Ga naar inhoud

Asterix


Recommended Posts

Tekeningen zijn best goed sinds de 'overname'.

 

Maar qua verhaallijn / scenario heeft nog geen enkel verhaal me kunnen bekoren. Het lijkt vooral een opeenstapeling van de typische clichés en tussenin wat verhaal, ipv omgekeerd. Een oude Asterix las ik in één trek uit, ook nu nog. Je wordt echt meegesleurd met het verhaal / de setting en originaliteit. Maar de laatste albums heb ik zelfs meestal niet in één trek uitgelezen.

 

Het uitgangspunt is meestal wel ok, maar krijgt geen 'schwung'

 

cross fingers voor deze dus... 

 

 

 

 

Link naar reactie
Op 19/6/2021 om 22:40, Ambreville zei:

Vandaag gekocht, iets kleiner dan verwacht ;)

 

F9DBFB6D-362B-4130-BF27-8EC01B4F4A76.thumb.jpeg.d68c71504d9bbb46d0e7088380d43a4a.jpeg

De Nederlandse editie wordt even groot als een Asterix album, de eerste gaat in februari verschijnen en later in het jaar ook nog een deel 2. Wel gaan de albums dunner worden doordat er 4 stroken op een pagina komen in plaats van 3, en ook omdat er twee albums gaan verschijnen. Maar voor € 5,95 mag dat ook wel.

Meer op onze Facebook pagina.

Link naar reactie
Op 16/6/2021 om 15:09, Gilles zei:

Hmmm, is dit nog met andere albums zo? Ik denk dat ik deze ga oppikken. Asterix was een van m'n favoriete reeksen in m'n jeugd. Ik heb ook de Dargaud uitgaven, diegene waarvan de nummering zo random is. 

Al een paar jaar verschijnt in de maand juni een speciale editie van een ouder album
02 Het gouden snoeimes (2020)

05 Asterix en de ronde van Gallia (2015)

06 Asterix en Cleopatra (2021)

07 De strijd van de stamhoofden (2019)

12 Asterix en de Olympische Spelen (2016)

24 Asterix en de Belgen (2017)

26 De odyssee van Asterix (2018)

Al deze albums zijn verschenen met een extra dossier  van 16 pagina's met een verkoopprijs van € 6,95
en ook voor volgend jaar staat er weel een speciale editie op de planning.

Meer op onze Facebook pagina.

Link naar reactie
Op 22/8/2021 om 12:55, Daan zei:

Op mijn exemplaar van de laatst uitgegeven Asterix en Cleopatra, die met 16 pagina's dossier, prijkt een rond stickertje met een luie Asterix en de tekst 'De zomer van Asterix'. Iemand enig idee wat waarop hier gedoeld wordt? Iemand iets gemerkt van de zomer van Asterix?

"De zomer van Asterix" is een slogan in het leven geroepen door de uitgever Edition Albert Rene/ Hachette en overkoepeld alle acries die gedaan worden tijdens de zomermaanden om het merk Asterix te promoten. Het is niet alleen een Nederlandse actie maar voornamelijk Frans en acties in Nederland vallen daar ook onder. Na het 60 jarig bestaan van Asterix hebben ze besloten om elke zomer 'De zomer van Asterix' te noemen. Dit jaar zat daar een tentoonstelling in Asterix l'europeen' in het kasteel van Malbrouck (t/m 28 november), het verschijnen van de speciale editie van Asterix en Cleopatra met 16 extra pagina's, het verschijnen van het Idefix album (in Frankrijk), een wedstrijd om toegangskaartjes te winnen voor Parc Asterix bij aankoop van twee Asterix albums in Nederland, en zo zijn er nog wel meer acties geweest in Frankrijk.
In Frankrijk heet de actie overigens l'ete Gaulois

200180011_500777094596406_2116212050852471134_n.jpg

ete-gaulois-logo.png

Meer op onze Facebook pagina.

Link naar reactie
Op 12/10/2021 om 17:44, lukoste zei:

Van elk nieuw album en ook van oudere titels verscheen jaarlijks ook luxe-edities met het hele verhaal in potlood of met facsimile's van de originelen en een flink achtergronddossier van in totaal 112 pagina's, maar door de te geringe oplage die in het Nederlands maar raakt verkocht, is deze luxereeks van oude en nieuwe verhalen stopgezet. 

Bron: ssz

 

Wat een amateurs ook. Dit ging dan 20 jaar duren? Gelukkig op tijd gestopt en verkocht.

 

 

Zijn er nog forumleden die dit jammer vinden, of ben ik bij de weinigen? Ik vind/vond dit prachtige uitgaven die een iconische reeks als Asterix echt wel verdiend.

Ok ze kosten wat geld, maar je kreeg toch veel in return, zeker als je vergelijkt met luxes van andere reeksen.

