Ga naar inhoud

Stripverkoop in Nederland, klein gebleven door klein te denken


Recommended Posts

11 minutes ago, Tweetie said:

SCs zijn tegenwoordig ook gebonden en niet meer gelijmd. Daar zit het verschil niet in.

 

En ik had het vooral over de standaard diktes, dus 48-56 bladzijden. 

Softcovers zijn zo ver ik weet maar zeer zelden gebonden, de enige die ik in mijn verzameling heb zijn de boeken van Sherpa. Ik kan me niet voorstellen dat (bijvoorbeeld) Suske en Wiske gebonden is, maar ik zal het komend weekend eens checken als ik in de stripwinkel ben :)

 

edit: en zelfs op de normale diktes slaat het boek makkelijker open en leest dus prettiger.

Link naar reactie
7 minuten geleden, Paul_NL zei:

Als iedereen nu zijn kop is uit het zand steekt en wat kritischer kijkt naar wat er in de markt gebeurt dan komen we op termijn misschien nog ergens.

 

Ik veronderstel dat veel forumers hier gewoon in de eerste plaats over hun hobby komen vertellen, tips willen geven of ze lezen en niet per se de behoefte hebben om de stripmarkt en bij uitbreiding de wereld te verbeteren.

Link naar reactie

We kunnen kritisch kijken wat we willen, maar de prijsdiscussie heeft echt geen zin meer. De prijzen kunnen alleen omlaag bij drastisch stijgende verkopen. En de verkopen zullen niet gaan stijgen door lagere prijzen, want er moeten nieuwe lezers worden gevonden.

De vernietigde strips waar ik eerder op doelde waren van grote uitgevers als Lombard en Dupuis. Het getal wat ik hoorde waren geen tienduizenden strips, maar honderdduizenden. Dat zegt ook wel wat over de verhouding tussen gedrukte strips en verkochte strips.

Link naar reactie
4 minuten geleden, Theoak zei:

We kunnen kritisch kijken wat we willen, maar de prijsdiscussie heeft echt geen zin meer. De prijzen kunnen alleen omlaag bij drastisch stijgende verkopen. En de verkopen zullen niet gaan stijgen door lagere prijzen, want er moeten nieuwe lezers worden gevonden.

 

Maar dat is toch precies waar het om gaat. Nieuwe lezers vinden. Maar met het huidige aanbod en prijzen en daarnaast geen promotie en communicatie blijf je in die circel zitten. Er zal ergens iets doorbroken moeten worden. Innoveren noemen ze dat. Ik geloof niet dat een platvorm als Yieha daar het middel voor is. Maar dat is mijn mening. Ik zeg ook niet dat ik de oplossing heb.

Link naar reactie
2 uren geleden, Kontiki zei:

Silvester is meer en meer in softcover aan het uitgeven omdat het samen met Dark Dragon Books een eigen distributiekanaal heeft opgezet waarbij hun albums ook in supermarkten komen te liggen. In supermarkten moet je geen hardcovers verkopen, dat heeft daar nog nooit gemarcheerd.

Bij mijn weten heeft Silvester trouwens niets versnipperd.

 

Dat bijvoorbeeld Microbe dezelfde prijzen hanteert, is niet om de anderen na te apen. Zou het niet gewoon kunnen dat ze niet anders kunnen dan tegen die prijzen te verkopen als ze hun rekensommetje hebben gemaakt qua rechten, vertaling, druk, distributie, enzovoort, nog altijd volgens hun beperkte oplages tegenover de gekende familiestripreeksen? Bovendien zijn de meeste kleine vertaaluitgevers enkel aanwezig in stripspeciaalzaken en hoogstens nog in een Fnac of Standaard Boekhandel. Om ook aan zo'n keten te leveren, moeten die uitgevers wel zware concessies doen: grotere kortingen toekennen, recht van retour laten afdwingen (en dan gaan stripwinkels natuurlijk lachen, want zij krijgen dat doorgaans niet). Onverkochte partijen komen soms beschadigd terug en altijd maanden nadat het momentum alweer voorbij is en ze ook in stripwinkels, waar die albums vaak beter verkopen, niet meer gewenst zijn. Die extra inspanningen, tijd en geld die die kleinere uitgevers kwijt zijn om per se in een keten te liggen om wat meer te kunnen verkopen, is een moeilijke oefening om daar de haalbaarheid van te bepalen. Trial and error dan maar.

