Ga naar inhoud

Prijsstijgingen bij Standaard Uitgeverij


Recommended Posts

12 uren geleden, Yncke zei:

Voor mij: sure, acceptabele prijzen.

 

Maar zijn ze dat ook voor kinderen ?

Ik herinner me dat toen ik nog in de "Suske en Wiske"-leeftijd zat, er een zomeractie was van 89 frank voor een strip. Met mijn 50 frank zakgeld was dat een nieuwe S&W elke twee weken. Strips lezen is leuk, een strip kopen met je eigen zakgeld en je daarmee in de tuin nestelen om het te lezen is het begin van een levenslange verslaving hobby.
Ik heb geen idee hoeveel zakgeld de kinderen in de S&W-leeftijdscategorie nu krijgen, maar het zal ondertussen ook wel in concurrentie gaan met dingen als games, vermoed ik.

Zo herkenbaar. Ik vraag me af of er nog altijd jonge kinderen zijn die datzelfde gevoel hebben en naar de winkel hollen om hun wekelijkse of tweewekelijkse strip...

"I wanna see the Frontier before it's gone" - John Dunbar - Dances with Wolves

 

DvDkes

Link naar reactie
  • 1 month later...

De softcovers van SU doen me denken aan de situatie op de Amerikaanse markt. De verkoop van singles (floppies) is al jaren in dalende lijn maar toch gaat DC weer een prijsstijging invoeren voor heel wat reeksen. Dit staat ironisch genoeg in schril contrast met verzamelde edities (trades, deluxe, omnibussen...) waarvan er heel wat steeds sneller uitverkocht geraken. De lezer kiest waar voor zijn geld en legt liever een hoger bedrag neer voor een uitgave waar men uren in kan lezen dan een blaadje die je na enkele minuten uit hebt. 

Link naar reactie
2 uren geleden, JPAR zei:

Gewoon niets meer kopen na de verhoging. Misschien verandert er dan eens iets. Anders is in oktober ofzo de volgende verhoging te verwachten.

Het is juist doordat er minder strips gekocht worden(ook door de forumleden, als ik zie hoe weinig strips zij uit de top 50 kopen), dat er prijsverhogingen zijn

Link naar reactie
12 minuten geleden, bammar zei:

Het is juist doordat er minder strips gekocht worden(ook door de forumleden, als ik zie hoe weinig strips zij uit de top 50 kopen), dat er prijsverhogingen zijn

Ja en nee. Het is een kip en ei verhaal. Doordat prijzen steeds hoger worden, kwaliteit achteruit gaat, aanbod steeds groter wordt, oplages kleiner worden, series niet afgemaakt worden etc koopt de consument minder en wordt selectiever. Bovenstaande keuzes kunnen wel gemaakt zijn als reactie op lagere verkopen en gestegen tarieven bij bijv drukkers, het leidt niet tot het gewenste resultaat. Er wordt niet meer verkocht. De omzet wordt misschien wel gelijk gehouden, of neemt zelfs toe, maar als er uiteindelijk geen koper meer is.... Als je kijkt naar wie hier op het forum zitten (geslacht, leeftijd, achtergrond), dan is die groep beperkt. En hij wordt steeds kleiner. Ik denk dat er een andere strategie nodig is. Een monopolie van Standaard gaat in ieder geval niet helpen. Kijk maar naar de aangekondigde veranderingen. Just my two cents.

Link naar reactie
Op 30/1/2021 om 17:20, Lamme Goedzak zei:

Daar gaan ze weer. Blijkbaar levert een fusie hier dan toch geen betere kostenefficientie op.

 

De groep Standaard Uitgeverij liet vandaag weten dat de verkoopprijzen van ál hun strips vanaf 1 mei zullen stijgen. Hogere drukkosten worden aangehaald als oorzaak. CEO Jeroen Overstijns meldt: "We hebben gewerkt aan meer eenvoudige prijzen voor de strips. We streven naar een beperkter aantal prijscategorieën, en de prijzen van verschillende reeksen zullen ook aangepast worden aan de stijgende drukprijzen en dit met ingang vanaf 1 mei."

