Ga naar inhoud

Prijsstijgingen bij Standaard Uitgeverij


Recommended Posts

1 uur terug, Peter Motte zei:

 

Waar haal je dat?

 

ik denk dat hij oa. hier naar verwijst:

 

Hij ging ook schrijven voor de Vlaamsgezinde website Doorbraak. Nadat hij in september 2019 kritiek uitte op het VRT-programma Vandaag en zijn presentatrice Danira Boukhriss kwam er kritiek en de vraag of dit wel te combineren viel met zijn job bij de "neutrale" overheid. Hij besloot na overleg met de voorzitter van het Vlaams Parlement, Wilfried Vandaele, niet langer te schrijven voor de site.

 

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kris_Hoflack

Link naar reactie
  • 4 months later...

 

In april stijgen de prijzen van de SU-strips weer.

Bijvoorbeeld S&W 367 zal in maart nog € 7,50 kosten, maar S&W 368 zal in mei € 7,99 kosten.

 

346888951_Screenshot2022-12-30at13-46-58367DehartelozeHein-StandaardUitgeverij.thumb.png.84469d59e169a680936b64a224b3de9f.png

 

1146179316_Screenshot2022-12-30at13-52-51368DeRookburghRookies-StandaardUitgeverij.thumb.png.84a3e522f7d6f8a9e0fb9cb200d3b6f5.png

 

 Voor soortgelijke reeksen wordt dezelfde prijsstijging toegepast.

 

________________________________________________________________________________________________

 

Even terugblikken hoe de situatie qua prijzen 2 jaar geleden was:

 

Op 30/1/2021 om 17:20, Lamme Goedzak zei:

De groep Standaard Uitgeverij liet vandaag weten dat de verkoopprijzen van ál hun strips vanaf 1 mei zullen stijgen.
• Suske en Wiske € 6,99 > € 7,25
 

 

Link naar reactie
28 minuten geleden, cinco zei:

 

In april stijgen de prijzen van de SU-strips weer.

Bijvoorbeeld S&W 367 zal in maart nog € 7,50 kosten, maar S&W 368 zal in mei € 7,99 kosten.

 

 

Grof gezegd. Het wordt tijd dat ze de reeks stoppen.

Het is nu toch echt duidelijk dat de oplage steeds kleiner wordt. Bij iedere prijsstijging haken er gewoontekopers af. Dus dat wordt na een jaar weer een prijsstijging, want een lagere oplage heeft een lagere winstmarge. 

Link naar reactie

Dat is een stijging met 6,5%

 

Terwijl lonen met 10-11% worden geïndexeerd en je ziet hoeveel de supermarkten zijn opgeslagen het afgelopen jaar... dan valt dat nog goed mee.

image.thumb.png.d27efce0e97b19b2a3a022edfb567038.png

bron: https://www.tijd.be/ondernemen/retail/supermarkten-verhogen-prijzen-opnieuw-flink/10437629.html

 

Waar ik van gruwel zijn mensen die hunkeren en mijmeren naar "toen ge nog voor 20 frank (0.5€) een pak friet kon kopen", maar tegelijkertijd, hadden ze in die tijd tegen hen gezegd dat je ooit een jaarinkomen van tegen het miljoen (+-24 000) ging hebben, dan hadden ze u zot verklaard. Terwijl je daar met 2000 euro netto per maand al zit. Maar dan hoor je ze niet zagen en zeuren.

 

Link naar reactie
Zojuist, De Hollander zei:

Ik koop deze series niet, maar ben even benieuwd, waarom dan?

 

 

Dit is puur gebaseerd op mijn eigen bemerkingen maar ik denk dat reeksen als Suske en Wiske steeds minder populair worden. Op diverse sociale media en verkoopsites zie je steeds vaker dat men oudere strips verkoopt omdat ze er geen interesse meer in hebben. Er is zo'n overaanbod dat er ofwel niet verkocht wordt, ofwel enkel aan echte dumpprijzen. 

