Ga naar inhoud

🍭 Food Nostalgia - Bring it back!


esteban²

Recommended Posts

  • esteban² changed the title to Food Nostalgia - Bring it back!

de tragiek van de Azteckoek

 

afbeelding.png.0e14ef3b4b013d2408a6bce5c07e7c8c.png

 

Lu raakte de rechten op de Dinosauruskoek kwijt en Lotus ging die voortaan aan de man brengen.

Lu kwam dus af met een alternatief: de Azteckoek. Samengesteld op de manier zoals zij de dinosauruskoek vervaardigden.

 

afbeelding.thumb.png.c1b4ae3c1d675f8d9f1db013f478a7e9.png

 

Helaas, het sloeg niet aan. Het was nochtans hetzelfde produkt dat ze al decennia lang verkochten, maar het koekenpubliek maakte de klik niet met de Azteccultuur. Dus Aztec verdween.

 

afbeelding.png.ae119d7a8fc5808aa2a678bec94589df.png

 

Wat overbleef was de gerestylde Dinosauruskoek van Lotus, een gebroken droom en een verloren verleden.

Link naar reactie
1 uur geleden, esteban² zei:

Balkenbrij ... Daar heb ik echt nog nooit van gehoord.  Lijkt dat op iets dat meer bekend is qua smaak?

Balkenbrij

Balkenbrij is een recept uit vroegere tijden, hoewel het vandaag de dag ook weer steeds meer gemaakt wordt in een ietwat modernere variant.

Oorspronkelijk werd dit gerecht veel gemaakt op boerderijen, omdat je het goedkoop en in grote hoeveelheden van de resten van het slachtvlees kon maken.

Traditioneel at men het gerecht in de herfst en winter en dan met name in november.

Dit was namelijk de slachtmaand op de boerderijen waardoor er voldoende slachtvlees over was om dit gerecht te kunnen maken. De maand november staat overigens nog steeds bekend als de slachtmaand, maar vandaag de dag is het slachten niet meer alleen aan deze maand gebonden.

Er bestaan talloze regionale varianten op dit gerecht.

In Limburg kent men de traditie om bloed toe te voegen, terwijl in Brabant weer de variant met uitgebakken spek op tafel stond. Het gerecht wordt ook in het buitenland gemaakt en lijkt ook wel enigszins op bloed worst, of zoals men in Engeland zegt, blood pudding of black pudding. Wat wel aangeeft dat het aldaar ook als nagerecht gegeten wordt.

De meeste mensen maakten dit gerecht met rommelkruid.

Dit is een mengsel van een aantal kruiden zoals peper, nootmuskaat, kruidnagelpoeder en anijszaad.

Maar ook hiervoor geldt dat het mengsel per regio erg kan verschillen, want rommelkruid komt ook voor met bijvoorbeeld zoethoutwortel, gemberpoeder, suiker en foelie.

Tegenwoordig 
Vandaag de dag wordt bijna geen slachtafval meer gebruikt, althans dat hoeft niet, maar in plaats daarvan met varkensvlees en spek. Rommelkruid is bijna niet meer te verkrijgen, tenzij je het kruidenmengsel zelf kunt maken.

Je kunt het soms nog bestellen via het internet, maar in dit recept vind je kruiden terug die je makkelijk in de supermarkt kunt kopen en waarmee je je eigen rommelkruid wilt maken.

Maar ontdek vooral zelf welk kruidenmengsel je het lekkerste vindt!

Je bakt de balkenbrij in de koekenpan en eet het in plakken van ongeveer 1 cm dik. Het is heerlijk op brood met gelei of stroop.

Overigens kun je natuurlijk het boekweitmeel vervangen door ander meel. Met ander vlees dan slachtafval, of het weglaten van de boekweit, kan de kleur lichter worden. Sommigen vinden dit echter er een stuk smakelijker uitzien.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

@cinco, die Aztec-koeken kan ik mij niet herinneren.  Leuk weetje. :) En ook al vind ik dat thema eigenlijk veel cooler dan de dino-koeken, kan ik mij perfect voorstellen dat dit niet bepaald aanslaat bij een doorsnee-kind.  Lotus Dino-koeken heb ik nooit gegeten, smaken die exact hetzelfde als de LU-versie?  Die heb ik wel nog gegeten.

