Ga naar inhoud

tekenaars hebben meestal maar één manier om een knap vrouwengezicht te tekenen


cinco

Recommended Posts

de aantrekkelijke Stallaert-vrouw: meestal veel verfijnder en realistischer getekend dan de andere figuren in het desbetreffende stripuniversum. De vrouwen zijn genoeg variabel in gezicht en voorkomen om ze te onderscheiden, maar toch duidelijk te herkennen als van de hand van Stallaert.

 

afbeelding.thumb.png.6a1886709a6484cd13af09cbd83fad9b.png

 

afbeelding.png.486706c642aff8941e58bf90a5e55875.png

 

 

 

 

Link naar reactie

Ik heb ook vaak het gevoel dat striptekenaars altijd dezelfde vrouw tekenen. Ze veranderen enkel wat details om ze van elkaar te onderscheiden, en in sommige strips wordt het de lezer erg moeilijk gemaakt.

In Venetiaanse Suites zie ik echt niet wie wie is.

Link naar reactie

de aantrekkelijke Uderzo-vrouw:

 

afbeelding.png.48e2f4a9bd185bcfd983ad08d9615808.pngafbeelding.png.d2ff6172c67308f419274de7278bbbd6.png

 

Knappe vrouwen in Asterix lijken zo fel op elkaar dat een vrouw die zich wil uitgeven voor Walhalla slechts een pruik moet opzetten om haar plaats in te nemen. Daar is zelfs een gans verhaal aan gewijd.

 

afbeelding.png.561e4519d95b92c2d9c278dd0825a449.png

 

Toutatiszijdank voor Cleopatra en haar geprononceerde neus die toch wat afwisseling brengt onder de Asterixvrouwen.

 

afbeelding.png.02e4dfc36322401776aeac869242964c.png

 

Link naar reactie

de aantrekkelijke Philippe Francq-vrouw: er wordt soms wat gevarieerd met jukbeenderen, kin ed. maar ondanks de verdienstelijke poging tot variatie die verder gaat dan ogen, haar en huidskleur is ook hier een duidelijk patroon te herkennen in de algemene look van al deze dames.

 

 

afbeelding.png.53b6f7fb02b0b7b99203e12940e4cc6a.pngafbeelding.thumb.png.32dd51d3167cbfc2d2db583ed22eed97.png

 

afbeelding.png.410b675da2a7105eebf448bfc2a87e09.pngafbeelding.png.fb50f0f51e0eb823d45dfe66eba53803.pngafbeelding.png.e1f5b021a3501bbe29597ec52b632b94.png

Link naar reactie
5 minuten geleden, Lük Bey zei:

 

Heeft veel weg van de aantrekkelijke Hermann-vrouw. 

 

Nochtans zag Comanche er in de eerste strips prima uit.

afbeelding.thumb.png.0751cb92a909f5e2df2ba6fafea49d8d.png

 

 

Ik weet niet wat er onderweg in zijn zoeken naar een andere stijl gebeurd is, maar het heeft de vrouwen geen goed gedaan.

afbeelding.png.1f8b8336ada31094400ab9190c6172a0.png

 

Waarom??

 

afbeelding.thumb.png.8bf108153ca570e420d24f75dc146eba.png

Link naar reactie
1 uur terug, cinco zei:

 

Nochtans zag Comanche er in de eerste strips prima uit.

afbeelding.thumb.png.0751cb92a909f5e2df2ba6fafea49d8d.png

 

 

Ik weet niet wat er onderweg in zijn zoeken naar een andere stijl gebeurd is, maar het heeft de vrouwen geen goed gedaan.

afbeelding.png.1f8b8336ada31094400ab9190c6172a0.png

 

Waarom??

 

afbeelding.thumb.png.8bf108153ca570e420d24f75dc146eba.png

Ze heeft een facelift gehad. Het haar is naar achteren getrokken, waardoor de wenkbrauwen nu ver boven de ogen staan. 

Link naar reactie

Dit toont toch aan waarom een archetype wordt getekend. Alles wat afwijkt van deze standaard wordt als onaantrekkelijk / onvrouwelijk ervaren. Er zijn genoeg vrouwen met zulke benen / met zulk gezicht als die op de cover van Jeremiah.

 

Francq vind ik een voorbeeld van een tekenaar die probeert wat variatie te brengen, maar de bewegingsruimte is klein, zeker in het meer realistische genre.

Link naar reactie
2 uren geleden, cinco zei:

 

Nochtans zag Comanche er in de eerste strips prima uit.


