Ga naar inhoud

šŸ˜  Mens erger je niet !


Recommended Posts

Blaffende honden bijten niet, zeggen ze.Ā  Kan.Ā  Maar ze maken je wel horendol.Ā  En misschien ga ik er uiteindelijk zĆ©lf wel van bijten?Ā  Ik acht de kans niet onbestaande.

Flashback naar de zomer van 2015.Ā  Op bloteĀ voeten dartelend over het gras in de tuin van mijn pas aangeworven woning, in slow-motion uiteraard, genietend van de rust en stilte.Ā  Hoor ik daarĀ Minnie Riperton op de achtergrond?Ā  La la la la la, la la la la ...

Flash forward naar de zomer van 2021.Ā  Mompelend aan het ijsberen met een lootjesgeweer in mijn handen, buiten, in de gietende regen, afvragend hoe je dat precies moet doen, beesten villen. Hoor ik daar Rage Against The Machine op de achtergrond? Killing in the name of!

Nuja, misschien zijn beide een overdreven weergave van de werkelijkheid.Ā  Maar toch.

Toen de nieuwe buren hier rond 2017 kwamen wonen, brachten ze tweeĀ Chihuahua's mee.Ā  Hyper-nerveuze exemplaren die zichtbaar stijf stonden van de stress.Ā  Wanneer ik in de tuin kwam, bleven ze onophoudelijk blaffen, non-stop.Ā  Een hele hoge en uiterst irritante kef.Ā  Zat ik vier uur in de tuin?Ā  Dan duurde het geblaf ook effectief vier uur, zonder overdrijven.Ā  En dan nog een half uur na-blaffen.Ā  Al snel werd duidelijk dat ik deze gemuteerde ratten ook door de muren heen zou horen.Ā  Op elk uur van de dag.Ā  En nacht.Ā  De baasjes zijn namelijk zelden thuis.Ā  En van zodra die de deur uit waren, begon het concert.Ā 

Hoe enerverend dat is?Ā  Een tuinman is hier eens een hoognodig werkje komen uitvoeren, uiteindelijk stond die man razend te schreeuwen naar het olijke duo.Ā  Hij kon het absoluut niet meer verdragen.Ā  Het is ook al gebeurd dat bezoek isĀ weggegaan, omdat zeĀ het geweldig op de zenuwen kregen van het aanhoudende gekef dat te horen was in mijn living.Ā  Dat was met de ramen en deuren dicht.Ā  Mijn huis is nochtans deftig geĆÆsoleerd, het hare amper tot helemaal niet.Ā  Niemand begreep dat ik dat langer dan een uur kon aanhoren.

Ik heb dat tussen de soep en de patatten eens heel vriendelijk aangekaart bij de buurvrouw.Ā  Dat gesprek verliep niet slecht.Ā  En ik heb zelfs maandenlang meegeholpen met het zoeken naar oplossingen of ideeĆ«n om het probleem opgelost te krijgen.Ā  IkĀ  heb ook geprobeerd om vriendjes te worden met het tweetal, maar ze bleven steeds agressief naar mij toe.Ā  En uiteindelijk veranderde er weinig.Ā  Geen verbetering, ondanks alle truukjes en tips.Ā  Dat de buurvrouw een enorm luid en schreeuwerig type is, helpt natuurlijk ook niet.Ā  Luisteren deden die twee Critters zodoende niet, ze werden alleen maar ambetanter.

Dat spelletje heeft iets meer dan twee jaar geduurd.Ā  In die tijd kreeg ik zĆ©lf een brief in de bus, dat mijn honden moesten zwijgen.Ā  Lol.Ā  Op het eind liep ik er dag en nacht de muren van op.Ā  Ik mocht buiten zelfs niet kuchen of het geblaf begon, constant op de tippen van mijn tenen.Ā  Op den duur durfde ik zelfs mijn ramen niet open of dicht klikken uit schrik dat we weer voor een heel uur vertrokken zouden zijn indien ze het zouden horen.