 

@Rik, Balkenbrij ... I don't know.  Het doet me wat denken aan Gentse kop.  Misschien krijg ik ooit de kans om het eens te proeven.  Waarschijnlijk hangt het voor jou ook vast aan bepaalde herinneringen.  Zo heb ik er ook wel wat van mijn mémé (grootmoeder aan moeders kant) die ik vandaag de dag nog meen te smaken als ik er aan terugdenk. 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Wat die Milky Way betreft, vond ik de exemplaren uit de jaren 80 nog beter, toen die nog bruin was vanbinnen.  Ze verkopen die nog in oa. de US als de 3 Musketeers chocoladereep, maar die is ook al witter geworden vanbinnen en is toch niet helemaal hetzelfde, schijnt.  Die mogen ook terugkomen wat mij betreft, samen met de Safari-variant uit de jaren 90.

c3dbbd89a845bae29d20688030b2e995.jpg

 

92ddc1083d1184cf17a797c5c71edcbd.png

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
13 uren geleden, Rik zei:

Balkenbrij

Balkenbrij is een recept uit vroegere tijden, hoewel het vandaag de dag ook weer steeds meer gemaakt wordt in een ietwat modernere variant.

Oorspronkelijk werd dit gerecht veel gemaakt op boerderijen, omdat je het goedkoop en in grote hoeveelheden van de resten van het slachtvlees kon maken.

Traditioneel at men het gerecht in de herfst en winter en dan met name in november.

Dit was namelijk de slachtmaand op de boerderijen waardoor er voldoende slachtvlees over was om dit gerecht te kunnen maken. De maand november staat overigens nog steeds bekend als de slachtmaand, maar vandaag de dag is het slachten niet meer alleen aan deze maand gebonden.

Er bestaan talloze regionale varianten op dit gerecht.

In Limburg kent men de traditie om bloed toe te voegen, terwijl in Brabant weer de variant met uitgebakken spek op tafel stond. Het gerecht wordt ook in het buitenland gemaakt en lijkt ook wel enigszins op bloed worst, of zoals men in Engeland zegt, blood pudding of black pudding. Wat wel aangeeft dat het aldaar ook als nagerecht gegeten wordt.

De meeste mensen maakten dit gerecht met rommelkruid.

Dit is een mengsel van een aantal kruiden zoals peper, nootmuskaat, kruidnagelpoeder en anijszaad.

Maar ook hiervoor geldt dat het mengsel per regio erg kan verschillen, want rommelkruid komt ook voor met bijvoorbeeld zoethoutwortel, gemberpoeder, suiker en foelie.

Tegenwoordig 
Vandaag de dag wordt bijna geen slachtafval meer gebruikt, althans dat hoeft niet, maar in plaats daarvan met varkensvlees en spek. Rommelkruid is bijna niet meer te verkrijgen, tenzij je het kruidenmengsel zelf kunt maken.

Je kunt het soms nog bestellen via het internet, maar in dit recept vind je kruiden terug die je makkelijk in de supermarkt kunt kopen en waarmee je je eigen rommelkruid wilt maken.

Maar ontdek vooral zelf welk kruidenmengsel je het lekkerste vindt!

Je bakt de balkenbrij in de koekenpan en eet het in plakken van ongeveer 1 cm dik. Het is heerlijk op brood met gelei of stroop.

Overigens kun je natuurlijk het boekweitmeel vervangen door ander meel. Met ander vlees dan slachtafval, of het weglaten van de boekweit, kan de kleur lichter worden. Sommigen vinden dit echter er een stuk smakelijker uitzien.

 

Balkenbrij is hier in Utrecht bij vrijwel elke slager te koop. Zelfs de Jumbo verkoopt het, we eten het regelmatig. We eten het trouwens in zeer smalle plakjes, dit maakt de balkenbrij, na kort bakken in een beetje boter, lekker krokant.

 

https://www.trouw.nl/nieuws/balkenbrij~b6188408/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Link naar reactie

Ik meende me een soort chocoladereep te herinneren die 'perette' heette. Dat was melkchocolade met parliné vanbinnen, niks bijzonders maar ik vond die toch lekkerder (jaren '80) dan andere melkchocolades-met-praliné. Die repen zaten in zilverpapier met een papieren hoesje eromheen waar je die dan uit moest schuiven. Dat is stilletjes verdwenen, geen idee wanneer dat moet geweest zijn.

 

Online vind ik dat merk wel terug, maar het ziet er anders uit dan ik me herinner en is precies ook nog te verkrijgen. Dus misschien heb ik de naam fout. 

Link naar reactie

Ah en dat nog deze. Telkens ik in Amerika kwam, was dit de holy grail: 

 

54f88e9e66b48_-_caramel-percent20macchia

 

Dat hadden ze lang niet overal maar je kwam dat toch af en toe tegen. Maar Starbucks is daarmee gestopt en ik heb dat al jaren niet meer gezien. 