Ik weet niet wat er onderweg in zijn zoeken naar een andere stijl gebeurd is, maar het heeft de vrouwen geen goed gedaan.

Dat heb ik me ook al zo vaak afgevraagd: wat bezielt meneer Hermann? Zijn personages werden per jaar lelijker, en nu lopen in zijn strips alleen nog bovenliploze monsters rond. Zo virtuoos als zijn lijnen worden, zo afschuwelijk en liefdeloos worden zijn personages. 

Realistisch is mooi, maar hij overdrijft something terrible

 

Over de titeltopic:

Ik vraag me af of het feit, dat (in de westerse stripwereld) 99% van de striptekenaars mannen zijn, er niet voor een groot deel tussen zit dat de vrouwen in ons werk zo vaak op een goedkope seksbom lijken? Zelfs de mooiemeisjesgod Manara maakt vrouwen die niet bestaan, al zijn zijn meisjes wél met liefde getekend.

 

En @Cinco:

Ja, verdomd, dat is waar. Behalve Bianca Castafiore, die bedoeld is als karikatuur van een vrouw, ziet het er naar uit dat Hergé totaal geen vrouwen heeft getekend, laat staan mooie! Dat is me nog niet zo sterk opgevallen, maar je hebt gelijk. Wat zou dat zeggen over Hergé? 

 

 

Link naar reactie
14 minuten geleden, bouncer zei:

image.png.bb8f1592d2f9ee174fc62ed666dc8a3f.png

 

Caroline Baldwin is een "sterke persoonlijkheid"  met een leuk voorkomen.

 

... die als vrouw opvallend meer bad- en douchescènes heeft dan haar mannelijke tegenhangers in gelijkaardige reeksen.

 

afbeelding.png.143ba9a574f99e8ddf57526a24bad101.png

 

 

En er wordt ook behoorlijk wat in bed gelegen: in lingerie...

 

afbeelding.thumb.png.6bcf76619e90caf4d37bb5fe27631f7c.png

 

... en zonder lingerie.

 

afbeelding.thumb.png.75cac1b7a259087b861635135f0eefce.png

Link naar reactie

Als ze dan al geen lelijk onvrouwelijk uiterlijk hebben, hebben ze een "vermannelijkt' soort gedrag. Het typische cliché van de feministe als mannenhatende halvevent.  Zelfs de grote Marc Sleen was in dat bedje ziek.

 

Wat er ook redelijk zwaar ontbreekt is de queer man. Macho's, seksbommen en halveventen galore. Wie vindt er een homo? En dan bij voorkeur niet één, waarvan de queerness puur bedoeld is om belachelijk te zijn?

 

Ik denk dat dat laatste wel ver te zoeken zal zijn. Ik kan er in elk geval geen bedenken.

Link naar reactie
59 minuten geleden, Ross zei:

Wat er ook redelijk zwaar ontbreekt is de queer man. Macho's, seksbommen en halveventen galore. Wie vindt er een homo? En dan bij voorkeur niet één, waarvan de queerness puur bedoeld is om belachelijk te zijn?

 

Ik denk dat dat laatste wel ver te zoeken zal zijn. Ik kan er in elk geval geen bedenken.


Wilbert van der Steen gaat dit jaar met een Gay-comic komen. Zijn werk kennende zal dit ook kwaliteit hebben.
 

https://wvds.net/nl/salto-ubba-gay-comic/

4A6D695C-EAF0-4DE6-BD10-A72DDDF9CC4F.png

Link naar reactie
4 minuten geleden, Ross zei:

Als je er één vindt die niet belachelijk is, heb ik geen enkel ander criterium.

 

Het probleem is dat de meeste klassieke stripfiguren in een aseksuele periode gecreëerd zijn.

In de hedendaagsere reeksen heb je meer kans om voorbeelden te vinden.

Allez, dat zou je toch veronderstellen.

Link naar reactie
4 minuten geleden, cinco zei:

 

Het probleem is dat de meeste klassieke stripfiguren in een aseksuele periode gecreëerd zijn.

In de hedendaagsere reeksen heb je meer kans om voorbeelden te vinden.

Allez, dat zou je toch veronderstellen.

Beetje bij beetje begint de mentaliteitsverandering er te komen, maar vergeleken bij de Japanse mangaka zijn we toch wreeeed achter, hoor.

 

... en wat die aseksuele periode betreft, die vele seksbommen in de oude series zien er toch niet echt aseksueel uit.

Ik zou het eerder een masculiene periode noemen.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...