Ga naar inhoud

🎬 Ik probeer het gebruik van streaming-services (Netflix, Disney+, HBO Max...) zolang mogelijk te vermijden, en wel hierom...


cinco

Recommended Posts

28 minuten geleden, cinco zei:

 

Het probleem is dat taalgebieden zoals het Nederlandse taalgebied steeds minder dvds of blu-rays aangepast voor hun zone krijgen toegeleverd. En ik kan best iets zonder ondertiteling bekijken, maar niet iedereen ziet dat zitten. Dan heb ik een flm die ik iemand wil tonen en dan is het: "oei, geen Nederlandse ondertiteling. Heb je iets anders om te kijken?"

Dit ken ik. Ik koop veel zaken in het Engels zonder Nederlandstalige ondertiteling (meer aanbod + goedkoper). Maar op filmavondjes moet ik er niet mee afkomen want de meerderheid verkiest met Nederlandstalige ondertiteling.

Link naar reactie
4 uren geleden, cinco zei:

 

Tot de officiële biosooprelease blijven ze wel regelmatig nog aan films bijschaven, fragmenten hermonteren...

De eerste Spider-Man heeft ook aanpassingen gezien omwille van 9/11.

In een teaser was er zelfs een web gespannen tussen de towers om een heli te vangen.

 

spider-man-world-trade-center.jpg


I know.  Als geen ander.  Maar de versie mét vliegtuig was al de afgewerkte versie.  Ik heb het opgezocht, het was geen test-publiek, waar ik van uit gegaan was.  Wel een exclusieve preview-vertoning van de afgewerkte film.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
1 minuut geleden, esteban² zei:


I know.  Als geen ander.  Maar de versie mét vliegtuig was al de afgewerkte versie.  Ik heb het opgezocht, het was geen test-publiek, waar ik van uit gegaan was.  Wel een exclusieve preview-vertoning van de afgewerkte film.

 

Ah interessant. Effe zelf opgezocht hoe dat er origineel had uitgezien.

 

liloandstitch-ending-911.jpg

 

De Twin Towers aflevering van The Simpsons is ook een tijdje uit syndication gehaald in Amerika.

 

afbeelding.png.37547f92e28f2daffd3321f2992ec6d3.png

 

Ja, diezelfde aflevering van 1997 waar ook dit fragment in voorkwam.

 

afbeelding.thumb.png.d77cbb5744a3c9fdf052eeff6c4767f3.png

 

nintchdbpict000240942391.jpg?w=960

Link naar reactie
2 uren geleden, TDPB zei:

 

Ja, maar als jij nu een dvd zou kopen, zou dat ook de aangepaste versie zijn.

 


Dit dus. 

Een fysiek exemplaar kopen is absoluut geen garantie dat het om een niet-bewerkte versie gaat.  Er zijn duizenden voorbeelden.  Ik denk nu spontaan aan Lord of War.  De bioscoopversie (ik zag de persvisie en de uiteindelijke bioscooprelease) had aan het eind nog bijkomende informatie in de vorm van ondertitels, zeer relevante feiten over wapenhandel als in de film te zien was.  Dat gaf het einde extra punch.  Toen de film bij ons op DVD verscheen, was daar niets meer van te zien.  Wie de bioscoopversie niet gezien heeft, heeft dat dus nooit geweten en denkt de enige echte originele versie in huis te hebben.  En zo'n dingen gebeuren echt wel veel vaker dan je zou denken.

Wat Lilo & Stitch en de andere voorbeelden die je aanhaalt betreft (Simpsons), Cinco, dat zijn naar mijn gevoel echt wel uitersten.  Die aanpassing in L&S heeft een gegronde reden en veranderd niets, maar dan ook echt wel helemaal niets, aan de film in kwestie.  De essentie van die scene is niet veranderd.

Maar dus nogmaals, het aanpassen van films, dat is absoluut niet streaming-gebonden.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
1 uur geleden, cinco zei:

 

Nu ben ik nieuwsgierig naar die titels. :P

 

Die titels zitten nu al 7 jaar in verhuisdozen.  En daar zullen ze helaas nog even blijven rusten. :(

Even diep nadenken wat er bij mij zoal in the picture stond ... Collector's Edition van Fight Club, tinnen verzamelbox van James Dean, artwork van Eternal Sunshine of the Spotless Mind en Diarios de Motocicleta.  Vanalles ... Maar het zit ver, zo blijkt. ;) 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
3 minuten geleden, esteban² zei:


Maar dus nogmaals, het aanpassen van films, dat is absoluut niet streaming-gebonden.

