Ga naar inhoud

Boekentopic


Recommended Posts

Voor het eerst Vlaamse literatuur aan het lezen. De laatste liefde van mijn moeder van Dimitri Verhulst. Heb een pagina of 50 gelezen en het bevalt me ten zeerste. Leest makkelijk weg, mooie zinnen en het heeft dat depressieve, trieste sfeer van De helaasheid der dingen (de film heb ik gezien). 

Link naar reactie

Weet iemand of het werk van Jane Austen een beetje hetzelfde leest als Charlotte Brontë of kan je de 2 niet met elkaar vergelijken? En je hebt ook zo parodie boeken zoals "Pride and Prejudice and Zombies" of "Android Karenina", zijn die echt grappig of even belachelijk als dat ze er opt eerste zicht lijken? Ik zou ook graag eens wat werk van H.P. Lovecraft willen lezen, wat zouden jullie aanraden om met te beginnen?

 

Mijn buit van boekenfestijn (helaas geen Steinbeck of Vonnegut gevonden);

The Picture of Dorian Gray - Oscar Wilde

The Prince - Machiavelli

Heart of Darkness & other stories - Joseph Conrad

The Trial - Kafka

Crime and Punishment - Dostoevsky

En ook de Hitchhiker reeks van Douglas Adams

Link naar reactie
Gast bazarov

Ik zou ook graag eens wat werk van H.P. Lovecraft willen lezen, wat zouden jullie aanraden om met te beginnen?

 

Mijn buit van boekenfestijn (helaas geen Steinbeck of Vonnegut gevonden);

The Picture of Dorian Gray - Oscar Wilde

The Trial - Kafka

 

 

Lovecraft is inderdaad net zoals Poe een beetje ( :e007:  ) gedateerd maar dat heeft me nooit gestoord, eigenlijk eerder het omgekeerde.

Gezien de Lovecraft hoofdzakelijk kortverhalen schreef loop je weining risico, bevalt een verhaal je niet dan kun je gewoon 30 bladzijden overslaan en iets nieuws proberen.

Uit het putje van mijn hoofd kortverhalen die ik goed vond: The colour from outer space, the music of eric zahn, Beyond the silver key, Facts Concerning the Late Arthur Jermyn and His Family, Pickman's Model , The Festival, ...

 

Als je dan toch Lovecraft wil ontdekken via strippies, dan kan ik maar één boek aanraden. (Zijjn zoon heeft ook een niet onverdienstelijke poging gedaan tot strip-biografie.)

 

cthulhu.jpg

 

Oscar Wilde en Kafka lezen is ook altijd leuk.

 

Maar vooral gedomme, het boekenfestijn vergeten!  :e001:

Link naar reactie

 Ik zou ook graag eens wat werk van H.P. Lovecraft willen lezen, wat zouden jullie aanraden om met te beginnen?

 

Orion Publishing brengt mooie bundels van klassieke werken uit.

Van H.P. Lovecraft hebben ze twee bundels: Necronomicon en Eldritch Tales.

 

isbn9780575081567-detail.jpg   isbn9780575099357-detail.jpg

 

Ik zou met de eerste (Necronomicon) beginnen. Kost momenteel maar 14,95 op Amazon.de

 

20080415050248.JPG

Link naar reactie

merci voor de tip!

 

Gisteren heb ik Superman & Philosophy uitgelezen. Zelfs voor mensen met een zeer beperkte kennis over Superman en/of filosofie is dit boek zeer toegankelijk. Er komen interessante aspecten aan bod, je leest verschillende opinies die leuk en vlot geschreven zijn en het geeft onrechtstreeks ook een interessante kijk op de westerse maatschappij. Een aanrader voor zowel fans van het superhelden genre als mensen die (onterecht!) denken dat Superman niets meer is dan een Big Blue Boy Scout die zijn onderbroek boven zijn pak draagt.

 

Ik denk dat ik binnenkort aan Het Moordende Testament/What a Carve Up! van Jonathan Coe ga beginnen. Ik ken eerlijk gezegd absoluut niets van de schrijver maar had zijn boek enkele jaren eens in een goody-bag ergens gekregen

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Dieren Eten van Jonathan Safran Foer.