 

Die mensen, die vroeger de reeks (occasioneel) kochten gaan dit natuurlijk niet meer doen in de toekomst. 

 

De interesse in bepaalde reeksen is de laatste jaren gewoon echt aan het dalen. Tegenwoordig lijkt het alleen nog te bestaan bij die hards. 

 

Nu, SU geeft heel wat meer uit dan strips. Me dunkt dat het ene departement het andere wel min of meer zal opheffen. 

Link naar reactie
4 hours ago, Tom MDP said:

Dat is een stijging met 6,5%

 

Terwijl lonen met 10-11% worden geïndexeerd

 

Dat is wel bruto. Netto is dat in het beste geval de helft. Wat dus daaronder ligt.

 

Voor de rest heb je wel gelijk. In verhouding tot het totale loon doorheen de jaren zijn strips niet spectaculair duurder tov 50j geleden. Maar het is de perceptie.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
Op 30/12/2022 om 19:54, cinco zei:

want "te duur voor wat het is".

 

Dat is het ook.


Strips zijn het duurste entertainment van ze allemaal als je ze vergelijkt met de andere vormen van entertainment.

 

Als je kijkt naar physical media (een stripboek, een gewoon boek, een cd en een bluray van een film) en kijkt naar hoelang ze entertainment bieden, dan zijn strips inderdaad wel heel duur voor wat het is.

 

Een strip: 10 euro voor een kwartier lezen

Een boek: 20 euro voor 3-4 uur lezen (? dit is maar een ruwe schatting)

Een cd: 20 euro voor 1u20 luisteren

Een blu ray: 20 euro voor 1u30-2u kijken.

 

Als je dat herleidt naar 1 uur entertainment kost

een boek: 6-7 euro per uur

een cd: 15 euro per uur

een blu ray: 13 euro per uur

een strip: 40 euro per uur.

 

En boeken, cd's en blu ray hebben doorheen de jaren goedkopere alternatieven voor hun physical media gevonden:

boek: (kobo plus) 12.99 voor een maand ongelimiteerd leesplezier

cd: (spotify) 15.99 voor een maand ongelimiteerd luisterplezier

blu ray: (netflix en disney+ tezamen): 17.98 voor een maand ongelimiteerd kijkplezier

Voor de prijs van die 4 diensten, waar je een maand ongelimiteerd van gebruik kan maken, kan je naar de stripspeciaalzaak lopen en voor 46.96 euro strips kopen... en dan heb je er hoeveel...? 5? 6? 4? Rond het uur leesplezier.

 

Die ouders hebben gelijk. 

Link naar reactie
3 uren geleden, Tom MDP zei:

 

Dat is het ook.


Strips zijn het duurste entertainment van ze allemaal als je ze vergelijkt met de andere vormen van entertainment.

 

Als je kijkt naar physical media (een stripboek, een gewoon boek, een cd en een bluray van een film) en kijkt naar hoelang ze entertainment bieden, dan zijn strips inderdaad wel heel duur voor wat het is.

 

Een strip: 10 euro voor een kwartier lezen

Een boek: 20 euro voor 3-4 uur lezen (? dit is maar een ruwe schatting)

Een cd: 20 euro voor 1u20 luisteren

Een blu ray: 20 euro voor 1u30-2u kijken.

 

Als je dat herleidt naar 1 uur entertainment kost

een boek: 6-7 euro per uur

een cd: 15 euro per uur

een blu ray: 13 euro per uur

een strip: 40 euro per uur.

 

En boeken, cd's en blu ray hebben doorheen de jaren goedkopere alternatieven voor hun physical media gevonden:

boek: (kobo plus) 12.99 voor een maand ongelimiteerd leesplezier

cd: (spotify) 15.99 voor een maand ongelimiteerd luisterplezier

blu ray: (netflix en disney+ tezamen): 17.98 voor een maand ongelimiteerd kijkplezier

Voor de prijs van die 4 diensten, waar je een maand ongelimiteerd van gebruik kan maken, kan je naar de stripspeciaalzaak lopen en voor 46.96 euro strips kopen... en dan heb je er hoeveel...? 5? 6? 4? Rond het uur leesplezier.