 

De 14,95 euro voor een HC van Gorilla bleek goed te werken op korte termijn. We weten ondertussen wat het resultaat is.

 

Grotere partijen doen wel degelijk aan marktonderzoek, hoor. Enkele maanden geleden heb ik hier zelf nog een uitnodiging van Yieha om mee te doen aan een enquête gepost. Het ging over onder meer aankopen, stripbeleving en tot hoeveel er betaald wil worden voor digitale strips. Die oproep werd door Standaard Uitgeverij en Ballon Media (de twee participanten aan Yieha) ook op social media en via persberichten verspreid.

JAmmer dat je alleen op deze punten reageert. Maar ik zal mijn opmerkingen verduidelijken.

 

DAt Silvester en Dark Dragon books deze stappen zetten is niet uit luxe. Het is een middel om te kijken of ze een andere markt kunnen aanboren, via supermarkten. Alhoewel ik hier niks in de supermarkten zie liggen van beide. Het valt ze zeker te prijzen dat ze andere oplossingen zoeken. Feit blijft dat ik nooit meer een nieuwe serie van een van beide zal aankopen, omdat het even later toch in de sale verkrijgbaar is. En met mij waarschijnlijk meer mensen. Dus ben je in mijn optiek op dat moment je eigen nest aan het bevuilen.

 

IK beweer niet dat Microbe aan het na-apen is. Ik geef alleen aan dat een prijsstelling in een markt het moeilijk maakt om een andere prijs te hanteren. Dat werkt beide kanten op. Te duur wordt niet geaccepteerd door de markt en veel goedkoper is ook moeilijk voor je eigen huishouding (met als voorbeeld Gorilla). Daarbij geef ik aan dat ik niet in ga op de vraag of de prijs terecht is.

 

MArktonderzoek zie ik nooit voorbij komen. Om Microbe als voorbeeld te blijven nemen, deze heb ik leren kennen via jouw site en dit forum. Daarmee zeg ik niet dat ze geen onderzoek hebben gedaan, maar qua promotie heb ik in ieder geval iets gemist en met mij misschien wel meer.

DAt Yieha een onderzoek heeft gedaan is heel leuk, maar totaal niet goed ontwikkeld. Ik heb hem ook bekeken, maar ben snel afgehaakt. Voor mij niet interessant. Daarbij kwam het wederom via jou op dit forum en kregen de mensen die zich aangemeld hebben voor de nieuwsbrief een mail. Verder heb ik het niet gezien. (Ik woon natuurlijk in Nederland en kan niet spreken voor België)

 

HEt promotie en communicatieprobleem blijft in mijn beleving nog steeds bestaan. En ik denk dat ze in hun handjes mogen knijpen met een site als de stripspeciaalzaak.be, want anders was het nog erger.

Link naar reactie
11 minuten geleden, Paul_NL zei:

Ook typisch dat ik dan in andere draadjes lees dat mensen het leuk vinden dat het ''niet enkel negatief'' is hier op het forum.
En ik snap dat men dan doelt op deze discussie, newsflash mensen: het komt niet goed met de strip omdat er hier een paar mensen er met passie wat over schrijven. Diezelfde passie vertaalt zich namelijk in dit kritische stuk, want niemand wil dat uiteindelijk de strip terrein verliest (nog meer dan het al jaarlijks doet).
Als iedereen nu zijn kop is uit het zand steekt en wat kritischer kijkt naar wat er in de markt gebeurt dan komen we op termijn misschien nog ergens.

 

Ik formuleerde dat inderdaad naar aanleiding van deze thread. Met trouwens ook de melding erbij: niets op tegen, kritiek moet ook kunnen, maar daar is dan handig overgelezen blijkbaar.

 

Maar ik ben in de eerste plaats een stripliefhebber, lezer en tegenwoordig zelfs maker. Ik wil mij wel af en toe wel eens mengen in discussies, maar in hoofdzaak kom ik hier zoals Kontiki zegt om nieuwe dingen te ontdekken, reviews te lezen, dédi's te bewonderen en de artgallery te bekijken. Ik vind de passie van stripliefhebbers fantastisch. In al zijn vormen, of het nu verzamelaars, dédi-jagers, lezers, makers of uitgevers zijn. Sommigen uiten die passie door op een positieve manier, anders zijn kritischer over dingen die mislopen (want die zijn er duidelijk ook natuurlijk). Niets op tegen, iedereen doet er zijn goesting mee. Dat ik de positieve passie aangenamer leesvoer vind dan de kritiek, wil niet zeggen dat ik mijn kop in het zand steek.