Ik ben al lang vegetariër, maar 't is een straffe carnivoor die vleeseter blijft na lezing van dit boek. Hoewel het geen (direct) oordeel geeft over wel of niet vlees eten, toont het de achterliggende vleesindustrie en het daarmee gepaarde dierenleed. Wat mij betreft mag dit verplichte kost zijn.

 

dieren-eten.jpg

 

 

En ook: een rondleiding in een slachthuis.

Link naar reactie

En ook: een rondleiding in een slachthuis.

Ik heb altijd problemen gehad met mensen die na dat soort beelden plots (eventjes) geen vlees eten. Alsof je sowieso niet weet hoe die beesten op je bord komen...

Ik herinner me nog erg goed die aflevering in Basta, bende hypocrieten. Ik had alleen respect voor die gast die gewoon bleef dooreten.

 

Geen problemen met vegetariërs die de keuze heel bewust en goed onderbouwd maken, maar met die 'instantvegetariërs' (you get my point) heb ik wel problemen.

Grr. Argh.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Ja, zo'n rondleiding dient niet om het aantal vegetariers op te krikken, maar om bewust te leren omgaan met vlees en het aanleren van hoe het proces van vleesverwerking in elkaar zit.

Link naar reactie

Ik zie die hypocrisie niet zo goed, je kan toch geen niet een heel jaar door jagen? (en zelfs als het in het jachtseizoen hard aan het sneeuwen is mag je ook niet jagen denk ik) En als er van een bepaalde soort maar weinig zijn in een streek mag je daar toch ook niet op jagen? Dan lijkt het me niet zo vreemd dat ze de 2 combineren

Link naar reactie

Misschien gaat dit bij sommige in het verkeerde keelgat schieten maar in principe lijkt jagen (indien de regels perfect gevolgd worden en er absoluut geen spraken is van stropers of dergelijken) mij wel een pak vriendelijker dan uw eten ergens halen waar de dieren voor hun korte leven iedere dag in hoopjes op elkaar geleefd hebben en amper zonlicht hebben gezien. Btw, is de schrijver dan ook hard tegen mensen die bio vlees kopen?

Link naar reactie

Na een wat minder verhaaltje in die HP Lovecraft verzameling van IDW, the unnamable, heb ik ondertussen THE COLOUR OUT OF SPACE uitgelezen.

Wat een fantastisch verhaaltje! Eigenlijk is het niet meer dan een objectieve beschrijving van gebeurtenissen, maar het zijn de kleine subjectieve opmerking van de verteller die de horror naar boven doen borrelen.

 

In the tale, an unnamed narrator pieces together the story of an area known by the locals as the "blasted heath" in the wild hills west of ArkhamMassachusetts. The narrator discovers that many years ago a meteorite crashed there, draining the life force from anything living nearby; vegetation grows large, but tasteless, animals are driven mad and deformed into grotesque shapes, and the people go insane or die one by one.

Nu ben ik bezig in The Dunwich Horror en dat is al even goed...

Grr. Argh.

Link naar reactie

Misschien gaat dit bij sommige in het verkeerde keelgat schieten maar in principe lijkt jagen (indien de regels perfect gevolgd worden en er absoluut geen spraken is van stropers of dergelijken) mij wel een pak vriendelijker dan uw eten ergens halen waar de dieren voor hun korte leven iedere dag in hoopjes op elkaar geleefd hebben en amper zonlicht hebben gezien. Btw, is de schrijver dan ook hard tegen mensen die bio vlees kopen?

 

Tja, ik blijf principieel tegen elke vorm van jacht om de eenvoudige reden dat we als mens eerst de voedselcyclus hebben verstoord door alle natuurlijke predatoren uit te moorden, om dan hun plaats te gaan innemen.  Leve de wolf, leve de beer, leve de vos!  Ik pleit al jaren voor herintroductie van zulke dieren en ben behoorlijk gelukkig met het oprukken van de wolf naar onze streken.

