Ga naar inhoud

🎬 sterke momenten in films


cinco

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • cinco changed the title to 🎬 heerlijke momenten in films
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 5 weeks later...
  • 3 months later...
  • 4 weeks later...

wat duiding bij dit fragment:

 

Een beroemde filmregisseur keert voor het eerst in 30 jaar terug naar zijn geboortedorp. Hij denkt terug aan de Cinema Paradiso, waar Alfredo, de projecteur, hem zijn liefde voor de film heeft bijgebracht. Hij denkt ook terug aan zijn jeugdliefde, Elena, die door haar vader gedwongen werd Salvatore te verlaten.

De film eindigt met een filmspoel die Salvatore erft van Alfredo, die bestaat uit stukjes die uit films geknipt waren (gecensureerd door de priester). De stukjes tonen de kussen uit elke film die in Cinema Paradiso gespeeld heeft, wat Salvatore tot tranen toe beweegt

 

 

Link naar reactie
  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Mooiste opening van een film die ik ooit heb gezien.. Al zijn in deze youtube versie de beelden steeds herhalend en zwaar verknipt helaas... de eigenlijk intro van de film is veel mooier. Gelukkig hebben ze de muziek van Eric Serra wel in stand gelaten (al wordt het abrupt afgekapt op het einde..) De echte intro kan ik echter helaas niet vinden.

 

Een van de beste films die ik ooit heb gezien sowieso.. Zal niet ieders kopje thee zijn maar ik vind het een meesterwerk

 

Link naar reactie
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
  • cinco changed the title to 🎬 sterke momenten in films
  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Sinds lang terug Aliens (1986) gezien en er van genoten. De film was ik deels vergeten, wat meegenomen is want het was dan dubbel plezier. Een prachtfilm om verschillende redenen. Ik was erg gecharmeerd door de verzorgde hoofd-en bijrollen en het goed uitgedokterde scenario (buiten wat mankementen) met mooie spanningsbogen. Wat deze film toch, buiten de monsters, een plezier maakt om te kijken.  

 

Deze bespreking bevat spoilers.

 

Spoiler

Het begin (en het einde) is sterk en mee bepaald door de muziek, die refereert naar "Aram Khachaturian — Gayane: Adagio" uit de film "2001 A space Odyssey" (om het ruimteschip Discovery  in de ijle ruimte te begeleiden).
Een minpunt is dat de kolonistenbasis op de planeet LV-426 wel relatief dicht gelegen lag bij het alien-ruimteschip (terwijl de planeet zo groot is).  En het alien-ruimteschip was niet ontdekt, ook niet via satellieten bv (het oppervlakte moet toch eerst bestudeerd geweest zijn om een goede uitvalbasis voor de kolonisten te bepalen zo lijkt me).

Maar dat mag de pret niet bederven!  Om het tempo op te drijven wordt er dadelijk een heuse militaire commando naar de planeet gestuurd, nadat de kolonisten niet meer antwoorden. Kordate reactie!  Ripley, enige overlevende van de vorige film en nu geplaagd door nachtmerries, stemt toe om mee te gaan.

Het was een goed idee om de strijd van de kolonisten tegen de aliens niet te tonen, maar de restanten van deze strijd samen met het commando te ontdekken. Tegen dat het commando in aanraking komt met de aliens zijn we al een flink stuk ver in de film. Ook later wordt de strijd eerst "verbeeld" door de munitietellers van de automatische machinegeweren, en pas daarna een frontale botsing.

Gaandeweg in het verhaal komen de hoofd-en bijfiguren in het gareel. Ripley zelf natuurlijk in haar haat tegen de monsters , de gladde prater Burke,  de sergeant Apone, de korporaal Dwayne Hicks, de onervaren officier Gorman, de harde soldate Vasquez, de wat paniekerige soldaat Hudson, de androïde Bishop, en vele anderen waarvan de meesten  sterven in de strijd.

Zoals geschreven kon ik erg genieten en meeleven met de bijrollen. Ripleys dochter is gestorven, maar ze vindt een overlevende, een meisje waarvoor ze door het vuur  loopt: Newt.  De officier Gorman verknalt eerst de boel maar sterft met zijn antipode, de soldate Vasquez,  een heldendood. Burke, die het bedrijf vertegenwoordigt, ontpopt zich tot een gladde en koelbloedige moordenaar. De wat paniekerige en uit het lood geslagen Hudson, die kloeg dat zijn tijd er bijna op zat,  vecht zich met een hoop misbaar dood. De androïde Bishop blijkt toch betrouwbaar, enz.

De eindstrijd is voorbehouden voor Ripley zelf, tot 2 maal toe. En de film sluit af met kort en  rustig moment.

 

Minpunt vond ik soms ook de muziek, die me soms wat te bombastisch lag  tijdens de strijd. Dat had soms wat minder gemogen. Maar al bij al een goede acteer- en monsterfilm.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Mensen die The Fountain nog niet gezien hebben, zou ik afraden deze clip te bekijken. ;)  Anderzijds, bekijk The Fountain, NU, 't moest al gebeurd zijn.

Enfin, dit zal niet ieders kopje thee zijn natuurlijk.  Waar ik met open mond en vochtige ogen (visuele pracht in combinatie met de fabulastische soundtrack) zat te kijken tijdens het Filmfestival van Gent, zijn andere mensen het afgestapt.  Iemand waar ik ooit mee samengewerkt heb (zelf regisseuse) kon hier niets van maken en had het over pretentieuze troep.  Bij mij staat deze Aronofsky in mijn TOP 10 aller tijden.  Requiem for a Dream van dezelfde regisseur eveneens.  Uitkijken naar The Whale!

PS: Kak dat deze niet op blu ray te verkrijgen is met NL subs.  De soundtrack en graphic novel heb ik in huis.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
35 minuten geleden, esteban² zei:

Iemand waar ik ooit mee samengewerkt heb (zelf regisseuse) kon hier niets van maken en had het over pretentieuze troep.

Dat was de reactie van de meeste, elkaar napratende critici. De film is inmiddels allang herwaardeerd... Pretentieus werd Aronofsky mijns inziens met 'Mother!' Zijn enige film waar ik weinig mee kon...

 

Link naar reactie
Op 9/11/2022 om 14:30, Neat Stuff zei:

Dat was de reactie van de meeste, elkaar napratende critici. 

 

Dat was redelijk 50/50.  The Fountain werd toen door evenveel mensen geprezen als beschimpt.  Er leek geen tussenweg.  Destijds veel mooie en heel lelijke dingen over gezien en gelezen.  Hij deed het zowel in de worst als best of the year lijstjes goed. :) 

 

Mother! heb ik helaas nog niet kunnen zien.  'k Vind pretentieus altijd een moeilijk woord om in verband te brengen met film. Wanneer is iets pretentieus? Vaak is dat simpelweg gelijk aan: 't Is ambitieus en ik vond er persoonlijk geen bal aan. Toch?

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...