Ga naar inhoud

Stripverkoop in Nederland, klein gebleven door klein te denken


Recommended Posts

Precies, strips zijn an sich niet gemaakt om digitaal te lezen. Comics en manga's lenen zich al meer tot die grootte zonder constant te moeten inzoomen. Je moet het opnieuw uitvinden voor die drager, maar er momenteel als auteur geld aan verdienen is een utopie. Het percentage digitale lezers in Vlaanderen en Frankrijk (de enige twee markten waar ik rapporten van ken) stijgt jaar na jaar, maar het totale aandeel blijft zo onooglijk, marginaal klein. Toch geven de grotere uitgevers het niet op. Een investering in de (late) toekomst. Anderen hebben het wel opgegeven omdat de extra kost geen financiële meerwaarde opleverde.

Ik heb zelf nog magazines moeten ombouwen naar tabletversies, compleet met interactiviteit. Na een paar nummers werd daar de stekker uitgetrokken. Te duur voor wat er maar werd gedownload. Als de markt niet wil volgen, tja.

Link naar reactie
3 uren geleden, Tweetie zei:

Dat is nou net het enige dat telt. Als de uitgever is uitverkocht, is hij in ieder uit de kosten en kan hij iets anders uit gaan geven. Z'n geld zit niet vast in onverkochte voorraden.

Dat sommige SSZ'en te veel bestelden (of anderen te weinig) kan een uitgever ook niets aan doen. 

Ook dat zegt niks. Misschien verdienen ze er niet veel op. Dat weet je niet. Ik hoor ze vaak mopperen. 

Dat lees ik hier ook dat men zegt dat het allemaal niet zo goed gaat in stripland.  Dan zou ik mindere dure boeken uitgeven. Degenen die zo veel geld over hebben voor een integrale Hermann hebben niet het eeuwige leven. Dat zag je met Toonder, megaprijzen een aantal jaren geleden maar nu al niet meer. 

Link naar reactie

Volgens mij oordeel je te veel op reacties uit je onmiddellijke omgeving in Nederland, Renegade. Maar onthoud dat er van elke nieuwe strip die bij ons wordt vertaald 75 tot 85% wordt verkocht in Vlaanderen. Wanneer die kapitaalkrachtiger verzamelaars het hoekje om zijn, is specifiek die complete reeks van Comanche al lang een feit. Je moet dan niet fel reageren op zij die dat wel willen of kunnen betalen en op zij die het uitgeven.

Het zijn bovendien uitgaven voor liefhebbers, geen mainstreamalbums waarmee ze niet te vergelijken zijn.

Link naar reactie

Meen je dat echt dat er slechts 15 a 25 % voor Nederland bestemd is terwijl ze met vier keer zoveel zijn.

Had ik totaal niet verwacht. Als ik naar beurzen kijk en dan zeker naar signeersessies heb ik steeds de indruk dat de aanwezigen toch vooral Nederlanders zijn.  

 

Link naar reactie

Stripfestivals zijn maar een miniem deel van het publiek en daar gaat het voornamelijk om oudere strips, koopjes en zo.

In Vlaanderen wordt er bijzonder veel in supermarkten verkocht.

Link naar reactie
2 uren geleden, Renegade zei:

Ook dat zegt niks. Misschien verdienen ze er niet veel op. Dat weet je niet. Ik hoor ze vaak mopperen. 

Tja, als een uitgever uitverkocht raakt, houdt hij er in ieder geval aan over zolang hij niet erg stom bezig is. Hij kan dan in ieder geval nieuwe boeken uitgeven. 

En als hij heel veel voorraad overhoudt kan hij er beter mee ophouden. Dat gebeurt min of meer vanzelf als het geld opraakt.  

Link naar reactie
1 uur terug, pedem zei:

Meen je dat echt dat er slechts 15 a 25 % voor Nederland bestemd is terwijl ze met vier keer zoveel zijn.

Had ik totaal niet verwacht.

Als ik naar beurzen kijk en dan zeker naar signeersessies heb ik steeds de indruk dat de aanwezigen toch vooral Nederlanders zijn.  

Dat verbaast me niet zo heel veel, als ik in België of Nederland kijk wat er in de winkels lig is een hemelsbreed verschil. In Nederland zie je behalve in de SSZ op heel weinig plaatsen strips liggen. 