De volledige prijsstijgingen worden later doorgegeven. We kregen alvast dit overzicht van hun bekendste reeksen:
• Alex € 8,50 > € 8,99
• Amoras € 7,99 > € 8,25
• De Blauwbloezen € 7,95 > € 8,25
• Blueberry € 8,50 > € 8,99
• Buck Danny € 8,50 > € 8,99
• De Buurtpolitie € 6,50 > € 6,99
• Fanny K. € 7,99 > € 8,25
• F.C. De Kampioenen € 6,50 > € 6,99
• Guust Flater € 8,50 > € 8,99
• Jeremiah € 8,50 > € 8,99
• Jommeke € 6,50 > € 7,25
• De Kiekeboes € 6,99 > € 7,25
• Kuifje € 8,50 > € 8,99
• Largo Winch € 8,50 > € 8,99
• Lefranc € 8,50 > € 8,99
• Lucky Luke € 7,95 > € 8,25
• Michel Vaillant € 8,50 > € 8,99
• De Nachtwacht € 6,50 > € 6,99
• Red Rider € 7,99 > € 8,25
• Robbedoes € 7,95 > € 8,25
• De Rode Ridder € 6,50 > € 6,99
• Suske en Wiske € 6,99 > € 7,25
• Suske en Wiske blauwe reeks € 7,95 > € 8,99
• Suske en Wiske hommage € 7,99 > € 8,99
• Suske en Wiske Junior € 6,50 > € 6,99
• Thorgal € 8,50 > € 8,99
• Urbanus € 6,99 > € 7,25
• Vertongen & Co € 6,50 > € 6,99
• Yoko Tsuno € 7,95 > € 8,25
(Bron: Standaard Uitgeverij / eigen nieuwsgaring Stripspeciaalzaak.be)

Ik denk dat het mede door de terugval van (kleine) dagbladhandels is, die weinig tot geen strips meer aankopen.

 

Link naar reactie
Op 1/2/2021 om 17:58, linthout zei:

Ik vind dat geen misbruik maken. Normale opslag. Plots voor al hun albums 9,99 vragen. Dat zou misschien wel misbruik maken zijn. Hier gaat het over peanuts.

 

Ja en nee,

Vroeger was het argument; "maar je kan een wenskaart kopen voor 5 euro, onze albums kosten maar..."
Maar nu met abonnementen voor multimedia, netflix - 9,99 euro etc. lijkt het toch duurder over te komen.
Liefhebbers zullen nog kopen maar ik zie mensen niet nog snel een albummetje meenemen voor de kinderen zoals vroeger.

 

Link naar reactie
55 minuten geleden, Gilles zei:

Het publiek hier is niet echt vergelijkbaar met het "standaard" publiek. De gemiddelde forummer betaalt liever meer voor een mooie uitgave. 

Das nu ook niet 100% correct. Ik heb graag een mooie uitgave maar ik wil ook nog comfortabel leven. Ik wil vooral lezen. Een boekje van 40blz in een speciaal jasje steken en daar 50€ voor vragen... nee bedankt. Dan zoek ik wel een andere hobby.

 

En laten we vooral niet vergeten: de forumleden kunnen nooit op hun eentje de uitgeverijen in leven houden. Die massa is noodzakelijk

Link naar reactie

Ik werk bij een bedrijf dat projectinrichtingen doet, au meubilair, vloeren wanden etc.

Dus echt totale inrichting.

De meeste leveranciers komen elk jaar zowiezo  met een 3% verhoging.

Buiten bv de extreme dingen zoals een stijging van de olie prijs

Op het moment dat dit bekend wordt is alles waar schuim in zit(bestandsdeel olie) al onderweg om duurder te worden.

Meestal de volgende dag al terwijl dit volgens mij gaat om de nog aan te kopen olie.

Ik kan me niet voorstellen dat er veel mensen wakker van liggen of een album 5 euro of 5,25 euro kost.

Ik moet ook op mijn uitgaven letten, maar als ik eens per maand naar mijn locale stripboekenzaak ga maakt het bij de totale aankoop gelukkig niet uit of ik 3 of 4 euro meer kwijt ben.

Wat ik wel vind is dat de redenen die aangevoerd worden meer gewauwel is.

Zeg gewoon dat het huidige prijsbeleid helaas niet meer te handhaven is.

