog nooit meegemaakt dat ze niet weten wat een kalkoenstick is.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Herkenbaar. :)  In Buggenhout (of Merchtem, niet zeker) heb (had?) je een fabriek dat door iedereen 't ajuienkot genoemd werd.  Daar maakten ze oa een merk van pickles.  Veel schoolgenoten hebben daar hun vakantiejob gedaan, de horrorverhalen die ik daar destijds over gehoord heb.  Allé, Esteban, het was toch maar pickles?  Laten we zeggen dat het in de late jaren 90 allemaal zo nauw nog niet stak op bepaalde vlakken.

Zelf oa. ook bij een traiteur, restaurant en bakker gewerkt als bijverdienste in de jonge jaren.  Vooral na die laatste heb ik toch even mijn knop moeten omdraaien alvorens ik opnieuw brood, koffiekoeken en sandwichen wou eten.  Je weet het soms allemaal beter niet.  Dus ik kan mij voorstellen dat het bij frituursnacks (al gezien in reportages) ook wel even binnenkomt. ;) 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
11 uren geleden, esteban² zei:

Herkenbaar. :)  In Buggenhout (of Merchtem, niet zeker) heb (had?) je een fabriek dat door iedereen 't ajuienkot genoemd werd.  Daar maakten ze oa een merk van pickles.  Veel schoolgenoten hebben daar hun vakantiejob gedaan, de horrorverhalen die ik daar destijds over gehoord heb.  Allé, Esteban, het was toch maar pickles?  Laten we zeggen dat het in de late jaren 90 allemaal zo nauw nog niet stak op bepaalde vlakken.

Zelf oa. ook bij een traiteur, restaurant en bakker gewerkt als bijverdienste in de jonge jaren.  Vooral na die laatste heb ik toch even mijn knop moeten omdraaien alvorens ik opnieuw brood, koffiekoeken en sandwichen wou eten.  Je weet het soms allemaal beter niet.  Dus ik kan mij voorstellen dat het bij frituursnacks (al gezien in reportages) ook wel even binnenkomt. ;) 

Ooh zijn mijn buurgemeentes, maar het zegt me niets. Bestaat de fabriek nog steeds?

Link naar reactie
37 minuten geleden, kbellon zei:

Ooh zijn mijn buurgemeentes, maar het zegt me niets. Bestaat de fabriek nog steeds?


Dan zijn wij min of meer uit dezelfde buurt.  Wel, ik weet het niet.  Nooit geweten wat nu de échte naam was.  'k Heb het alleen gekend als 't ajuinenkot.  Zo heette dat bedrijf in de volksmond.  Ik weet ook niet exact waar het gevestigd was, maar het moet haast Buggenhout of Merchtem geweest zijn.

Edit:  Ik heb wat zitten googelen en ik vermoed dat het om het ondertussen overgenomen Condifoods gaat, dat was in de Kalkenstraat te Buggenhout en werd in 1999 overgenomen.  Klopt met de periode waarover ik het heb.  Ze verwerkten er zuurconserven.  Zilveruitjes, augurken, kappertjes, etc.  In de zomer werkten daar tot 300 jobstudenten. 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
20 uren geleden, esteban² zei:


Dan zijn wij min of meer uit dezelfde buurt.  Wel, ik weet het niet.  Nooit geweten wat nu de échte naam was.  'k Heb het alleen gekend als 't ajuinenkot.  Zo heette dat bedrijf in de volksmond.  Ik weet ook niet exact waar het gevestigd was, maar het moet haast Buggenhout of Merchtem geweest zijn.

Edit:  Ik heb wat zitten googelen en ik vermoed dat het om het ondertussen overgenomen Condifoods gaat, dat was in de Kalkenstraat te Buggenhout en werd in 1999 overgenomen.  Klopt met de periode waarover ik het heb.  Ze verwerkten er zuurconserven.  Zilveruitjes, augurken, kappertjes, etc.  In de zomer werkten daar tot 300 jobstudenten. 

Ooh ja gekjes, nooit geweten dat daar dergelijke fabriek stond/staat.

Link naar reactie
  • esteban² changed the title to 🍟 Favoriete Frituursnack + Sauzen ?
  • 1 year later...
  • 3 months later...
  • 3 months later...
  • 2 weeks later...
  • 3 months later...
  • 4 months later...

Wat maakt een Bicky burger nu eigenlijk een Bicky burger? In Vlaanderen is dat met Bicky saus. In Wallonië ben ik er tot op heden niet in geslaagd een Bicky te bestellen en ook echt iets te krijgen wat voor mij als Bicky geldt. Gisteren weer een burger tussen een sandwich met een of ander funky roos sauseke. Dus ofwel mag iedere frituur eender wat eals een Bicky beschouwen ofwel is het misleiding.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...