Augustus 2019 - Toen kwamen plots de verlossende woorden:Ā  "Wij gaan verhuizen hĆ©, ge zult van het geblaf vanaf zijn."Ā  Ik ga die dag nooitĀ vergeten.Ā  *pinkt traantje weg*

De weken na die verhuis moest ik zelfs wennen aan de stilte.Ā  Het viel mij op hoe "vrij" ik mij plots voelde, een gevoel van rust dat mij overviel.Ā  Ik kon zelfs in de tuin komen zonder 3M gehoorbescherming, stel je voor.Ā  Dan pas werd mij duidelijk hoeveel negatieve invloed dat had op allerlei zaken.Ā  Wat een opluchting!Ā  Het leegstaande pand naast mij mocht wat mij betreft nog even leeg blijven.

Enkele maanden later ... kwam 2020.

Van januari tot augustus heeft de vader van de buurvrouw hĆ©Ć©l de lockdown door, van 's morgens tot 's avonds, zeven dagen op zeven, verbouwingen uitgevoerd.Ā  Elk uur van de dag slijpgeluiden, zware klopgeluiden, drilboorgeluiden, enz.Ā Ā (daar heb ik het in de oude thread eens over gehad)Ā  Dat heeft ook zwaar ingehakt op mijn gezondheid.Ā  Want waar ik moest rusten, rusten, rusten en slapen, slapen, slapen, kreeg ik alleen maar oorverdovend lawaai.Ā  Een zeer vriendelijk verzoek, met uitleg waarom,Ā om misschien eens een weekend over te slagen, dat resulteerde in een gefrustreerde Bob De Bouwer die er nog een schepje bovenop deed.Ā  Nice.Ā  Enfin, in augustus was het afbreek-lawaai plots gedaan ...

Halleluj... ah neen, we zijn wel 2020 hoor.

Augustus 2020 - Een week na het eind van de verbouwingenĀ werd ik wakker van een aanhoudend gekef.Ā  Huh?Ā  Woont daar terug iemand?Ā  Wacht eens ... die stem, die krijsende stem en het bijhorende geblaf ... dat kan toch niet?Ā  Ja hoor, de buurvrouw woont hier terug.

De balans?Ā  EĆ©n Chihuahua heeft de dubbele verhuis overleefd.Ā  One down!Ā  (hĆ©hĆ©)Ā  Maar er is mĆ©Ć©r.Ā  Er zijn ook twee Huskies meegekomen.Ā  Wist je dat Huskies kunnen huilen als wolven?Ā  En dat sommige (of tenminste haar) exemplaren dat onophoudelijk doen van zodra er niemand thuis is?Ā  Ik weet dat nu.Ā  En ook dat ze wel honderd keer zo luid klinken als een chihuahua.Ā  Het is nu 0u55, ze zijn al bezig van 19u30.Ā  Aan Ć©Ć©n stuk door.

Gelukkig hebben ze nu ook katten.Ā  Drie katten.Ā  Daar heb je tenminste geen la... Miljaardenondedju!Ā  Heb ik nu zonet in een stront getrapt in mijn eigen tuin?Ā  Het achterste gedeelte van mijn tuin is een kattenbak geworden voor deze schattige poesjes.Ā  Maar wat als het gras te nat is?Ā  Ah, dan is er natuurlijk nog het plat dak aan mijn bedroom-vensters.Ā  Ruikt heerlijk bij het verluchten van je kamer.Ā  Leuk om constant te moeten opkuisen ook.Ā  Wat gaan we vandaag boetseren, jongens?Ā  (lukt minder goed als het vriest)Ā  En het is ook de verzamelplaats om de hele nacht te vechten en stoeien, al jankend natuurlijk.Ā  Zo moet dat.Ā  Alle doenbare truukjes uitgeprobeerd om ze te weren.Ā  Niets werkt.

