Ga naar inhoud

Reeksen / Auteurs Gelijkaardig Aan Andreas


TomP

Recommended Posts

Ha, een goeie binnenkomer, welkom. Ik ben benieuwd naar wat dit topic op gaat leveren.

 

Het hangt er natuurlijk wel van af wat je subliem vindt: de verhalen, de tekeningen, de paginaindeling, de puzzels, de details... In mijn verzameling komt vooral Yslaire (m.n. XXeciel.com) hierbij in de buurt: "pseudophilosofische onzin" in een grafisch uitstekend jasje vol verwijzingen en symboliek.

Link naar reactie

Grafisch kan je dan weer verwijzen naar enkele van zijn voorbeelden, maar die moet ja dan vooral over de grote plas gaan zoeken zoals Bernie Wrightson,...

 

Maar in alle eerlijkheid... ik volg hem nu al 18 jaar, en zou niet meteen een auteur kunnen noemen die echt met hem vergelijkbaar is op meerdere vlakken, zowel grafisch als verhalend.  't Is zoals Rork hierboven zegt, het hangt er echt vanaf op wel vlak je enige gelijkenis zoekt, want je zal het niet allemaal kunnen hebben vrees ik.  Of ik moest iets/iemand enorm over het hoofd gezien hebben al die jaren lang.  Dan hoor ik het ook graag! ;)

 

Overigens, als soms misschien iets té grote A-dept kan ik in elk geval wel stellen dat ook mij Bilal, maar vooral Hislaire/Yslaire, kunnen bekoren. 

I was taught to dream this dream people call human life

 

I was thought to dream

Link naar reactie

Ik denk niet dat je Andreas' werk met een andere Europese auteur kan vergelijken (de zwart-wit Schuiten, misschien? Die van De Toren of De medianen van Cymbiola? Nogegon is een schuchtere poging om de quasi-mathematische aanpak van Andreas te benaderen). Maar je kan misschien wel dezelfde zaken eens proberen die de A-depten goed vinden?

Als A-dept sluit ik me blijgemutst aan bij de Bilal-stelling - zeker het oude werk met Christin zal je kunnen bekoren. Aansluitend denk ik spontaan aan wat ik - naast de Duistere steden - het beste uit het Wordt-Vervolgd tijdperk zou noemen: Comes (Dorpsgek, De Wezel, Eva) en Prado (Krijtlijn!) in het bijzonder, maar (verder van Andreas maar wel geweldig) ook Giardino (Jonas Fink, Little Ego en Fatale vakanties), Cabanes (Blindemannetje!), Boucq en Bourgeon. En De ijstrein en Bran Ruz! (jaja en Pratt en Manara en Tardi, maar die kunnen mij minder bekoren, ook ik heb mijn slechte kanten!).

Link naar reactie

De enige die - naar mijn mening - Andreas op alle vlakken benadert is Francois Schuiten met de Duistere steden en sommige van zijn vroegere werken. Yslaire gaat ook een beetje die kant uit in zijn XXeciel.com. Bilal al heel wat minder...

 

Ruimer dan de Europese strip zou ik Sandman,Watchmen en Death Note aanraden...

 

Maar eigenlijk is Andreas uniek ! :e005:

 

Desalniettemin, als er anderen pointers hebben naar met Andreas vergelijkbare auteurs dan hoor ik het graag...

Link naar reactie

Ja, Schuiten met De Holle Aarde. En Duistere Steden zal ook zeker bevallen. Mysteries, arceringen, etc.

Misschien ietwat afwijkende keuze, maar Gal (legers van de veroveraar) kan ik ook aanraden aan de Andreas-liefhebbers wegens het uitermate gedetailleerd tekenwerk wat dus urenlang "plaatjesstaren" tot gevolg heeft.

En qua mysterie: probeer Immondys eens van Hulet.

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

Niks vergelijkbaars. op zichzelf staand fenomeen. Andreas is van een andere wereld en absoluut met geen enkele Europese stripmaker te vergelijken. 

Zijn werk is te complex om het pakweg met Bilal, Schuiten, Bourgeon of andere grootheden uit de zgn Franco-Belge school te vergelijken.

Spijtig het is gelukkig niet anders.

Link naar reactie

Misschien een wat vreemd zijpad, maar zou ook een Bourgeon niet aan de smaak van de Andreas-lezer kunnen bekoren?

Misschien een wat vreemde opmerking, maar lees jij eigenlijk wat andere forummers schrijven?

 

Ik denk niet dat je Andreas' werk met een andere Europese auteur kan vergelijken (de zwart-wit Schuiten, misschien? Die van De Toren of De medianen van Cymbiola? Nogegon is een schuchtere poging om de quasi-mathematische aanpak van Andreas te benaderen). Maar je kan misschien wel dezelfde zaken eens proberen die de A-depten goed vinden?

Als A-dept sluit ik me blijgemutst aan bij de Bilal-stelling - zeker het oude werk met Christin zal je kunnen bekoren. Aansluitend denk ik spontaan aan wat ik - naast de Duistere steden - het beste uit het Wordt-Vervolgd tijdperk zou noemen: Comes (Dorpsgek, De Wezel, Eva) en Prado (De krijtlijn!) in het bijzonder, maar (verder van Andreas maar wel geweldig) ook Giardino (Jonas Fink, Little Ego en Fatale vakanties), Cabanes (Blindemannetje!), Boucq en Bourgeon. En De ijstrein en Bran Ruz! (jaja en Pratt en Manara en Tardi, maar die kunnen mij minder bekoren, ook ik heb mijn slechte kanten!).

Link naar reactie

Dank voor de vele reacties. Dat Andreas' werk uniek is daar twijfel ik niet aan. Ik ben ook niet op zoek naar een exacte kopie of zoiets. Ik ben op zoek naar alternatieven in afwachting van de nieuwe Arq & Capricornus :) Maar veel alternatieven die ik zeker eens moet bekijken, hartelijk dank!.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...