Ga naar inhoud

Prijsstijgingen bij Standaard Uitgeverij


Recommended Posts

15 minuten geleden, Lamme Goedzak zei:

Nope en dat men denkt dat dit tieners zou aanspreken demonstreert het oudbollige denken van die mensen. Dat is zelfs voor kinderen al te braaf.

Onlangs een stukje van een concert van Camille gezien, en haar publiek bestaat duidelijk uit pre-tiener meisjes, niet uit tieners.

Link naar reactie

Dan hebben ze die misschien mee.

Ze testen gewoon verschillende projecten uit en als iets aanslaat, dan zijn ze vertrokken.

Wie had bijvoorbeeld verwacht dat een strip rond de Buurtpolitie zo sterk ging pakken?

Ook een jong publiek, maar als het verkoopt zal de uitgeverij niet klagen.

 

afbeelding.png.d9dd8b087716f756fb0d580f3b1ef97b.png

Link naar reactie
4 uren geleden, TDPB zei:

Onlangs een stukje van een concert van Camille gezien, en haar publiek bestaat duidelijk uit pre-tiener meisjes, niet uit tieners.

 

Mogelijk een vertekende indruk door de specifieke beelden die je te zien kreeg?  Mijn nichtje is 14 en gaat naar concerten van Camille, net als leeftijdsgenoten (wat jonger, wat ouder) uit de middelbare school.  'k Dacht dat Camille vooral (nog) jongere meisjes aansprak, maar daar corrigeerde mijn zus (die steeds mee moet naar de concerten) me wel.  Dat publiek zit volgens haar eveneens vol 13-jarigen en ouder.*  Die kan je niet onder pre-tieners klasseren.  Ze krijgt beide categorieën mee, zo blijkt.  Bij de strips verwacht ik dat niet, dat zal wat jonger zijn, denk ik.  Al vroeg mijn nichtje al naar de strip.

 

* Eens binnen werden zij wel eens gestuurd qua plaatsen, hoe kleiner hoe meer kans om vooraan te staan. 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
9 uren geleden, Tom MDP zei:


Dat is dan ook wat “het groot publiek” heeft gedaan. Stoppen met strips kopen. 

 

Ja. Maar volgens mij komt dat niet alleen maar omdat strips duurder zijn geworden (alles is duurder geworden), maar vooral omdat de jeugd zoveel andere dingen kan doen, en dan met name online. De tijd van vroeger, dat eigenlijk iedereen wel in meer of mindere mate strips las is echt wel voorbij en komt nooit meer terug. 

Link naar reactie
8 uren geleden, Lamme Goedzak zei:

Maar zo blijf je in hokjes stoppen. Een beperkte groep volgt Tate. Net zoals een groep Blackpink of Kanye Hitler West volgt. Strips over bekende personen zijn in mijn ogen voor een te specifiek publiek met een te beperkt verhaalpotentieel.

Precies. En als je zoiets doet mag je van mij er ook etisch naar kijken.

Link naar reactie
7 uren geleden, Ocampa zei:

 

Ja. Maar volgens mij komt dat niet alleen maar omdat strips duurder zijn geworden (alles is duurder geworden), maar vooral omdat de jeugd zoveel andere dingen kan doen, en dan met name online. De tijd van vroeger, dat eigenlijk iedereen wel in meer of mindere mate strips las is echt wel voorbij en komt nooit meer terug. 

Dat de jeugd nu ook veel andere dingen heeft is zo, maar als je daar tijdig beleid op had gemaakt had je daar nog best eebn plek tussen gehad. Uitgevers hebben 'nul' gedaan om hun doelgroep vanaf onderen aan te vullen. Als straks de 'rijke', 'oude' verzamelaar wegvalt hebben ze niks meer.

Link naar reactie

Strips zoals die van Leo, XIII, Een godverdomse klootzak, De 5 rijken, Elfen, De Beestenburcht, Zij schreven geschiedenis etc., worden hier thuis verslonden door mezelf en mijn zoon van 9 jaar oud. Ik zie geen enkele reden waarom tieners die niet zouden willen lezen. Er is voldoende kwalitatief hoogstaand aanbod binnen het overaanbod aan strips. Het lezen van strips is bij ons complementair aan gamen en netflix/disney/prime.

