Ga naar inhoud

😠 Mens erger je niet !


esteban²

Recommended Posts

21 uren geleden, Waldorf zei:

 

Of een Chinese Polestar.

 

Polestar is Zweeds. Hoofdzetel is in Göteborg, Zweedse CEO, 100% dochter van Volvo. Ja, de hoofdaandeelhouder is Geely Holding en de productie gebeurt in China, maar Volvo is een onafhankelijk merk binnen de holding.
De auto is Zweeds (onder de kap staat bijna overal Volvo op) en ontworpen door een Zweed, de motoren zijn Duits (Siemens), de batterij Koreaans (LG Chem), de ophanging werd ontworpen door een Brit, de MMI is... ja wat eigenlijk? (Android Automotive), ...

 

Overigens, wie op zoek is naar een goeie EV kijkt, naast Polestar, best naar een KIA of een Hyundai. Nissan is ook niet slecht als je er niet mee op reis wil (en dus hele lange afstanden in één keer wil afleggen) tot ze eindelijk actief hun batterij gaan koelen, ...

Link naar reactie
Op 27/11/2022 om 17:09, Tanuki zei:

 

Ai, nee Peter. Dat is geen zelflandende raket. Je kan de Space Shuttle hier beschouwen als de capsule die terugkeert.

 

Ik had een vernietigend antwoord beloofd, dat Elon Musk als een brandende raket laat neerstorten.

Hier is deel EEN:

 

 

Link naar reactie

Toch nogal geërgerd over de invoering van capaciteitstarief in Vlaanderen... Als eigenaar van analoge meter moet ik sowieso betalen voor pieken zelf al springen we zuinig om met elektriciteit en hebben we geen hoge pieken in verbruik.
https://www.vlaanderen.be/energiefactuur-voor-elektriciteit-of-aardgas/nieuwe-nettarieven-onder-meer-capaciteitstarief-voor-gezinnen-en-kleine-bedrijven-vanaf-1-januari-2023

Link naar reactie
11 uren geleden, Koen Claeys zei:

Toch nogal geërgerd over de invoering van capaciteitstarief in Vlaanderen... Als eigenaar van analoge meter moet ik sowieso betalen voor pieken zelf al springen we zuinig om met elektriciteit en hebben we geen hoge pieken in verbruik.
https://www.vlaanderen.be/energiefactuur-voor-elektriciteit-of-aardgas/nieuwe-nettarieven-onder-meer-capaciteitstarief-voor-gezinnen-en-kleine-bedrijven-vanaf-1-januari-2023

 

 

Mijn analoge meter was 1,5 jaar geleden stuk, dus die hebben ze gratis eerder moeten vervangen. Maar misschien dan voordeliger om al snel een digitale meter aan te vragen bij je netbeheerder? (kost wel 88 euro bij bv Fluvius maar misschien haal je dat er uit). Je kan ook bekijken wanneer je aan de beurt bent voor een digitale meter (weer vb bij Fluvius https://www.fluvius.be/nl/thema/meters-en-meterstanden/digitale-meter/wanneer-krijg-ik-een-digitale-meter/planningschecker). Bij je juiste netbeheerder eens een kijkje nemen? 

Link naar reactie
5 minutes ago, sporoi said:

 

 

Mijn analoge meter was 1,5 jaar geleden stuk, dus die hebben ze gratis eerder moeten vervangen. Maar misschien dan voordeliger om al snel een digitale meter aan te vragen bij je netbeheerder? (kost wel 88 euro bij bv Fluvius maar misschien haal je dat er uit). Je kan ook bekijken wanneer je aan de beurt bent voor een digitale meter (weer vb bij Fluvius https://www.fluvius.be/nl/thema/meters-en-meterstanden/digitale-meter/wanneer-krijg-ik-een-digitale-meter/planningschecker). Bij je juiste netbeheerder eens een kijkje nemen? 

Vanaf 1 januari kan je de digitale gratis aanvragen.

Link naar reactie

Zal me er niet teveel over ergeren 😉 maar eigenlijk had elke Vlaming weken geleden een folder met duidelijke uitleg moeten hebben ontvangen.  Zo heeft bijvoorbeeld Het Nieuwsblad deze morgen hun artikel hierover al online moeten aanpassen (betrekkelijk dat forfaitair minimumtarief).
Ik denk dat er bij veel mensen onwetendheid, frustraties of op zijn minst onduidelijkheid hierover is, enkele dagen voor de lancering.  
 

