Ga naar inhoud

tekenaars hebben meestal maar één manier om een knap vrouwengezicht te tekenen


cinco

Recommended Posts

4 minuten geleden, TDPB zei:

Telt dat blond/zwart verschil ook bij jongens?

Jommeke en Filiberke hebben overigens wel degelijk een ander hoofd. Filiberkes oren staan veel lager dan die van Jommeke.

(los daarvan: hoe eenvoudiger de tekenstijl, hoe moeilijker het wordt om variatie te brengen.)

 

afbeelding.thumb.png.8546e6a67c348e9811673c47ff543203.png

 

 

Is dit consistent of afhankelijk van de tekenaar?

 

 

Link naar reactie
50 minuten geleden, SPeeDy zei:

On topic: Terry Moore, hoe fantastisch ik hem ook vind, zijn vrouwen hou ik soms ook niet meer uit elkaar.

 

Maar het is ook niet altijd de vrouwen, soms is het puur de tekenstijl ook. Jommeke, Filiberke, Anne/Rozemieke zijn toch allemaal hetzelfde met een ander kapsel? En S&W?

Daar heb je gelijk in. In Michel Vaillant bv., vooral de eerste tekenaar, daar kon je totààl niet zien wie wie was, tenzij je van tevoren de baarden, de snorren en de haardrachten memoreerde.  En bij Jacques Martin lijken de vrouwen en de mannen op elkaar: allemaal hetzelfde gezicht.

In stijlen zoals die van Jef Nys of Hergé valt dat niet zo erg op. In realistische stijlen wel, heel erg.

Link naar reactie
34 minuten geleden, Ross zei:

En bij Jacques Martin lijken de vrouwen en de mannen op elkaar: allemaal hetzelfde gezicht.

 

'k Heb mijn 'ABC van de Strip' alweer 24 uur niet meer geplugd, bedankt voor de voorzet.

 

T1.thumb.jpg.cc9b029907a51363c6805c63832a9323.jpg

 

Suske & Wiske waren aanvankelijk heel verschillend maar zijn gaandeweg, onder Paul Geerts, wel heel erg op mekaar gaan lijken, ook al heeft Wiske het in de periode dat Wiske nog steeds over haar 'eierkopje'.

 

Link naar reactie
24 minuten geleden, Lük Bey zei:

 

Suske & Wiske waren aanvankelijk heel verschillend maar zijn gaandeweg, onder Paul Geerts, wel heel erg op mekaar gaan lijken, ook al heeft Wiske het in de periode dat Wiske nog steeds over haar 'eierkopje'.

 

 

Dat was toen Paul Geerts de reeks overnam al een tijdje zo hoor.

En Suskes hoofd bleef toch altijd net iets ronder dan dat van Wiske. Maar de verschillen waren vaak miniem.

Het is juist onder Geerts dat Suske terug zijn spitse neus kreeg.

afbeelding.png.fec077923a410c5058a2644c787c70f9.png

Link naar reactie
6 uren geleden, Tom MDP zei:


Dat was al verschillend bij Marc Verhaegen. Wiske het bol neusje en Suske het wipneusje.

 

Ik ben een ouwe vent van 50. Als ik 'nu' schrijf, bedoel ik eigenlijk 'de laatste 30 jaar'.

Was het Marc of was het Paul die dat terugbracht? Het gebeurde in ieder geval toen Paul Geerts nog steeds de officiele tekenaar was.

Link naar reactie

Ik heb even gekeken en het is, zoals in goede s&w geschiedenis betaamt, een beetje een mengeling.

Het ene verhaal wel, het andere niet. soms wisselt de neus zelfs per strook of prentje.

 

ik denk dat dat gebeurd is in de periode dat paul wat op een zijspoor is gezet met zijn hersentumor en de jobs van schetser en uitwerker stilletjes omdraaide


 

 

B6FA9517-E545-4FC6-805C-02BC208DFD6A.jpeg

Link naar reactie
45 minuten geleden, cinco zei:

In die periode rond Angst op de Amsterdam, Het Dreigende DInges, Amoris van Amoras hadden ze dezelfde neus.

 

Dat was al zo toen Vandersteen nog zelf de reeks tekende. En dus ook zo in de meeste Paul Geerts-albums. Ik herinner me nog dat het me opviel toen Suske plots een andere neus kreeg (net zoals het opviel dat zijn haarlijn en die van Jerom ook ooit eens plots anders was). Aan het voorbeeld dat Tom MDP toont te zien had de inkter van dienst er ook moeite mee.