Link naar reactie
10 uren geleden, Rataplan zei:

Maak iets rond figuren zoals Andrew Tate/topG. Of hun onderwerpen die ze bespreken.

 

 

Rudy en de smalldickenergy, Rudy in de Roemeense gevangenis, Rudy needs to get a life. Ik zou dat kopen, maar ik ben dan ook al oud.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
13 uren geleden, Lamme Goedzak zei:

 

De Franse versie dan toch?

 

Je moet ook nuanceren, 1 pagina van Blake en Mortimer duurt even lang als 10p van de meeste manga.

 

Zijn er geen strips voor tieners? Storm, Lanfeust, etc lijken me toch strips die ook voor tieners leuk kunnen zijn maar ja daar wordt geen reclame voor gemaakt.

 

Volgens mij is er een markt voor jongeren die geen Sus&Wis of Jommeke is maar dat betekent ophouden met vast te houden aan oude formules en hokjesdenken. Het betekent risico's en investeringen en vooral die volhouden en daar zit een groot probleem. Iets wat op meer markten terugkomt, men lijkt te vergeten hoe kapitalisme in den beginne was, risico's nemen en verliezen slikken om na jaren een succesformule te vinden (of over kop te gaan). Veel van die gevestigde grote bedrijven durven dat gewoon niet meer en willen meteen de winnende kaart, liefst met overheidssubsidies.

 

Ligt er ook aan wat voor manga natuurlijk. Bleach heb je binnen een paar minuten gelezen maar een Death Note, One Piece of Fullmetal alchemist bevat heel wat meer tekst. 

 

Quote

Strips zoals die van Leo, XIII, Een godverdomse klootzak, De 5 rijken, Elfen, De Beestenburcht, Zij schreven geschiedenis etc., worden hier thuis verslonden door mezelf en mijn zoon van 9 jaar oud. Ik zie geen enkele reden waarom tieners die niet zouden willen lezen. Er is voldoende kwalitatief hoogstaand aanbod binnen het overaanbod aan strips. Het lezen van strips is bij ons complementair aan gamen en netflix/disney/prime.

 

Prijs, toegankelijkheid en gebrek aan manieren om in contact te geraken met het medium. Gouda is een relatief grote stad alleen is er geen winkel die bovenstaande strips verkoopt, moest voor Kleine Robbedoes naar een speciaalzaak. 

 

Ik snap andere cultuur en veel meer mensen. Maar ik was in Japan en daar heb je reusachtige boekhandels die duizenden manga verkopen. Om iedere hoek zit wel zo'n boekhandel. Fysieke verkoop is ook daar niet meer wat het geweest is, dat wordt echter gecompenseerd door bijvoorbeeld anime, figures, films, merchandise, panchinko, Musicals, noem maar op. Wat ook echt heel populair is zijn de digitale apps. In het ov zie je heel vaak mensen van alle leeftijden even snel een chapter lezen. 

 

Door het gebruik van goedkoop papier zijn de reguliere manga zo'n 3 euro en de wat luxere 7 euro. Wekelijkse tijdschriften worden gedrukt op "toilet papier" en zijn daardoor ook super betaalbaar.

 

Nogmaals, andere cultuur. Alleen worden daar ook andere manieren gebruikt om de jeugd te bereiken. Hier wordt van Robbedoes een superheld gemaakt en wordt verbaasd gereageerd dat het niet super goed verkoopt. 

 

Als straks de oudere verzamelaar wegvalt dan heeft deze hobby een heel groot probleem. Op stripbeursen zul je zelden een jonger iemand zien met een papiertje welke strips nog ontbreken.

 

En dan heb ik het nog niet gehad over de Amerikaanse striphelden en hoe hele generaties opgroeien met Iron Man, Captain en America en Spider-Man.

Link naar reactie

Japan is een veel groter land dan de Nederlanden, en daardoor kun je er aan prijsdifferentiatie doen. Vroeger gebeurde dat hier ook, maar de oplagen van drukwerk zijn te sterk gezakt om dat vol te houden. Als je een strip supergoedkoop op superslecht papier uitbrengt, moet je er ook superveel van verkopen of je haalt er de kosten niet uit. Strips zijn meer dan het papier waarop ze worden gedrukt. En dan riskeer je ook nog dat het de markt van de duurdere strips vanonderaf aanvalt.