De buurvrouw praat ook niet meer tegen mij sinds ze terug is, ze tracht duidelijk alle contact te vermijden.Ā  Want zo gaat dat, als je doet alsof er geen buurman is, is er ook geen probleem.

Zeg, vertelde ik al van die keer dat ze een haan gekocht hadden?

SelfishBigIberianbarbel-size_restricted.




Ā 

STEUNACTIE šŸ€ #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Djeezes. Ik snap de nood om dit draadje te heropenen.Ā 

Ā 

Ik voel met je mee, dezelfde ergernis heeft me indertijd ook parten gespeeld. Ik kies er sindsdien voor om ver weg van alles te wonen. Intussen in Spanje aanbeland, in een afgelegen huisje in de bergen.

Ā 

Ik heb zicht op verschillende huizen die honderden meters verderop liggen, maar die hebben ook wel honden, hele kennels soms. Lang niet zo erg als vroeger, en toch stoort dat geblaf in de verte om 3 uur 's nachts (de Spanjaarden hebben een hoge tolerantie voor lawaai) mij soms nog steeds. Vooral in de zomer, als het leuk zou zijn om 's nachts de ramen open te laten en naar de cicades te luisteren, dan zijn daar altijd die stomme beesten weer die het verknoeien.Ā 

Ā 

Nu denk ik wel dat je in Belgiƫ de wet aan je kant hebt hoor. Hier in Spanje in theorie ook, maar ik heb geen zin om als buitenlander mensen die hier al decennia wonen te komen vertellen wat acceptabel is en wat niet.

Link naar reactie

Het lijkt me in ieder geval fijn om op de Spaanse plek te wonen die je beschrijft.Ā  Of stel ik er mij teveel bij voor?Ā :)Ā  Begrijpelijk dat je daar als zogenaamde nieuwkomer niet meteen staat te springen om het er eens over te hebben.

Ā 

Nu, ik ben absoluut geen lastige mens.Ā  En ik kan bijzonder veel verdragen.Ā  (aldus volgens iedereen die zich afvraagt hoe ik dat in godsnaam uithoud)Ā  Honden moeten eens kunnen blaffen, dat hoort er bij.Ā Ā Kinderen moeten kunnen spelen en joelen.Ā Ā Tieners moeten zich eens kunnen uitleven met de volumeknop op "boxen-gaan-het-begeven" stand.Ā  Buren moeten eens urenlang lekker overdreven luid kunnen lachen in een tuin boordevol kakelend volk.Ā  En werken of verbouwingen moeten nu eenmaal gebeuren.Ā 

Maar mƔƔndenlangĀ aanhoudende overlast van deze aard, zeven op zeven, dat is potverdekke nog wel iets anders.

Dat van de wet die aan mijn kant staat, valt echter vies tegen.Ā 

De politie bellen?Ā  Dat is alleen maar olie op het vuur, vrees ik.Ā  Ik ben iemand die de dingen liever wil uitklaren of uitpraten.Ā  Maar zonder enige verandering of zonder de wil bij de buren om iets aan de situatie te doen,Ā blijven er in de toekomst misschien weinig andere opties over.Ā  ("Een biefstuk met vergif over den draad!" zou mijn grootvader ongetwijfeld gezegd hebben)

Daarom heb ik mij wel al eens geĆÆnformeerd, gewoon om te weten Ć³f daar eigenlijk wel iets aan te doen valt.Ā 

Volgens de politie (kennis van ouders) hĆ©Ć©l weinig tot niets.Ā  Hen laten langskomen, ook al is dat 's nachts, haalt niet veel uit.Ā  Beboeten doen ze meestal niet, dat bezoek heeft verder zeldenĀ gevolg.Ā  En dat is dan wanneer de viervoeters buiten staan te huilen en blaffen.Ā  Als ze binnenshuis de hele nacht huilen en blaffen, valt daar sowieso amper iets aan te doen.Ā  Ook al hoor je het dan even luid.Ā Ā 

