Ga naar inhoud

🎵​​​​​ songs die op elkaar lijken


cinco

Recommended Posts

 

Die eerste is leuk. Goeie pastiche.

"We hebben hier een nummer van Queen dat we wilden gebruiken als intro, maar dat kan blijkbaar niet. Kan je iets maken dat erop lijkt?"

 

En ja, Vanilla Ice heeft dat baslijntje gewoon gestolen van Queen. Zonder toestemming te vragen overigens.

 

 

Link naar reactie

Ooh, een gelegenheid om mijn mashup nog eens te posten!

 

 

 

Naast Queen en Vanilla Ice zijn daar nog wel wat meer songs in verwerkt die naar mijn gevoel bij mekaar zijn gaan lenen:

 

'All day and all of the night' (van the Kinks) t.o.v. 'Hello I love you' (van the Doors)

 

En dat riffje van "Get ready" (the Temptations) dat in allerlei vormen (al dan niet toevallig) terugkeert in een handvol superbekende songs. 

 

Link naar reactie
  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • cinco changed the title to 🎵​​​​​ songs die op elkaar lijken
  • 3 weeks later...
14 uren geleden, cinco zei:

als je pas veel later beseft dat het beste gedeelte van een song eigenlijk gewoon gesampled was

 

Ik kan https://www.whosampled.com/browse/

aanraden. Leuk om in rond te snuisteren. zowat iedere sample is er in terug te vinden.

Sommige nummers zijn quasi volledig gesampled. Slip Into Something More Comfortable van Kinobe is een geweldig nummer en met recht een chillout-klassieker

tot je dit hoort:

 

 

en je beseft dat ze gewoon de intro op repeat hebben gezet.

Link naar reactie
15 minuten geleden, Waldorf zei:

 

Ik zal zelfs meer zeggen: sommige nummers zijn voor de volle 100% gesampled. The Avalanches doen niets anders.

 

 

Ja, maar daarvan weet je dat het geluidscollages zijn. Ze steken dat niet weg en het is ook overduidelijk als je ze beluistert.

Link naar reactie

Creatief samplen is een kunst he. Veel artiesten (zie Kinobe hierboven, maar ook bv 'Glory Box' van Portishead, of 'Robot Rock' van Daft Punk) danken hun  integraal op een gestolen 'hook' en voegen er nogal weinig aan toe. 

 

Allemaal nummers die ik wel graag hoor, maar soms wordt er aan de hand van diverse - vaak onherkenbare - samples een helemaal nieuwe hook gecreëerd en da's nogal wat interessanter. Hier zit bv een Led Zeppelin sample in die ik nooit eerder herkend had. Die Nirvana riff is wel herkenbaar, maar zelfs die krijgt een heel ander ritme. 

 

 

Link naar reactie
  • 1 month later...

Ja, die Beats International song is samengesteld uit een handvol samples die samen wat anders vormen. Is daarnaast ook gewoon een cover van 'just be good to me' (S.O.S. Band)

 

ScreenHunter_002.thumb.jpg.eee7d9865c311849a949e676b80ea32d.jpg

 

'Beats International' was trouwens één van de vroege schuilnamen van Norman Cook aka Fatboy Slim, een meester in het combineren van onwaarschijnlijke samples tot iets nieuws. Dit was hij o.a. ook:

 

 

En hier speelt hij bas in de jaren '80 (met het witte hemd):

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 3 months later...
  • 2 months later...
  • 2 months later...
  • 2 months later...
  • 2 weeks later...
  • 6 months later...
  • 2 months later...
Op 7/3/2023 om 09:14, cartoonesk zei:

Lijken deze twee muziekjes nu op elkaar? Of ligt dat aan mij?

 

 

 

 

Twee songs die ongetwijfeld in mijn persoonlijke TOP 100 aller tijden zitten. 🧡 En de videoclips in mijn geheugen gegrift. Persoonlijk vind ik ze genoeg verschillen niet niet zooo heel gelijkend, maar ze komen beide wel duidelijk uit dezelfde French House stroming van die tijd, ik was (enfin, ben) daar liefhebber van, heerlijke sound. :)

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
On 3/7/2023 at 9:14 AM, cartoonesk said:

Lijken deze twee muziekjes nu op elkaar? Of ligt dat aan mij?

 

 

 

 

De gelijkenis is al vaker opgemerkt, en die twee worden dan ook duchtig gemashupt.

 

't Zijn allebei nummers van Franse dance-producers rond dezelfde periode, eind jaren '90. Die scene had een specifieke sound en gebruikte gelijkaardige effectjes en samples, dus 't is geen toeval dat die acts wat op mekaar lijkten. 'Starlight' van Supermen Lovers is er nog zo eentje, en Daft Punk zijn hebben ook hier en daar wat van die sound. 

 

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...