 

En manga lijkt misschien goedkoop, maar je kunt niet één mange kopen. Manga koop je per dozijn, omdat je andere met een stuk van een verhaal zit. Het is zoals met de reeksen van Leo: zijn strips koop je ook niet per stuk, maar per vijf of zes, afhankelijk van de lengte van het hele verhaal. Dus al bij al is manga niet zo erg goedkoop.

Link naar reactie
3 hours ago, lukoste said:

Strips zoals die van Leo, XIII, Een godverdomse klootzak, De 5 rijken, Elfen, De Beestenburcht, Zij schreven geschiedenis etc., worden hier thuis verslonden door mezelf en mijn zoon van 9 jaar oud. Ik zie geen enkele reden waarom tieners die niet zouden willen lezen. Er is voldoende kwalitatief hoogstaand aanbod binnen het overaanbod aan strips. Het lezen van strips is bij ons complementair aan gamen en netflix/disney/prime.

Maar daar zit net het probleem. Jij koopt die strips en dus kennen jouw kinderen die. Vele anderen kennen die niet want geen promotie. In België vind je die gelukkig wel al in een carrefour of standaard boekhandel. Maar het begint al in de bibliotheek, al de strips die jij noemt staan in bijv die van Leuven in de volwassenafdeling. Alles wat niet Jommeke of Vandersteen is wordt de facto onder volwassen gezet. Grappig dat Bakelandt dan wel bij de kinderen staat

Link naar reactie
3 uren geleden, Peter Motte zei:

Japan is een veel groter land dan de Nederlanden, en daardoor kun je er aan prijsdifferentiatie doen. Vroeger gebeurde dat hier ook, maar de oplagen van drukwerk zijn te sterk gezakt om dat vol te houden. Als je een strip supergoedkoop op superslecht papier uitbrengt, moet je er ook superveel van verkopen of je haalt er de kosten niet uit. Strips zijn meer dan het papier waarop ze worden gedrukt. En dan riskeer je ook nog dat het de markt van de duurdere strips vanonderaf aanvalt.

 

En manga lijkt misschien goedkoop, maar je kunt niet één mange kopen. Manga koop je per dozijn, omdat je andere met een stuk van een verhaal zit. Het is zoals met de reeksen van Leo: zijn strips koop je ook niet per stuk, maar per vijf of zes, afhankelijk van de lengte van het hele verhaal. Dus al bij al is manga niet zo erg goedkoop.

 

Het verschil is dat de manga markt veel slimmer inspeelt op de markt die veranderd. Bij supermarkten verkopen ze momenteel heruitgave van Hunter X Hunter en ander werk van dezelfde manga-ka. Gedrukt op papier dat overduidelijk van lagere kwaliteit is maar de prijs is daardoor laag genoeg om het te proberen. 

 

Shonen Jump winkels zijn ook heel slim. Toen ik daar was zag ik allerlei artikelen en merchandise van series die ik niet kende. Heb ze opgezocht en ben nu bijvoorbeeld fan van Sakamoto Days. Verder is cross promotie groot, bij Burger King verkochten ze peanut burgers afkomstig uit Spy family.

 

Zou echt niet weten welke Vlaamse strip de moeite waard is momenteel. De reeksen die ik nog koop zijn vanwege mijn jeugd. Zag toevallig op strip speciaalzaak dat er een nieuwe marsupilami uit is en dat Beestenburcht de moeite waard is. Was daar zelf nooit achter gekomen en de prijs van Beestenburcht vind ik te hoog om het te proberen.

 

Promotie wordt nauwelijks gemaakt en blijven profiteren van een oudere fanbase zal niet eeuwig rendabel blijven 

 

Link naar reactie
On 1/8/2023 at 8:55 AM, sjaakie said:

Papier is 40% duurder geworden.

Loon 8%

Transport 12%

Het zou raar zijn als een ondernemer dat niet doorberekend. 

ik heb mijn Sisterhood #1 met een kostprijs van 1.21 per boekje kunnen doen.
MIjn Sisterhood #5 is net binnen voor 2.91 per boekje.
 

On 1/8/2023 at 9:51 AM, JPAR said:

Je kunt niet alles doorberekenen, want dan wordt het product te duur (prijselasticiteit).

nope. Doe ik inderdaad niet.