 

Het is dat bij streaming aanpassingen kunnen blijven gebeuren doorheen de jaren, terwijl als je het effectief bezit op een schijf, dan blijft het zo tot je disc is vergaan. Het gaat daar vooral om.

Link naar reactie
2 minuten geleden, esteban² zei:


Even diep nadenken wat er bij mij zoal in the picture stond ... Collector's Edition van Fight Club, tinnen verzamelbox van James Dean, artwork van Eternal Sunshine of the Spotless Mind en Diarios de Motocicleta.  Vanalles ... Maar het zit ver, zo blijkt. ;) 

 

Fight Club en Eternal Sunshine zouiden ook alletwee hoog staan in mijn lijst mocht ik er eentje maken.

Link naar reactie
9 minuten geleden, cinco zei:

 

Het is dat bij streaming aanpassingen kunnen blijven gebeuren doorheen de jaren, terwijl als je het effectief bezit op een schijf, dan blijft het zo tot je disc is vergaan. Het gaat daar vooral om.


"Het zou eventueel kunnen."  Voor mij is dat eigenlijk geen overtuigende reden.

Anderzijds kan streaming ook oplossingen brengen voor releases die het bij ons niet haalden op fysieke media.  En dat zijn er ook heel wat.  Of hier enkel NL gesproken beschikbaar zijn.  Of bij ons een licht andere versie hebben omdat de distributeur dat beslist heeft.  Of hier nooit of te nimmer te zien geweest zijn tout court.  Of ... iets waar ik mij dood aan erger ... verknipte beeldformaten.  Ik denk aan Das Parfum.  Nondedju!  Al die zaken komen nu wel tot bij ons in de vorm zoals bedoeld was.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
14 minuten geleden, esteban² zei:


"Het zou eventueel kunnen."  Voor mij is dat eigenlijk geen overtuigende reden.

Anderzijds kan streaming ook oplossingen brengen voor releases die het bij ons niet haalden op fysieke media.  En dat zijn er ook heel wat.  Of hier enkel NL gesproken beschikbaar zijn.  Of bij ons een licht andere versie hebben omdat de distributeur dat beslist heeft.  Of hier nooit of te nimmer te zien geweest zijn tout court.  Of ... iets waar ik mij dood aan erger ... verknipte beeldformaten.  Ik denk aan Das Parfum.  Nondedju!  Al die zaken komen nu wel tot bij ons in de vorm zoals bedoeld was.

 

Het gaat om zekerheid. Wat je in je kast hebt, blijft er normaal gezien staan.

Maar op streaming services heb je ook een gedeelte van het aanbod dat maar gedurende een beperkte tijd beschikbaar is. Ik kan me voorstellen dat bijvoorbeeld Disney op termijn als ze hun streaming wijd en breed hebben uitgerold weer gaat terugvallen op hun vroegere vault-systeem. (kunstmatige schaarsheid creëren -> hun belangrijkste klassiekers waren altijd maar gedurende een beperkt aankoopwindow beschikbaar op de markt)

 

Link naar reactie
22 minuten geleden, cinco zei:

 

Het gaat om zekerheid. Wat je in je kast hebt, blijft er normaal gezien staan.

Maar op streaming services heb je ook een gedeelte van het aanbod dat maar gedurende een beperkte tijd beschikbaar is. Ik kan me voorstellen dat bijvoorbeeld Disney op termijn als ze hun streaming wijd en breed hebben uitgerold weer gaat terugvallen op hun vroegere vault-systeem. (kunstmatige schaarsheid creëren -> hun belangrijkste klassiekers waren altijd maar gedurende een beperkt aankoopwindow beschikbaar op de markt)

 


Maar zelfs van dat laatste zijn ze uiteindelijk in de meeste gebieden afgestapt, want dat truukje werkte niet meer.  Alle uitgebrachte (zogenaamde) Disney Classics blijven nu gewoon beschikbaar in de meest 'gewone' versies.  Ik denk niet dat dit een issue gaat worden.  En wie die titel dan toch écht wil zien, heeft deze toch al lang in huis of kan ze nog steeds in huis halen.

Ik ben ook blij dat ik ze allemaal staan heb, inclusief extra's.  (hoewel, veel Disney blu-ray uitgaven zijn verneukt met foute beeldformaten)  Maar de tegenargumenten die je aangehaald hebt omtrent streaming, kunnen mij niet overtuigen.  Als er tegenargumenten zijn, is het op andere vlakken.  (werden al genoemd in het topic)

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Ik heb niet gezegd dat het allemaal op BR was. ;)  Dat ze gestopt zijn met met BR-uitgaves in de Benelux, wegens zogenaamd niet rendabel, vind ik nog altijd een bummer.  De verzamelaar in mij kan daar niet goed tegen.  Maar goed, als het dan toch om de film zélf gaat, zijn de DVD's er nog.  En de HD-versies op Disney+ indien beschikbaar. 😛 

 

tumblr_lvtglx7xjx1qhigt0o1_500.gif

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
10 minuten geleden, esteban² zei:

Maar goed, als het dan toch om de film zélf gaat, zijn de DVD's er nog.