 

Die ouders hebben gelijk. 

 

Ogenschijnlijk, want je kunt een strip of boek natuurlijk herlezen, een cd herbeluisteren en een dvd/br herbekijken.

Het komt erop aan precies dat te vinden dat je meerdere keren wilt gebruiken.

Link naar reactie

Huh?  Ik kreeg vroeger altijd het verwijt / compliment dat ik een trage lezer was, in die zin dat ik veel langer deed over een strip omdat ik alle plaatjes altijd uitvoerig bekeek en met veel aandacht las.  Dus niet omdat het moeilijk ging of dergelijke.  Leesduur te meten aan toilet-duur vooral.  Maar dan nog is een Kiekeboes, Sus en Wis of Jommeke op zo'n 20 minuten uit, toch?  Drie kwartier?  *krabt aan hoofd*

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
32 minuten geleden, Peter Motte zei:

 

Ogenschijnlijk, want je kunt een strip of boek natuurlijk herlezen, een cd herbeluisteren en een dvd/br herbekijken.

Het komt erop aan precies dat te vinden dat je meerdere keren wilt gebruiken.

 

Wat ogenschijnlijk? 

 

Dan blijft het toch nog steeds het duurste?

Link naar reactie

Ik snap de achterliggende redenen maar toen ik jong was had ik niet het geld om 8,99 neer te leggen voor een nieuwe Robbedoes. Mijn moeder zou dat er niet voor over hebben gehad. Voornaamste doelgroep voor strips is voor zover ik weet bij veel reeksen nog altijd de jeugd.

 

Nieuwe Kleine Robbe vond ik leuk al had ik het uit in de treinreis Gouda Den Haag. Voelde mij toch een beetje bekocht. Reguliere Robbedoes bewaar ik tot er in mei een stripboeken beurs is en ik hem met korting vind. 

Link naar reactie
6 uren geleden, Tom MDP zei:

 

Wat ogenschijnlijk? 

 

Dan blijft het toch nog steeds het duurste?

 

Ogenschijnlijk omdat het er vanaf hangt wat je opnieuw wilt gebruiken. Games zijn bijv. ook tamelijk duur, maar iemand die ik kende speelde dezelfde game voortdurend opnieuw.

Link naar reactie
38 minuten geleden, Michie zei:

Ik snap de achterliggende redenen maar toen ik jong was had ik niet het geld om 8,99 neer te leggen voor een nieuwe Robbedoes. Mijn moeder zou dat er niet voor over hebben gehad. Voornaamste doelgroep voor strips is voor zover ik weet bij veel reeksen nog altijd de jeugd.

 

Nieuwe Kleine Robbe vond ik leuk al had ik het uit in de treinreis Gouda Den Haag. Voelde mij toch een beetje bekocht. Reguliere Robbedoes bewaar ik tot er in mei een stripboeken beurs is en ik hem met korting vind. 

De afzetmarkt is al jaren niet meer de 'jeugd', maar de oudere, 'rijkere' man. En die droogt lamgzaam op.

Link naar reactie
9 uren geleden, Tom MDP zei:

Ik eis een livestream van jullie 2 om te zien hoe jullie drie kwartier doen over een strip die mikt op een breed kinderpubliek waar ouders over zeggen "tis te duur voor wat het is." :D

Dan ben je helaas een jaartje te laat. Tot vorig jaar las ik voor mijn kinderen elke zaterdagavond een Jommeke voor. We begonnen klokvast om 20u en het was dikwijls goed doorlezen om om 20u45 te kunnen afronden. Maar hoelang ieder van ons erover doet om een kinderstrip uit te lezen is een zinloze discussie. De essentie van dit topic is dat strips verzamelen inderdaad een dure hobby is geworden. 