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
22 minuten geleden, Michie zei:

Zou echt niet weten welke Vlaamse strip de moeite waard is momenteel. De reeksen die ik nog koop zijn vanwege mijn jeugd. Zag toevallig op strip speciaalzaak dat er een nieuwe marsupilami uit is en dat Beestenburcht de moeite waard is. Was daar zelf nooit achter gekomen en de prijs van Beestenburcht vind ik te hoog om het te proberen.

 

 

 

 

9,99 is nu niet echt een kapitaal. Een brood kost 3 euro.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Prijselasticiteit gedraagt zich anders in tijden van hoge inflatie. Los van de normale elasticiteit waar de Daedalussen en Saga's met hun prijzen al deftig mee geexperimenteerd hebben (zie hun jaarcijfers maar), heb je nu het fenomeen dat alles sneller omhoog gaat dan de lonen volgen. Enkel ambtenaren volgen een beetje. Elasticiteit speelt dan minder omdat er ook een verschuiving gaat zijn van luxe naar noodzakelijk beschouwde zaken. De stripmarkt gaat dus krimpen en prijzen verhogen gaat dat enkel versnellen.

 

Btw. Beestenburcht softcover is de standaard. Die ligt overal.

 

 

 

Link naar reactie
1 uur geleden, Michie zei:

 

 Zag toevallig op strip speciaalzaak dat er een nieuwe marsupilami uit is en dat Beestenburcht de moeite waard is. Was daar zelf nooit achter gekomen en de prijs van Beestenburcht vind ik te hoog om het te proberen.

 

 

Heb je de Adelaars van Rome al gelezen?

De eerste 3 albums in HC kun je momenteel voor 20 euro krijgen.

https://shop.standaarduitgeverij.be/winkel/strips/adelaars-van-rome-verzamelbox-deel-1-3/

Link naar reactie
1 uur geleden, Michie zei:

 

Het verschil is dat de manga markt veel slimmer inspeelt op de markt die veranderd. Bij supermarkten verkopen ze momenteel heruitgave van Hunter X Hunter en ander werk van dezelfde manga-ka. Gedrukt op papier dat overduidelijk van lagere kwaliteit is maar de prijs is daardoor laag genoeg om het te proberen. 

 

Shonen Jump winkels zijn ook heel slim. Toen ik daar was zag ik allerlei artikelen en merchandise van series die ik niet kende. Heb ze opgezocht en ben nu bijvoorbeeld fan van Sakamoto Days. Verder is cross promotie groot, bij Burger King verkochten ze peanut burgers afkomstig uit Spy family.

 

Zou echt niet weten welke Vlaamse strip de moeite waard is momenteel. De reeksen die ik nog koop zijn vanwege mijn jeugd. Zag toevallig op strip speciaalzaak dat er een nieuwe marsupilami uit is en dat Beestenburcht de moeite waard is. Was daar zelf nooit achter gekomen en de prijs van Beestenburcht vind ik te hoog om het te proberen.

 

Promotie wordt nauwelijks gemaakt en blijven profiteren van een oudere fanbase zal niet eeuwig rendabel blijven 

 

 

Maar dat soort zaken gebeurt ook met bijv. S&W: reeksen voor de normale doelgroep, Klein S&W voor de jongsten, Amoras voor de ouderen. Er zijn ook afgeleide producten, maar dat verdwijnt snel van de markt wegens geen vraag naar. Als iets niet verkoopt, kun je het niet blijven op de markt brengen.

Hunter x Hunter is of op de Japanse markt (met 125 MILJOEN potentiële kopers), of het is op de verteaalmarkt. Dus als je HxH vergelijkt met S&W, moet je wel rekening houden met het feit dat het een totaal andere markt is.

Er verschijnt ook gigantisch veel manga, en daar heb jij er dus blijkbaar één uitgepikt: Sakamoto Days.

Link naar reactie
5 uren geleden, Peter Motte zei:

En manga lijkt misschien goedkoop, maar je kunt niet één mange kopen. Manga koop je per dozijn, omdat je andere met een stuk van een verhaal zit. Het is zoals met de reeksen van Leo: zijn strips koop je ook niet per stuk, maar per vijf of zes, afhankelijk van de lengte van het hele verhaal. Dus al bij al is manga niet zo erg goedkoop.

