Jump to content

Fred Funcken Overleden

Guest Kontiki

Recommended Posts

Guest Kontiki

Vandaag, donderdag 16 mei, overleed Fred Funcken in Brussel. Hem kan je met recht een van de dinosaurussen van de Franco-Belgische strip noemen. Hij werd 91 jaar!

Die verhalen van Oom Wim.... nostalgie...

De laatste zin van dat artikel lijkt me niet helemaal juist: Naast het mythische "De avonturen van de Witte Ruiter" staan op het palmares ook nog andere succesreeksen die gepubliceerd worden in het weekblad Kuifje en albums, gepubliceerd door uitgeverij Le Lombard, zoals "Harald de Viking", "Jack Diamond", "De avonturen van een dappere musketier", "Doc Silver", "De Verhalen van Oom Wim", "Historische verhalen"...

Oom Wim werd niet uitgegeven door Lombard en verscheen al zeker niet in Kuifje. Fred Funcken heeft in principe ook helemaal niets gedaan rond Oom Wim, dacht ik. Liliane wel, maar dat was toch vrij beperkt, met een twintigtal kortverhaaltjes.

De Witte ruiter, Jack Diamond, De dappere musketier (wie kent zijn voornaam??? :e005: ), Doc Silver, ... het blijven allemaal sterke verhalen met een flink nostalgische toets.

Guest Kontiki

Een twintigtal kortverhaaltjes van elk zo'n 4 pagina's, dat zijn toch al twee albums.

Wim werd niet uitgegeven door Lombard en verscheen al zeker niet in Kuifje. Fred Funcken heeft in principe ook helemaal niets gedaan rond Oom Wim, dacht ik. Liliane wel, maar dat was toch vrij beperkt, met een twintigtal kortverhaaltjes.

Zijn vrouw leeft nog, ja.

Wat was precies haar inbreng in de Funcken strips, ik heb nog eens gekeken en ik bezit aardig wat Funcken strips:

Doc Silver

Witte Ruiter/ridder

Harald

Musketier

Halve maan/kruis

Hoe zat dat eigenlijk met die Witte ridder waar Chaland aan mee heeft gewerkt ?