Tenzij er tekenen van verwaarlozing of mishandeling zijn, zullen de honden daar ook niet weggenomen worden of dergelijke.Ā  De vrederechter, dat draait 9 op de 10 keer ook op niets uit.Ā  En dat is ook een aanslepend gedoeĀ waar ik absoluut geen tijd, kans, zin of energie voor heb.Ā  Als ze vanuit de rechtbank al vaststelling of plaatsbezoek komen doen, maar dat komt amper nogĀ voor in dergelijke zaken, is dat op afspraak.Ā  Wanneer de baasjes thuis zijn.Ā  En dan blaffen die beesten natuurlijk niet.Ā 

Gegarandeerd levenslang vlammende ruzie met je buren, zonder enige oplossing.Ā  Frustraties aan beide kanten.Ā  De agent wist mij te zeggen dat er adressen zijn waar ze (bij wijze van spreken?) elke week meermaals langs gaan omwille van overlast door honden.Ā  Mensen die de rechtbank al een paar keer probeerden.Ā  Al jarenlang, dezelfde buren tegen elkaar.Ā  Op den duur gaan ze ook gewoon niet meer langs.Ā  En het probleem dat zich daar stelt, zal ook nooit opgelost worden.Ā Ā "Hopen dat die honden het niet lang meer trekken", zei hij al lachend.Ā  Op de duur is het zelfs zo dat de klager als de ambetante zaagĀ gekend staat bij de politie, en dus niet de veroorzaker.Ā  "Zo gaat dat nu eenmaal", zei hij.

En die katten-kak?Ā  Absoluut niets tegen te doen.Ā  Immens veel klachten rond dat probleem, nooit oplossingen.Ā  Je kan mensen niet verplichten hun katten binnen te houden.Ā  En katten, die kunnen natuurlijk gewoon doen wat ze willen.Ā  Huisdieren mogen in theorie geen schade of overlast veroorzaken, maar in praktijk is dat heel anders.Ā  Iets als uitwerpselen van een kat bij de buren, dat valt daar niet onder.Ā  Althans volgens de agent.Ā  Dat zijn "vrije" beesten waar eigenaars buitenshuis geen controle over kunnen hebben.Ā  Al zeverend zei ik: "Ja, wat kĆ”n ik doen, de kak teruggooien naar hun dak of tuin?"Ā  Dat zou ik nooit of te nimmer doen, maar hij heeft mij meteen ook aangeraden zoiets nooit te doen.Ā  Want ik zou dan wĆ©l beboet worden en ik zou dan de buur van de pesterijen worden in het verhaal.Ā  Wat ik uiteraard ook begrijp, hij heeft gelijk.Ā  Al vond ik het wel ironisch.

Mja, ik weet ook niet wat ik er mee aan moet en vrees dat ik het er toch zal mee moeten doen.Ā  Geen idee hoe dat verder moet, het is extreem frustrerend en nefast voor de gezondheid.Ā  Mocht ik kunnen verhuizen, maar dat is helaas niet het geval, had ik het waarschijnlijk al overwogen.Ā  Het idee dat je moet verhuizen omwille van overlast door de huisdieren van de buren, dat klinkt ook zo absurd.Ā  Dit is mijn huis, mijn goesting, mijn ding, met liefde gekozen.Ā  We'll see ...

Zeg, die Esteban kan nogal zagen hoor.Ā Ā ;)Ā Ā Laten we afsluiten met een passende song!

Ā 

Ā 

STEUNACTIE šŸ€ #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
4 uren geleden, Tanuki zei:

toestelletjes

Ā 

Tiens, bestaatĀ er zo geen hoge-frequentietoestel, dat alleen honden horen? En dat zou dan aanslaan bij geluid. Dat vinden ze niet prettig en dan houden ze op, lijkt me redelijk humaan.Ā Maar of dat door de muren werkt...Ā 

Ā 

Wat de katten betreft: zelf een kat in huis nemen? Die beestjes zijn nogal territoriaal, die van jou moet dan wel de sterkste zijn.Ā 

Link naar reactie
Op 13/12/2020 om 04:27, estebanĀ² zei:

Of stel ik er mij teveel bij voor?

