Jump to content

ūüė† Mens erger je niet !

Recommended Posts

Normaal gezien verkoop je niet alleen via Bol.com, dus heb je sowieso een eigen magazijn nodig. Grote spelers kunnen het zich veroorloven om hun logistiek uit te besteden, maar dat gaat dus niet op voor de meeste verkopers.

Ja, dat weet je. Het staat erbij. Maar ik vind hun p's eerlijk gezegd niet erg duidelijk.

Ik vond vroeger relatief gemakkelijk dingen op eBay, maar dat lijkt tegenwoordig achteruitgegaan te zijn.

De Standaard Boekhandel is wel relatief gemakkelijk om iets over dezelfde auteur/artist te vinden. Bol wat dat betreft ook.

EBay lijkt dat niet (meer?) te zijn.

Op eBay kun je in elk geval niet op taal filteren, wat voor boeken natuurlijk heel onhandig is. Echt belachelijk als dan voor "isaac asimov" Franse uitgaven als eerste worden vermeld.

Amazon is wat dat betreft veel beter, maar ik herinner me niet er ooit iets te hebben gekocht.

Overigens: als alle boeken-, strip- en muziekverkoop online zal gebeuren, dan zal de verkoop instorten.

Wel lachen met Asimov in het Duits:

I, Robot -> Ich, der Roboter

8 uren geleden, Peter Motte zei:

Overigens: als alle boeken-, strip- en muziekverkoop online zal gebeuren, dan zal de verkoop instorten.

Hoezo? 

Laatst nog met mijn stripleverancier (e-mail) over gehad.  Die wist te vertellen dat net geen 70% van de verkoop via de webshop gaat en ze zonder niet meer zouden overleven.  En dat de fysieke winkel nog kan bestaan dankzij de online-verkoop.

9 hours ago, esteban² said:

Hoezo? 

Laatst nog met mijn stripleverancier (e-mail) over gehad.  Die wist te vertellen dat net geen 70% van de verkoop via de webshop gaat en ze zonder niet meer zouden overleven.  En dat de fysieke winkel nog kan bestaan dankzij de online-verkoop.

Ja, maar dat is een corona-verschijnsel.

Bovendien mag je niet vergeten dat veel huidige kopers boeken nog hebben leren kennen in de fysieke verkoop.

Wat blijft ervan over als de nieuwe kopers belangrijker worden?

Het is bekend dat de boekenverkoop het in hoge mate moet hebben van impulsaankopen: je ziet het boek, je koopt het.

En ga je zomaar naar een webwinkel surfen?

Zeg niet: "Ik doe dat," want jij bent geen nieuwe koper.

Nope, niet helemaal.  Dat was vóór corona ook al geruime tijd zo bij die winkel.  Uiteraard zal de kanteling nog meer gaan overhellen zijn omwille van de covid-gevolgen, maar je kan iets wat al lang gaande was nu niet plots een corona-verschijnsel gaan noemen.  Hooguit een extra duwtje.

Ik zeg niet: "Ik doe dat", maar ik zal het anders zeggen:  "Zowat iederéén die ik ken doet dat."  Mijn beste vriend, die hooguit één enkele Rooie Oortjes en Soda in huis had, is twee jaar geleden plots begonnen met het kopen van strips allerhande.  Alléén online.  Die is nog nooit in een stripwinkel geweest.  Mijn ouders, die vroeger nochtans extreem wantrouwig waren wat online shoppen betreft, gaan de laatste jaren niet meer naar de winkel voor een boek.  Ze zoeken online via zoektermen en kopen nu veel meer dan ooit voorheen.  En zelfs mijn grootvader (84), die dan nog een Standaard Boekhandel vlakbij heeft en goed genoeg te been is, heeft BOL en Amazon ontdekt sinds hij in 2018 een tablet aangeschaft heeft.  Mijn zus en haar vriend, beide late twintigers, kopen eveneens strips nu.  Waar?  Online.  Ze bekijken pagina's via previews en Google, als het dan toch nog een miskoop blijkt, sturen ze 't terug. 

Die vele huidige kopers die boeken fysiek leren kennen hebben, daarvan is ook een groot deel al lang overgeschakeld naar webshops.  Temeer omdat -bij mij bijvoorbeeld- het merendeel niet in winkels te vinden is, of ze moeten het daar speciaal gaan bestellen.  Kan je 't evengoed zelf doen. 

PS:  Nog even over dat gesprek met de winkel.  Ik ken de eigenaar wat ondertussen.  De winkel moet trouwens ook aanwezig blijven, omdat wanneer dit zou wegvallen, ze toch een magazijn of grote garage of dergelijke moeten hebben.  En de winkel is twee vliegen in één klap:  Opslag via uitstal + extra verkoop van mensen die fysiek kopen.  Al lijkt dat niet meer de hoofdbrok te zijn.