 

Ik ben dan maar een andere holy grail gaan zoeken, en gevonden. Het beste commerciële roomijs wat mij betreft (maar ik zal nooit weten of het beter is dan die hierboven):

 

d778dc5dff7cc6804f49c81c9d6e806c.png

 

 

Link naar reactie
9 uren geleden, esteban² zei:

@cinco, die Aztec-koeken kan ik mij niet herinneren.  Leuk weetje. :) En ook al vind ik dat thema eigenlijk veel cooler dan de dino-koeken, kan ik mij perfect voorstellen dat dit niet bepaald aanslaat bij een doorsnee-kind.  Lotus Dino-koeken heb ik nooit gegeten, smaken die exact hetzelfde als de LU-versie?  Die heb ik wel nog gegeten.

 

Doe de test.  ;)

Link naar reactie

Gele limonade. Meer bepaald van een lokale producent, en de kleur was eerder fluogroen dan geel. Geen idee wat de merknaam precies was, maar je vindt 'm nergens meer. De smaak was zuurder dan je tegenwoordig in de citroenlimonades nog tegenkomt, of van de oranje tegenhanger die ook door die fabrikant werd gemaakt.

Link naar reactie

Het probleem is vaak dat als het recept verandert, traditionele basis ingrediënten zoals boter door goedkopere kankerverwekkende plantaardige oliën worden vervangen :( 

Ik herinner mij dat Calvé, net als Nutella, overschakelde naar verharde palmolie, een zwarte dag was dat.

Nog erger vind ik het als ze vet uit een product halen om er meer suiker bij te kappen !

De koeken- en lekkernijen rayon is toch al meerdere malen verbrod geweest door de industrie.


Wat betreft Dinosaurus koeken Bij Lu was het een arbeidsintensieve en verouderde productielijn. Bij Lotus een zo goed als volledig geautomatiseerde lijn. Ik vind ze ook minder lekker nu, noem het bijgeloof.

Hoe industriëler, hoe minder betrouwbaar qua smaak en qua gezondheid volgens mij.

 

Soms droom ik van een (over)grootmoeder met lekkere zelfgebakken koekjes ! :) 

Daarom ga ik vaak kijken op streekproducten.be voor ideetjes. 

Mattentaarten, vlaai, speculaas, wafels, peperkoek, vloerpistolets, rauwe melk, kaas, geuze, kaantjes, kop, pens, paté, potjesvlees : allemaal lokaal, traditioneel en Ongelooflijk lekker die dingen.

Ik weet al wat ik in Nederland zal eten : Balkenbrij !

Link naar reactie
3 uren geleden, BobFish zei:

Wat betreft Dinosaurus koeken Bij Lu was het een arbeidsintensieve en verouderde productielijn. Bij Lotus een zo goed als volledig geautomatiseerde lijn. Ik vind ze ook minder lekker nu, noem het bijgeloof.

 

 

Ik heb ook zo de indruk dat ze een andere smaak hebben.

Daarom dat ik voor die Lu Azteckoeken ging toen die er waren. Die hebben echter maar 2 jaar gelopen en velen hebben er dan ook nog eens overheen gekeken in de koekenrayon.

 

https://www.gondola.be/nl/news/lu-stopt-met-aztec-koeken

 

Dus we moeten het stellen met de dinosauruskoek zoals-ie nu door Lotus gemaakt wordt.

Zorg in ieder geval dat je niet per vergissing de chocoladeloze versie koopt.

 

afbeelding.png.6ca2d33f26f5f9afd176092513bd1d2c.png

 

Gebeurt dit toch, dan is hier de noodoplossing:

 

 

Link naar reactie
1 uur terug, cinco zei:

 

Ik heb ook zo de indruk dat ze een andere smaak hebben.

Daarom dat ik voor die Lu Azteckoeken ging toen die er waren. Die hebben echter maar 2 jaar gelopen en velen hebben er dan ook nog eens overheen gekeken in de koekenrayon.

 

https://www.gondola.be/nl/news/lu-stopt-met-aztec-koeken

 

Dus we moeten het stellen met de dinosauruskoek zoals-ie nu door Lotus gemaakt wordt.

Zorg in ieder geval dat je niet per vergissing de chocoladeloze versie koopt.

 

afbeelding.png.6ca2d33f26f5f9afd176092513bd1d2c.png

 

Gebeurt dit toch, dan is hier de noodoplossing:

 

 

 

Wat ook nog wel een passend is op zijn kanaal voor deze thread, is zijn "Standaard Koekhandel" serie. Daar ging het onlangs ook over Cartoonies. Deze zijn niet weg. Maar wel nog weinig aanwezig. Echte nostalgie wel.