 

Bizar.  Ik wist niet dat manga het enige product was die het concept van een vervolgverhaal kent... 😉

 

Wat een kromme redenering. De bedoeling van de uitgever is toch dat hij meer dan 1 strip verkoopt van zijn reeks?  Of staat er een limiet van bv. 1 Jommeke per huishouden? En als je er meerdere koopt, dan kom je toch weer duurder uit.
 

Link naar reactie
1 uur terug, feli zei:

 

Bizar.  Ik wist niet dat manga het enige product was die het concept van een vervolgverhaal kent... 😉

 

Wat een kromme redenering. De bedoeling van de uitgever is toch dat hij meer dan 1 strip verkoopt van zijn reeks?  Of staat er een limiet van bv. 1 Jommeke per huishouden? En als je er meerdere koopt, dan kom je toch weer duurder uit.
 

 

Ik heb ook nooit gezegd dat manga het enige product was met het feuilleton-concept, maar veel stripreeksen hebben wel als voordeel dat één album één verhaal is. Dat is bij manga zelden het geval (maar het bestaat wel), en daardoor zit je met die verhaalbogen opgescheept zodat je bijna altijd meerdere delen moet kopen (i.t.t. tot bijv. S&W, Jommeke of De Blauwbloezen).

Link naar reactie
1 uur geleden, Ambreville zei:

Prijselasticiteit gedraagt zich anders in tijden van hoge inflatie. Los van de normale elasticiteit waar de Daedalussen en Saga's met hun prijzen al deftig mee geexperimenteerd hebben (zie hun jaarcijfers maar), heb je nu het fenomeen dat alles sneller omhoog gaat dan de lonen volgen. Enkel ambtenaren volgen een beetje. Elasticiteit speelt dan minder omdat er ook een verschuiving gaat zijn van luxe naar noodzakelijk beschouwde zaken. De stripmarkt gaat dus krimpen en prijzen verhogen gaat dat enkel versnellen.

 

Btw. Beestenburcht softcover is de standaard. Die ligt overal.

Heb je de jaarrekeningen van andere uitgeverijen bekeken(ook Franse, die jij steunt) Gelukkig worden de Franse uitgeverijen gesteund door Nederlandstalige lezers en zijn hun oplages het 10-voudige en meer van de Nederlandstalige uitgeverijen. De jaarrekening van 2022(het jaar van de prijsstijgingen) vind ik toch nog niet terug. 

Link naar reactie
8 minutes ago, bammar said:

Heb je de jaarrekeningen van andere uitgeverijen bekeken(ook Franse, die jij steunt) Gelukkig worden de Franse uitgeverijen gesteund door Nederlandstalige lezers en zijn hun oplages het 10-voudige en meer van de Nederlandstalige uitgeverijen. De jaarrekening van 2022(het jaar van de prijsstijgingen) vind ik toch nog niet terug. 

Ik zie die niet klagen. Jaarrekeningen van 2022 zijn er nog lang niet. Daarvoor was er geen echte driver om prijzen te verhogen. Ze hebben gewoon een voorafname gedaan op een inflatie die er toen nog niet was.

image.thumb.png.eb90d492d02feea6cbceb0e4c7fbe6a8.png

 

 

 

Link naar reactie
7 minuten geleden, Ambreville zei:

Ik zie die niet klagen. Jaarrekeningen van 2022 zijn er nog lang niet. Daarvoor was er geen echte driver om prijzen te verhogen. Ze hebben gewoon een voorafname gedaan op een inflatie die er toen nog niet was.

image.thumb.png.eb90d492d02feea6cbceb0e4c7fbe6a8.png

Hoe wil je een Franse uitgeverij, met ik weet niet hoeveel werknemers en tig-voudige oplages,  vergelijken met een Nederlandstalige uitgeverij met enkele werknemers? Heb jij de vertaaluitgeverijen dan wel horen klagen? Ze vonden het alleen spijtig dat ze hun prijzen moesten verhogen.

Link naar reactie

Ik zeg ook niet dat ze klagen. Dargaud doet het heel goed en heeft een heel goede kredietrating. Daedalus in verhouding ook met een payroll van maar 2 vaste medewerkers. Wat ze met hun prijzen doen is hun zaak, maar ze gaan hun markt verkleinen, zeker met boeken boven de 20 euro. In het Frans is dat een not-done (pas-fait), behalve als het boek het rechtvaardigt zoals bv. een Hoka-Hey.

 

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...