Ga naar inhoud

tekenaars hebben meestal maar één manier om een knap vrouwengezicht te tekenen


cinco

Recommended Posts

1 minuut geleden, Ross zei:

Beetje bij beetje begint de mentaliteitsverandering er te komen, maar vergeleken bij de Japanse mangaka zijn we toch wreeeed achter, hoor.

 

Met Thea Triangl hadden ze in Kiekeboe een transpersonage en dat al in de jaren negentig, maar in één van de recentste albums werd er in een flashback onthuld dat die geslachtsverandering eigenlijk een vergissing bij de plastische chirurg was geweest. Dus maken ze er eigenlijk een grap van.

 

 

Link naar reactie
11 minuten geleden, Ross zei:

 

... en wat die aseksuele periode betreft, die vele seksbommen in de oude series zien er toch niet echt aseksueel uit.

Ik zou het eerder een masculiene periode noemen.

 

Ik doel op de talloze reeksen van die tijd met mannenduo's die ook nog onder hetzelfde dak leven, maar in aparte bedjes slapen.

Hun aseksualiteit moest hun vrijwaren van homoseksuele subtext die er voor sommigen net daardoor toch was.

Link naar reactie
15 minuten geleden, cinco zei:

 

Met Thea Triangl hadden ze in Kiekeboe een transpersonage en dat al in de jaren negentig, maar in één van de recentste albums werd er in een flashback onthuld dat die geslachtsverandering eigenlijk een vergissing bij de plastische chirurg was geweest. Dus maken ze er eigenlijk een grap van.

 

 

Ja. Dat is een thema dat door scenaristen van strips maar vooral tv-series vaak gebruikt wordt. 

Het bewijst alleen maar dat die scenaristen geen flauw idee hebben waar ze over praten en er hun eigen (verkeerde) inkleuring aan geven.

 

Hoedanook, de belachelijke transgender en de belachelijke homo zitten in hetzelfde schuifje: dat zijn gewoon flauwe moppekes van macho's die denken dat ze grappig zijn. Die zijn er altijd geweest. Ze zijn eerder het bewijs van conservativisme dan van progressivisme.

Link naar reactie
16 minuten geleden, cinco zei:

 

Ik doel op de talloze reeksen van die tijd met mannenduo's die ook nog onder hetzelfde dak leven, maar in aparte bedjes slapen.

Hun aseksualiteit moest hun vrijwaren van homoseksuele subtext die er voor sommigen net daardoor toch was.

ah ja. Dat klopt. Zo zijn er heel wat geweest, ook in de tv-series. Starsky & Hutch springs to mind... Twee knappe sexy mannen die een komische en emotionele vriendschapsband hebben, maar VOORAAAAL geen homo zijn 

Link naar reactie
11 hours ago, Ross said:

Blijkbaar is "sterke persoonlijkheid" in de stripwereld synoniem met "niet mooi".

Is het niet eerder omgekeerd? Er is niet zo heel veel variatie mogelijk op wat voor vrouwen als 'mooi' doorgaat. Het is niet alsof het Persische schoonheidsideaal van een dame met een mooie snor een optie is...


Wijkt je personage ervan af, dan moet ze wel een 'sterke persoonlijkheid' hebben, anders heb je een personage dat fan service/romantic interest noch verhaalelementen aanlevert.

Link naar reactie
12 uren geleden, cinco zei:

 

Hun aseksualiteit moest hun vrijwaren van homoseksuele subtext die er voor sommigen net daardoor toch was.

 

 

Veel mensen kunnen het dan ook gewoon niet aan dat twee personages van hetzelfde geslacht gewoon vrienden en/of kameraden zijn.
Kijk naar de stortvloed aan gay fanart die gemaakt is rond Frodo en Sam.

 

Bij veel van die verhalen zijn de personages ook aseksueel omdat hun seksuele geaardheid er voor geen meter toe doet. Ook bij hetero personages. Nero of Madam Pheip gingen op avontuur om de 'plot' op te lossen en dan plots kwamen Adhemar en Cloclo langs. Niet omdat het seksuele leven van Nero en co moest worden onderzocht, maar omdat een kleine in het geheel een interessant plotgegeven is. 

 

Link naar reactie
12 minuten geleden, Tom MDP zei:

En ik denk dat Blacksad door zijn antropomorfisch gegeven nog het meeste variatie van allemaal geeft.
 

 

Al zijn de 'aantrekkeliijke' vrouwen meestal de diersoorten die de verfijndste gelaatstrekken hebben.

Geen sexy tapir bijvoorbeeld.

 

f0e7631072ea3248b9c161d16e913eec.jpg

 

afbeelding.thumb.png.a88c56617175ec0bca3b3b58c1064d02.png

 

f10993bbc5256057cb75ec02b6f39827.png

Link naar reactie
2 uren geleden, Tom MDP zei:

 

 

Veel mensen kunnen het dan ook gewoon niet aan dat twee personages van hetzelfde geslacht gewoon vrienden en/of kameraden zijn.
Kijk naar de stortvloed aan gay fanart die gemaakt is rond Frodo en Sam.