Ā 

't Is een bescheiden huisje (voor een habbekrats gekocht); maar toch een paradijsje wat mij betreft. Spijtig van de honden, maar in vergelijking met jou situatie mag ik niet klagen. Er zit ook wat land bij dus er kan niet ineens iemand vlak naast mij komen wonen of zo.Ā 

Link naar reactie
56 minuten geleden, LĆ¼k Bey zei:

Ā 

Tiens, bestaatĀ er zo geen hoge-frequentietoestel, dat alleen honden horen? En dat zou dan aanslaan bij geluid. Dat vinden ze niet prettig en dan houden ze op, lijkt me redelijk humaan.Ā Maar of dat door de muren werkt...

Ja, dat bestaat. Ik heb onlangs zo iets gekocht dat werkt voor muizen en aanverwante dieren. Ze vluchten dan weg van dat geluid. Die honden kunnen natuurlijk niet vluchten, dus je zou ze alleen maar irriteren waardoor ze mss nog meer lawaai gaan maken.

Link naar reactie

Binnenkort ga ik ook eens op zoek naar een toestel om katten te verjagen. In de jaren dat mijn huis leeg stond werd de tuin de katten bak van de buurt. Nu die tuin weldra wordt heraangelegd wordt het tijd daar komaf mee te maken. Hopelijk houdt dat ook de honden weg die, met toestemming van hun baasje, drollen leggen tegen mijn afsluiting en dat niet opkuisen. Stinken dat dat doet! Die leg ik intussen wel gewoon midden op de stoep. Hoe meer mensen hun voeten in zo'n drol planten hoe meer druk er komt op die hondeneigenaars (hoop ik dan toch)

Ā 

Wat dat lawaai betreft zou ik vuur bestrijden met vuur. Honden blaffen = luide muziek opzetten (liefst met zware subwoofer voor de trillingen). En eigenlijk zet je dat ook aan als je zelf niet thuis bent. Eens zien hoe snel ze zal willen praten.

Link naar reactie

@WaldorfĀ :DĀ (ik heb ook al aan een vlammenwerper gedacht, als alternatief)

Ā 

Op 14/12/2020 om 11:31, Tanuki zei:

Er bestaan van die toestelletjes om katten uit je tuin te weren. Of het werkt...


Ik kan het bevestigen.Ā  Neen, zeker niet altijd.Ā  En niet in dit geval.Ā  Ook niet voor de blaffende honden trouwens.Ā  Slechts Ć©Ć©n van de drie reageerde daarop en blafte nog mĆ©Ć©r, maar dan jankend.Ā  Daarnaast worden oa. hamsters en konijnen er knettergek van, dat wil ik de diertjes van de andere buren niet meer aandoen.

Ā 

Zowat alle denkbare (betaalbare) truukjes al geprobeerd, zonder resultaat.Ā Ā 

Ā 

Ā 

STEUNACTIE šŸ€ #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
11 uren geleden, Lamme Goedzak zei:

Wat dat lawaai betreft zou ik vuur bestrijden met vuur. Honden blaffen = luide muziek opzetten (liefst met zware subwoofer voor de trillingen). En eigenlijk zet je dat ook aan als je zelf niet thuis bent. Eens zien hoe snel ze zal willen praten.


Het duiveltje op mijn schouder denkt ook wel eens zo'n dingen, je zou voor minder, maar daar los je niets mee op natuurlijk. Dat is olie op het vuur.Ā  Bovendien heeft het geen enkele zin, want ze blaffen net als de baasjes niet thuis zijn. ;)Ā  En ik pest er vooral de andere buren mee, tenzij ik de hele inboedel ga switchen.

