Jump to content

Kajko i Kokosz

Recommended Posts

Het zijn volgens de Poolse wikipedia moedige Slavische krijgers die vechten tegen een leger van rovers. Tja, de Romeinen zijn nooit tot in Polen geraakt.

En verder zegt wikipedia

De stripreeks over Kajku en Kokosz lijkt in veel opzichten op Franse strips over Asterix en Obelix. Veel van de elementen in de middeleeuwse serie zijn bijna identiek aan die in Asterix.

Fans hebben vaak beschuldigingen van plagiaat aan beide kanten geuit. Christas serie Kajtek en Koko (over twee matrozen) werd gemaakt vóór Asterix, maar de middeleeuwse versie van deze personages - Kajko en Kokosz - werd gecreëerd lang na de eerste avonturen van de Galliër.

Het lijkt mij eerder een geval van "een goed idee komt nooit alleen".
Een held is knap, slim en dapper. Da's saai om verhalen mee te vertellen, dus je schrap 1 van de drie, en als het dat eerste is, krijgt je een Asterix of een Kayko.
Ze neerpoten in een dorp met een hoop nevenpersonages met herkenbare stereotiepe karaktertrekjes is ook een normale stap van het world builden. Dat de verhaallijnen die daaruit voortvloeien gelijkaardige elementen zullen bevatten is ook logisch als het komt van twee verhalenmakers hebben die een gelijkaardige manier van denken hebben.

Daarom hoeft 't nog geen plagiaat te zijn. Dat beide partijen er niet op in willen gaan, lijkt mij daar een duidelijke indicatie van te zijn.

2 uren geleden, dirk (monsieur toupet) zei:

Christas serie Kajtek en Koko (over twee matrozen) werd gemaakt vóór Asterix, maar de middeleeuwse versie van deze personages - Kajko en Kokosz - werd gecreëerd lang na de eerste avonturen van de Galliër.

Als Kajtek i Koko had het een setting in het heden.

afbeelding.thumb.png.999ff8763e8f52c767544f07bb1a49cd.png

En dan vanaf 1972 is het plots omgetuned naar Kajko i Kokosz.

afbeelding.thumb.png.127830ce308dbc24edbf613121124762.png

De beeltenis van Ambiorix in Tongeren (die trouwens historisch gezien niet zou overeenkomen met het voorkomen van de echte Ambiorix) heeft uiteindelijk een sterke invloed gehad op al deze verhalen van dappere Galiërs in het verzet.

afbeelding.thumb.png.cdf809fbc48d33e495985f2a994f97c8.png

Daarom zeer vreemd dat Ambiorix en de Eburonen in Asterix en de Belgen totaal niet aan bod zijn gekomen.

Heel het gebied rond Tongeren ademt trouwens nog de overblijfselen uit van gans dat verleden.

afbeelding.thumb.png.af2d2509b1519f17035752c78c994dc6.png

afbeelding.thumb.png.c7c7c470c94b5a8d51bfa1d9a79c9253.png

45 minuten geleden, cinco zei:

Daarom zeer vreemd dat Ambiorix en de Eburonen in Asterix en de Belgen totaal niet aan bod zijn gekomen.

Heel het gebied rond Tongeren ademt trouwens nog de overblijfselen uit van gans dat verleden.

Ik denk dat Ambiorix toch vooral bekend is in de Tongerse streek, en minder in de rest van het land. Asterix is eigenlijk een Franse reeks, 't is maar de vraag of en hoe ze daar van Eburonen hebben gehoord.

Volgens wikipedia twijfelde Caesar zelf wel of de Eburonen een Keltische volksstam waren, maar eerder een Germaanse stam met Keltische invloeden. Hij rekende hen alleszins niet tot de Belgae, maar tot de Westgermanen.

Ik denk dat het Goscinny en Uderzo goed uitkwam dat de Belgen in de strip bestonden uit Menapiërs en Nerviërs. Als je scheef naar de kaart kijkt, kan je hen proto-Vlamingen en Walen noemen, hoewel dat uiteraard helemaal niet correct is. Nerviërs woonden tussen Schelde en Samber, Menapiërs vooral in de Schelde-, Maas en Rijndelta, Eburonen tussen Maas en Rijn. Cru gesteld zijn zij de Limburgers in dit verhaal.

10 minuten geleden, Tanuki zei:

Ik denk dat Ambiorix toch vooral bekend is in de Tongerse streek, en minder in de rest van het land.

afbeelding.png.42940fd66fbf821323809551e684bb31.png

Hij is ook al in verschillende stripreeksen opgevoerd, dus dan vermoed ik toch dat er wel een zekere nationale bekendheid rond het figuur bestaat. In Kiekeboe wordt zelfs een link met Asterix gelegd.

afbeelding.thumb.png.70da21faffe53ea8438aef86c1378368.png

afbeelding.thumb.png.81a3e077fb0948798a8d062c50117fb8.png

Leest allen Robert Nouwen.

Het Ambiorix-verhaal is ook gekend onder buitenlandse classici en historici, hoor, vanwege de vermeldingen door Caesar, Tacitus en anderen. Ambiorix en Boduognat: beiden die hadden Goscinny en Uderzo kunnen uitspelen. Maar 't is zeker ook goed zoals het nu is.

Ik ben in 2000 begonnen met een stripverhaal rond Ambiorix: niet omdat hij een Gallische Belg was, maar voor het verhaal. Maar na vier bladzijden ben ik herbegonnen en... heb ik het tekenwerk gestaakt. Op mijn oude dag pik ik dit project weer op... maar dan wel weer leren tekenen en inkten.

Deze youtube-videos zijn erg goed in het analyseren van de Gallische oproeren:

• 2 months later...
  • 2 months later...
10 minuten geleden, Hamirubi zei:

Absoluut!

Maar de hele Oostblok-stripscène begint me intussen danig te fascineren.

Tijd om een uitgever te vinden die daar werk van wil maken.

En ik mag er wel wat tongue-in-cheek over bezig zijn, maar door info te zoeken over die Kajko i Kokosz moet ik toch vaststellen dat er echt wel degelijk tekenwerk in deze reeks te vinden is.

afbeelding.png.cb6c35044c1cc05870caa843fab5f49a.png

• 6 months later...