 

En beurzen zeggen me ook weinig. Op Belgische beurzen lopen vooral Belgen rond en in Nederland vooral Nederlanders. Met een paar dedi-jagers die je op heel veel plaatsen ziet.

 

 

Link naar reactie
43 minuten geleden, Tweetie zei:

Veel en veel meer. Een groot gedeelte van de verkoop is gewoonteverkoop aan mensen die series compleet willen houden. 

'een groot gedeelte' is...?

en je weet dat omdat...?

 

 

De hoeveelheid pure verzamelaars wordt hier altijd drastisch overschat.

 

Link naar reactie
5 minuten geleden, Tom B zei:

'een groot gedeelte' is...?  en je weet dat omdat...?

 

De hoeveelheid pure verzamelaars wordt hier altijd drastisch overschat.

Het zijn niet alleen pure verzamelaars  die hele grote verzamelingen aanleggen en beurzen aflopen, maar ook mensen die iets in de supermarkt kopen, omdat ze hun reeksen compleet willen houden. 

 

En dat valt alleen te onderbouwen door te kijken hoe vaak je kreten als " Ik koop X vooral  uit gewoonte, omdat ik de rest van de serie ook al heb." tegenkomt.

 

Maar voor de rest kun je moeilijk in de hoofden van de mensen kijken. Koopt iemand die al 339 S&Ws heeft deel 340 omdat hij het wil lezen of omdat hij z'n serie compleet wil houden? 

 

Link naar reactie
36 minuten geleden, Tom B zei:

'een groot gedeelte' is...?

en je weet dat omdat...?

 

 

De hoeveelheid pure verzamelaars wordt hier altijd drastisch overschat.

 

 

Daar had ik het elders over: de perceptie dat "de meeste lezers" iets vinden, maar als je die werkelijk bij elkaar zet, stelt dat aantal geen fluit voor.

Link naar reactie
28 minuten geleden, Tweetie zei:

Het zijn niet alleen pure verzamelaars  die hele grote verzamelingen aanleggen en beurzen aflopen, maar ook mensen die iets in de supermarkt kopen, omdat ze hun reeksen compleet willen houden. 

 

En dat valt alleen te onderbouwen door te kijken hoe vaak je kreten als " Ik koop X vooral  uit gewoonte, omdat ik de rest van de serie ook al heb." tegenkomt.

 

Maar voor de rest kun je moeilijk in de hoofden van de mensen kijken. Koopt iemand die al 339 S&Ws heeft deel 340 omdat hij het wil lezen of omdat hij z'n serie compleet wil houden? 

 

 

Verzameling compleet houden is er bij mij niet bij. Als ik een reeks beu wordt stop ik gewoon met kopen.

Link naar reactie

Niet alleen de stripverkoop in Nederland laat te wensen over. Net vernomen dat het Rotterdamse stripmuseum tot nader orde is gesloten. Naar verluidt werden alle personeelsleden een tijdje geleden ontslagen en vervangen door vrijwilligers. 

Weet iemand meer?

Link naar reactie

Ik koop sommige strips uit gewoonte, maar wel om te lezen. In welke statistiek val ik?

 

1 uur terug, Tweetie zei:

En dat valt alleen te onderbouwen door te kijken hoe vaak je kreten als " Ik koop X vooral  uit gewoonte, omdat ik de rest van de serie ook al heb." tegenkomt.

 

 

Ik hoor nochtans enkel mensen die strips kopen om ze te lezen. Dus ik heb gelijk en jij bent fout.

 

(Dat is natuurlijk een kort-door-de-bocht-redenering, maar het is dezelfde denkwijze die jij hanteert)

 

Ik blijf het Sus&Wis voorbeeld trouwens bizar vinden. Dat is dus wel één van de best verkopende reeksen van de lage landen e. Maar stripliefhebbers vinden er niets meer aan (blijkbaar), dus er moet wel iets mis zijn met mensen die het wel kopen. Zeker van die vuile verzamelaars!*zucht*

 

 

EDIT: ik koop af en toe nog Sus & Wis, want ik lees dat nog af en toe eens graag. Doch dat terzijde.