 

Nu ja, als vegetariër heb ik makkelijk spreken natuurlijk, want ik heb evenmin de moord van zielig opgesloten kweekdieren op mijn geweten, ;)

I was taught to dream this dream people call human life

 

I was thought to dream

Link naar reactie

Laat mij je dan tippen, Bruno Schulz!  Je kan meteen zijn hele oeuvre lezen aangezien de man erg jong om het leven gekomen is en dus niet eens de kans heeft gekregen erg veel neer te pannen.  Het weinige werk dat hij heeft geschreven blijft voor mij wel het beste ooit gelezen door stilte.

I was taught to dream this dream people call human life

 

I was thought to dream

Link naar reactie

Gelezen op de camping:

Genadeloos - Karin Slaughter: een thriller die heen en weer springt tussen 1974 en nu. Slaughter komt met een griezelige seriemoordenaar (zijn er andere?) op de proppen en geeft ons op de koop toe nog wat vrouwenemancipatie. Zeer leuk.

 

Alles wat is - James Salter: In korte hoofdstukken schildert Salter fragmenten uit het leven van Philip Bowman. Bowman dient in de Amerikaanse marine in de Pacific tijdens de Tweede Wereldoorlog en gaat daarna aan de slag als redacteur bij een kleine uitgeverij. Er volgt een huwelijk dat mislukt en twee relaties. Nooit ervaart Bowman nog het intense leven zoals tijdens de oorlog.  Salter, een krasse knar van 87, schrijft zeer mooi: in korte, poëtische zinnen fileert hij het leven dat mooi is, en futiel. Zeer goed.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Het Moordende Testament / What a Carve Up! van Jonathan Doe

 

Een onverwachte maar zeer aangename verrassing.
Michael Owen moet een kroniek schrijven over de familie Winshaw, mensen die je stuk voor stuk wil haten. Het eerste en grootste deel heeft vooral kritiek op de maatschappij , het is een satire op de Britse politiek van de jaren '80 (ik moest hier vaak aan Kameraad Mauser denken, niet slecht bedoelt) en met een boeiende structuur geschreven, terwijl het tweede deel een soort detective thriller is à la Agatha Christie's "10 kleine nergertjes" en de film (gelijknamig met het boek) dat eerder in het verhaal vermeld werd.

Link naar reactie

Na het geweldige Alles wat is heb ik nog twee boeken van James Salter besteld, in het Engels dit keer: A sport and a pastime en The Hunters. Light Years, het bekendste boek van Salter, wordt naar verluidt later dit jaar in het Nederlands vertaald. Joepie.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Ik woonde ooit in Panama, dat is wel geweten. Wat niet geweten is, is dat m'n eerste Neil Gaiman-ervaring daar was. Ik kreeg'n boek mee (of kocht het, dat weet ik niet meer) geheten "Niemandsland". Het was een goed boek, hoewel ik niet van fantasy houd. Wat later ontmoette ik een Panamees die Nederlands kon (hij was homo en wilde in Nederland gaan wonen, dus leerde hij alvast Nederlands). Hij kwam echter nooit in contact met "authentiek" Nederlands, dus gaf ik hem mijn boek Niemandsland. Achteraf gezien'n beetje jammer, omdat't een Gaiman was.

Je kunt het toch opnieuw aanschaffen?

Link naar reactie
  • 4 weeks later...
Gast Kameraad Mauser

Ben nu bezig in Debt: the first 5000 years. Door antropoloog David Graeber.

 

Het werk handelt over het concept schuld zowel op moraalvlak als economisch/financieel. Schuld is ook het synoniem van zonde.

Uiteindelijk is de mens aan niets of niemand iets schuldig, maar door de pogingen van machtshebbers, zowel wereldse als religieuze, om hun machtstatus te rechtvaardigen is het idee dat we altijd iets schuldig zijn zodanig geïnstitutionaliseerd in onze maatschappijen dat we dit normaal vinden. Doch is dit niet zo.

 

Wat betreft economisch: geld en het krediet/interest systeem is veel ouder dan we tot nu toe dachten. Het is er heel waarschijnlijk altijd al geweest. Het ruilsysteem is een mythe.

 

There IS such thing as a free meal.

 

 

debt-new-cover.jpg

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...