Ga naar inhoud

Asterix en de Belgen en de review


cinco

willekeurige Asterix-poll  

32 leden hebben gestemd

  1. 1. Kostunrix of Hoefnix: aan wiens kant sta je meestal?

  2. 2. Zijn de Belgen de dappersten onder de Galliërs?



Recommended Posts

2 minuten geleden, Ninormaal zei:

Als ik het goed heb is het slechte weer in het laatste deel van het boek een bewuste keuze van Uderzo, om de periode van rouw na de dood van Goscinny uit te beelden.

 

Mooi.

 

Net zoals dat konijn in de laatste plaat is dat heel wat symboliek waar ik mij vroeger niet van bewust was.

Link naar reactie
4 uren geleden, cinco zei:

Mooi.

Je kunt ook wat zuinig opmerken dat die grijze achtergrond alleen maar een variatie is op de grote hoeveelheid gekleurde achtergronden die eraan voorafgaan. In mijn editie zie ik bijna 40 keer een figuurtje tegen een gele achtergrond staan, zelfs in in een groene tent. Iemand anders mag al die luie oranje en zelfs roze achtergronden tellen.

 

Misschien zocht Goscinny voor deze zwanenzang de lol zozeer in de taligheid dat het Uderzo nooit inspireerde om er visueel iets aantrekkelijks van te bakken. 

Link naar reactie
21 minuten geleden, Vittorio zei:

Je kunt ook wat zuinig opmerken dat die grijze achtergrond alleen maar een variatie is op de grote hoeveelheid gekleurde achtergronden die eraan voorafgaan. In mijn editie zie ik bijna 40 keer een figuurtje tegen een gele achtergrond staan, zelfs in in een groene tent. Iemand anders mag al die luie oranje en zelfs roze achtergronden tellen.

 

Misschien zocht Goscinny voor deze zwanenzang de lol zozeer in de taligheid dat het Uderzo nooit inspireerde om er visueel iets aantrekkelijks van te bakken. 

 

Mooi was meer in de betekenis van mooie geste dan in de betekenis van mooi grafisch eindresultaat.

 

En Goscinny wist natuurlijk niet dat het zijn zwanenzang ging zijn, maar zo bedoelde je het vast ook niet.

Eigenlijk was er na Corsica nog maar één album dat echt het klassieke Asterix-niveau haalde, en dat was Obelix & Co.

 

Je voelde sowieso dat er wat sleet kwam op de formule en ja, in vergelijking met andere humoristische strips van die periode waren de Asterixen nog altijd bij de top, maar als je het binnen de reeks vergeleek, dan was de gouden periode op creatief vlak voorbij en zaten ze in een zilveren periode.

Link naar reactie
48 minuten geleden, cinco zei:

Eigenlijk was er na Corsica nog maar één album dat echt het klassieke Asterix-niveau haalde, en dat was Obelix & Co.

 

Het laatste reisavontuur vóór de Belgen, De Grote Oversteek, blijft een plezier om door te bladeren. Verschil tussen die twee albums is enorm, Uderzo leeft zich uit, heeft er zin in, er komt veel moois voorbij. Maar Goscinny blijft onder de maat, dat ben ik met je eens.

 

Op de eerste pagina in elk geval geen gele achtergronden....

 

afbeelding.thumb.png.4ecf7219dff7594a4d87d57bc913c554.png

Link naar reactie
21 minuten geleden, cinco zei:

Ten tijde van Asterix en de Belgen had de reeks toch al groot internationaal succes, of niet?

Dan is het een eigenaardige keuze om de humor in het album voor een groot gedeelte te baseren op onvertaalbare nuances tussen het Frans en het Waals.

 

Alsof de conservatieve Fransen zich, met hun eigen atoombom, iets gelegen laten liggen aan het buitenland. Wel eens in een restaurant daar geweest en netjes gevraagd of ze ook iets vegetarisch hebben? Het is eten wat de pot schaft.

Link naar reactie

Geen idee waarom ik ooit in Frankrijk vegetarisch zou eten. Langs de andere kant ooit wel eens een Andouillette geprobeerd, en dat vergeef ik mezelf nooit.

 

Is er eigenlijk enig idee hoe ver dat het album klaar was toen Goscinny stierf? Want hoe meer je er over nadenkt, hoe zwakker het album wordt in verhouding tot de voorgaande.

 

 

 

Link naar reactie
32 minuten geleden, Ambreville zei:

Geen idee waarom ik ooit in Frankrijk vegetarisch zou eten.

Met je vegetarische partner, tijdens een overnachting in Frankrijk, onderweg naar Baskenland, waar wel leuke mensen wonen die weten hoe ze 's avonds moeten leven (in plaats van de luiken dichtgooien) en wel op een vanzelfsprekende manier gastvrij in de omgang zijn met vegetariërs...

 

35 minuten geleden, Ambreville zei:

Is er eigenlijk enig idee hoe ver dat het album klaar was toen Goscinny stierf? Want hoe meer je er over nadenkt, hoe zwakker het album wordt in verhouding tot de voorgaande.