 

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
16 minuten geleden, Kristof Berte zei:

Ik blijf het Sus&Wis voorbeeld trouwens bizar vinden. Dat is dus wel één van de best verkopende reeksen van de lage landen. Maar stripliefhebbers vinden er niets meer aan (blijkbaar), dus er moet wel iets mis zijn met mensen die het wel kopen. Zeker van die vuile verzamelaars!*zucht*

He, dat heb ik niets gezegd.! Niks mis met Suske en Wiske. Sommige mensen vinden het leuk en anderen niet, wat voor de meeste strips zal gelden. 

 

Maar bij elke reeks die al jaren loopt , zal er een aantal mensen zijn de boeken koopt alleen omdat hij nummer 1 tm X al heeft en nummer X+1 dus ook wil hebben.  

Link naar reactie
41 minuten geleden, Kontiki zei:

Niet alleen de stripverkoop in Nederland laat te wensen over. Net vernomen dat het Rotterdamse stripmuseum tot nader orde is gesloten. Naar verluidt werden alle personeelsleden een tijdje geleden ontslagen en vervangen door vrijwilligers. 

Weet iemand meer?

Ai, wat vervelend. Nog geen jaar open. 

Link naar reactie
1 uur terug, Kontiki zei:

Niet alleen de stripverkoop in Nederland laat te wensen over. Net vernomen dat het Rotterdamse stripmuseum tot nader orde is gesloten. Naar verluidt werden alle personeelsleden een tijdje geleden ontslagen en vervangen door vrijwilligers. 

Weet iemand meer?

Het schijnt dat de gezondheid van één van de medewerkers te wensen overlaat en dat daarom de tijdelijke sluiting is.

 

Het museum heeft al vanaf het begin maar één medewerker op de loonlijst staan en de rest waren al vrijwilligers.

www.windmill-comics.com

Link naar reactie
8 uren geleden, Kontiki zei:

Volgens mij oordeel je te veel op reacties uit je onmiddellijke omgeving in Nederland, Renegade. Maar onthoud dat er van elke nieuwe strip die bij ons wordt vertaald 75 tot 85% wordt verkocht in Vlaanderen. Wanneer die kapitaalkrachtiger verzamelaars het hoekje om zijn, is specifiek die complete reeks van Comanche al lang een feit. Je moet dan niet fel reageren op zij die dat wel willen of kunnen betalen en op zij die het uitgeven.

Het zijn bovendien uitgaven voor liefhebbers, geen mainstreamalbums waarmee ze niet te vergelijken zijn.

Nee het maakt mij niet zo uit. Dingen komen en gaan en strips zul je altijd wel hebben. Ik lig er niet zo wakker van. Kijk voor de Hermann fans is het lullig maar hij zal een keer stoppen. Dat krijg je. Uitgevers zullen dan misschien nog wat integraal uitbrengen maar dat is het. Wat betreft mijn oordeel uit mijn omgeving zit je er nogal naast. Ik gaf al aan dat in de VS men gestopt is met een mooie betaalbare Jeremiah integraal. Ik ben vanochtend wakker geworden in Nederland. Niet mijn omgeving dus. Verdien je je geld met strips dan is het geen vetpot en dat zal niet beter worden. 

Stripkopers zijn op een uitzondering hier in Nederland blanke mannen van middelbare leeftijd. Dat zie ik om me heen. Ik heb het over strips niet comics. Ik heb geen bezwaar tegen integrale uitgave, integendeel maar voor veel kopers is het oude wijn in nieuwe dure zakken. Willen mensen dat betalen prima en daar reageer ik niet fel op. Ik koop ze af en toe ook dus vraag me af of je wel leest wat ik schrijf..

Link naar reactie

Wat betreft het topic: een aantal jaar geleden had je veel meer stripwinkels. Boeken van bv Toonder gingen voor heel veel geld over de toonbank. Het was niet altijd klein.

Voor mijzelf: ik lees ook veel digitaal. Heb een account bij een webwinkel weliswaar Engels maar die hadden een tijd geleden de Killer 10 delen voor 10 euro. Makkelijk mee te nemen en niet duur. Daar kan geen boek tegenop. Samsung en Apple hebben een 12 inch tablet dus ideaal daarvoor. Uiteindelijk zal je dat steeds meer gaan krijgen. Zeker bij de jongeren. 