Link naar reactie

Het is gewoon ook een belachelijk reden dat ze ervoor geven. Je moet je verbruik spreiden opdat we niet moeten investeren in dikkere kabels. Dus je moet smiddags wrm eten, wassen, drogen, etc. Alleen ben je dan wel op je werk. Ze raden ook aan om bijv. de warmtepomp af te zetten als je elektrisch kookt, de droogkast opzet of je auto oplaadt. Een auto van 50kw opladen aan een lage snelheid(want piektarief) ben je al minstens een halve dag bezig. En ondertussen niet wassen of verwarmen zeker.

 

Binnenkort moeten ze toch investeren in die extra capaciteit en zal je daar nog eens extra voor mogen betalen.

 

Ik zie ze trouwens ook nog een capaciteitstarief invoeren voor injectie op termijn.

Link naar reactie
19 uren geleden, Koen Claeys zei:

Toch nogal geërgerd over de invoering van capaciteitstarief in Vlaanderen...

 

Ik zie het anders. Voorlopig hoef ik er nog geen rekening mee te houden en stak ik gisteren volop elektronen in de wagen met 11kW tegelijk terwijl de warmtepomp m'n sanitair water aan het opwarmen was aan 5kW in 't uur.

 

Tenandere, ik ben serieus aan 't nadenken over dat dynamisch uurtarief. Vannacht KREEG je geld (tot 2€ per MWh) om stroom te gebruiken. Een verkoper is al eens aan de deur geweest maar toen zag ik het nog niet zitten. Je moet dan investeren in een thuisbatterij met intelligente sturing, maar 't zou niettemin wel opbrengen.

Echter: ik heb 74kWh aan batterijen op wielen staan die NIET V2G-klaar zijn. M'n zonnepanelen (niet genoeg) moeten nog zes jaar aan GSC opbrengen alvorens ik ze kan uitbreiden (of ik verlies de GSC). De thuisbatterij moet sterk genoeg zijn om de warmtepomp aan te drijven (lees: duurdere type), ... Om maar te zeggen dat er nog wat struikelblokken zijn...

Link naar reactie
1 minuut geleden, Tanuki zei:

 

Ik zie het anders. Voorlopig hoef ik er nog geen rekening mee te houden en stak ik gisteren volop elektronen in de wagen met 11kW tegelijk terwijl de warmtepomp m'n sanitair water aan het opwarmen was aan 5kW in 't uur.

 

Tenandere, ik ben serieus aan 't nadenken over dat dynamisch uurtarief. Vannacht KREEG je geld (tot 2€ per MWh) om stroom te gebruiken. Een verkoper is al eens aan de deur geweest maar toen zag ik het nog niet zitten. Je moet dan investeren in een thuisbatterij met intelligente sturing, maar 't zou niettemin wel opbrengen.

Echter: ik heb 74kWh aan batterijen op wielen staan die NIET V2G-klaar zijn. M'n zonnepanelen (niet genoeg) moeten nog zes jaar aan GSC opbrengen alvorens ik ze kan uitbreiden (of ik verlies de GSC). De thuisbatterij moet sterk genoeg zijn om de warmtepomp aan te drijven (lees: duurdere type), ... Om maar te zeggen dat er nog wat struikelblokken zijn...


Je moet nogal studeer-werk doen de dag van vandaag betrekkelijk elektriciteit-voorzieningen... toch als je niet teveel wil betalen.  Spijtig voor bijvoorbeeld huurders met een beperkt inkomen of ouderen die de vaardigheden niet hebben om dit allemaal te vinden op het internet en uit te pluizen. 

Link naar reactie

Ik ga niet liegen, ik heb een mooi inkomen. Zelfs voor mij is het rekenen om te zien of het sop de kolen wel waard is.

De offerte die ik kreeg ging over 20.000 euro! Nu kan je wel groen lenen en al dat soort dingen maar dan nog. En tegen wanneer heb je de investering er uit? Ook dat is afwachten. Een model op een site dat het voor mij uitrekende had het over 40 jaar!?

Ik ben ervan overtuigd dat het goedkoper kan, en sneller terugverdiend, maar dan nog...

Link naar reactie

Ik ben ook niet zo'n liefhebber van alles online moeten doen.

