Ga naar inhoud

Dwing mij een strip te kopen! (Standaard Uitgeverij editie)


cinco

Dwing mij een strip te kopen!  

39 leden hebben gestemd

  1. 1. Welke?

    • Jommeke 303 - De atchoembloem
    • Suske en Wiske 356 - De fluitende olifant
    • Urbanus 193 - De blussers van Tollembeek
    • de Kiekeboes 157 - De butler heeft het gedaan

Deze poll is gesloten voor nieuwe stemmen

  • Log in of registreer om te stemmen op deze poll.
  • Poll closed on 05-03-21 at 11:00

Recommended Posts

Laten we kijken hoe dit afloopt.

Slechts één van deze vier nieuwe strips bij Standaard Uitgeverij mag ik kopen.

Sterker nog, dit betekent dat ik de 3 andere strips niet mag kopen.

Jullie bepalen dus de uitverkoren strip die ik moet kopen.

Er volgt dan achteraf ook nog een kleine review.

 

Stemmen kan tot vrijdagmiddag.

 

afbeelding.thumb.png.85cc980f299a5fd2d1372940ba9c69cb.png

afbeelding.thumb.png.45216178fcc510edc89f9d2df02971b2.png

 

afbeelding.thumb.png.42af3d1ee5b2313fa5174841892b6051.png

 

afbeelding.thumb.png.2e9faf525b8f431f2fb2ae8429612d43.png

 

 

Link naar reactie

Suske en Wiske heb ik proberen te lezen, maar terug afgehaakt. Jommek is voor kinderen. Blijven enkel Urbanus en de Kiekeboes over. Kiekeboe heb ik al gelezen in het Belang, die was wel leuk met momenten, alhoewel de racisme-moppen er te geforceerd ingesleept waren. Tekenstijl is consistent en ik heb gehoord dat ze soms zelfs rare dingen doen met hun bladspiegel.

 

 

 

Link naar reactie
21 minuten geleden, TDPB zei:

 

Ik denk dat je zou staan kijken moest je weten hoeveel volwassenen nog Jommeke lezen.

Beetje zoals Donald Duck in Nederland heel populair is bij volwassen lezers.

Het is ook niet omdat het "voor kinderen" is, dat volwassenen er geen plezier aan kunnen beleven. Blijven gewoon zeer goed gemaakte producten. Ik lees graag af en toe s een Jommeke.

 

 

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
3 uren geleden, bammar zei:

Geen van deze. De rode ridder ontbreekt bij de nieuwe SU.

 

Ik heb gekozen voor opzichstaande verhalen om uit te laten kiezen.

De huidige Rode Ridder is toch een soort van vervolgreeks? Dan zou ik ook nog heel wat voorafgaande albums moeten doornemen om up-to-date te raken.

 

afbeelding.thumb.png.e16c44eb6c891f62e91897511ceb3fcb.png

Link naar reactie
1 uur terug, Ambreville zei:

Third that. 

Natuurlijk als je maar 6,17 euro te besteden hebt ga je niet veel betere strips vinden, behalve eentje, de nieuwe van de buurtpolitie.

 

image.png.42b7ac60a7d95ddb0813eaef9fdf25e5.png

 

De tv-spinoffs heb ik uit de lijst gelaten.

Liever een keuze tussen reeksen die zuiver als strips zijn gestart.

Link naar reactie
1 uur terug, Wil zei:

zonder twijfel de Urbanus..waarom? ik heb er persoonlijk nog nooit eentje gelezen, maar het enkele feit dat de tekenaar in kwestie actief bijdraagt aan dit forum, is voor mij reden genoeg om deze te kiezen en de rest links te laten liggen..

Zou je er dan niet dringend eens eentje lezen ;)

 

 

 

Link naar reactie
4 uren geleden, Lük Bey zei:

 

Ik heb Urbanusstrips toch ook altijd als een soort media spin-off beschouwd.

 

Maar gans de aanvullende cast en setting is puur gecreëerd voor de strip en is niet gebonden aan conventies die voort zijn gekomen uit een ander medium.

 

 

Link naar reactie

Ik zie de poll al komen. Is Urbanus een BV-Strip, een Media Strip of een origineel stripverhaal?

 

Geen BV-strip, want het mannetje Urbanus is hoogstens een personnage. Jef Patat was het tweede echt karakter in deel 1, dus eigenlijk een BV-strip rond de uitgever?

 

Geen Media strip. De setting, de personnages en al wat de strip grappig maakt zijn nooit op tv geweest.

 

Dus eerder een origineel stripverhaal. Dit is geen Urbanus, maar een Urbanus/Linthout hybride waar de twee samen iets nieuws en leuks hebben gemaakt.

 

Dus steek uiteindelijk dat geld maar in de urbanus-strip. De twee makers kunnen die royalties wel gebruiken.

 

 

 

Link naar reactie
30 minuten geleden, Ambreville zei:

Geen BV-strip, want het mannetje Urbanus is hoogstens een personnage.

 

Maar wel een personage zoals dat al gekend was uit de liveshows en LP's van Urbanus.