Link naar reactie

Paul, discussies over prijzen zijn hier al vaak teruggekomen, becommentarieerd, uitgespit,... Iedereen moet eerst willen of leren begrijpen dat je geen NL-oplages moet vergelijken met oplages in het FR of in de VS en eenzelfde prijs verwachten. Als je die prijzen oppervlakkig met elkaar vergelijkt, klopt elk bezwaar. Maar dat is slechts een oordeel in the eye of the beholder. Als we er tal van economische, financiële en realistische factoren bijhalen en het houden op de grootste oorzaak dat de kostprijs per album hoger is als er minder exemplaren zijn voor een publiek dat zoveel kleiner is, moet daar ook bij stilgestaan worden. Om eenzelfde reden is een softcoveralbum van bijvoorbeeld Suske en Wiske goedkoper dan een hardcover van Guust. We hebben het hier over minstens vijftig-zestig-zeventig keer zoveel exemplaren.

Dit is al zo vaak aan bod gekomen, zelfs uitgelegd door een paar uitgevers, dat het beter een vast onderdeel van deze site wordt.

Link naar reactie

Ik begrijp je best, maar je beschouwt het louter als consument.

We kunnen misschien ook naar sweatshoptoestanden evolueren en ons als consument de vraag niet (willen) stellen waarom sommige kleren zo goedkoop zijn. Laat tekenaars dan maar het equivalent worden van sweatshops die niet te veel moeten zeuren over hun hongerloon.

Sommige hogere prijzen kunnen gewoon niet anders of ze raken niet eens uitgegeven, en laat dat dan net die reeks zijn die jij of ik zo graag wil uitgegeven zien. Mocht het dan die ene euro goedkoper geprijsd raken die van doorslaggevend belang is, wil dat nog niet zeggen dat er zoveel meer van worden verkocht. Specifieke genres, tekenstijlen en andere kwaliteiten spreken specifieke publieken aan. Onze geliefde Guustjes gaan bijvoorbeeld nog altijd niet verkopen bij al die striplezers die Franquins tekenstijl maar niks vinden, of die strips nu 1 of 5 euro goedkoper zijn of niet. En tegen die potentieel lagere prijzen komt een voortzetting misschien in het gedrang omdat het te weinig opbrengt.

Strips kunnen altijd goedkoper geproduceerd worden, maar ten koste van wat? Papierkeuze, binding van de albums,  formaat, besparingen bij werknemers en tekenaars, geen investering meer in nieuwe of andere reeksen,...?

Link naar reactie
1 uur geleden, Paul_NL zei:

Dat begrijp ik, maar elke euro die ik uitgeef is er 1. En of er nou hele valide redenen zijn voor het prijzenstelsel hier of niet, dat maakt mij niet uit als ik mijn geld ga uitgeven. Ik wil waar voor mijn geld en weten waar ik aan toe ben als ik een verzameling start.

Waarom koop je dan niet de veel goedkopere uitgaves van Guust? De laatste jaren zijn die albums al in alle mogelijke versies gepubliceerd geweest.

Link naar reactie

Iedereen bepaalt voor zichzelf wat hij aan een stripalbum wil geven, maar ik zie niet waarom een mooi uitgegeven hc-album met ex-libris uit een complete en volledige Guust-editie minder moet kosten dan wat bv een Silvester al jaren vraagt voor een gewone hc met minder pagina's?

Link naar reactie
27 minuten geleden, Metabaron zei:

Iedereen bepaalt voor zichzelf wat hij aan een stripalbum wil geven, maar ik zie niet waarom een mooi uitgegeven hc-album met ex-libris uit een complete en volledige Guust-editie minder moet kosten dan wat bv een Silvester al jaren vraagt voor een gewone hc met minder pagina's?

DAt de prijsstelling gelijk mag zijn ben ik met je eens. Maar de vraag is of die prijs dan misschien toch te hoog ligt? Silvester is toch niet voor niets alles ook in sc gaan uitgeven. De verkoop van de hardcovers liep hard achteruit. Veel bleef over en werd bij henzelf en elders voor dumpprijzen aangeboden. En volgens mij zijn zij ook een van die uitgevers die een groot deel versnipperd hebben, zoals Kontiki eerder zei.

