Ga naar inhoud

Spookalbums


Gast Kontiki

Recommended Posts

Gast Kontiki

Twee albums waar ik al een tijdje naar zocht in afslagbakken bleken geeneens te bestaan. Ik was ervan overtuigd dat Colby in vier delen was terijl ik de hele reeks van drie dus eigenlijk al had (nog niet gelezen evenwel). En Sarah Spits deel 3 is nooit uitgegeven. Het verhaal verscheen wel in de Debuutreeks van Dupuis, maar is nooit hernomen in de reguliere reeks.

Het omgekeerde overkomt me ook wel eens. Reeks eindelijk compleet denk ik dan, maar dan blijkt er nog een nummer te bestaan. Dat had ik eens met Cristal 5.

 

Enfin, spookalbums dus. Gaten in je verzameling waar je pas veel later achterkomt. Gezochte strips die je al (lang) hebt en zo. Ook zo'n ervaringen?

Link naar reactie

Herken dit, ik weet dat ik het vaker heb gehad maar de eerste die mij te binnen schiet is "Bob Morane Presenteert deel 2 - Conan Doyle - De verloren Wereld"

 

Heb er jaren op beurzen naar gezocht omdat hij stond aangekondigd / verschenen, nooit gevonden, totdat ik een keer hoorde / las dat hij ooit verschenen is.....

 

Heb het net checked op Catawiki en zie dat 2 verzamelaars de strip opgenomen hebben in hun verzameling, alleen, zonder foto... zou die dan echt bestaan???

 

http://www.catawiki.nl/catalogus/strips/series-helden/george-edward-challenger/116759-conan-doyle-de-verloren-wereld?area=7d62231de1118b2d36c004ff65c927e1d2fc6ef9

Link naar reactie

Zo dacht ik zelf jaren lang dat ik de Superman/Batman maandblad serie compleet in mijn bezit had. Tot ik begin jaren 90 opeens een Belgisch exemplaar tegen kwam op de stripbeurs in Dordrecht. Bleken er na het stoppen van de Nederlandse serie met nummer 13 in 1970 daarna nog 20 nummers alleen in Belgie verschenen te zijn. Die hadden nooit ergens in een katalogus gestaan en het was natuurlijk ook nog pre-internet tijd. Pas in 2002 vond ik het laatste nog missende nummer (14-1970) en was mijn collectie toch nog compleet.

www.windmill-comics.com

Link naar reactie

"Japan 2" van Casterman. Een samenwerkingsverband tussen Europese (vooral Franse) stripauteurs en Japanse.

Ik ben er zeker van dat ik het aangekondigd heb gezien, maar het album zelf heb ik nooit gezien.

Misschien wel in het Frans verschenen maar nooit in het Nederlands?

Link naar reactie
Gast Kontiki

"Japan 2" van Casterman. Een samenwerkingsverband tussen Europese (vooral Franse) stripauteurs en Japanse.

Ik ben er zeker van dat ik het aangekondigd heb gezien, maar het album zelf heb ik nooit gezien.

Misschien wel in het Frans verschenen maar nooit in het Nederlands?

Daar bestond indertijd zelfs een cover van die opdook in aankondigingslijsten (ook die van ons). Maar deel 1 verkocht zodanig slecht dat Casterman van een vertaling afzag. Is wel verschenen in het Frans.

 

Lang geleden heb ik me kapot gezocht naar Het beste uit Robbedoes nr 11  (brieven uit mijn molen 3).

Eigenlijkheb ik ook nooit geweten waarom ze dit album niet vertaald hebben maar nr 12 wel.

Hier eenzelfde reden. Daudet is behoorlijk gekend in het Frans (zo'n beetje als Guido Gezelle bij ons), maar in vertaling wist men bij Dupuis wel dat twee albums volstonden om ermee op te houden.

 

 

Elders op het forum zag ik iemand het niet-bestaan van Askell de Waterwereld 4 betwisten omdat de Franse titel ervan staat opgenomen op Zilveren Dolfijn. Aan dat album werken de auteurs (vooral de tekenaar dan) al vele, vele jaren, maar de prioriteit ervan is ondergeschikt aan Trollen van Troy. Het album bestaat nog niet.

Link naar reactie

Babel 3 van David B.  Ergens op net is er een preview van een aantal pagina's...

 

Die is nooit afgerond zover ik weet. Ik geloof dat hij door het instorten van de Ignatz lijn zich met andere zaken bezig is gaan houden. Wel erg jammer, de twee delen die verschenen zijn zijn erg fraai.

Link naar reactie

Kowalsky nummer 2...

 

toen ik deel 1 had gekocht (ik was 13-14 jaar dacht ik), keek ik reikhalzend uit naar deel 2.