 

Als je van newsflashes houdt Paul_NL, wil ik je er gerust nog eentje geven: van posts op een specialistenforum is geen enkele markt ooit beter geworden. Als je je écht wil engageren, begeef je op het terrein. Begin een website, een blog, een magazine, een stripvlog, (alhoewel niemand dat beter kan dan de onnavolgbare Marcel Haster), een stripfestival, een stripwinkel of zelfs een uitgeverij. Of denk nog verder out of the box. Probeer een publiek te bereiken dat anders geen strips leest. Bespreek, promoot, verkoop strips. De mogelijkheden zijn legio. Dat zal al veel nuttiger zijn dan vanaf de zijlijn te staan roepen wat er allemaal misloopt.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
3 minuten geleden, Kristof Berte zei:

 

Ik formuleerde dat inderdaad naar aanleiding van deze thread. Met trouwens ook de melding erbij: niets op tegen, kritiek moet ook kunnen, maar daar is dan handig overgelezen blijkbaar.

 

Maar ik ben in de eerste plaats een stripliefhebber, lezer en tegenwoordig zelfs maker. Ik wil mij wel af en toe wel eens mengen in discussies, maar in hoofdzaak kom ik hier zoals Kontiki zegt om nieuwe dingen te ontdekken, reviews te lezen, dédi's te bewonderen en de artgallery te bekijken. Ik vind de passie van stripliefhebbers fantastisch. In al zijn vormen, of het nu verzamelaars, dédi-jagers, lezers, makers of uitgevers zijn. Sommigen uiten die passie door op een positieve manier, anders zijn kritischer over dingen die mislopen (want die zijn er duidelijk ook natuurlijk). Niets op tegen, iedereen doet er zijn goesting mee. Dat ik de positieve passie aangenamer leesvoer vind dan de kritiek, wil niet zeggen dat ik mijn kop in het zand steek.

 

Als je van newsflashes houdt Paul_NL, wil ik je er gerust nog eentje geven: van posts op een specialistenforum is geen enkele markt ooit beter geworden. Als je je écht wil engageren, begeef je op het terrein. Begin een website, een blog, een magazine, een stripvlog, (alhoewel niemand dat beter kan dan de onnavolgbare Marcel Haster), een stripfestival, een stripwinkel of zelfs een uitgeverij. Of denk nog verder out of the box. Probeer een publiek te bereiken dat anders geen strips leest. Bespreek, promoot, verkoop strips. De mogelijkheden zijn legio. Dat zal al veel nuttiger zijn dan vanaf de zijlijn te staan roepen wat er allemaal misloopt.

Mag ik jou als maker zijnde vragen hoe jij kijkt naar de toekomst van je eigen strips? Zeker nu de uitgeverij waar jij bijnzat er niet meer is.

Link naar reactie
9 minuten geleden, JPAR zei:

Mag ik jou als maker zijnde vragen hoe jij kijkt naar de toekomst van je eigen strips? Zeker nu de uitgeverij waar jij bijnzat er niet meer is.

 

Eerlijk: ik maak mij niet al te veel zorgen. Ik heb mijn eerste album naar debutantennormen heel goed verkocht. De eerste (beperkte) druk is volledig uitverkocht, een tweede druk is er helaas door de stopzetting van Strip2000 niet van gekomen. Ik heb al een aanbieding gehad van een andere uitgeverij om deel 2 uit te brengen, maar daar wil ik voorlopig nog niet al te veel over kwijt omdat er nog niets definitief vastligt. Maar het komt wel in orde... :)

 

Het moet wel gezegd dat ik niet moet leven van het striptekenen, ik heb nog een full-time job. De situatie lijkt mij anders voor professionelen, die kunnen niet leven van mijn oplages.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Wat wordt er eigenlijk verstaan over promotie? Dat uitgevers spotjes op tv moeten betalen of advertentieruimte in kranten kopen? Voor bekende reeksen of afgeleiden van bekende reeksen lukt dat, voor iets compleet nieuws krijg je die extra kosten er niet uit. Voor een kleinere uitgever is dat helemaal niet te betalen.

Voorpublicaties in tijdschriften? Dat willen veel tijdschriften niet meer. De omgekeerde wereld is nu dat uitgeverijen voor bepaalde voorpublicaties betalen.