 

EN ik begrijp de opmerking van Kontiki dat hier al veel gezegd is over prijzen enz. Toch denk ik dat het een met het ander te maken heeft. En de vraag is of dit voor een gezonde bedrijfsvoering goed is. Ik denk persoonlijk dat er verder gegaan wordt op de huidige voet: kleinere oplages in hc tegen hogere prijzen, de prijzen van softcovers stijgen ook en het aanbod wordt steeds groter om de risico's zoveel mogelijk te spreiden. Echter er wordt bijna geen nieuwe markt aangeboord. Die markt is in de Nederlandstalige landen al niet groot meer en zal door vergrijzing ook steeds kleiner worden. Voor elke bedrijfstak geldt dat je aanwas nodig hebt en als dat met het huidige product niet lukt dan zul je moeten innoveren. De eerste stappen die bedrijven zetten in moeilijke tijden is productie vergroten (meer aanbod van series in dit geval) en prijzen verhogen om te zorgen dat de omzet gelijk blijft of stijgt. Daarnaast wordt bezuinigd (Kontiki geeft al aan dat dit gebeurt in het personeelsbestand). Uiteindelijk zullen ze tot de conclusie komen dat dit niet werkt en worden er andere maatregelen genomen.

 

HEt nadeel van een prijsstelling in zo'n kleine markt is dat nieuwe partijen diezelfde prijzen gaan hanteren (bijv. Microbe). Ik zal het niet hebben over of de prijs terecht is of niet, daar gaat het mij niet om. Er was een partij die het anders deed qua prijsstelling (Gorilla) en had daarmee ook succes. Echter er hoeft maar iets mis te gaan en het is over, doordat er geen vet aan de botten zit (ook dat hebben we bij Gorilla gezien). Een partij als Ballonmedia heeft veel meer vet aan de botten door het volume en de partijen die zij vertegenwoordigen. Voor mij zit het hem dus in je businessmodel of je overleeft of niet. Daarvoor zul je marktonderzoek moeten doen en de markt moeten masseren om tot aanschaf van jouw product over te gaan. Promotie en communicatie zijn hierin de belangrijkste middelen en laat het hem daar nou juist aan ontbreken. Volgens mij is dat ook precies wat Paul_NL aangeeft.

Link naar reactie

Silvester is meer en meer in softcover aan het uitgeven omdat het samen met Dark Dragon Books een eigen distributiekanaal heeft opgezet waarbij hun albums ook in supermarkten komen te liggen. In supermarkten moet je geen hardcovers verkopen, dat heeft daar nog nooit gemarcheerd.

Bij mijn weten heeft Silvester trouwens niets versnipperd.

 

Dat bijvoorbeeld Microbe dezelfde prijzen hanteert, is niet om de anderen na te apen. Zou het niet gewoon kunnen dat ze niet anders kunnen dan tegen die prijzen te verkopen als ze hun rekensommetje hebben gemaakt qua rechten, vertaling, druk, distributie, enzovoort, nog altijd volgens hun beperkte oplages tegenover de gekende familiestripreeksen? Bovendien zijn de meeste kleine vertaaluitgevers enkel aanwezig in stripspeciaalzaken en hoogstens nog in een Fnac of Standaard Boekhandel. Om ook aan zo'n keten te leveren, moeten die uitgevers wel zware concessies doen: grotere kortingen toekennen, recht van retour laten afdwingen (en dan gaan stripwinkels natuurlijk lachen, want zij krijgen dat doorgaans niet). Onverkochte partijen komen soms beschadigd terug en altijd maanden nadat het momentum alweer voorbij is en ze ook in stripwinkels, waar die albums vaak beter verkopen, niet meer gewenst zijn. Die extra inspanningen, tijd en geld die die kleinere uitgevers kwijt zijn om per se in een keten te liggen om wat meer te kunnen verkopen, is een moeilijke oefening om daar de haalbaarheid van te bepalen. Trial and error dan maar.

 

De 14,95 euro voor een HC van Gorilla bleek goed te werken op korte termijn. We weten ondertussen wat het resultaat is.

 

Grotere partijen doen wel degelijk aan marktonderzoek, hoor. Enkele maanden geleden heb ik hier zelf nog een uitnodiging van Yieha om mee te doen aan een enquête gepost. Het ging over onder meer aankopen, stripbeleving en tot hoeveel er betaald wil worden voor digitale strips. Die oproep werd door Standaard Uitgeverij en Ballon Media (de twee participanten aan Yieha) ook op social media en via persberichten verspreid.