En in den beginne, toen er nog een internet was, had je echt nul komma nul info ivm strips (toch niet in de Westhoek...). Maanden ging ik telkens naar de gazettenwinkel of de stripafdeling in de GB in Koksijde in de hoop om deel 2 te vinden... :e003:

Link naar reactie

Heb zelf ontzettend lang lopen zoeken naar de eerste drukken van chinaman (deel 2 + 3).

Dacht altijd dat die delen geen 1e druk waren omdat alle delen tm deel 4 op de achterzijde gedrukt stonden.

Kwam er later achter dat deel 1 tm 4 gelijktijdig waren uitgekomen.

 

HC deel 13 Strike van Jeremiah is ook zo'n spookalbum.

 

De laatste Jugurtha uitgekomen bij Talent zou er ook als HC moeten zijn. Deze heb ik nog nooit gezien en geloof ook niet dat deze bestaat.

 

Zullen er vast nog wel meer zijn!

Link naar reactie

Die is nooit afgerond zover ik weet. Ik geloof dat hij door het instorten van de Ignatz lijn zich met andere zaken bezig is gaan houden. Wel erg jammer, de twee delen die verschenen zijn zijn erg fraai.

 

Hier en daar heb ik opgevangen dat er wel nog plannen zijn om dit ooit af te werken.  Waarschijnlijk een integrale in een deel dan. Jammer van de Ignatz collectie want ik vond dat mooie uitgaven...

Link naar reactie

Een beetje té veelbelovend naar de smaak van de toenmalige uitgever. En het ging over strip(verzamelaar)s, en naar het schijnt interesseert dat de gemiddelde striplezer niet. Vandaar dat ik een paar jaar later zeer verwonderd was toen Merho met "Vrouwen komen van Mars" een wel héél gelijkaardig verhaal bracht. Het leek wel een remake van mijn scenario. Zelfs de naam van de auteur van de oude strippagina's die doorheen het verhaal verweven zijn was hetzelfde (het is een voor de hand liggende naam, dus dat is ongetwijfeld toeval).

 

Soit, dit spookalbum ligt aan de basis van een later succesje van me, dus ik ga niet klagen.

Link naar reactie

Leo Loden 4. Delen 3 en 5 zijn ooit verschenen bij Talent, deel 4 niet.

Heb me ooit suf liggen zoeken naar deel 74 in collectie 500. Uiteindelijk toch gevonden, maar enkel in HC. Blijkt dat de SC opgebrand was of zoiets.

Van de laatste strips van Talent zijn er trouwens wel HC's verschenen, maar niet meer in SC door het faillissement.

 

Sommige strips zijn ook zo zeldzaam geworden dat ze ook quasi spookalbums zijn...

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie
Gast Kontiki

Van Malo Louarns Rona verschenen drie albums en werd er een vierde op de achterkant van deel 3 aangekondigd. Dat album kwam er niet in vertaling, maar verscheen het indertijd wel in Gazet van Antwerpen waar de eerste verhalen in werden voorgepuliceerd?

 

 

 

Rona_et_le_roi_du_Rock_Rona_tome_4.jpg1-nl-v.jpg

Link naar reactie
  • 6 months later...

onlangs gezien in het nederlands:  minimensjes 42:in naam van de broer

                                                        minimensjes 43:kasteelhotel monsterd

                                                        minimensjes :ONTSNAPT!album met korte verhalen ,meer dan 100 blz!!

                                                        bob morane: op het spoor vann fawcett

                                                        bob morane: el matador

                                                        duivels van alexia:het bloed van de engel

 

  bestaande spookalbums, zeer mooi afgewerkt maar wreed moeilijk aan te geraken.....het zijn 'onder-de 'tafel- albums op beurzen.....sommige worden ook vermeld in catawiki database...gewoon goed zoeken onder 'illegale uitgaven'....!!!

Link naar reactie

onlangs gezien in het nederlands:  minimensjes 42:in naam van de broer

                                                        minimensjes 43:kasteelhotel monsterd

                                                        minimensjes :ONTSNAPT!album met korte verhalen ,meer dan 100 blz!!

                                                        bob morane: op het spoor vann fawcett

                                                        bob morane: el matador

                                                        duivels van alexia:het bloed van de engel

 

  bestaande spookalbums, zeer mooi afgewerkt maar wreed moeilijk aan te geraken.....het zijn 'onder-de 'tafel- albums op beurzen.....sommige worden ook vermeld in catawiki database...gewoon goed zoeken onder 'illegale uitgaven'....!!!

ben jij de uitgever van die boekjes en zit je hier reclame te maken?

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...