cinco Posted March 1, 2021 Share Posted March 1, 2021 Een Poolse strip die liep van 1972 tot 1992. Iemand vertrouwd met deze reeks? Quote Link to comment
cinco Posted March 1, 2021 Author Share Posted March 1, 2021 Niet dat je ook maar één seconde aan een andere stripreeks denkt. Quote Link to comment
Aleksandr Posted March 1, 2021 Share Posted March 1, 2021 niet echt, nee sorry, mijn Pools bestaat helaas enkel uit scheldwoorden, en die reeks liep slechts 20 jaartjes? lijken me echte grapjassen Quote Link to comment
cinco Posted March 1, 2021 Author Share Posted March 1, 2021 Deze titel, Ztoty Puchar, betekent de koperen ketel de gouden beker. Quote Link to comment
Hamirubi Posted March 2, 2021 Share Posted March 2, 2021 De inspiratie is overduidelijk, maar zijn er ook letterlijke scènes of verhaallijnen overgenomen? Benieuwd wat die Gouden Beker inhoudt. Ik vind het er wel goed uitzien. Quote I'am a locksmith. And I'm a locksmith. Link to comment
cinco Posted March 2, 2021 Author Share Posted March 2, 2021 De man met de rode snor is de dorpsleider maar heeft bij zich thuis niets te zeggen. Quote Link to comment
cinco Posted March 2, 2021 Author Share Posted March 2, 2021 In het dorpje dat wij zo goed kennen, gaat het leven zijn dagelijkse gang. Quote Link to comment
Yncke Posted March 2, 2021 Share Posted March 2, 2021 Volgens wikipedia gaan ze er een Netflix reeks van maken... Quote yncke.be Link to comment
cinco Posted March 2, 2021 Author Share Posted March 2, 2021 En er bestaan ook videogames gebaseerd op de reeks. Quote Link to comment
cartoonesk Posted March 2, 2021 Share Posted March 2, 2021 Zo ken ik een strip, die heet Vos en Donder. Doet me ook ergens aan denken. Quote Link to comment
cinco Posted March 2, 2021 Author Share Posted March 2, 2021 Is die Kokosz als kind in één of andere ketel gevallen? Quote Link to comment
Tanuki Posted March 2, 2021 Share Posted March 2, 2021 Geloof het of niet. Ik deed deze pagina open, zag eerst enkel de eerste tekening en mijn eerste gedachte was gelijk "rare jongens die Polen" Quote Link to comment
cinco Posted March 2, 2021 Author Share Posted March 2, 2021 corpulente sidekick die vaak aan eten denkt: check! bard: check! Quote Link to comment
cinco Posted March 2, 2021 Author Share Posted March 2, 2021 En die bardtypes worden niet geapprecieerd. Quote Link to comment
cinco Posted March 2, 2021 Author Share Posted March 2, 2021 Wagen ze zich aan een grote oversteek op deze cd-rom? Quote Link to comment
Hamirubi Posted March 3, 2021 Share Posted March 3, 2021 Echt een leuke pastiche! Zijn hier Pools-Belgische of -Nederlandse forummers, die willen vertalen? Quote I'am a locksmith. And I'm a locksmith. Link to comment
dirk (monsieur toupet) Posted March 3, 2021 Share Posted March 3, 2021 Het zijn volgens de Poolse wikipedia moedige Slavische krijgers die vechten tegen een leger van rovers. Tja, de Romeinen zijn nooit tot in Polen geraakt. En verder zegt wikipedia De stripreeks over Kajku en Kokosz lijkt in veel opzichten op Franse strips over Asterix en Obelix. Veel van de elementen in de middeleeuwse serie zijn bijna identiek aan die in Asterix. Fans hebben vaak beschuldigingen van plagiaat aan beide kanten geuit. Christas serie Kajtek en Koko (over twee matrozen) werd gemaakt vóór Asterix, maar de middeleeuwse versie van deze personages - Kajko en Kokosz - werd gecreëerd lang na de eerste avonturen van de Galliër. Quote Link to comment