Link naar reactie
3 minuten geleden, Kontiki zei:

Grotere partijen doen wel degelijk aan marktonderzoek, hoor. Enkele maanden geleden heb ik hier zelf nog een uitnodiging van Yieha om mee te doen aan een enquête gepost. Het ging over onder meer aankopen, stripbeleving en tot hoeveel er betaald wil worden voor digitale strips. Die oproep werd door Standaard Uitgeverij en Ballon Media (de twee participanten aan Yieha) ook op social media en via persberichten verspreid.

Hebben ze echt een marktonderzoek nodig om te beseffen dat digitale strips met een gegarandeerde DRM van 3 jaar aan 6 euro per stuk, zonder web-gedeelte en zonder sociale media integratie, ... dat dat niet werkt?

Link naar reactie
14 minuten geleden, Bonte zei:

Hebben ze echt een marktonderzoek nodig om te beseffen dat digitale strips met een gegarandeerde DRM van 3 jaar aan 6 euro per stuk, zonder web-gedeelte en zonder sociale media integratie, ... dat dat niet werkt?

Ik heb dit jaar eigenlijk al meer strips op yieha gekocht dan in heel 2016 bij de stripboer... klik klik en lezen, gemakkelijk.

Hell, ik heb er zelfs gekocht op vakantie, dat is wat anders dan met stapels en kilo's boeken en strips te moeten sleuren.

Link naar reactie
11 minuten geleden, Tom MDP zei:

Ik heb dit jaar eigenlijk al meer strips op yieha gekocht dan in heel 2016 bij de stripboer... klik klik en lezen, gemakkelijk.

Hell, ik heb er zelfs gekocht op vakantie, dat is wat anders dan met stapels en kilo's boeken en strips te moeten sleuren.

Ik zou graag eens de resultaten zien maar ik vermoed dat je een uitzondering bent, het is wel zo dat digitaal niet echt afsnoept van de gewone verkoop, het is extra.

 

Vermoedelijk heeft yieha wel al een miljoentje gekost (waarschijnlijk een stuk meer), het zou me verwonderen dat ze daar ooit winst op gaan maken.  

Link naar reactie

Ik moet wel zeggen, ik gebruik het enkel voor nieuwe reeksen (of soft reboots zoals de vernieuwde sus en wis en rode ridder) te ontdekken en te lezen.

 

Maar dat is nog maar het keitje bovenaan de berg natuurlijk, het gaat nog even duren voor de lawine komt, maar ik zie toch zeker potentieel.

Link naar reactie
1 uur terug, Kontiki zei:

De 14,95 euro voor een HC van Gorilla bleek goed te werken op korte termijn. We weten ondertussen wat het resultaat is.

Dat lag meer aan het feit dat ze veel te veel overhielden. 

De meest HC reeksen van Gorilla zijn ook geen toppers, misschien hadden die niet eens uitgegeven moeten worden.

 

Maar een HC is gewoon een SC met een kaftje, dan zou het prijsverschil toch niet meer dan een euro of vijf moeten zijn. 

Link naar reactie
54 minuten geleden, Bonte zei:

Ik zou graag eens de resultaten zien maar ik vermoed dat je een uitzondering bent, het is wel zo dat digitaal niet echt afsnoept van de gewone verkoop, het is extra.

 

Vermoedelijk heeft yieha wel al een miljoentje gekost (waarschijnlijk een stuk meer), het zou me verwonderen dat ze daar ooit winst op gaan maken.  

Deze jongen gaat trouwens al heel lang mee: 

http://www.stripverhaal.net/

 

Wel geen al te moderne digitale strips maar toch.. ;)

Link naar reactie
10 minuten geleden, Aaltomuoto zei:

Als het goed gedaan is zijn ze ook ingebonden in plaats van gelijmd, dat maakt wel veel uit (zeker bij dikkere boeken).

SCs zijn tegenwoordig ook gebonden en niet meer gelijmd. Daar zit het verschil niet in.

 

En ik had het vooral over de standaard diktes, dus 48-56 bladzijden. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.








×
×
  • Nieuwe aanmaken...