Eigen websites en social mediakanalen dan? Die hebben de meeste wel en ze doen wat ze kunnen. Van minstens twee uitgevers is er een (gloednieuwe) website op komst. Er zijn er ook genoeg die papieren brochures uitgeven met aankondigingen, maar die moeten dan nog wel goed zichtbaar in winkels zijn.

Of ervoor zorgen dat strips besproken raken en auteurs geïnterviewd worden? Ahaa, nu komen we tot een nieuw belangrijk punt. Aanbod vanuit de kant van de uitgevers genoeg, maar de professionele stripjournalistiek in Vlaanderen (en nog meer in Nederland) laat het de laatste jaren almaar meer afweten. Er bestaan blijkbaar maar twee soorten strips om over te schrijven: de superbekende enerzijds en graphic novels anderzijds. Over dat grote middenveld zie ik beduidend minder artikels, interviews, recensies verschijnen. Het potentiële publiek dat gewoon een goeie thriller wil lezen of een leuke komische strip blijft in de kou staan. En wat ze niet kennen of onder ogen krijgen, kopen ze niet.

 

Ik geef toe dat ik dit alles hoofdzakelijk vanuit Vlaams oogpunt bekijk, want hier is de situatie nog zo erg niet als in Nederland.

Link naar reactie
17 minuten geleden, Kontiki zei:

Aanbod vanuit de kant van de uitgevers genoeg, maar de professionele stripjournalistiek in Vlaanderen (en nog meer in Nederland) laat het de laatste jaren almaar meer afweten.

Maar jouw website heeft ook wel redelijk het monopolie op dit vlak. ;)

 

Verder heb je gelijk hoor. Dat is wat ik eerder in dit topic ook bedoelde. Nederlanders komen best in aktie maar dan moet eerst een gevestigd blad of krant over een strip schrijven. 

Link naar reactie
21 minuten geleden, Kontiki zei:

Wat wordt er eigenlijk verstaan over promotie? Dat uitgevers spotjes op tv moeten betalen of advertentieruimte in kranten kopen? Voor bekende reeksen of afgeleiden van bekende reeksen lukt dat, voor iets compleet nieuws krijg je die extra kosten er niet uit. Voor een kleinere uitgever is dat helemaal niet te betalen.

Voorpublicaties in tijdschriften? Dat willen veel tijdschriften niet meer. De omgekeerde wereld is nu dat uitgeverijen voor bepaalde voorpublicaties betalen.

Eigen websites en social mediakanalen dan? Die hebben de meeste wel en ze doen wat ze kunnen. Van minstens twee uitgevers is er een (gloednieuwe) website op komst. Er zijn er ook genoeg die papieren brochures uitgeven met aankondigingen, maar die moeten dan nog wel goed zichtbaar in winkels zijn.

Of ervoor zorgen dat strips besproken raken en auteurs geïnterviewd worden? Ahaa, nu komen we tot een nieuw belangrijk punt. Aanbod vanuit de kant van de uitgevers genoeg, maar de professionele stripjournalistiek in Vlaanderen (en nog meer in Nederland) laat het de laatste jaren almaar meer afweten. Er bestaan blijkbaar maar twee soorten strips om over te schrijven: de superbekende enerzijds en graphic novels anderzijds. Over dat grote middenveld zie ik beduidend minder artikels, interviews, recensies verschijnen. Het potentiële publiek dat gewoon een goeie thriller wil lezen of een leuke komische strip blijft in de kou staan. En wat ze niet kennen of onder ogen krijgen, kopen ze niet.

 

Ik geef toe dat ik dit alles hoofdzakelijk vanuit Vlaams oogpunt bekijk, want hier is de situatie nog zo erg niet als in Nederland.

TUurlijk kun je niet verwachten dat er zendtijd wordt gekocht, advertentieruimte kun je over debatteren, echter denk ik dat dat ook geen zin heeft als er op print (kranten enz) al zo weinig gelezen wordt. Maar promotie op een andere manier kan natuurlijk wel. Mijn ssz verkoopt geen Microbe bijvoorbeeld. Als ik het hem niet vertel dan kent hij de uitgever niet. Nu is dit een kleine lektuurhal die het hobbymatig erbij doet, maar toch.

 

WAt websites betreft, ik weet dat een daarvan Daedalus is, maar dat mocht ook wel eens na 5 jaar ofzo. Die site van hun ligt al zolang stil. Daedalus was een van mijn favoriete uitgeverijen, maar ik koop nog maar een enkele strip van ze. Dat heeft een aantal oorzaken. De belangrijkste is de zeer slechte vertaling met alle schrijf- en taalfouten. Dat vind ik gewoon slordig. Een andere is het aantal conceptreeksen, waar ik gewoon niet van houd.