 

Sommige Blu-Ray versies zijn ook maar rap rap gedaan.

Die van Lilo & Stitch bijvoorbeeld. Er was iets met het beeld dat me tegenzat.

Dus heb ik hem terug weggedaan ten voordele van de DVD versie.

 

Jammer dat bepaalde films zoals The Great Mouse Detective altijd maar als second-rate (of third-rate) door Disney worden gezien. (of misschien zitten ze er wat verveeld mee dat er een lied over prostitutie in voorkomt)

 

 

The Little Mermaid wordt als de film gezien die de revival van hun tekenfilms eind jaren '80 inluidde, maar The Great Mouse Detective legde de fundamenten.

Link naar reactie

Ik ben fan van de donkere Disney-periode uit de 80s.  Waar The Great Mouse Detective (geweldige film) qua toon absoluut bij hoort.  Veel meer dan bij de 90s-voltreffers die zouden volgen, daar is The Little Mermaid toch echt wel de aansteker. The Great Mouse Detective is natuurlijk wel van veel belang geweest dankzij die scène in de Big Ben.  Dat is animatiegeschiedenis.

En vooral, de animatie op zich die na die periode merkbaar veranderde.  Iedereen heeft het dan altijd over de grote 3.  Beauty and the Beast, Aladdin, Lion King.  Maar het is ontegensprekelijk The Rescuers Down Under die dat definitief ingezet heeft.  Nog zo ééntje die nooit erkenning krijgt.  Die openingsscène, Cody's Flight, de muziek!
 

 

Ik vrees dat we helemaal off-topic geraakt zijn. ;)

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
8 minuten geleden, esteban² zei:

Ik ben fan van de donkere Disney-periode uit de 80s.  Waar The Great Mouse Detective (geweldige film) qua toon absoluut bij hoort.  Veel meer dan bij de 90s-voltreffers die zouden volgen, daar is The Little Mermaid toch echt wel de aansteker.

 

The Great Mouse Detective was de eerste film geregisseerd door Musker en Clements en die twee hebben toch wel een belangrijk aandeel gespeeld bij de Disney renaissance. En de scène met het raderwerk is naar mijn weten het eerste belangrijke gebruik van CG animatie voor hun bioscooptekenfilms geweest.

 

EBn7UEs.gif

Link naar reactie
11 minuten geleden, esteban² zei:

The Great Mouse Detective is natuurlijk wel van veel belang geweest dankzij die scène in de Big Ben.  Dat is animatiegeschiedenis.

 

Waah, door die edit lijkt het alsof ik je gewoon herhaal. :ph34r:

 

13 minuten geleden, esteban² zei:

Ik vrees dat we helemaal off-topic geraakt zijn. ;)

 

Niet zo echt.

Disney is oorspronkelijk een belangrijke motor geweest in het op gang brengen van de home video cultuur.

Het is jammer dat ze nu mee het graf graven van die manier van filmkijken.

 

Het gaat ook niet zozeer om nostalgie.

Zelfs hun meest recente tekenfilms kunnen nog steeds indrukwekkend uit de hoek komen.

De Show Yourself-scène van Frozen 2 bijvoorbeeld. Dat is een klein visueel en muzikaal meesterwerkje.

En gelukkig nog op blu-ray verkrijgbaar.

 

 

 

Link naar reactie
Quote

The Great Mouse Detective was de eerste film geregisseerd door Musker en Clements en die twee hebben toch wel een belangrijk aandeel gespeeld bij de Disney renaissance. En de scène met het raderwerk is naar mijn weten het eerste belangrijke gebruik van CG animatie voor hun bioscooptekenfilms geweest.



Musker en Clements zijn dan ook mijn favoriete Disney-regisseurs.  Jammer dat Moana (aanrader) de allerlaatste worp was.  Het duo heeft inderdaad een grote invloed gehad op de zogenaamde renaissance, maar zaten bij The Great Mouse Detective toch nog wat 'gevangen' in de 80s-aanpak die daar toen heerste.  Daarna kregen ze meer vrijheid.  Het is inderdaad de eerste animatiefilm die CGI (op die schaal) gebruikte, dat is precies waarom ik die scene aanhaalde. :) 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
47 minuten geleden, cinco zei:

 

Ah, The Black Cauldron! Als Disney er zelf geen diepgaande documentaire over wil maken voor zijn disc releases, dan moeten de liefhebbers het maar zelf doen.