Of zeg het helemaal niet.

 

 

Link naar reactie

De gedachte van 'elk jaar een verhoging is normaal' is naïef. In het verleden gebeurde dat veelal. Maar tegenwoordig worden contracten niet meer automatisch geïndexeerd en verlengt. Vaak staat de indexatie en voorwaarden vastgelegd in het contract. En een contract gaan ze weer (Europees) aanbesteden na afloop. Dat betekent niet automatisch dat je dat contract dan weer krijgt. Dit is Europese wetgeving, maar daarnaast zien bedrijven dat ze geld kunnen 'verdienen' (besparen) door nieuwe aanbestedingen. Het sentiment van jarenlange relaties komt daarmee ook te verwateren. Of het een goede tendens is laat ik in het midden.

Link naar reactie
3 uren geleden, cinco zei:

We beginnen toch steeds vaker over die 10 euro voor een softcover te gaan.

Zowel Robbedoes in Berlijn als Mooie Zomers 6 hebben een SC-prijs van € 10,50.

En daar ligt de grens voor mij. Die reeks komen er alleen nog tweedehands in of gewoon niet. Het moet al echt een topklassieker zijn die ik elk jaar opnieuw stuk lees voor ik die prijzen betaal.

 

Gelukkig is er nog een steeds grotere vertaalmarkt naar het Engelse taalgebied, Europe Comics doet daar zeer mooi werk (wel digitaal) en ook Humanoids biedt mogelijkheden. Carthago kan ik zo lezen voor een fractie van de prijs. En Kronieken van de Zwarte Maan hebben ze al vertaald tem deel 20.

 

Edit: reeksen van SU doen ze wel niet muv een aantal Rode Ridders

Link naar reactie
19 uren geleden, Lamme Goedzak zei:

Das nu ook niet 100% correct. Ik heb graag een mooie uitgave maar ik wil ook nog comfortabel leven. Ik wil vooral lezen. Een boekje van 40blz in een speciaal jasje steken en daar 50€ voor vragen... nee bedankt. Dan zoek ik wel een andere hobby.

 

En laten we vooral niet vergeten: de forumleden kunnen nooit op hun eentje de uitgeverijen in leven houden. Die massa is noodzakelijk

 

Met m'n vorig bericht ben ik niet echt duidelijk geweest. Met een mooie uitgave bedoel ik een uitgave die prijs - kwaliteit - kwantiteit in orde is. Dus twintig - dertig euro betalen voor een integrale uitgave met pakweg vier verhalen in is mijn inziens beter dan een nieuwe softcover. 

 

Wat de massa betreft, die wordt steeds kleiner. Ik denk dat de verkoopcijfers van Suske en Wiske serieus gekelderd zijn als je grafieken van nu gaat vergelijken met die van de jaren '80 en '90. In mijn vrienden- en kennissenkring ken ik niemand meer die nog occasioneel strips koopt (een reeks of af en toe eentje). Dat was vroeger toch wel anders. Dat mijn eigen ervaring, maar naar wat ik lees op dit forum lijkt me dat niet uitzonderlijk. 

Link naar reactie
1 uur terug, Gilles zei:

 

Met m'n vorig bericht ben ik niet echt duidelijk geweest. Met een mooie uitgave bedoel ik een uitgave die prijs - kwaliteit - kwantiteit in orde is. Dus twintig - dertig euro betalen voor een integrale uitgave met pakweg vier verhalen in is mijn inziens beter dan een nieuwe softcover.

 

20 - 30€ voor een integrale met 3 tot 5 verhalen vind ik aanvaardbaar. Bijv. PP en BB komt op een 8€ per verhaal en je krijgt er een dossier bij.

Maar er zijn zeker nog betaalbare softcovers. De laatste Katamarom of Bollie en Billie zijn mooi uitgegeven en toch nog de mooie prijs van 7,50€.

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
Op 30/1/2021 om 17:20, Lamme Goedzak zei:

dat de verkoopprijzen van ál hun strips vanaf 1 mei zullen stijgen

 

afbeelding.png.22681dc2a2e70f7baf7b16755d6ae558.png

 

Welcome to the new world. Maar ja... wat doe je eraan?

En er gaat trouwens veel goeds uit de Standaard/Ballon-stallen komen deze maand.