Link naar reactie
11 minuten geleden, TDPB zei:

 

Dat was al zo toen Vandersteen nog zelf de reeks tekende. En dus ook zo in de meeste Paul Geerts-albums. Ik herinner me nog dat het me opviel toen Suske plots een andere neus kreeg (net zoals het opviel dat zijn haarlijn en die van Jerom ook ooit eens plots anders was). Aan het voorbeeld dat Tom MDP toont te zien had de inkter van dienst er ook moeite mee.

 

Voor De Blauwe Reeks heeft Wiske toch onder het mes gelegen. Ze kwam er bij Tintin Magazine niet binnen met haar Antwerpse neus. Die neus moest verfijnder en spitser zijn om aan het schoonheidsideaal van de Romaanse taalgebieden te beantwoorden. :P

Link naar reactie

Die laatste vrouwen zijn helemaal  niet mijn ding, met die rare neusgaten zonder neus eromheen. Maar dat doet hij overduidelijk ook express, om een bepaalde stijl te evokeren. 

Veel uitdrukking kun je ook niet stoppen in zo'n gezicht.

 

En wat de neuzendiscussie bij Suske en Wiske betreft: dat soort situaties krijg je automatisch als een serie door dertien dozijn verschillende tekenaars gemaakt wordt. 

Link naar reactie
8 minuten geleden, TDPB zei:

 

Ik zie net in het toernooi deze afbeelding passeren:

afbeelding.png.32a4620b27bab7c8d91a443e78637e8a.png

 

Maar zelfs in bad krijgen we van Haddock niet zoveel te zien als van zijn vrouwelijke stripcollega's.

Voor een stoere zeebonk is zijn blote bast wel serieus borsthaarvrij, al kan dat ook een Klare Lijn-wetmatigheid zijn.

Link naar reactie

Haha, ik heb een handdoek in mijn badkamer aan de muur hangen waar de tekening van vakje 15 van die pagina op staat! 

Ik heb die ooit eens gekregen decennia geleden, en heb hem nooit gebruikt als handdoek maar altijd als badkamerposter. Dus ziet hij er nog altijd mooi uit. Ik wed dat hij nu veel geld waard is, gezien de geldklopperij van Hoe-heet-ze de weduwe Hergé en haar nieuwe man rond de Kuifje-memorabilia hebben gemaakt.

Maar ik verkoop hem lekker niet.  Hij ziet er in zijn badjas heel sexy uit. En iedereen bewondert hem die in mijn badkamer komt 

Link naar reactie
16 minuten geleden, Ross zei:

Haha, ik heb een handdoek in mijn badkamer aan de muur hangen waar de tekening van vakje 15 van die pagina op staat! 

Ik heb die ooit eens gekregen decennia geleden, en heb hem nooit gebruikt als handdoek maar altijd als badkamerposter.

 

Deze tekening?

 

afbeelding.png.4e9c101758623c5f54415e00e6458cd1.png

 

Hij zit daar wel serieus te druppen op de vloer van een kasteel dat volgens mij  historisch erfgoed is.

 

17 minuten geleden, Ross zei:

Hij ziet er in zijn badjas heel sexy uit. En iedereen bewondert hem die in mijn badkamer komt 

 

Het moeten niet altijd sexy tapirs zijn.

Link naar reactie

Jaja, dat is 'm.  't Is dat de Familiehulp daar nu juist bezig is, anders zou ik hem eens fotograferen.

Op de handdoek staat het decor er niet bij, alleen Haddock en het Louis XV-tafeltje. En zijn badjas heeft geen rode, maar groene strepen.

Hij mocht dan een bekakt mannetje zijn geweest, hij kon toch maar hartstikke leuk tekenen, den Hergé!

Link naar reactie
7 minuten geleden, Ross zei:

Jaja, dat is 'm.  't Is dat de Familiehulp daar nu juist bezig is, anders zou ik hem eens fotograferen.

Op de handdoek staat het decor er niet bij, alleen Haddock en het Louis XV-tafeltje. En zijn badjas heeft geen rode, maar groene strepen.

 

 

Dus zo ongeveer. De plas toch ook nog, zeker?

afbeelding.png.dac0984658fa837b27da89243ac8eccb.png

Maar groene strepen in plaats van rode? Komt Haddock daar wel mee weg?

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...