Ga naar inhoud

tekenaars hebben meestal maar één manier om een knap vrouwengezicht te tekenen


cinco

Recommended Posts

21 uren geleden, cinco zei:

de aantrekkelijke Hergé-vrouw:

 

afbeelding.thumb.png.8a8e26835dfced298a3a44c1b88566e0.png

 

Er was beterschap op komst.

afbeelding.thumb.png.585b3892c681b02de3f5cf36bfb91145.png

 

en opvallend veel vrouwen in de achtergrond hier:

afbeelding.thumb.png.ccc322b3f928f169963febc091f8cba4.png

 

 

17 uren geleden, Lük Bey zei:

 

Grappig, ik heb daarover gisteren nog een gag getekend voor het 'ABC van de Strip'.  

 

naakt.thumb.jpg.c6f4863c2fbf18e2752028892807b26a.jpg

 

Zouden veel van je lezers weten wie die laatste twee zijn? (die ironisch genoeg vaker uit de kleren gingen dan de drie daarvoor).

Link naar reactie
2 uren geleden, Vittorio zei:

 

Ja. En terecht. Kan echt niet meer. Ik ken ook niemand die het gebruikt, alleen mijn opa met een besmuikt lachje.

 

https://vrttaal.net/taaladvies-taalkwestie/homo-homofiel-homoseksueel

 

Daar hebben ze mij nochtans geen toestemming om gevraagd, om dat te beslissen. Ik heb zin om contrarie te zijn en het nu expres te gebruiken.  Zonder besmuikt lachje bovendien.

Link naar reactie
5 minuten geleden, cinco zei:

Er is blijkbaar een lagere drempel voor het gebruiken van een cool lesbisch weerkerend personage zoals Silky in Largo WInch.

Maar een homoseksuele man, dat ligt blijkbaar nog altijd wat gevoeliger.

 

Mag ik je verwijzen naar de draad over de Onnoembaren?

 

Maar de reden is vrij simpel: heteroseksuele mannelijke auteurs maken verhalen voor overwegend heteroseksuele mannelijke lezers (denken ze toch) .

Link naar reactie
8 minuten geleden, cinco zei:

Er is blijkbaar een lagere drempel voor het gebruiken van een cool lesbisch weerkerend personage zoals Silky in Largo WInch.

 

Da's juist hetzelfde, een onbereikbare vrouw is een onbereikbare vrouw, veel mannen hebben ook een boontje voor 'girl on girl action'. En ik durf te wedden dat ze om de twee tekstballonnen "iets lesbisch" zegt. 

Link naar reactie

Hoe kun je dat vragen, Cinco. Natuurlijk ligt dat moeilijk.  De meeste heteroseksuele mannen die een beetje machistisch zijn, kunnen daar absoluut niet tegen. En diegenen, die diep in hun hart verdrukte homo's zijn, die zijn bang van zichzelf en reageren vaak nog heviger. (voorlopig toch).

Da's psychologie, denk ik. 

Maar dat van die lesbische vrouw, die om de twee plaatjes iets lesbisch zegt of doet, dat zou ook voor mannen kunnen. Alleen: heteroseksuele striptekenaars/scenaristen wéten dat niet, wat dat is, "iets homoseksueels". 

Ik denk dat alleen biseksuele mensen hier in 't westen helemaal normaal kunnen reageren, als ze geconfronteerd worden met homoseksuele beelden.

Link naar reactie
4 minuten geleden, cinco zei:

Zou het voor sommigen moeiliijk liggen om in een verhaal twee neukende mannen gedurende verschillende vakken in beeld te zien, ook al is het smaakvol gepresenteerd?

Is dat een afknapper in vergelijking met de 'girl on girl action'?

 

In een mainstream pulpreeks als Largo Winch ga je dat niet zien, waarom zou je je cash cow in de waagschaal stellen met dat soort experimenten? 

Link naar reactie

Voor mij hoeft dat inderdaad niet. Net zo min als lesbische of hetero seks trouwens, en ik ben nochtans bijzonder macho. 

 

Of toch niet zolang het voor het verhaal niet van belang is, ik knap af op dat gratuïte. Net zo min als het uitmaakt of pakweg Piet Pienter of Kuifje of professor Zonnebloem hetero zijn - dat wordt nergens gezegd want dat doet er niet toe, en is dus misschien ook helemaal niet zo. 

Link naar reactie
6 minuten geleden, Vittorio zei:

In een mainstream pulpreeks als Largo Winch ga je dat niet zien, waarom zou je je cash cow in de waagschaal stellen met dat soort experimenten? 