Internet is gewoon een doolhof. Je vindt niet zomaar wat je nodig hebt. En als je iets vindt via een zoekmachine, moet je ook nog oppassen dat het geen valse site is.

Een ander probleem is de geldigheidsduur van de info op internet: ik heb vaak verschillende info gevonden, omdat ik op verouderde sites belandde.

Online is een fantastisch alternatief, maar het moet een alternatief zijn, niet de hoofdzaak.

Die manie om mensen te verplichten vanalles online te doen, wekt veel ongenoegen op bij de bevolking. Politici en managers maken zich ervanaf door te zeggen dat het de ouderen zijn die niet mee kunnen, maar dat is een sprookje dat terugkeert op de jaren 1980 en 1990. Dié ouderen zijn al lang dood.

Link naar reactie

Ook aardig; ik wil weten wanneer ze bij ons een digitale meter komen plaasten.

Dat staat dit op de site:

"Wanneer we in jouw gemeente langskomen kan je opzoeken via onze planningschecker. Je geeft de EAN-code van je elektriciteitsmeter in om te weten wanneer we bij jou je digitale meter komen plaatsen. Die EAN-code vind je terug op je elektriciteitsfactuur."

Waarom kan ik niet gewoon mijn postcode en straatnaam invoeren? Nee, het moet een EAN-code zijn. Ik weet niet wat dat is. Dat zal wel ergens op die meter staan, maar daarvoor moet ik wel van de pc weg om die code te vinden, me af te vragen of wat ik vind wel de juiste code is, die op te schrijven (want het zal wel weer zoiets zijn dat je niet uit het hoofd kunt onthouden), terug naar de pc en die code invoeren.

Vraag toch 8"M.#&||@! gewoon het adres!

Dan willen ze de indruk geven dat "ouderen niet meekunnen", maar het is voor iedereen lastig.

Ouderen zijn gewoon een scapegoat om protest de kop in te drukken. ("HO, ouderen kunnen niet mee! Wij zijn niet oud! Wij kunnen mee!" stierenballen)

Link naar reactie

En ja, over die ouderen: onlangs was er in de nieuwsuitzending van de VRT een item die JONGEREN waarschuwde dat ze berichten op hun smartphone kunnen krijgen waardoor ze als geldezels kunnen worden gebruikt.

Ik dacht dat de JONGEREN digital natives waren die speelden met al die toepassingen?

Waarom moeten ze dan worden gewaarschuwd voor misleidende berichten?

Omdat ze niet half zo veel van digitale toepassingen afweten als ze zelf denken.

Dus hou eens op met altijd te beweren dat "de ouderen niet meekunnen met de digitale maatschappij".

Dat is stierenstront.

NIEMAND kan mee met de digitale maatschappij als ze niet een degelijke kennis van informatica hebben. De zogenaamde "digital natives" zijn volgens mij op dat vlak veel dommer dan mijn generatie, die alleen maar met computers bezig was als ze er minstens basiskennis van hadden en die IF A = "verstand van hebben" THEN b = "toepassen" ELSE GO TO C = "afblijven" begreep.

Link naar reactie

Ik geef je gelijk, Peter.
Veel jongeren springen vaardig om met TikTok en Instagram maar weten niet hoe ze praktische zaken met een P.C. kunnen doen... 
De slinger is duidelijk doorgeslaan... Mijn echtgenote gruwt van multi-media, schermpjes en computers.... voor veel zaken is ze tevreden dat ik daar meer interesse en feeling voor heb, vaak teveel interesse... 
Vind het ook niet democratisch en niet eerlijk dat zogoed als alle info en voordelen enkel via internet te vinden en te bekomen zijn...vaak na grondig opzoekwerk (niet echt geschikt voor mensen die bepaalde I.T.-vaardigheden missen).
Mijn baas heeft enkele weken geleden een oproep gedaan bij het personeel of er mensen bereid zijn om een deel van hun dagtaak te besteden met artificiële intelligentie onze taken aan te leren zodat we binnenkort 100% kunnen vervangen worden door computers.  'The Black Mirror' wordt meer en meer dagelijkse realiteit, vlugger dan ik had verwacht.
 

Link naar reactie
1 minuut geleden, Peter Motte zei:

Ik dacht dat de JONGEREN digital natives waren die speelden met al die toepassingen?

Waarom moeten ze dan worden gewaarschuwd voor misleidende berichten?