STEUNACTIE šŸ€ #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
10 uren geleden, Mask zei:

Ik heb zo een apparaat moeten laten inbouwen in de auto. 15 jaar heeft mijn vorige auto zonder problemen buiten gestaan. In September een nieuwe gekocht en nu heeft daar een marter zitten aan knabbelen. Al bij al viel de schade wel nog mee.

Ā 


Enkele weken terug vond ik bij het openen van mijn motorkap ineens twee verse kippeneieren bovenop mijn motor.Ā  Mijn hoofd raakte er maar niet aan uit hoe dat in godsnaam mogelijk was.Ā  Google leerde al snel dat het om marters ging, steenmarters heb ik hier al zien lopen, dus de link was snel gelegd.Ā  Gelukkig geen schade.Ā 

Volgens de garagist zijn de meeste truukjes nonsens en is een ultrasoon apparaat slechts sporadisch effectief.Ā  Hij heeft klanten die zo'n ding geĆÆnstalleerd hebben en waarbij de marters nog steeds gezellig op bezoek komen.Ā  De verleiding van de heerlijke vismeel/olie verwerkt in kabels is te groot.Ā  Een industrial cleaner (spuitbus) die wat blijft plakken of vettig blijft,Ā zou helpen, omdat het een walgelijke smaak afgeeft.Ā  Maar dat moet je dan wel vrij vaak doen.Ā  Ook niet ideaal.

Enfin, voorlopig niets meer gemerkt van marter-bezoek, hopelijk blijft dat zo.

STEUNACTIE šŸ€ #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
  • 2 months later...
  • 3 weeks later...

Geen ergernis, wel een erg grote teleurstelling:

Ā 

Ā 

Ik mocht deze middag lokaal-historische boeken afhalen bij een weduwe. Sinds maart 2020 schuw ik alle contact met andere dorpsgenoten - binnens- en buitenshuis - maar nu maakte ik graag een uitzondering.
Regionale-, lokale- en microgeschiedschrijving zijn mijn passies en mijn lange leven.

Ik had er mij erg op verheugd: mijn beste mondmasker aan, een handvol centen in mijn broekzak (hoewel de weduwe absoluut geen geld wou).
Alleen de historische reeks tijdschriften zou ik niet meekrijgen - had de dochter mij vooraf verteld via facebook - want die was al besproken.
Geen probleem, want ik aasde op een tiental geschiedenisboeken die waardevol en zeldzaam zijn.

Ā 

Ā 

Vanmiddag mocht ik mijn slag slaan... alleen had de man die de historische reeks tijdschriften had meegenomen, ook alle geschiedenisboeken mee. De monumentale Geschiedenis van Ertvelde lag er zelfs 2x, maar niet meer toen ik er was.
Ik kwam dus van een kale reis weer: teleurgesteld, triest zelfs.
Ik had zo'n geweldige collectie lokale geschiedenis kunnen krijgen, maar sta hier nu met lege handen.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
Gast Kameraad Mauser

@HamirubiĀ heb je, of kun je nagaan watĀ de titels van die reeksĀ boeken zijn? Toen die boeken werden uitgegeven, daarvoor heeft men toch ook uit archieven moeten putten? Of zie ik het verkeerd?Ā 

Ā 

2x lag die reeks daar, is er geen mogelijkheid om via die man die naast de tijdschriften ook de noekenreeks meegritste, 1 reeks over te kopen/nemen ofzo?Ā 

Link naar reactie
Op 26/3/2021 om 01:36, Kameraad Mauser zei:

@HamirubiĀ heb je, of kun je nagaan watĀ de titels van die reeksĀ boeken zijn? Toen die boeken werden uitgegeven, daarvoor heeft men toch ook uit archieven moeten putten? Of zie ik het verkeerd?Ā 

Ā 

Het zit zo. Ik verzamel regionale en lokale historiografie: boeken, tijdschriften, brochures, enz.
Met name dorpsgeschiedenissen zijn zeldzaam en kom je enkel tegen op een boekenmarkt, maar die worden steevast duur verkocht. Nu kon ik een verzameling _krijgen_. Van de foto's die de dochter mij vooraf doorstuurde, kon ik slechts enkele titels aflezen. Twee boeken had ik al, en daar heb ik in het verleden resp. 80 euro en 25 euro voor gegeven.