Ja, als er in een strip überhaupt geen sprake is van enige relatie, hetero of anderszins, heeft het geen zin om als lezer daarover te speculeren. Dan is het domweg irrelevant.

Het is alleen maar echt storend als het conservatieve homofobe of vrouw-stereoptiepe er te dik op ligt.

Link naar reactie
5 minuten geleden, Lük Bey zei:

Voor mij hoeft dat inderdaad niet. Net zo min als lesbische of hetero seks trouwens, en ik ben nochtans bijzonder macho. 

 

 

Soms is het toch belangrijk voor het verhaal, zoals in Samber.

Die kracht van die passie moet in beeld gebracht worden om de pathos die volgt veel zwaarder te laten doorwegen.

 

afbeelding.png.5cac344adce5185cc0b98e5119396f0c.png

 

Link naar reactie
18 minuten geleden, Lük Bey zei:

We zij hier intussen wel flink off topic. Ik dacht dat het hier over 'sexy tapirs' ging?

De tapirs wàren al een offtopic. 

 

Dat van die wiskundige verhoudingen heeft meer te maken met schoonheid dan met aantrekkelijkheid. Het laatste is minder rationeel, en ook meer tijd- en cultuurgebonden. Iemand als Angelina Jolie, met zo'n mond, of Julia Roberts, zouden een paar eeuwen geleden totaal niet mooi gevonden zijn. Ze zijn allebei zeker niet mathematisch geproportioneerd. Toch zijn ze mooi, in onze ogen. 

Maar een vrouw die perfect geproportioneerd is, zal overal en in alle tijden wel mooi gevonden zijn, al zal er nu en dan een kanttekenng bij gezet worden in de trant van: "wat te mager", of "wat te bruin van huid", of juist "wat te dik" of "wat te bleek".

Link naar reactie

On topic: Terry Moore, hoe fantastisch ik hem ook vind, zijn vrouwen hou ik soms ook niet meer uit elkaar.

 

Maar het is ook niet altijd de vrouwen, soms is het puur de tekenstijl ook. Jommeke, Filiberke, Anne/Rozemieke zijn toch allemaal hetzelfde met een ander kapsel? En S&W?

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie
4 minuten geleden, SPeeDy zei:

 

Maar het is ook niet altijd de vrouwen, soms is het puur de tekenstijl ook. Jommeke, Filiberke, Anne/Rozemieke zijn toch allemaal hetzelfde met een ander kapsel? En S&W?

 

Omdat ik als kind voornamelijk die strips onder ogen kreeg, dacht ik dat elke jeugdig personage standaard het Kuifje-gezicht had. Tot ik met de Dupuis reeksen in aanraking kwam en in een heel andere stijl werd ondergedompeld.

 

Link naar reactie
14 minuten geleden, SPeeDy zei:

Maar het is ook niet altijd de vrouwen, soms is het puur de tekenstijl ook. Jommeke, Filiberke, Anne/Rozemieke zijn toch allemaal hetzelfde met een ander kapsel? En S&W?

 

Wat je af en toe tegenkomt is dat tekenaars beginnen met figuren die allemaal een uniek, verschillend uiterlijk hebben, maar door de jaren heen zodanig beginnen te styleren dat verschillende personages hetzelfde basisgezicht krijgen. Zie bvb Suske en Wiske.

 

14 minuten geleden, cinco zei:

Vaak is het archetype ook dat blondharige variant van de aantrekkelijke vrouw het braveke is en de zwartharige variant is de stoute meid.

 

Geen prentje van Galaxa en Demoniah gevonden?

Link naar reactie
Zojuist, TDPB zei:

 

Wat je af en toe tegenkomt is dat tekenaars beginnen met figuren die allemaal een uniek, verschillend uiterlijk hebben, maar door de jaren heen zodanig beginnen te styleren dat verschillende personages hetzelfde basisgezicht krijgen. Zie bvb Suske en Wiske.

 

 

Vooral de Vlaamse reeksen kunnen hier moeilijk van af stappen.

Daardoor kan je in die stijl sneller het gezicht van een personage foutief tekenen.

De Marcinelle-stijl voelt op dat vlak veel losser aan.

Link naar reactie

Telt dat blond/zwart verschil ook bij jongens?

Jommeke en Filiberke hebben overigens wel degelijk een ander hoofd. Filiberkes oren staan veel lager dan die van Jommeke.

(los daarvan: hoe eenvoudiger de tekenstijl, hoe moeilijker het wordt om variatie te brengen.)

 

afbeelding.thumb.png.8546e6a67c348e9811673c47ff543203.png

 

 

En S&W hadden en hebben nu opnieuw een andere neus.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...