Yncke Posted March 3, 2021 Share Posted March 3, 2021 Het lijkt mij eerder een geval van "een goed idee komt nooit alleen". Een held is knap, slim en dapper. Da's saai om verhalen mee te vertellen, dus je schrap 1 van de drie, en als het dat eerste is, krijgt je een Asterix of een Kayko. Ze neerpoten in een dorp met een hoop nevenpersonages met herkenbare stereotiepe karaktertrekjes is ook een normale stap van het world builden. Dat de verhaallijnen die daaruit voortvloeien gelijkaardige elementen zullen bevatten is ook logisch als het komt van twee verhalenmakers hebben die een gelijkaardige manier van denken hebben. Daarom hoeft 't nog geen plagiaat te zijn. Dat beide partijen er niet op in willen gaan, lijkt mij daar een duidelijke indicatie van te zijn. Quote yncke.be Link to comment
cinco Posted March 3, 2021 Author Share Posted March 3, 2021 2 uren geleden, dirk (monsieur toupet) zei: Christas serie Kajtek en Koko (over twee matrozen) werd gemaakt vóór Asterix, maar de middeleeuwse versie van deze personages - Kajko en Kokosz - werd gecreëerd lang na de eerste avonturen van de Galliër. Als Kajtek i Koko had het een setting in het heden. En dan vanaf 1972 is het plots omgetuned naar Kajko i Kokosz. Quote Link to comment
cartoonesk Posted March 3, 2021 Share Posted March 3, 2021 Wat dan te denken van deze strip? Quote Link to comment
cinco Posted March 3, 2021 Author Share Posted March 3, 2021 10 minuten geleden, cartoonesk zei: Wat dan te denken van deze strip? Nou moe?!? Quote Link to comment
cartoonesk Posted March 3, 2021 Share Posted March 3, 2021 In Et Franquin créa la gaffe, vertelde Franquin aan Numa Sadoul dat hij het kende en het niet eens erg vond, al weet ik niet of hij wist dat Ibañez grappen letterlijk overnam. Quote Link to comment
TDPB Posted March 3, 2021 Share Posted March 3, 2021 Die hele Asterix is natuurlijk gewoon hierop gebaseerd: Quote Link to comment
cinco Posted March 3, 2021 Author Share Posted March 3, 2021 De beeltenis van Ambiorix in Tongeren (die trouwens historisch gezien niet zou overeenkomen met het voorkomen van de echte Ambiorix) heeft uiteindelijk een sterke invloed gehad op al deze verhalen van dappere Galiërs in het verzet. Daarom zeer vreemd dat Ambiorix en de Eburonen in Asterix en de Belgen totaal niet aan bod zijn gekomen. Heel het gebied rond Tongeren ademt trouwens nog de overblijfselen uit van gans dat verleden. Quote Link to comment
Tanuki Posted March 3, 2021 Share Posted March 3, 2021 45 minuten geleden, cinco zei: Daarom zeer vreemd dat Ambiorix en de Eburonen in Asterix en de Belgen totaal niet aan bod zijn gekomen. Heel het gebied rond Tongeren ademt trouwens nog de overblijfselen uit van gans dat verleden. Ik denk dat Ambiorix toch vooral bekend is in de Tongerse streek, en minder in de rest van het land. Asterix is eigenlijk een Franse reeks, 't is maar de vraag of en hoe ze daar van Eburonen hebben gehoord. Volgens wikipedia twijfelde Caesar zelf wel of de Eburonen een Keltische volksstam waren, maar eerder een Germaanse stam met Keltische invloeden. Hij rekende hen alleszins niet tot de Belgae, maar tot de Westgermanen. Ik denk dat het Goscinny en Uderzo goed uitkwam dat de Belgen in de strip bestonden uit Menapiërs en Nerviërs. Als je scheef naar de kaart kijkt, kan je hen proto-Vlamingen en Walen noemen, hoewel dat uiteraard helemaal niet correct is. Nerviërs woonden tussen Schelde en Samber, Menapiërs vooral in de Schelde-, Maas en Rijndelta, Eburonen tussen Maas en Rijn. Cru gesteld zijn zij de Limburgers in dit verhaal. Quote Link to comment