Link naar reactie
2 uren geleden, JPAR zei:

Je kunt niet alles doorberekenen, want dan wordt het product te duur (prijselasticiteit). Uitgeverijen zijn al jaren de prijzen aan het verhogen en nu is alles duurder en moeten ze wederom (fors) verhogen. Maar je afzetmarkt krimpt al jaren. Dus ergens houdt het op.

 

Perfecte omschrijving. Het enige wat ze ermee bereiken zijn lagere oplages.

Link naar reactie
12 uren geleden, Tom MDP zei:

 

Dat is het ook.


Strips zijn het duurste entertainment van ze allemaal als je ze vergelijkt met de andere vormen van entertainment.

 

Als je kijkt naar physical media (een stripboek, een gewoon boek, een cd en een bluray van een film) en kijkt naar hoelang ze entertainment bieden, dan zijn strips inderdaad wel heel duur voor wat het is.

 

Een strip: 10 euro voor een kwartier lezen

Een boek: 20 euro voor 3-4 uur lezen (? dit is maar een ruwe schatting)

Een cd: 20 euro voor 1u20 luisteren

Een blu ray: 20 euro voor 1u30-2u kijken.

 

Als je dat herleidt naar 1 uur entertainment kost

een boek: 6-7 euro per uur

een cd: 15 euro per uur

een blu ray: 13 euro per uur

een strip: 40 euro per uur.

 

En boeken, cd's en blu ray hebben doorheen de jaren goedkopere alternatieven voor hun physical media gevonden:

boek: (kobo plus) 12.99 voor een maand ongelimiteerd leesplezier

cd: (spotify) 15.99 voor een maand ongelimiteerd luisterplezier

blu ray: (netflix en disney+ tezamen): 17.98 voor een maand ongelimiteerd kijkplezier

Voor de prijs van die 4 diensten, waar je een maand ongelimiteerd van gebruik kan maken, kan je naar de stripspeciaalzaak lopen en voor 46.96 euro strips kopen... en dan heb je er hoeveel...? 5? 6? 4? Rond het uur leesplezier.

 

Die ouders hebben gelijk. 

 

Als je zo redeneert kun je idd maar beter stoppen met strips lezen.

Link naar reactie

LPs zijn toch ook een niche en duur. Toch boomt die markt.

 

Prijs is geen reden om met strips te stoppen, tenzij je gewoon alles wilt kopen en lezen. Als je af en toe "kwaliteit" koopt en die doorheen de jaren geregeld herleest, valt het allemaal goed mee. Een dagje pretpark vind ik dan een heel pak duurder en zinlozer. Daar betaal je smak geld om hoofdzakelijk in de rij te staan.

Link naar reactie
1 minuut geleden, Lamme Goedzak zei:

LPs zijn toch ook een niche en duur. Toch boomt die markt.

 

Prijs is geen reden om met strips te stoppen, tenzij je gewoon alles wilt kopen en lezen. Als je af en toe "kwaliteit" koopt en die doorheen de jaren geregeld herleest, valt het allemaal goed mee. Een dagje pretpark vind ik dan een heel pak duurder en zinlozer. Daar betaal je smak geld om hoofdzakelijk in de rij te staan.


LPs hun afzetgebied is de hele wereld.

Strips hun afzetgebied is beperkt of er komen extra vertaalkosten bij. 

Link naar reactie
Just now, Tom MDP said:


LPs hun afzetgebied is de hele wereld.

Strips hun afzetgebied is beperkt of er komen extra vertaalkosten bij. 

Dat klopt als je enkel naar franco-belgisch kijkt, hoewel er digitaal heel veel in het Engels vertaald wordt tegenwoordig. Voor mij omvatten strips ook comics en manga en dan heb je ook een wereldwijd afzetgebied.

Link naar reactie

Veel dingen zijn luxe, LP's, strips, pretpark, etc. Mensen die minder te besteden hebben zullen luxe dingen laten. Dat is het eerste waarop je kunt bezuinigen. Om dan toch omzet te kunnen draaien gaan de prijzen omhoog en weer meer mensen gaan erop bezuinigen. Het is een vicieuze cirkel.