 

Bij veel van die verhalen zijn de personages ook aseksueel omdat hun seksuele geaardheid er voor geen meter toe doet. Ook bij hetero personages. Nero of Madam Pheip gingen op avontuur om de 'plot' op te lossen en dan plots kwamen Adhemar en Cloclo langs. Niet omdat het seksuele leven van Nero en co moest worden onderzocht, maar omdat een kleine in het geheel een interessant plotgegeven is. 

 

Ik herinner me in dat verband dat er in Nederland een poos geleden ook een heleboel gedoe was over de "relatie" van Tom Poes en Heer Bommel 😁  Dat MOEST ook persé een homokoppel zijn, al deed dat er in het kader van die strip totààl niet toe.

Humoristische strips in het algemeen kun je moeilijk in het sociologische plaatje inpassen; humor is per definitie onrealistisch, vermits in het echte leven humor nooit los te maken is van allerlei andere elementen, het staat nooit op zichzelf. Madam Pheip of Nero hebben nu allebei wel een wettelijke halve trouwboek; maar hoe is er niet gespeculeerd en gesoebat over Lambik en tante Sidonie? Zelfs Willy Vandersteen zélf kreeg constant de vraag toegespeeld "zijn Suske en Wiske de kinderen van Lambik en Sidonie? En zo nee, hébben die dan geen ouders?"

Dat  dat er niet toe doet, kwam meestal in die mensen hun hoofd niet op.  Als het "om te lachen" is, moet je de dingen maar nemen zoals ze zijn, denk ik.

 

 

Daarnaast ben ik het er helemaal mee eens dat er maar weinig antropomorfische combinaties te vinden zijn die zulke goede resultaten op zullen leveren als die tussen een kat en een mooi meisje.  Maar dat ligt inderdaad helemaal aan de uitzonderlijk esthetische bouw van dat beestje.  

 

Hoedanook denk ik niet dat we de tekenaars het plezier mogen misgunnen om mooie meisjes te tekenen volgens wat ZIJ individueel dan 'mooi' vinden. Het is misschien stereotypisch, maar het is wel leuk om te zien.

Link naar reactie
21 uren geleden, cinco zei:

de aantrekkelijke Stallaert-vrouw: meestal veel verfijnder en realistischer getekend dan de andere figuren in het desbetreffende stripuniversum. De vrouwen zijn genoeg variabel in gezicht en voorkomen om ze te onderscheiden, maar toch duidelijk te herkennen als van de hand van Stallaert.

 

De vrouwen van Stallaert vind ik nu eens geen goed voorbeeld, omdat daar, zoals je zelf zegt, wel variatie in zit. Hij durft afwijken van het ronde gezichtje met wipneus-type, en toch blijven ze 'knap'.

Link naar reactie
20 uren geleden, cinco zei:

de aantrekkelijke Jim Lee-vrouw:

 

Amerikaanse tekenaars tekenen overigens ook altijd dezelfde knappe, stoere man. Desondanks -en dat is het rare van de zaak- slagen verschillende tekenaars er niet in om een vast personage zoals pakweg Bruce Wayne of Superman of gelijk welke andere superheld op dezelfde manier te tekenen. Toon mij een tekening van het gezicht van Robin (dus zonder zijn werkoutfit) en ik ga hem niet herkennen.

Link naar reactie
17 uren geleden, Ross zei:

Dat heb ik me ook al zo vaak afgevraagd: wat bezielt meneer Hermann? Zijn personages werden per jaar lelijker, en nu lopen in zijn strips alleen nog bovenliploze monsters rond. Zo virtuoos als zijn lijnen worden, zo afschuwelijk en liefdeloos worden zijn personages. 

Realistisch is mooi, maar hij overdrijft something terrible.

 

 

Hermann heeft gewoon besloten zijn personages zo realistisch mogelijk weer te geven. De meeste vrouwen (of mannen) zijn geen klassieke schoonheden. In de loop der jaren is hij daar misschien wat te ver in doorgeschoten, maar ik vind zijn uitgangspunt wel bewonderingswaardig.

Link naar reactie

image.thumb.jpeg.986f799356cf452ecea8bbc6905871b7.jpeg
Bruce Wayne, Dick Grayson en Barbara Gordon. :D

 

(en jz, in heb valsgespeeld)

4 minuten geleden, TDPB zei:

 

Amerikaanse tekenaars tekenen overigens ook altijd dezelfde knappe, stoere man. Desondanks -en dat is het rare van de zaak- slagen verschillende tekenaars er niet in om een vast personage zoals pakweg Bruce Wayne of Superman of gelijk welke andere superheld op dezelfde manier te tekenen. Toon mij een tekening van het gezicht van Robin (dus zonder zijn werkoutfit) en ik ga hem niet herkennen.