Link naar reactie
32 minuten geleden, Kristof Berte zei:

 

Eerlijk: ik maak mij niet al te veel zorgen. Ik heb mijn eerste album naar debutantennormen heel goed verkocht. De eerste (beperkte) druk is volledig uitverkocht, een tweede druk is er helaas door de stopzetting van Strip2000 niet van gekomen. Ik heb al een aanbieding gehad van een andere uitgeverij om deel 2 uit te brengen, maar daar wil ik voorlopig nog niet al te veel over kwijt omdat er nog niets definitief vastligt. Maar het komt wel in orde... :)

 

Het moet wel gezegd dat ik niet moet leven van het striptekenen, ik heb nog een full-time job. De situatie lijkt mij anders voor professionelen, die kunnen niet leven van mijn oplages.

DAt is goed om te horen. Maar je geeft meteen ook het grootste probleem aan. Je kunt er niet van leven. Dat maakt het moeilijk om je volledig hierop te storten, helaas.

Link naar reactie
1 minuut geleden, JPAR zei:

De belangrijkste is de zeer slechte vertaling met alle schrijf- en taalfouten.

 

Ik zie dat ook met lede ogen aan. De laatste paar jaar is het echt erg geworden.

Link naar reactie
Op ‎24‎/‎07‎/‎2017 om 23:54, Kontiki zei:

En alles blijft onder voorbehoud. Er kan altijd weleens vertraging gebeuren voor bepaalde titels (een Blueberry-integrale die verschuift van datum, Michel Vaillant 6 die pas in september verschijnt).

Dat van die Michel Vaillant blijf ik bizar vinden. Het album ging uitkomen nét voor de 24 uur van Le Mans want er deden dit jaar bolides mee als zijnde 'Vaillant'.

Link naar reactie

Alsof ik een politiek debat volg in deze thread. Herken je dat..... dat je in argumenten van beide kanten waarheden en valide argumenten ziet maar toch een zwevende kiezer blijft?

 

Ik zie bij iedereen een oprechte betrokkenheid bij het wel en wee van de Nederlandstalige strip. Bij de een is het glas echter half leeg en bij de ander halfvol. Zo deel ik veel van de zorgen die Paul_NL uit. Ook al is de toon wat fel kan ik zijn uitgebreide posts alleen maar plaatsen vanuit een intrinsieke voorliefde voor de strip. Anders zat je je niet zo op te winden neem ik maar aan. Hetzelfde voor alle argumenten aan de andere kant.

 

Ik denk dat wel meer lezers op de thread het ook lastig vinden om een duidelijke mening hieromtrent te vormen maar wel een onderbuik gevoel hebben dat het de verkeerde kant opgaat met de Nederlandstalige strip. Je hebt er eigenlijk geen onderbuik gevoel voor nodig... je ziet het om je heen gebeuren.

 

Ik weet dat dit weinig inhoudelijks toevoegt aan de discussie, excuus daarvoor. 

 

   

Link naar reactie

Bedankt voor deze extra uitleg. Ik 'schrik' soms weleens van je toon, waar ik niet altijd goed op kan of wil reageren, maar je bedoelingen zijn duidelijk goed. Maar ik heb natuurlijk mijn eigen uitleg.

Link naar reactie
1 uur terug, Paul_NL zei:

 Dat is voor vertegenwoordigen waarschijnlijk niet de hele markt en ja, in Vlaanderen loopt de strip beter dan hier in Nederland, maar doe iets om de teloorgang van de strip te voorkomen! Ik wil niet over 5 jaar de keus hebben uit Suske en Wiske en Donald Duck en een hele rits aan 1e delen van stripreeksen die nooit een vervolg hebben gehad!
 

 

Kijk nu ben je weer bij mijn eerste post op pagina 1.

Link naar reactie
3 uren geleden, JPAR zei:

En niet alleen bij Daedalus, maar zij spannen wel de kroon.

2

Ik ben daardoor volledig gestopt met Daedalus, op enkele sc reeksen na.

 

Trouwens net gehoord dat Orbital (Microbe) werd uitgesteld (slechts op 1 bron gebaseerd). Ook weer geen lekker begin als dat klopt.

Link naar reactie

Ik kom toch regelmatig leuke stukjes tegen over strips in de Vpro gids en volkskrant.