Ze spelen met het krijgen en versturen van die toepassingen. De inhoud daarvan interpreteren, dat is iets anders. Dat is een kwestie van ervaring en kennis.

Link naar reactie
36 minutes ago, Peter Motte said:

Ik dacht dat de JONGEREN digital natives waren

 

Kan ik je alleen maar gelijk in geven. Veel jongeren kunnen de apps gebruiken en daar stopt het ook. Basis pc-kennis en veilig surfen ontbreekt meestal. Voor alles hetzelfde makkelijke paswoord en als ze een nieuwe pc of smartphone krijgen bij de it-dienst durven klagen dat ze hun foto's niet kunnen zien of op facebook kunnen want dat wachtwoord weten ze niet. Heel tof als ze dan ook hun securityvragen niet meer kennen 😆

 

Ge wilt trouwens niet weten hoe vaak de vraag: "kan je youtube installleren" voorbij komt.

Link naar reactie
On 12/29/2022 at 7:04 PM, TDPB said:

Zal wel iets met privacy te maken hebben. Plus dat jij misschien één meter op jouw adres hebt, maar andere gebouwen hebben er misschien tientallen, met allemaal andere eigenaars.

Dat is idd oa de reden. Ook hoekpanden kunnen problematisch zijn, mogelijks is het adres van het huis verschillend van het adres van de meter. Met de EAN code is de leverancier zeker over welke meter het gaat. 

Link naar reactie
Op 29/12/2022 om 17:17, Peter Motte zei:

Waarom kan ik niet gewoon mijn postcode en straatnaam invoeren? Nee, het moet een EAN-code zijn. Ik weet niet wat dat is. Dat zal wel ergens op die meter staan, maar daarvoor moet ik wel van de pc weg om die code te vinden, me af te vragen of wat ik vind wel de juiste code is, die op te schrijven (want het zal wel weer zoiets zijn dat je niet uit het hoofd kunt onthouden), terug naar de pc en die code invoeren.

 

Je adres is niet altijd voldoende. Soms zijn er verschillende meters per adres. De EAN-code is de unieke nummer van je meter. Die staat inderdaad op de meter, maar ook op je factuur. Dus ofwel neem je de factuur erbij, ofwel neem je met je gsm een foto van je meter en neem je die erbij.
Die unieke nummer heb je niet alleen nodig om te zien wanneer de meter wordt gewisseld, maar ook om facturen te betwisten, aansluitingen te verhuizen, van leverancier te veranderen,... Het is dus niet slecht dat ze iets meer nodig hebben dan je naam en adres.

afbeelding.png

Link naar reactie

Die uitleg klinkt allemaal goed, maar er staat op de website:

"Wanneer we in jouw gemeente langskomen kan je opzoeken via onze planningschecker."

Met andere woorden: blijkbaar is alleen de gemeente van belang. Dus de vraag blijft: waarop een EAN-code? Een postcode zou genoeg moeten zijn.

Link naar reactie
Op 29/12/2022 om 17:17, Peter Motte zei:

 daarvoor moet ik wel van de pc weg om die code te vinden

 

Maak een kaft per leverancier van nutsvoorzieningen (water, gas, electriciteit...) en per dienstverlener (bank, verzekeringen, ziekenfonds...) en leg die naast je van zodra je er telefonisch of online contact mee opneemt. Dan heb je altijd de nodige info bij de hand.

Link naar reactie
Op 31/12/2022 om 10:17, Peter Motte zei:

Met andere woorden: blijkbaar is alleen de gemeente van belang. Dus de vraag blijft: waarop een EAN-code? Een postcode zou genoeg moeten zijn.

 

Omdat ze niet gemeente per gemeente werken tot iedereen is omgeschakeld, maar wel proberen zoveel mogelijk te bundelen. Een technieker die vandaag in Kalmthout werkt, kan morgen misschien naar Ekeren moeten en overmorgen naar Herentals. Maar ze proberen wel ervoor te zorgen dat hij die drie gemeenten niet op één dag aan moet doen. Ik schat dat ze gewoon kijken waar ze ergens een nieuwe installatie moeten aansluiten (en dus een nieuwe meter) en dan ineens in die gemeente een paar oude meters omwisselen.

