Ga naar inhoud

lettertypes in strips


cinco

Recommended Posts

Met de heruitgave van de Storm albums op basis van digitale scans werd gekozen voor een nieuwe lettering. 

Maar toen Storm werd uitgegeven door Big Balloon deed Frits Jonker de lettering. 

Schitterende lettering was dit. Heel levendig. Vooral in de actiescènes was de lettering spectaculair. 

Iemand die de albums heeft moet de actiescène tussen Nomad en Boforce in de Wentelwereld maar eens bekijken. Prachtig gewoon! 

 

Link naar reactie
13 minuten geleden, pudifar zei:

deed Frits Jonker de lettering. 

 

Hier staat een erg leuk en lang interview met Jonker over lettering, uit de VPRO-gids:

 

https://www.michaelminneboo.nl/2017/01/interview-frits-jonker-handlettertype/

 

Quote

Jonker houdt wel van een uitdaging: ‘Bij een strip waren per ongeluk vier ballons niet geletterd. Ik heb toen twee dagen lang die ballons rechtstreeks in alle vijfhonderd albums zitten letteren. Dat soort dingen vond ik erg leuk om te doen. Ook heb ik voor Casterman een Kuifje-album in het Russisch geletterd, maar ik had dus geen idee wat daar stond of welke letters het waren. Dan zie je meteen hoe ambachtelijk het werk is: in een paar dagen kun je jezelf een aantal symbooltjes of lettertjes aanleren en die schrijf je gewoon.’

 

Link naar reactie
5 uren geleden, Yncke zei:

@TDPB Mag ik vragen welke programma's je gebruikt hebt?

Je mag dat vragen. Maar ik betwijfel of ze nog bestaan. Aan de afbeelding te zien die ik postte was één van de twee YourFonts. Ik heb geen idee meer wat het ander was. Eén van die online 'maak je eigen handschrift' websites die vroeger bestonden en die ondertussen wellicht al lang niet meer actief zijn.

Daarvoor, rond het jaar 2000, heb ik ooit nog eens mijn eigen handschrift gedigitaliseerd met een 'mijn eigen handschrift' cd rom. Helaas krijg ik die cd rom al minstens tien jaar niet meer aan de praat.

Link naar reactie
  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...