 

 

Zo een underrated film! Altijd een van de favorieten geweest hier. Heb hem ook op DVD, morgen nog eens kijken :D 

Link naar reactie
37 minuten geleden, cinco zei:

Disney is oorspronkelijk een belangrijke motor geweest in het op gang brengen van de home video cultuur.

Het is jammer dat ze nu mee het graf graven van die manier van filmkijken.

Voor de prijs van pakweg 4 blu-rays kijk je een jaar lang alles wat Disney+ te bieden heeft. In what universe is dat het graf graven van home video cultuur (aka thuiskijken)?

Link naar reactie
16 minuten geleden, cinco zei:

 

Hoe ze bij Disney die films zo consistent van geweldige soundtracks blijven voorzien...

 

 

 

Met uitzondering van Frozen (de eerste) ben ik doorgaans ook wel fan van die soundtracks.  Moana was vaak kippenvel op dat vlak.  Alleen al die opening, Tulou Tagaloa.  De manier waarop die geluiden mij meteen wisten te grijpen was geleden van bij The Lion King.  Vooral ook fan van We Know the Way en Song of the Ancestors.  En dan de grote finale waarin alle actie-muziek wegvalt en ... Wie het gezien heeft, weet het.

Mijn favoriete soundtrack zonder zang is dan weer die van Dinosaur.  The Egg Travels!

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
5 minuten geleden, Sprinkhaan zei:

Voor de prijs van pakweg 4 blu-rays kijk je een jaar lang alles wat Disney+ te bieden heeft. In what universe is dat het graf graven van home video cultuur (aka thuiskijken)?

 

De fysieke home video cultuur bedoel ik.

Het hangt er natuurlijk van af vanuit welke situatie je vertrekt.

Als je al wat back catalogue in je rekken hebt staan, is het minder interessant.

Dan kan je evengoed enkele blu-rays van 12 euro aanschaffen, ook zolang de beeldkwaliteit daarvan nog dat van de streamingdienst overstijgt.

Link naar reactie

Weinig liefde voor de Frozen-soundtrack hier.  Echt een teleurstelling.  De opener was nochtans veelbelovend, de door het publiek minst geliefde track voelde tenminste als classic Disney.  Maar de rest was eerder een afknapper.  Ik vond veel liedjes in die film vooral erg vermoeiend.  Ze klonken als popsongs die in een Disney-versie verpakt zaten.  Te veel ideeën in één lied, zinnen die weinig comfortabel in een deuntje geperst werden.  Sowieso vond ik de film zeker OK, maar énorm overroepen.  Dat "Let it Go" gevoelsmatig drie jaar lang door mijn strot geduwd werd maakte dat alleen maar erger.  Het is ook de reden waarom ik Frozen II nog steeds niet aangedurfd heb.  Ik heb een soort van Frozen-allergie gekregen.

Moet gezegd dat deze Snowman nog het best meevalt van allemaal.  Zo goed? ;) 

Het Lopez-duo zat ook achter Coco (Pixar), daar kwamen dezelfde minpuntjes lichtjes merkbaar bovendrijven, maar het werkte gewoon véél beter in dat Mexicaans ritme.  En 'Remember Me' heeft mij geraakt.  Dan zat er ook nog een eeuwig durende Frozen kortfilm vóór Coco ... Argh.

Geef mij maar Alan Menken.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
5 minuten geleden, esteban² zei:

Dat "Let it Go" gevoelsmatig drie jaar lang door mijn strot geduwd werd maakte dat alleen maar erger.

 

Dat lied heeft te veel overexposure gekend, maar op zich was het wel best ok als song.

Tangled, Frozen, Wreck-It Ralph, Moana... op zich vielen de jaren '10 wel goed mee voor Disney.

En ze zijn er ondanks de CGI in geslaagd om hun tekenfilms de klassieke feel te laten behouden.

Dat is goed, dat ze intern geen kopie zijn geworden van Pixar en dat beiden hun eigen richting volgen.

 

 

 

Link naar reactie
14 uren geleden, esteban² zei:

  Maar het is ontegensprekelijk The Rescuers Down Under die dat definitief ingezet heeft.  Nog zo ééntje die nooit erkenning krijgt.  Die openingsscène, Cody's Flight, de muziek!

 

Ik was student animatiefilm in die tijd, en zag die film tijdens het animatiefestival van Annecy, waar we met de klas waren. Ik herinner me nog dat er af en toe applaus uitbrak tijdens de voorstelling. 