Daarnaast blijkt de stripglossy het toch ook al een jaar vol te houden en gaat Eppo ook al wat jaren mee.

 

Als het niet op de voorkant of als 1e in het rek staat betekent natuurlijk niet dat het er niet is.

Sinds afgelopen jaar hebben Ako en Bruna een redelijk stripvak.

Waarbij Bruna zelfs de signeer tour van Charel Cambre voor Robbedoes geregeld heeft.

Dick Matena zat laatst bij de plaatselijke boekhandel hier in Noordwijk om Turks fruit te promoten

 

Volgens mij gebeurd er genoeg maar moet je het wel willen zien.

Link naar reactie
4 uren geleden, Paul_NL zei:

En de stripvlogger vind ik daar dan weer een perfect voorbeeld van: filmpjes zonder enige kennis en kunde ''hey ik vind dit leuk, ga het kopen'', en dat is dan het enige videokanaal aangaande strips in ons taalgebied.

Je moet wel onderscheid maken tussen amateurs en professionals. 

 

Amateurs mogen amateuristisch zijn, van professionals (die er hun geld mee verdienen) mag je verwachten dat ze professioneel bezig zijn.

 

Je hebt gelijk dat de uitgevers ook best wel eens wat filmjes over hun uitgaven op Youtube mogen zetten.

Link naar reactie

Ik ben het wel met je eens.
De Nederlandse strip en de wereld van de strip in Nederland lijdt aan amateurisme.

Het is te veel blijven hangen in de jaren tachtig en het houtje touwtje gevoel van toentertijd.

Organisaties en veel uitgevers zijn niet meegegroeid. Het gaat allemaal aan zichzelf en vooral het kijken naar binnen (navelstaren noemen we dat) ten onder. Ook de commerciele kanalen, als je het mij vraagt.

Iets als Eppo bestaat nu dan wel bijna tien jaar maar heeft geen enkele progressie. Het is al jaren het zelfde en ondertussen enorm saai en zit de sleet in het blad waar je u tegen zegt. Daarnaast vind ik het blad ook echt heel slecht. Er zit bijna geen kwaliteit in qua strips van eigen bodem. Wat er in staat komt vaak over als haastwerk. Het blad is echt een afspiegeling van de zesjescultuur die in Nederland heerst. De redactie van dat blad beticht ik van vriendjespolitiek en geen oog voor kwaliteit. Maar ja, het kent nog steeds zo'n 4000 abonnees. Die hopen blijkbaar dat het blad beter wordt. Maar we kunnen er vergif op innemen dat het de zelfde slechtheid blijft. Over die Glossy is nog niet te oordelen. Naar mijn idee loopt het blad in de verkoop nauwelijks. Ik zie nu al pakketen van de eerste twee nummers voor de prijs van 1. Als je nu al je materiaal gaat dumpen, heb ik een hard hoofd in dat de Glossy de drie jaar haalt.
Verder veel goedbedoelde bladen met liefde gemaakt maar wat ook aan professionaliteit ontbreekt. Zone komt nooit op een bepaald tijdstip uit (moet vier keer per jaar zijn, maar dat gebeurt nooit). Waarschijnlijk wordt het blad gemaakt wanneer de vormgever even niets te doen heeft of zo. Zo bouw je natuurlijk geen binding op met je lezers. En zo zijn er nog een aantal van die bladen in Nederland. Waarvan sommige ook echt slecht zijn eerder goed zijn voor de papierbak dan voor je boekenkast.
Ook veel stripwinkels zijn te ranzig voor woorden. Donker, stoffig en een oude man achter de balie (misschien kent Nederland vijf frisse en echt nette stripwinkels: Yendor (Rotterdam), Beeldverhaal (Amsterdam), Atomik (Sittard), Eppo (Eindhoven) en Senor Herandez (Nijmegen) rest leeft in de jaren zeventig als je het mij vraagt. Tel daarbij een paar van die verenigingen op die in het jaar nul zijn blijven hangen en dat is de stripwereld in Nederland in een notendop. Vindt je het gek dat het nooit wat is geworden. 

 

Als je mensen als Matla en lui van Het Stripschap en een aantal van die andere ouwe lui (die het stuk voor stuk allemaal goed bedoelen, begrijp me niet verkeerd) aan het woord hoort in een programma dan is de gedachte toch als buitenstaander. 'Nou die stripwereld hier, is wel erg triest en duf'. De strip in Nederland heeft een imagoprobleem en daarom is het nooit groots of wordt het gezien als iets moois.