 

Link naar reactie
1 minuut geleden, TDPB zei:

 

 

Hermann heeft gewoon besloten zijn personages zo realistisch mogelijk weer te geven. De meeste vrouwen (of mannen) zijn geen klassieke schoonheden. In de loop der jaren is hij daar misschien wat te ver in doorgeschoten, maar ik vind zijn uitgangspunt wel bewonderingswaardig.

Wel, ik vind dat hij verschrikkelijk overdrijft. De wereld loopt écht niet vol met monstruositeiten. Als ik om me heen kijk, op straat, dan zie ik best een heleboel mooie mensen, zowel meisjes als mannen en kinderen. Als 'realistisch" het synoniem wordt van "zo lelijk mogelijk" dan is het niet meer realistisch maar onrealistisch maar dan naar de àndere kant toe.

Link naar reactie
16 uren geleden, Ross zei:

Wat er ook redelijk zwaar ontbreekt is de queer man. Macho's, seksbommen en halveventen galore. Wie vindt er een homo? En dan bij voorkeur niet één, waarvan de queerness puur bedoeld is om belachelijk te zijn?

 

Ik denk dat dat laatste wel ver te zoeken zal zijn. Ik kan er in elk geval geen bedenken.

 

Heel lang geleden kwam in FC De Kampioenen de neef van Fernand langs, en dat bleek een grote, gespierde gast te zijn.

Maar zijn vriend was dan weer een lispelende kapper. Dus dat was een nuloperatie.

 

afbeelding.png.9be673575893057aff70d3c2e3702a20.png

 

Het enige goeie voorbeeld uit een Vlaamse familiestrip die ik kan bedenken is Steve uit W817.

 

15 uren geleden, Lük Bey zei:

 

Grappig, ik heb daarover gisteren nog een gag getekend voor het 'ABC van de Strip'.  

 

naakt.thumb.jpg.c6f4863c2fbf18e2752028892807b26a.jpg

 

Het zou leuker zijn indien de deurbel zou rinkelen.

 

17 uren geleden, Ross zei:

Al mag Zita in deze thread ook niet misstaan

 

 

Of de meisjes van de Pussycat

 

afbeelding.thumb.png.a818d6bd99f4e7d452e57c2685c86171.png

Link naar reactie
4 minuten geleden, Ross zei:

Die laatste ziet er uit alsof Frank Cho hem heeft getekend. Die is zo waanzinnig goed in menselijke anatomie dat de man daar echt even gracieus is als de vrouw. De anderen proberen alleen verwijfdheid als belachelijk voor te stellen.

 

Dat doen ze helemaal niet. Ze proberen aan te tonen dat er een dubbele moraal is bij de weergave van vrouwelijke personages: in die zin dat houdingen eerder sexy moeten zijn dan heldhaftig.

Link naar reactie
3 minuten geleden, TDPB zei:

Dat doen ze helemaal niet. Ze proberen aan te tonen dat er een dubbele moraal is bij de weergave van vrouwelijke personages: in die zin dat houdingen eerder sexy moeten zijn dan heldhaftig.

Jaaaa daweetekwel...

Maar ze TEKENEN het op een belachelijke manier, zodat je ermee zou lachen als een man een "vrouwelijke" houding aanneemt. 

Link naar reactie
1 minuut geleden, Ross zei:

Jaaaa daweetekwel...

Maar ze TEKENEN het op een belachelijke manier, zodat je ermee zou lachen als een man een "vrouwelijke" houding aanneemt. 

Of hij tekent dat zo omdat je zou beseffen wat een onzinnige houding het vrouwelijke personage op de oorspronkelijke cover aanneemt. Wat vooral bij die Wonder Woman-cover opvalt.

Link naar reactie
3 minuten geleden, TDPB zei:

Of hij tekent dat zo omdat je zou beseffen wat een onzinnige houding het vrouwelijke personage op de oorspronkelijke cover aanneemt. Wat vooral bij die Wonder Woman-cover opvalt.

Da's juist. 

yaoi manga (manga met homofiele liefdesverhalen) hebben daar dan weer totaal geen last van. Hoezeer de Japanse cultuur ook een "patriarchale" maatschappij heet te zijn, toch is wat alhier verwijfdheid heet en ofwel verwerpelijk ofwel belachelijk is, aldaar noch het één noch het ander. Dat is echt iets cultuurgebonden. Een man vernedert zichzelf daar helemaal niet als hij met een vrouw wordt vergeleken, en van de weeromstuit zijn Japanse vrouwen ook veel minder rap geschoffeerd als ze "ongeëmancipeerd" behandeld worden.

Link naar reactie
23 minuten geleden, TDPB zei:

Ze proberen aan te tonen dat er een dubbele moraal is bij de weergave van vrouwelijke personages: in die zin dat houdingen eerder sexy moeten zijn dan heldhaftig.

 

Bij de She-Hulk is er nog een dubbele bodem omdat die, ook met een slimme verwijzing in de tekstballon, een iconisch omslag van Vanity Fair op de hak neemt:

 

3g4uiqawdefuiu342.thumb.jpg.ce7cb9ee81c104a5bbea0c51970275b4.jpg

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...