 

Link naar reactie

Leuke anekdote, Tom.  En ééntje die mij toch wel plezier doet.  :)  Zeker gezien het een ietwat vergeten classic is.  Als 8-jarige wist ik niet wat CAPS was, maar ik zág het wel.  Die VHS heb ik maanden aan een stuk verslonden, ik spoelde die openingsscène en Cody's flight ook wel regelmatig terug om opnieuw te bekijken.  En na al die jaren nog steeds grote fan.  Eén van de uitzonderlijke sequels die het origineel moeiteloos overtreft.  At least, imo.  Twee van mijn vrienden zijn animators, ook daar ontzettend veel liefde voor Koegoeroeland.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
20 minuten geleden, esteban² zei:

Zeker gezien het een ietwat vergeten classic is.

 

Dit zijn de tekenfilms van de 20ste eeuw die ze bij Disney als hun kroonjuwelen beschouwen:

 

Snow White and the Seven Dwarfs (1937)

Pinocchio (1940)

Fantasia (1940)

Dumbo (1941)

Bambi (1942)

Cinderella (1950)

Alice in Wonderland (1951)

Peter Pan (1953)

Lady and the Tramp (1955)

Sleeping Beauty (1959)

101 Dalmatians (1961)

The Jungle Book (1967)

The Little Mermaid (1989)

Beauty and the Beast (1991)

Aladdin (1992)

The Lion King (1994)

 

 

Deze films kregen altijd het meeste zorg en aandacht in hun presentatie en extra's bij de home releases.

 

afbeelding.thumb.png.a708c6dcbc73310af5d4e0d8e7886279.png

 

De kroonjuwelen van Disney.

 

TFkg.gif

 

 

 

Link naar reactie

Juist.  Maar met classic bedoelde ik eigenlijk vooral de naam die de lijn in de Benelux (en enkele andere gebieden) gekregen heeft:  Disney Classics.  Die lijn bestaat bij ons uit alle titels gemaakt door WDAS.  Wat ik eigenlijk correcter vind dan wat ze in bepaalde andere gebieden onder die benaming doen, een duidelijk criterium.  Disney Classics staat dan misschien wel niet echt overal meer vermeld zoals voorheen, de benaming leeft nog.  Zie de nummering.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
19 minuten geleden, esteban² zei:

Juist.  Maar met classic bedoelde ik eigenlijk vooral de naam die de lijn in de Benelux (en enkele andere gebieden) gekregen heeft:  Disney Classics.

 

Ja, ik weet dat je dat bedoelde.

En vroeger was ik naïef om te denken dat ze bij Disney hun ganse officiële line-up met dezelfde aandacht en van dezelfde overvloed aan extra's gingen voorzien.

Denk maar hoe diepgaand dat materiaal was voor de Aladdin-uitgave.

Er was een gans urenlang panelinterview gehouden tussendoor aangevuld met specifiek beeldmateriaal voor elk facet van de filmproductie.

 

afbeelding.png.da7c8e0fbb33e1a0c80e1b432574af80.png

 

 afbeelding.png.1b1e706373c1a9d9f8f5e1d69432e721.png

 

Link naar reactie
17 uren geleden, kbellon zei:

Zo een underrated film! Altijd een van de favorieten geweest hier. Heb hem ook op DVD, morgen nog eens kijken :D 

 

Ik heb hem niet meer gezien sinds indertijd in de cinema (er was er toen nog één in Kapellen, zo lang is dat al geleden). Maakte toen wel indruk. 

 

Ik heb hem intussen al een een paar jaar liggen om bij gelegenheid nog eens terug te zien. 

Link naar reactie
22 uren geleden, cinco zei:

 

En gelukkig ben ik niet superfan van Star Wars, want anders zou mij dat ontzettend storen dat die originele versies niet meer officieel verkrijgbaar zijn. Ook dit is in mijn ogen verkeerd. Dat hij zijn special editions maakt, maar dat hij ook de liefhebbers van het origineel toegang laat tot de oorspronkelijke versie.

Op DVD bestaat er een untampered versie

 

 

Quote

 

Misschien ben ik niet duidelijk genoeg waar ik vind dat het grote gevaar bij streaming schuilt.

Streaming is gewoon een vorm van huren. Van zodra ze stoppen met het maken van dvds en blu-rays (een markt die elk jaar blijft krimpen) is het voorbij en dan gaan mensen zich realiseren in welke val ze zijn getrapt.

Gedaan met eigenaar zijn van een film of een serie.

 

 

 

Dit is zó waar!

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...