Ik ben dan ook niet zo treurig dat veel van die beurzen niet lopen en straks stoppen (Breda - Rijswijk). Het is tijd om je als vertegenwoordigers van strips in Nederland te reorganiseren en alles weer onder de loep te leggen. Beter 1 leuke en goed evenement per jaar dan 6 van die half gevulde clubhuizen. 

Maak het allemaal wat kleiner is mijn advies maar wel van grootse kwaliteit, professioneel en iets van nu met een blik naar de toekomst. Dan is er een kans dat je als medium in een land als Nederland serieus wordt genomen.
Nu wordt er lachwekkend over gedaan en naar dit prachtige medium gekeken alsof het voor sukkels is.


 

Link naar reactie

Dat Orbital uitgesteld zou zijn is ook weer het eerste wat ik ervan hoor. Maar de albums komen er wel. Sterker zelfs: de productie van alle zeven albums (deel 8 verschijnt volgend jaar) gebeurt in één keer.

Link naar reactie
Zojuist, pedem zei:

Is Daedalus zich daar zelf van bewust?

En proberen zij dit op termijn te verhelpen?

 

Ik heb het al een paar keer gemeld en ze vinden dat zelf zeker ook erg. Ik vrees dat de hoge productie en navenant tijdsgebrek een oorzaak is.

Link naar reactie

Nou Paul, in het verleden bij Lambiek met een tandloze verkoper.
Dan vraag je er toch zelf om. En maar gek vinden dat je niet serieus wordt genomen en niet eens naar je product wordt gekeken.

Als jij dat vroeger deed op school, kreeg je een tik op je vingers.
Alles valt en staat met een eerste indruk.
En de eerste indruk bij veel Nederlandse stripwinkels en vertegenwoordigers van organisatie/verenigingen etc is niet goed.

Link naar reactie

Ik heb ook te veel het idee dat de verkopers te veel liefhebber zijn en geen ondernemer of winkelier. Het stoot alleen maar af. Ik vind Yendor ook een van de beste en het Beeldverhaal in Amsterdam. Klinkt raar, maar je merkt dat de winkel gerund wordt door een vrouw. Het is schoon, zit visie achter hoe de opstelling is. En geen tweedehands meer. Ik heb begrepen dat dat toch niet meer loopt. En laten we eerlijk zijn. Zo tweedehands bakken geeft een rommelige indruk.

Link naar reactie

Welke indruk het ook geeft, Beo is ontegensprekelijk een van de best verkopende stripwinkels in Vlaanderen. Ze zijn zonder zich zorgen te hoeven maken ook een van de meest levensvatbare winkels. Blijkbaar komt er dus meer dan genoeg volk over de vloer die de winkel wel waarderen. 

Voor sommigen zal het nooit, maar dan ook nooit goed zijn, heb ik de indruk. Om dan één verkoper (van een winkel waar ik nog nooit over gehoord heb) als archetype voor te stellen voor alle verkopers, is geen faire vergelijking.

Link naar reactie

 

5 minuten geleden, Kontiki zei:

Voor sommigen zal het nooit, maar dan ook nooit goed zijn, heb ik de indruk. Om dan één verkoper (van een winkel waar ik nog nooit over gehoord heb) als archetype voor te stellen voor alle verkopers, is geen faire vergelijking.

Ik sluit me hier bij aan. 

 

Het is ook niet fair om iemand die uit liefhebberij en enthousiasme op eigen kosten filmpjes maakt waarbij hij enkele strips aanraadt, te kakken te zetten als een amateuristische onnozelaar.

 

Dat er één en ander misloopt in de stripwereld, lijkt me wel duidelijk. Maar vanaf de zijkant staan roepen dat het allemaal beter moet, zonder zelf enig engagement te tonen, dat is me al te gemakkelijk. 

 

Bon, ik ga een toertje lopen, een beetje tekenen en misschien lees ik straks nog een leuke strip. 

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Heb je het wel over dezelfde Beo die jaren geleden is verhuisd naar de Oudevaartplaats? De ruimte is daar groot, mijn inziens met brede gangen, veel lichtinval, overzichtelijke rangschikking van oude, nieuwe en antiquarische strips, een relatief jonge en enthousiaste verkoper.

Link naar reactie
13 minuten geleden, Kontiki zei:

Heb je het wel over dezelfde Beo die jaren geleden is verhuisd naar de Oudevaartplaats? De ruimte is daar groot, mijn inziens met brede gangen, veel lichtinval, overzichtelijke rangschikking van oude, nieuwe en antiquarische strips, een relatief jonge en enthousiaste verkoper.