 

 

Link naar reactie

Verwant hiermee: ik was in 1997 in Kameroen en daar hadden ze een limonade, D'Jino, waar ik helemaal verzot op was. 

 

Sindsdien regelmatig frisdranken uitgeprobeerd om te zien of het hetzelfde smaakte maar het kon er nooit aan tippen (ik ben nog een aantal keer teruggeweest dus ik heb kunnen verifiëren). 

 

djino%20Cocktail2%20800x530px.jpg

 

Echter! Dit jaar lanceerde Fanta een aantal nieuwe smaken, en eentje ervan is voor zover ik kan oordelen exact hetzelfde drankje. Wellicht hebben ze de fabriek overgenomen of zoiets.

 

                       fanta-exotic-blik.jpg

 

En ja, heel bijzonder is dat eigenlijk niet, gewoon een industriële passievruchtenlimonade, erg zoet en chemisch, maar het ingrediënt nostalgie mag je niet onderschatten he. 

 

 

Link naar reactie

Ik doe niet liever dan op reis de lokale frisdranken te proberen. Soms kom je dan voor ferme verassingen te staan. Ik herinner me nog in het bijzonder een blik in Japan waarvan de inhoud eerder een dikke, traag stromende brij was dan een normale vloeistof en de vele lokale cola-versies in Afrika (en Duitsland). En natuurlijk ook de versie uit Peru met echte coca-bladeren.

Link naar reactie
38 minuten geleden, Lük Bey zei:

Achter! Dit jaar lanceerde Fanta een aantal nieuwe smaken, en eentje ervan is voor zover ik kan oordelen exact hetzelfde drankje. Wellicht hebben ze de fabriek overgenomen of zoiets.

 

En ja, heel bijzonder is dat eigenlijk niet, gewoon een industriële passievruchtenlimonade, erg zoet en chemisch, maar het ingrediënt nostalgie mag je niet onderschatten he.

 

Ik zou toch niet teveel mijn geheugen vertrouwen bij het vergelijken van smaken uit het verleden met smaken van nu. Je herinneringen durven dat soort dingen wel eens beter te maken dan ze waren.

Link naar reactie
9 minuten geleden, TDPB zei:

Ik zou toch niet teveel mijn geheugen vertrouwen bij het vergelijken van smaken uit het verleden met smaken van nu. Je herinneringen durven dat soort dingen wel eens beter te maken dan ze waren.

 

Daar ben ik het mee eens, maar ik ben sinds die eerste keer nog een aantal keer in Kameroen geweest, meest recent een jaar of vier geleden. En elke keer uiteraard liters d'jino gedronken, wat meteen Proust-gewijs flashbacks naar 1997 triggerde.

 

En dat gebeurde met die fanta dus ook. 

 

Het zou natuurlijk kunnen dat het hielp dat ik ter plaatse was en wist dat het d'jino aan het drinken was, daarvoor zou ik eens een echte vergelijkende test moeten doen. 

Link naar reactie
1 uur terug, TDPB zei:

Ik doe niet liever dan op reis de lokale frisdranken te proberen. Soms kom je dan voor ferme verassingen te staan. Ik herinner me nog in het bijzonder een blik in Japan waarvan de inhoud eerder een dikke, traag stromende brij was dan een normale vloeistof

Ook een hobby van mij. Enig idee of je je die brij nog kan herinneren? Dan kan ik die volgende keer meteen uitproberen.

 

Fanta heeft in elk land een regionale variant. In Japan zijn dat o.a. druiven en banaan. Best lekker! In Europa hebben ze met Fanta World eens enkele varianten tijdelijk uitgebracht, waarvan ik de Jamaicaanse versie met appel nog herinner.

afbeelding.png

Link naar reactie
2 uren geleden, Tanuki zei:

Ook een hobby van mij. Enig idee of je je die brij nog kan herinneren? Dan kan ik die volgende keer meteen uitproberen.

 

Fanta heeft in elk land een regionale variant. In Japan zijn dat o.a. druiven en banaan. Best lekker! In Europa hebben ze met Fanta World eens enkele varianten tijdelijk uitgebracht, waarvan ik de Jamaicaanse versie met appel nog herinner.

afbeelding.png

Deze smaak vind je ook in nachtwinkels. Ik ben deze zowel in Barcelona als in Leuven (diegene aan de vismarkt) al tegengekomen. Ze hebben daar nog een andere fanta in een blauwe verpakking en daarop zijn de letters zelfs nog Japans.

