Guest Kontiki Posted May 16, 2013 Share Posted May 16, 2013 Vandaag, donderdag 16 mei, overleed Fred Funcken in Brussel. Hem kan je met recht een van de dinosaurussen van de Franco-Belgische strip noemen. Hij werd 91 jaar! Quote Link to comment
lordofindifference Posted May 16, 2013 Share Posted May 16, 2013 Ik ken Fred Funcken vooral van de geillustreerde reeks over militaire uniformen die hij samen met zijn echtgenote gemaakt heeft. Prachtige platen... Bedankt mijnheer Funcken, en het ga u goed in wat hierna komt... Quote Link to comment
Veto Posted May 16, 2013 Share Posted May 16, 2013 RIP. Heb vrij recent nog 'De Halve Maan en het Kruis' tweedehands gekocht in de collectie 'Historische verhalen'. Quote Voor al mijn recensies, interviews met striptekenaars, dédicaces en eigen strips en illustraties :http://vetostript.weebly.com Link to comment
retep Posted May 16, 2013 Share Posted May 16, 2013 Hé bah, leeft zijn vrouw Liliane trouwens nog ? Ik bezit tal van Funcken strips: de musketier, Harald de viking, witte ruiter/ridder, wat stijf getekende maar vakkundig gemaakte strips...... Quote Link to comment
Guest Kontiki Posted May 16, 2013 Share Posted May 16, 2013 Zijn vrouw leeft nog, ja. Quote Link to comment
shakeitupguy Posted May 16, 2013 Share Posted May 16, 2013 Dat is minder leuk nieuws. Zijn vrouw leeft nog, ja.Die moet ook al rond de 90 zijn, niet? De halve maan en het kruis blijf ik een van hun beste strips vinden. BD must zou trouwens eeen volledige integrale uitbrengen van De witte ridder. Quote Link to comment
Guest Kontiki Posted May 17, 2013 Share Posted May 17, 2013 BD must zou trouwens eeen volledige integrale uitbrengen van De witte ridder. Klopt, maar daar willen ze hun tijd voor nemen. Quote Link to comment
Nuwanda Posted May 17, 2013 Share Posted May 17, 2013 Die verhalen van Oom Wim.... nostalgie... De laatste zin van dat artikel lijkt me niet helemaal juist: Naast het mythische "De avonturen van de Witte Ruiter" staan op het palmares ook nog andere succesreeksen die gepubliceerd worden in het weekblad Kuifje en albums, gepubliceerd door uitgeverij Le Lombard, zoals "Harald de Viking", "Jack Diamond", "De avonturen van een dappere musketier", "Doc Silver", "De Verhalen van Oom Wim", "Historische verhalen"... Oom Wim werd niet uitgegeven door Lombard en verscheen al zeker niet in Kuifje. Fred Funcken heeft in principe ook helemaal niets gedaan rond Oom Wim, dacht ik. Liliane wel, maar dat was toch vrij beperkt, met een twintigtal kortverhaaltjes. De Witte ruiter, Jack Diamond, De dappere musketier (wie kent zijn voornaam??? ), Doc Silver, ... het blijven allemaal sterke verhalen met een flink nostalgische toets. Quote Link to comment
Nuwanda Posted May 17, 2013 Share Posted May 17, 2013 Klopt, maar daar willen ze hun tijd voor nemen. Dat verklaart ook de prima kwaliteit van elk van hun uitgaven. Quote Link to comment
Guest Kontiki Posted May 17, 2013 Share Posted May 17, 2013 Een twintigtal kortverhaaltjes van elk zo'n 4 pagina's, dat zijn toch al twee albums. Wim werd niet uitgegeven door Lombard en verscheen al zeker niet in Kuifje. Fred Funcken heeft in principe ook helemaal niets gedaan rond Oom Wim, dacht ik. Liliane wel, maar dat was toch vrij beperkt, met een twintigtal kortverhaaltjes. Quote Link to comment
retep Posted May 17, 2013 Share Posted May 17, 2013 Zijn vrouw leeft nog, ja. Wat was precies haar inbreng in de Funcken strips, ik heb nog eens gekeken en ik bezit aardig wat Funcken strips: Doc Silver Witte Ruiter/ridder Harald Musketier Halve maan/kruis Hoe zat dat eigenlijk met die Witte ridder waar Chaland aan mee heeft gewerkt ? Quote Link to comment
pouco Posted May 17, 2013 Share Posted May 17, 2013 Nog onlangs gedacht dat die mens een retrospectieve verdient ... maar niemand wacht daarop, zei een stripmaker mij .... en toch, maak een bundeling van 's mans verdienste. Quote Link to comment
Zwendel Posted May 22, 2013 Share Posted May 22, 2013 'Geschiedenis van de wereld' niet vergeten. Doet mij eraan denken dat ik deel 3 nog altijd niet heb Quote Link to comment
Guest Kontiki Posted May 23, 2013 Share Posted May 23, 2013 Er staat nu een uitgebreid portret met enkele anekdotes en minder gekende feiten op http://www.stripspeciaalzaak.be/StripFacts.php#Funcken Quote Link to comment
Bonte Posted May 23, 2013 Share Posted May 23, 2013 Vroeger las ik meer Doc Silver dan z'n historische verhalen, allemaal leuke verhalen. Hopelijk brengt BD Must ze ook uit in het Nederlands. Quote Link to comment
Recommended Posts