Link naar reactie

Ge moet echt alles nakijken bij die energiebedrijven. Nu ik een maandelijkse afrekening krijg, zie ik opeens 8,49€ bijdrage energiefonds per maand staan. Dat even opgezocht en dat is een Vlaamse belasting MAAR die is maar 0,45 cent! per maand voor residientiële afnemers. Die 8,49 is voor tweedeverblijven. Afrekening van vorig jaar nagekeken en ja hoor ze rekenen mij al 2j verkeerd aan. Dat is bijna 200€ dat ze mij foutief anngerekend hebben over die periode. Dat zal wel een hele lijdensweg worden om dat allemaal te recuperen.

Link naar reactie

Over Musk:

 

https://www.thetelegraph.com/opinion/article/Time-to-dump-Twitter-and-Musk-17704714.php

 

Ik ben het niet helemaal eens met de journalist. Je kunt bijv. Twitter niet zomaar verlaten. Je kunt wel stoppen met actief zijn en inloggen op Twitter, maar als je zo ver gaat door ook je account te verwijderen, loopt je het risico dat iemand jouw account-naam overneemt en in jouw naam vanalles beweert.

Vreemd genoeg kunnen ook activisten op Twitter de dienst niet verlaten. Ze moeten zelfs actief blijven, want anders laten ze het speelveld over aan hun tegenstanders.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Quote

 

Alcohol is kankerverwekkender dan je denkt

Gezondheid Na roken is alcohol de belangrijkste vermijdbare oorzaak van kanker. „Bij angstaanjagende informatie kijken mensen liever weg.”

 

 

Toch heb ik de indruk dat we niet hebben weggekeken, maar nooit werden ingelicht. Dokters en verplegers weten dat misschien wel, maar het is in elk geval duidelijk dat er de laatste jaren enorm veel aandacht was over kanker ten gevolge van roken, maar dat je heel weinig hoorde over kanker door alcohol. Misschien is dat wel eens in de media verschenen, maar tussen al die andere kankeroorzaken, zoals: dampen van benzine en diesel, dampen rond kampvuren (!), verkoolde stukken vlees van de BBQ, etc., valt een gewone vermelding van alcohol al gauw niet meer op. Je kunt ten slotte ook niet alles vermijden.

 

bron: https://www.nrc.nl/nieuws/2023/02/03/weinig-nederlanders-zijn-zich-bewust-van-de-relatie-tussen-alcoholgebruik-en-kanker-a4156090

Link naar reactie

Heb de voorbije decennia ook vaak op tv horen gezegd worden dat een glaasje wijn of een trappist per dag zelfs goed is voor de gezondheid, zelfs af en toe dat het het geheim is van ouder worden.  Maar helaas....
Tijdens mijn hogere studies (begin jaren '90) hoorde ik voor de eerste keer verklaard worden dat dagelijks een pintje drinken schadelijk is voor de gezondheid en wijst op een verslaving.  Heb die leerkracht toen uitgelachen... (achteraf gezien op verschillende vlakken fout van me)

Link naar reactie

Ik had ooit een leraar, die nochtans goed was, tijdens de scheikundeles in de klas horen zeggen: "De enige alcohol die niet giftig is, is ethanol, en alleen maar bij beperkt gebruikt."

Het was inderdaad in de jaren 90 dat de houding begon te veranderen.

(ik herinner me niet meer wat hij preciés heeft gezegd)

Link naar reactie
1 uur terug, Yncke zei:

 

Methanol is de eenvoudigste alcohol, maar je zult zien dat dat geen goed idee is om dat te drinken. :P

 

@Yncke heeft me goed doen nadenken.

Ik herinner me niet meer preciés wat die leraar had gezegd, maar wij rekenden methanol wel bij de alcoholen.

Wat hij zei zal er dus waarschijnlijk op hebben neergekomen dat ethanol de enige niet-giftige alcohol was, als het in beperkte mate werd gedronken.

Link naar reactie
Op 3/2/2023 om 14:54, Peter Motte zei:

 

maar wij rekenden methanol wel bij de alcoholen.

 

 

Een alcohol is een koolstofketen met een hydroxylgroep erop gebonden. Als die koolstofketen een eenvoudig alkaan is, heb je bij stijgend aantal koolstofatomen methanol (1), ethanol (2), propanol (3), etc...

Die groep hoeft uiteraard geen alkaan te zijn, en er kunnen meerdere hydroxylgroepen gebonden worden uiteraard.
Fenol, glycerine en sorbitol zijn bv ook alcoholen.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...