Link naar reactie
Zojuist, kbellon zei:

Deze smaak vind je ook in nachtwinkels. Ik ben deze zowel in Barcelona als in Leuven (diegene aan de vismarkt) al tegengekomen. Ze hebben daar nog een andere fanta in een blauwe verpakking en daarop zijn de letters zelfs nog Japans.

Is eigenlijk van toepassing op vele Fanta smaken die je in België niet vindt: nachtwinkels 😛 

Link naar reactie
13 uren geleden, TDPB zei:

Ik heb daar ook iets besteld waarvan ik dacht dat het spaghetti bolognaise was (zo zag het er toch op de foto uit), maar de rode saus bleken viseieren in iets slijmerigs te zijn.

 

Ah! Mentaiko pasta. Dat zijn eitjes van de Alaskan Pollack, familie van de kabeljauw. Daar ben ik  persoonlijk ook niet zo zot van, al krijg ik het wel binnen.

 

@kbellon ik moet dringend eens zo'n nachtwinkel binnenstappen dan.

Link naar reactie
Op 14/12/2020 om 11:49, BobFish zei:

Het probleem is vaak dat als het recept verandert, traditionele basis ingrediënten zoals boter door goedkopere kankerverwekkende plantaardige oliën worden vervangen :( 

Ik herinner mij dat Calvé, net als Nutella, overschakelde naar verharde palmolie, een zwarte dag was dat.


Geen idee of het dat moment was, maar ooit -vele jaren terug- veranderde Nutella plots duidelijk merkbaar van smaak.  En sindsdien vind ik 'm niet half zo lekker meer.  Meer nog, ik eet het helemaal niet meer.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
Op 14/12/2020 om 17:18, TDPB zei:

Ik doe niet liever dan op reis de lokale frisdranken te proberen. Soms kom je dan voor ferme verassingen te staan. Ik herinner me nog in het bijzonder een blik in Japan waarvan de inhoud eerder een dikke, traag stromende brij was dan een normale vloeistof en de vele lokale cola-versies in Afrika (en Duitsland). En natuurlijk ook de versie uit Peru met echte coca-bladeren.


Ja! :D  Dat was mijn vaste gewoonte op reis vroeger.  Alle varianten proeven die ze bij ons niet hebben.  En de plaatselijke 'gewone' soort eveneens, want die is toch afgestemd op de voorkeuren van bepaalde gebieden.
 

Op 14/12/2020 om 17:20, TDPB zei:

 

Bestaat dat 3 Musketeers curly-ding nog (hier bekend door de stripreclames met de tekeningen van Mazel)?


image.thumb.png.807e066c650e250d4bd1a05ce4e5a0e7.png

 

Deze?  Ik heb die nooit geweten.  Wel benieuwd nu ...

Ik begrijp dat het deze geworden is en meen dit eens gezien te hebben bij Action.
image.thumb.png.66d6de826ebff033353871ff69c47fa6.png
 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
Op 14/12/2020 om 09:59, Lük Bey zei:

Ik meende me een soort chocoladereep te herinneren die 'perette' heette. Dat was melkchocolade met parliné vanbinnen, niks bijzonders maar ik vond die toch lekkerder (jaren '80) dan andere melkchocolades-met-praliné. Die repen zaten in zilverpapier met een papieren hoesje eromheen waar je die dan uit moest schuiven. Dat is stilletjes verdwenen, geen idee wanneer dat moet geweest zijn.

 

Online vind ik dat merk wel terug, maar het ziet er anders uit dan ik me herinner en is precies ook nog te verkrijgen. Dus misschien heb ik de naam fout. 


Ik meen mij deze verpakking te herinneren uit mijn jeugd, dus misschien toch het juiste merk?

3eec3c0b37feab24259ccdaad55b5caa.jpg

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
Op 14/12/2020 om 17:18, TDPB zei:

Ik doe niet liever dan op reis de lokale frisdranken te proberen. Soms kom je dan voor ferme verassingen te staan. Ik herinner me nog in het bijzonder een blik in Japan waarvan de inhoud eerder een dikke, traag stromende brij was dan een normale vloeistof en de vele lokale cola-versies in Afrika (en Duitsland). En natuurlijk ook de versie uit Peru met echte coca-bladeren.

Als je ooit eens in Atlanta bent bezoek dan Coca-Cola World eens. Daar kan je alle frisdranken proeven die de CC-company wereldwijd produceert. Daar zitten voor ons ondrinkbare zaken bij. En de vloer wordt constant gepoetst want je plakt aan de grond van de suiker...

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...