 

afbeelding.png.4c405a4a887aaf8e69929a3b51c6b955.png

 

 

Vergeten we overigens allemaal dat Kiekeboe ook een mediastrip is? Want dat is toch echt wel begonnen als een verstripping van een poppenkastvoorstelling (net zoals Pats, die andere Merho-reeks overigens).

Link naar reactie
31 minuten geleden, TDPB zei:

 

Maar wel een personage zoals dat al gekend was uit de liveshows en LP's van Urbanus.

 

afbeelding.png.4c405a4a887aaf8e69929a3b51c6b955.png

 

 

Vergeten we overigens allemaal dat Kiekeboe ook een mediastrip is? Want dat is toch echt wel begonnen als een verstripping van een poppenkastvoorstelling (net zoals Pats, die andere Merho-reeks overigens).

 

Dat bronmateriaal van zowel Urbanus als Kiekeboe hebben slechts als aanzat gefungeerd om een gans opzichstaand universum te creëren exclusief voor het stripmedium. (ondertussen hebben beiden wel een bioscoopversie gekend gebaseerd op de strips) Beide reeksen hadden ook redelijk vlug hun eigen toon en thema's die losstonden van wat bij Urbanus in de liveshows en bij Kiekeboe in de poppenkast werd vertoond. Al zijn er bij Kiekeboe geloof ik in tegengestelde richting elementen van de stripreeks in de poppenkast geslopen.

Link naar reactie
26 minuten geleden, Hamirubi zei:

Mocht je zin hebben: als/wanneer je weer een strip bespreekt, dan graag wat langzamer, gespreid over meerdere dagen, meer pauze, meer achtergrondinformatie. Altijd dikke fun.

 

Je kan het altijd druppelsgewijs lezen. Het is soms gewoon praktischer voor mij om het neer te typen als ik nog in de flow van het verhaal zit. En achtergrondinfo kan soms leiden tot een simpele copy/paste, dus vind ik de beste formule om meer af te gaan op mijn eigen gevoel van het verhaal.

Over die bespreking van De Zwarte Parel ben ik zelf het meeste tevreden.

 

 

Zoo bijvoorbeeld was veel moeilijker om over te schrijven. Door de toon, de inhoud en de stijl wordt het dadelijk een stuk serieuzer.

 

 

En bij Asterix en de Belgen is het probleem dat er al zoveel gezegd is over dat album en wordt het lastig om nog nieuwe invalshoeken te vinden.

 

 

Link naar reactie
4 minuten geleden, Hamirubi zei:

Vergeet jouw eerste bespreking niet: De Schat van Beersel!

 

Ja, maar dat was heel geïmproviseerd en ik had zelfs geen foto's genomen van de pagina's.

Nu ja, de foto's in die latere besprekingen zijn ook niet echt geweldig en lage resolutie, maar het helpt als een visueel ankerpunt.

Link naar reactie

Deze thread was trouwens niet bedoeld als het begin van een nieuwe grote bespreking, maar was gemaakt omwille van het weirde concept waarbij andere mensen kunnen bepalen welke strip ik ga kopen.

Ik ga wel zoals gezegd in de eerste post een soort van review doen, maar verwacht niet dat het zo uitgebreid gaat zijn als bij die andere besprekingen.

 

Link naar reactie
8 minuten geleden, Daan zei:

Boe!

 

Het is ook omdat het nieuw uitgebrachte strips zijn en dan is het misschien niet gepast om al dadelijk hopen foto's ervan online te gooien of de verhaallijnen in detail te bespreken. Maar ik doe sowieso iets met het gekozen album, al zal dat pas in de tweede helft van volgende week zijn. Want de twee strips die momenteel de meeste stemmen hebben, zijn beiden pas volgende week verkrijgbaar.

Link naar reactie
17 minuten geleden, Daan zei:

Ik snap 't. Maar ach, een paar foto's, tikkie wazig, kunnen best, toch? En die verhaallijn? Gewoon niet alles prijsgeven! Lijkt me juist wel leuk om jouw kritiek te vernemen op een gloednieuw album...

 

Veel hangt ook af van het album dat het gaat worden.

Bij het S&W album heb je de link met die trein-expo, het gebruik van een personage uit een andere Vandersteenreeks, een verhaallijn die heel wat gaat lenen bij Back To The Future...

Bij de Jommekesstrip spelen dan weer de sterke verwijzingen naar de virussituatie en -maatregelen mee.

Het Kiekeboe-album kan je benaderen vanuit het perspectief van de huidige creatieve teams en hoe zij hun draai aan de reeks geven.

En bij Urbanus onder andere die opbouw naar album 300.  En die brandweermansetting... dat geeft me de feel van klassieke albums zoals De Krottenwijkagent.

 

afbeelding.png.d2586e57368a944167ee001dbe631666.png

Link naar reactie

Die S&W is rampzalig. Na honderden verhalen waarin de Teletijdmachine een simpele transport was naar een andere setting, gaan ze nu eens praten over paradoxen. Blijf op zijn minst consistent met je eigen verhalen. Ook het te nadrukkelijk pikken van Back to the Future toont alleen maar hoe kramikkelig het verhaal was. Er was totaal niets waar je als lezer ook maar om zou kunnen geven om je in het verhaal te trekken. Die mag je dus zeker negeren. 

 

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...