 

Acht pagina's voor het einde, lees ik hier en daar. Dan klopt wel ongeveer met de introductie van de grijze lucht.

 

Er was blijkbaar wel een volledige synopsis:

 

aclbl63.jpg

Link naar reactie

Ik heb De Gladiatoren nog eens herlezen.

Op alle vlakken een veel rijker album.

 

Vroeger had ik deze versie.

 

afbeelding.png.1563bee690202a4ebbbdfb6804a835a7.png

 

Ondertussen heb ik een nieuwere.

 

afbeelding.png.9be8e2fb1492b9adfba34696e90486e8.png

 

Er is er ook nog eentje met een paarse cover.

Al deze versies zijn trouwens anders ingekleurd.

 

afbeelding.png.c94a59793f7b792850860c92fd57cc5c.png

 

Al komen de tandjes bij deze cover toch nog het beste tot hun recht dankzij het geel dat aan de impactzone is toegevoegd.

 

afbeelding.png.1563bee690202a4ebbbdfb6804a835a7.png

 

Link naar reactie

Zo zag de versie die ik oorspronkelijk had er uit.

 

 

afbeelding.thumb.png.931c6884544389077d49a4aadddb5f4e.png

 

En dit is dan de kleurenherziening die ik momenteel heb.

De pakjes van de soldaten zijn meer in lijn met wat we gewoon zijn.

En de outfit van Assurancetourix is ook bijgestuurd naar zijn vaste kleurenpatroon.

Maar waarom die binnenkant van die tent van blauw-wit-blauw naar blauw-geel-blauw moest, dat weet ik ook niet.

 

afbeelding.png.1db6bc98b27325ffc37437e4919d0c7e.png

 

Ondertussen zijn deze kleuren nog een keer herzien.

En nu is de binnenkant van de tent oranje-geel-oranje.

afbeelding.thumb.png.480ff046ae1b3600c3001bb6c338b4c0.png

Link naar reactie

Zou het constant treiteren van Assurancetourix nu nog op dezelfde manier gedaan worden?

 

afbeelding.thumb.png.a12c2fee012bf0bfbf2286ac0307127a.png

 

 

In De Dochter van de Veldheer laten de jongeren in ieder geval weten dat ze fan zijn van zijn muziek. (zie 3de strook op de rechterpagina) Dus hij wordt niet langer uitgejouwd door het voltallige dorp.

 

asterix-la-fille-de-vercingetorix-3.jpg

 

Misschien dat ze zulke situaties tegenwoordig in zekere mate moeten beperken.

Eén van de tekenaars van de Smurfen had eens in een interview laten weten dat ze de klappen die Brilsmurf kreeg in recentere albums hadden moeten terugschroeven.

 

Dus niet meer zoals voorheen dat Brilsmurf het fysiek moet verduren van zodra hij over iets begint door te drammen.

 

afbeelding.thumb.png.61f8c267e76210f39760b1b42bc95d51.png

 

Ik zou er eens op moeten letten hoeveel bijltjes Assurancetourix in de nieuwe albums nog in het gezicht krijgt.

 

afbeelding.thumb.png.4da2e8be74d813d14228e8e9303ab2ee.png

Link naar reactie
10 uren geleden, Vittorio zei:

 

Je moet alles in je leven minstens 1 keer proberen, maar dit...

 

andouillette.jpg

 

 

andouillette-0b355192-10fd-4fc0-8ce4-9f4

 

Aha, "vette derms" (vette darmen) zoals ze in West-Vlaanderen zeggen.  Tom Waes kreeg er voorgeschoteld toen hij de kustprovincie aandeed voor zijn reisprogramma afgelopen zomer.

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie
2 uren geleden, cinco zei:

Ik zou er eens op moeten letten hoeveel bijltjes Assurancetourix in de nieuwe albums nog in het gezicht krijgt.

 

afbeelding.thumb.png.4da2e8be74d813d14228e8e9303ab2ee.png

 

Dat is geen bijl maar een hamer.  En dat was ook de bedoeling want hij zingt "Si j'avais un marteau".

In Frankrijk werd dit lied opgenomen door Claude François (1963).

 

 

Zoals men wel vaker deed/doet in in Frankrijk, had men een populair Engelstalig nummer vertaald naar het Frans ("If I had a hammer" van Trini Lopez ook uit 1963).

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie
Op 7/2/2021 om 17:24, cinco zei:

Nog een karikatuur, maar ook weer eentje dat over mijn hoofd ging omdat ik de desbetreffende zangeres niet kende.

 

afbeelding.thumb.png.39a26f29125a325cf53833f539017f29.png

 

Ik kende Annie Cordy wel, ik had een elpee met foto's en grappige liedjes, dus ik wist hoe ze eruit zag. Toch bij de keren dat ik deze Asterix heb gelezen, heb ik de karikatuur toch niet herkend. Ik zag het pas voorbij komen na haar overlijden vorig jaar.

 

 

Annie Cordy heeft nog een andere connectie met de strip! In Kuifje weekblad stond namelijk een strip waarin ze de hoofdrol speelde.

 

 

annie cordy.jpg

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...