 

Nu is de bestedingsruimte van mensen nog kleiner geworden. Je ziet mensen nu bezuinigen op bijv sporten, terwijl dat juist heel belangrijk is (op verschillende gebieden). Als de prijzen van een luxe product dan nog meer stijgen........

Link naar reactie

Strips zijn inderdaad duur. Maar een manga, bv.  One Piece kost €6,99 voor 224 pagina's. En daar komen er toch een 4-tal per jaar van uit. Dan krijg je al meer waarde voor je geld.  Voor jongeren zoals mijn oudste zoon (11 jaar) zijn de thema's en verhalen ook veel leuker (niet zo braaf) dan de gemiddelde Suske en Wiske. In de Vlaamse strip missen we een segment.  We hebben Sus en Wis, Jommeke,... voor de kinderen en de volwassen strips voor... ja, de volwassenen. Maar iets voor tieners missen we. En dit vinden ze wel in manga en webtoons.


En we hebben het al gehad over strips tegenover CD's of Bluray. Maar bij kinderen en jongeren moet je vergelijken met gaming. Een spel zoals bvb. Fortnite is gratis en de speelduur duurt net zo lang tot je het zelf beu bent. Het is interactief, je kunt het samen spelen met je vrienden en er worden voortdurend nieuwe dingen toegevoegd. 

 

Om nog niet te spreken over het gratis kijken op youtube, tiktok en andere. Hoe kunnen strips nog iets meer zijn dan een niche? Strips als entertainment zijn enkel nog voor kinderen die ongeacht alles, strips altijd leuk zullen vinden en willen lezen . De mini versies van de mensen hier op het forum dus.

Link naar reactie
24 minuten geleden, feli zei:

We hebben Sus en Wis, Jommeke,... voor de kinderen en de volwassen strips voor... ja, de volwassenen. Maar iets voor tieners missen we.

 

Sam indertijd?

En was Amoras niet gemaakt om ook het tienerpubliek te bereiken dat als kind S&W las?

 

Er zijn momenteel projecten lopende rond verschillende mediafiguren in de hoop ook die achterban te bereiken.

 

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220916_94254777

 

afbeelding.thumb.png.c0c5d786ed79b4808c063b7246d39498.png

 

Link naar reactie
1 uur terug, cinco zei:

 

Sam indertijd?

En was Amoras niet gemaakt om ook het tienerpubliek te bereiken dat als kind S&W las?

 

Er zijn momenteel projecten lopende rond verschillende mediafiguren in de hoop ook die achterban te bereiken.

 

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220916_94254777

 

afbeelding.thumb.png.c0c5d786ed79b4808c063b7246d39498.png

 

 

Het is niet genoeg om enkel de stijl te kopiëren. Het gaat ook over de manier van vertellen, de cadrage, de thema's en het ritme van verschijnen.

Link naar reactie
2 hours ago, feli said:

Strips zijn inderdaad duur. Maar een manga, bv.  One Piece kost €6,99 voor 224 pagina's.

 

De Franse versie dan toch?

 

Je moet ook nuanceren, 1 pagina van Blake en Mortimer duurt even lang als 10p van de meeste manga.

 

Zijn er geen strips voor tieners? Storm, Lanfeust, etc lijken me toch strips die ook voor tieners leuk kunnen zijn maar ja daar wordt geen reclame voor gemaakt.

 

Volgens mij is er een markt voor jongeren die geen Sus&Wis of Jommeke is maar dat betekent ophouden met vast te houden aan oude formules en hokjesdenken. Het betekent risico's en investeringen en vooral die volhouden en daar zit een groot probleem. Iets wat op meer markten terugkomt, men lijkt te vergeten hoe kapitalisme in den beginne was, risico's nemen en verliezen slikken om na jaren een succesformule te vinden (of over kop te gaan). Veel van die gevestigde grote bedrijven durven dat gewoon niet meer en willen meteen de winnende kaart, liefst met overheidssubsidies.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...