Het boek Geschiedenis van Ertvelde lag er weliswaar 2x, en in plaats van beide, heb ik nu geen een exemplaar.

Ā 

Op 26/3/2021 om 01:36, Kameraad Mauser zei:

2x lag die reeks daar, is er geen mogelijkheid om via die man die naast de tijdschriften ook de noekenreeks meegritste, 1 reeks over te kopen/nemen ofzo?Ā 

Ā 

Het blijft een teleurstelling, want de stapel historische boeken was een losse verzameling, lukraak bijeen verzameld door de vorige eigenaar.
Het was geen reeks, zoals die serie tijdschriften die aan die andere man waren beloofd.

Het ging met andere woorden om een losse verzameling boeken, en een reeks tijdschriften (die mij minder interesseerden).

Ā 

De dochter van de weduwe was natuurlijk niet aanwezig toen ikĀ de boeken bij de moeder mocht afhalen (op een tijdstip na de man van de tijdschriften, wegens corona).
Ze had weliswaar aan mij de geschiedenisboeken beloofd, maar had dat onvoldoende duidelijk aan haar moeder gecommuniceerd. Enfin, dat gevoel had ik toch - ik bleef dan ook met lege handen achter. De weduwe wist nauwelijks waarom ik zo teleurgesteld was. Verloren moeite om haar te vragen wie de man was die de hele zwik had meegegritst.

Ā 

Op 27/3/2021 om 16:35, Aleksandr zei:

Ertvelde, was dat niet de hoofdstad van Vlaenderen?

Ā 

Eerder de parel van de Gentse kanaalzone.
De lucht is er grauw, de mensen zijn zwijgzaam, de stad is ver...

Ā 

Op 16/3/2021 om 14:10, Mask zei:

Ai, vanaf nu ga ik jou altijd associƫren met Eddy Wally vrees ik...

Ā 

Ik spring uit een vliegmasjien, alleen maar om jou te zien.
Om jou te behagen, zou ik alles wagen!

Link naar reactie
  • 1 month later...

De onzin van renovatie- en andere premies.

Ā 

Bij Fluvius (in Belgiƫ) krijg je bovenop de individuele premie een extra premie als je 3 energiebesparende investeringen doet (totaalrenovatiebonus). Tot het zover is, dan staat in de kleine lettertjes dat elke investering 100% van de oppervlakte moet bedragen. Zoldervloerisolatie is niet 100%, ah ja meneer daar loopt een schoorsteen door. Kelderisolatie ook niet 100%. Dus bye bye totaalpremie.

Ā 

Dan maar de EPC labelpremie. De talloze reclameboodschappen via radio en internet zeggen immers dat die voor IEDEREEN geldt. Nee meneer, enkel als je EPC van na 2019 dateert. Degenen ervoor zijn niet representatief.

Ā 

En ga zo maar verder. Grote sier maken met premies waar eigenlijk bijna niemand aanspraak op kan maken.

Ā 

Afschaffen die handel! Met het vrijgekomen geld kunnen de belastingen zakken en kan iedereen sparen voor zijn verbeteringen. Nu betaalt degene die aan het eind van de maand niets kan sparen mee voor de premie van de welgesteldere landgenoot die wel het geld heeft om zonnepannelen en muurisolatie te plaatsen. En voor zijn elektrische wagen.

Belastingen zijn een herverdeling van de welvaart. Yup, via de premies van de arme naar de rijke.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...