Jump to content

Help! Brand! ( Welke strips overleven de vlammenzee? )

BobFish

Recommended Posts

13 minutes ago, Rene said:

Ja, maar even een vraagje; Hoe is je Duits?

We gaan er even tussenuit voor een reclameboodschap.

Ik vertaal professioneel van Duits naar Nederlands.

Zo, we zijn terug. Max Verstappen is tijdens de reclame tegen Lewis Hamilton gereden en ze zijn alletwee met botbreuken per helicopter afgevoerd, nadat Max woedend uit zijn auto was gesprongen en op Lewis Hamilton was afgelopen, die een beetje beduusd in zijn Mercedes zat. Lewis had gelukkig zijn helm nog op.

8 uren geleden, Tuizentfloot zei:

Dat is de hele paradox. Ik zou het nooit over mijn hart krijgen zelf te besluiten om alles weg te maken. Ik zou er eeuwig spijt van hebben. Wanneer het noodlot toeslaat, valt er niets te kiezen of te willen, dan kan je dit enkel maar ondergaan.

Ik ken dat gevoel.

Het zou mij een opgelucht gevoel geven, om van enkele verzamelingen af te zijn.

Ik weet ook dat ik in de toekomst nooit meer een stripalbum zou kopen, mocht mijn huidige verzameling in de brand zijn gebleven.

Ik bedoel: het is een klassieker voor Tuizentfloot, anders herkent hij dat plaatje niet zo gemakkelijk.

Wat dat jongetje betreft: de meeste kinderen van die leeftijd konden in die tijd al hun strips in een arm meenemen.

Maar ook: het blijft een strips, de tekenaar wil hier niet een realiteit weergeven, maar heeft zijn personage wat meer persoonlijkheid.

Stel je die tekening voor zonder dat stripalbum. Veel saaier.

Het is de aanwezigheid van dat soort invalletjes waardoor de ene stripmaker bijzonder is, en de afwezigheid ervan waardoor de andere alleen maar goed is.

Parker: The Martini Edition

Blacksad integraal

Criminal: The deluxe edition

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Je kunt er wel om lachen (de foto's van Bob zijn ook wel grappig) maar als het je echt gebeurd is het niet zo grappig, Ik heb het zelf meegemaakt! Ik was op bezoek bij mijn broer in een aangrenzende straat van de straat waar ik woonde, Ik hoorde de brandweer en ging kijken. Het was bij mij thuis!

Het eerste wat ik dacht of eigenlijk riep was "Mijn stripboeken! Mijn brieven van Alice!" (vandaar dat ik die in mijn eerste reactie vermeldde) en dat in het bijzijn van alle buren (of ramptoeristen). Ik had het geluk dat mijn stripboeken in een ingebouwde kast zaten waarvan de deur dicht was. Ik had wel rookschade aan originelen van mijzelf en enkele strips die buiten de kast lagen, waren verloren gegaan. Mijn elpees hadden waterschade. Je kunt wel zeggen dat je met het geld van de verzekering je stripboeken opnieuw kunt kopen, maar hebben jullie dan geen stripboeken met emotionele waarde of een onvervangbare dédi of een stripboek dat je in het buitenland kocht. Zo was er een cartoonboek van Origone (gekocht in Rome) verloren gegaan die ik nooit terug vond. Een ander boek dat verloren ging was De Prutswerkschetsen, die heb ik per toeval kunnen vervangen.

Kortom ik zal niet zeggen dat ik er een trauma van heb over gehouden maar leuk is anders. Ik ben nu wel voorzichtiger geworden in huis.

groetjes en sorry voor de persoonlijke noot.

origone comunista.jpg

16 minuten geleden, Paul_NL zei:

Dus je verzameling voelt nu als een last? Moet ik het zo lezen?

Alle/al mijn verzamelingen hebben lusten en lasten in zich. Bovendien ben ik een ware hoarder.

Ik zou het anders stellen: ik weet gewoon dat ik het niet zou kunnen opbrengen om te herbeginnen. En elke verzameling begint - in mijn geval - met één exemplaar of object.

11 hours ago, cartoonesk said:

Je kunt wel zeggen dat je met het geld van de verzekering je stripboeken opnieuw kunt kopen

Het zou mij serieus verbazen dat de verzekering mij genoeg geld zal geven om alle albums opnieuw aan te kopen. Als ze al 1% van de aankoopprijs gaan willen geven, zal ik al mijn twee pollekens kussen. Dus prioriteiten om te redden bij brand