 

 

 

Link naar reactie
Op 2/2/2021 om 09:47, linthout zei:

Dat kan de uitgeverij niet hoor: alles ligt contractueel vast.

De auteurs worden hier een tikkeltje beter van.

Als ze evenveel boeken blijven verkopen toch.

Ach, het is met alles zo. Ik herinner me de tijd dat een brood vijf frank kostte.

Kostte een strip toen 20 broden? Want nu kost een strip "slechts" 3 broden.

Link naar reactie
20 minuten geleden, Red Arrow zei:

Kostte een strip toen 20 broden? Want nu kost een strip "slechts" 3 broden.

Dan ga je ervan uit dat een strip toen honderd frank kostte! Nero: 15 frank, Suske en WIske: 39 frank. Kuifje: 69 frank meen ik. Volgens mij was er toen geen enkele strip die 100 frank kostte.

 

Link naar reactie
Op 3/5/2021 om 14:52, linthout zei:

Dan ga je ervan uit dat een strip toen honderd frank kostte! Nero: 15 frank, Suske en WIske: 39 frank. Kuifje: 69 frank meen ik. Volgens mij was er toen geen enkele strip die 100 frank kostte.

 

 

Als er iemand de broodprijs kan uitzetten tegenover de prijs van strips... ik ben benieuwd.

Ik herinner me wel dat ik naar de bakker ging met een briefje van 20fr en wisselgeld kreeg (ik ben nu 46), maar ik heb geen idee wat een strip in die tijd kostte. Voor mij waren die gratis want de Sint bracht die, of mijn nonkels en tantes, ...

Link naar reactie
9 minuten geleden, Tanuki zei:

 

maar ik heb geen idee wat een strip in die tijd kostte. Voor mij waren die gratis want de Sint bracht die, of mijn nonkels en tantes, ...

 

Begin jaren '90 waren de Urbanussen bij uitgeverij Loempia 98 frank / 5,95 gulden zoals onderaan vermeld op hun achterflap.

 

afbeelding.png.55062f5c6c2de42d94a24ea68692bcb9.png

Link naar reactie
1 uur geleden, cinco zei:

 

Begin jaren '90

 

 

 

Ik heb ondertussen een site gevonden voor brood- en andere prijzen. Helaas staan strips er niet bij.

Brood:

1970 - 14,5 frank

1980 - 31,8 frank

1990 - 41,1 frank

2000 - 52,0 frank

 

Begin jaren '90 was een Urbanusstrip dus ongeveer twee broden waard.

Link naar reactie

Prijzen voor fysieke beeldmedia zijn nochtans stabiel gebleven.

Een nieuwe film op video schommelde rond de 600 frank in de jaren '90, en nu op dvd/bluray is dat rond de 15 euro. Dus die prijzen zijn niet veranderd.

En videogames zijn zelfs goedkoper geworden.

Ik weet nog dat mijn moeder 3000 frank had betaald voor Super Mario Bros 3 toen die nieuw was in 1991.

(doordat het spel deel 3 was en de prijs exact 3000 frank heb ik dat altijd onthouden)

Nu kost een nieuwe videogame-topper rond de 60 euro, dus verhoudingsgewijs goedkoper.

 

Link naar reactie

Inflatie is n vies principe. In het begon vielen die prijsstijgingen mee, wat is nu 2% van 20 frank. Maar 2% van 400 frank is al een heel ander verhaal. Als je loon egaal meestijgt is het goed maar anders...

 

Rekening houden met waar je je brood koopt.

Bij de lidl 1,45, bij de delhaize 2,15 en bij de bakker 2,30

Link naar reactie

En dan heb je nog dat mechanisme van de index: de prijzen stijgen waardoor de lonen stijgen waardoor de productiekost stijgt waardoor de prijzen stijgen waardoor de lonen stijgen waardoor de productiekost stijgt waardoor de prijzen stijgen waardoor de lonen stijgen waardoor de productiekost stijgt waardoor de prijzen stijgen waardoor de lonen stijgen waardoor de productiekost stijgt waardoor de prijzen stijgen waardoor de lonen stijgen waardoor de productiekost stijgt waardoor de prijzen stijgen waardoor ...

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...