cinco Posted March 3, 2021 Author Share Posted March 3, 2021 10 minuten geleden, Tanuki zei: Ik denk dat Ambiorix toch vooral bekend is in de Tongerse streek, en minder in de rest van het land. Hij is ook al in verschillende stripreeksen opgevoerd, dus dan vermoed ik toch dat er wel een zekere nationale bekendheid rond het figuur bestaat. In Kiekeboe wordt zelfs een link met Asterix gelegd. Quote Link to comment
Hamirubi Posted March 3, 2021 Share Posted March 3, 2021 Leest allen Robert Nouwen. Het Ambiorix-verhaal is ook gekend onder buitenlandse classici en historici, hoor, vanwege de vermeldingen door Caesar, Tacitus en anderen. Ambiorix en Boduognat: beiden die hadden Goscinny en Uderzo kunnen uitspelen. Maar 't is zeker ook goed zoals het nu is. Ik ben in 2000 begonnen met een stripverhaal rond Ambiorix: niet omdat hij een Gallische Belg was, maar voor het verhaal. Maar na vier bladzijden ben ik herbegonnen en... heb ik het tekenwerk gestaakt. Op mijn oude dag pik ik dit project weer op... maar dan wel weer leren tekenen en inkten. Deze youtube-videos zijn erg goed in het analyseren van de Gallische oproeren: Quote I'am a locksmith. And I'm a locksmith. Link to comment
cinco Posted March 3, 2021 Author Share Posted March 3, 2021 En natuurlijk was er ook ooit de Ambionix-strip. Quote Link to comment
Hamirubi Posted March 4, 2021 Share Posted March 4, 2021 De Pool wint: Obelix zit in een verkeerde houding en z'n bovenarm gaat breken. Quote I'am a locksmith. And I'm a locksmith. Link to comment
cinco Posted May 26, 2021 Author Share Posted May 26, 2021 Deze heren delen zowel de tafel... ... als het bed. Quote Link to comment
cinco Posted May 26, 2021 Author Share Posted May 26, 2021 Hoe nog een dag langer dit aardse bestaan te doorploeteren zonder in bezit te zijn van de Kajko i Kokosz action figures! Quote Link to comment
Hamirubi Posted August 20, 2021 Share Posted August 20, 2021 Dikan, de Joegoslavische Asterix (of Obelix?) M. De Dobbeleer, UGent https://balkanknipsels.wordpress.com/2021/05/28/dikan-de-joegoslavische-asterix-of-obelix/ (Dikan en kameraad Vukoje) Quote I'am a locksmith. And I'm a locksmith. Link to comment
cinco Posted August 20, 2021 Author Share Posted August 20, 2021 19 minuten geleden, Hamirubi zei: Dikan, de Joegoslavische Asterix (of Obelix?) M. De Dobbeleer, UGent https://balkanknipsels.wordpress.com/2021/05/28/dikan-de-joegoslavische-asterix-of-obelix/ (Dikan en kameraad Vukoje) Het mist de uitstraling van Kajko i Kokosz. Quote Link to comment
Hamirubi Posted August 20, 2021 Share Posted August 20, 2021 Absoluut! Maar de hele Oostblok-stripscène begint me intussen danig te fascineren. Quote I'am a locksmith. And I'm a locksmith. Link to comment
Hamirubi Posted August 20, 2021 Share Posted August 20, 2021 Quote I'am a locksmith. And I'm a locksmith. Link to comment
cinco Posted August 20, 2021 Author Share Posted August 20, 2021 10 minuten geleden, Hamirubi zei: Absoluut! Maar de hele Oostblok-stripscène begint me intussen danig te fascineren. Tijd om een uitgever te vinden die daar werk van wil maken. En ik mag er wel wat tongue-in-cheek over bezig zijn, maar door info te zoeken over die Kajko i Kokosz moet ik toch vaststellen dat er echt wel degelijk tekenwerk in deze reeks te vinden is. Quote Link to comment
cinco Posted March 2, 2022 Author Share Posted March 2, 2022 Deze reeks moet toch wel echt superpopulair zijn in Polen aangezien er zelfs Switch-games voor gemaakt worden en een Netflix tekenfilmreeks. Quote Link to comment
Recommended Posts