Op Yelp foto's ziet het er aardig uit, afgezien van wat Eurozooi: https://nl.yelp.be/biz_photos/stripwinkel-beo-antwerpen?

Link naar reactie

Haha.....geen vrolijke noten in dit topic.

 

ik begrijp dus dat de oplage afname in Nederlands groter is dan in het Frans?

Elk nadeel heeft zijn voordeel....er komt veel te veel uit, kijk naar strip2000/Gorilla....veel overbodig en kwalitatief amateuristisch werk.

Voor de die hards soms interessant, voor de algemene stripkoper volstrekt oninteressant.

Voordeel is wel dat de keuze enorm is.....veel groter als in de jaren 60/70, toen alles lucky luke asterix blueberry kuifje Jan Jans SusWis of Michel Vaillant was. Of met geluk blauwbloezen en bollie en billie.

was die periode beter?, dan de tip....geef veel minder uit, dan kopen we weer gewoon de mooie topseries en alleen nieuwe strips die echt iets toevoegen

Uitgave beleid zegt niet die-hards niks, ik begon als jonge jongen te verzamelen en het interesseerde mij en mijn vrienden helemaal niks dat er geen uitgebreide info is....waar hebben we het over....of iets in week 4,12 of 23 uitkomt....who cares.

Guust Flater hardcovers....wat moet een normale lezer ermee, die heeft die boeken allang. Niche Nerd uitgaven.

 

in de toptijden qua oplages hadden we niks anders, de computer en mobieltjes nemen alle tijd van de jeugd in beslag.

Is de verkoop van boeken, CD's, Video/dvd's etc dan wel geweldig.....tijden veranderen.

Strips houden nog aardig stand door hun verzamelwaarde.....digitale uitgave's interesseren mij totaal niks, dat vind ik weggegooid geld, net als een tijdschrift, waarde na lezen 0. Ik verzamel graag, dat zal het zijn??

 

Opmerking over stripglossy is wel heel kortzichtig, of het loopt weet ik niet, maar welk tijdschrift levert voor twee exemplaren nog 8,95 op....de panorama, de elsevier of de voetbal international....nee natuurlijk niet.

Waarom steeds maar zeuren over aanbiedingen? Oudere modellen auto's, oudere cd's, kleding.....alles neemt toch in waarde af en wordt dus goedkoper, Alleen het is dan niet meer het nieuwste van het nieuwste. Deze twee bladen kopen toevallige voorbijkomers lekker mee voor de vakantie.

Zitten jullie ook allemaal zo te zeiken als een kledingwinkel een jas in de aanbieding gooit....haha...

 

De markt, waarin mijn bedrijf werkt, kent ook ups en downs....in de constructie/scheepsbouw kennen we ook vele faillissementen, en blijven we met minder over. Dat heeft bijna niks te maken met amateurisme, promotie of klein denken. Er spelen veel meer factoren een rol, waaronder geluk, concurrentie of de vraag naar producten.

Specialist worden in nichemarkt is dan een mogelijkheid.

 

ik deel de overdreven zorgen dan ook niet, al zie ik wel de realiteit dat geld verdienen met Strips moeilijk is. Ze zullen nooit meer de positie innemen, die ze hadden en net als met alle kleine winkeltjes in alle branches hebben de SSZ het moeilijk. De slechtere zullen verdwijnen en een klein aantal betere blijven over.

Dit is de realiteit en hopelijk komt er een mooie status quo van uitgaven en verkopen, zodat degene die hiermee hun brood verdienen er ook wat aan overhouden.

Misschien is samenwerking met wat andere markten als comics, games, speciaal speelgoed, muziek of andere verzamelproducten nog een uitkomst voor stripgerelateerde bedrijven.

 

Verder een leuke discussie, daar is de reep voor en @Paul NL....je mening is tenminste duidelijk en uitgesproken, dat is prima.

Link naar reactie
12 minuten geleden, Paul_NL zei:

Hier komt weinig licht doorheen kan ik je vertellen :e005: (voor de mensen die hier niet zijn geweest, de plek waar de man staat is waar de voorruit van de winkel zich bevindt.

o.jpg

 

Het is donker buiten op die foto.

12 minuten geleden, Paul_NL zei:

o.jpg

En dat komt door deze volgebouwde vitrine :)

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.








×
×
  • Nieuwe aanmaken...