 

Link naar reactie

Ik heb die versies eigenlijk nooit gekocht. Hoewel ik ze heel gaaf en aanlokkelijk vond, vond ik het ook vrij prijzig (zeker met in gedachten hoeveel delen de reeks telt). Ik wilde dat geld op dat moment liever stoppen in verhalen die ik nog niet had (van andere reeksen, gezien ik Asterix compleet heb). Wel heel zonde voor de verzamelaar, van wat ik ervan gezien heb waren ze erg goed verzorgd.

Link naar reactie
9 uren geleden, Ambreville zei:

Niet echt. Gewoon forumrolletjes die gespeeld,moeten worden. Voor 6€ maak je je eigen oordeel.

Natuurlijk, iedereen moet zijn eigen oordeel vellen. Maar na het lezen dacht ik echt: waar ging het nu over? Heb ik gelachen? Nee, de grapjes waren té flauw. Sommigen begreep ik niet eens direct (wat ongetwijfeld aan mij ligt).  "Aerogi" hierboven heeft de juiste omschrijving: "Maar qua verhaallijn / scenario heeft nog geen enkel verhaal me kunnen bekoren. Het lijkt vooral een opeenstapeling van de typische clichés en tussenin wat verhaal, ipv omgekeerd."  Ik ben wel benieuwd naar reacties van anderen. 

Link naar reactie

Dit weekend Asterix en de griffioen gelezen. Eerlijk gezegd vind ik het best een aardig album. Tekeningen van Conrad zijn dik in orde, al is zijn tekenwerk in vergelijking met Uderzo wel wat losser/schetseriger. Het verhaal is prima. Zeker geen klassieker, maar al met al vermakelijk. Leuk gevonden aanleiding voor een avontuur (zoektocht naar een grifioen), paar aardige (woord)grappen, interessante locatiekeuze en een aardig einde. Naar mijn mening beter dan vele van de Asterix-albums die Uderzo alleen schreef. En ook een sterker dan het laatste album van dit duo (De dochter van de veldheer), wat vooral een aaneenschakeling van wat lollige momenten met weinig verhaal was. Van deze auteurs vind ik overigens tot nu toe 'De papyrus van Ceasar' (2017) het meest geslaagd. 

Link naar reactie

Tekenwerk van Conrad is idd weer prima. Maar het verhaal kon me alweer niet bekoren. Ik blijf Asterix kopen, het tekenwerk heeft me nog nooit ontgoocheld maar het verhaal kan je weer in een paar zinnen vertellen. Ik ga met @Bertus akkoord dat 'De Papyrus van Caesar' tot nu toe het enige album was waar het verhaal wel best ok was.

Voor al mijn recensies, interviews met striptekenaars, dédicaces en eigen strips en illustraties :

http://vetostript.weebly.com

Link naar reactie
14 uren geleden, Veto zei:

Tekenwerk van Conrad is idd weer prima. Maar het verhaal kon me alweer niet bekoren. Ik blijf Asterix kopen, het tekenwerk heeft me nog nooit ontgoocheld maar het verhaal kan je weer in een paar zinnen vertellen. Ik ga met @Bertus akkoord dat 'De Papyrus van Caesar' tot nu toe het enige album was waar het verhaal wel best ok was.

Welk verhaal van Asterix kan je niet in een paar zinnen vertellen?

Link naar reactie

Ik vraag me af in hoeverre er een leeftijd-effect speelt. Bij Suske en Wiske merk je dat echt goed in verschillende posts hier. De ouderen zweren bij Vandersteen en haten alles wat jonger is. De boomers zweren bij Geerts en vinden het daarna maar niets. Een bepaalde generatie zweert altijd bij de strips uit haar jeugd. Zou dat ook zo zijn bij Asterix?

Los daarvan was Goscinny een uniek genie dat we buiten eventueel Arleston niet meer gezien hebben. Maar toch, wat voor strip zou die gemaakt hebben in deze woke-tijd waar je niet eens meer rustig met Corsicanen of Batavieren kunt lachen. Ferri speelt wel degelijk met de handrem op.

 

 

 

Link naar reactie
1 uur terug, Ambreville zei:

Ik vraag me af in hoeverre er een leeftijd-effect speelt. Bij Suske en Wiske merk je dat echt goed in verschillende posts hier. De ouderen zweren bij Vandersteen en haten alles wat jonger is. De boomers zweren bij Geerts en vinden het daarna maar niets. Een bepaalde generatie zweert altijd bij de strips uit haar jeugd. Zou dat ook zo zijn bij Asterix?

Los daarvan was Goscinny een uniek genie dat we buiten eventueel Arleston niet meer gezien hebben. Maar toch, wat voor strip zou die gemaakt hebben in deze woke-tijd waar je niet eens meer rustig met Corsicanen of Batavieren kunt lachen. Ferri speelt wel degelijk met de handrem op.

Het is denk ook een beetje wat je gewend bent en hoe kritisch je bent. Ik ben er van overtuigd dat een jonge nieuwe lezer die bij de nieuwste deel begint het allemaal prachtig vind. Het "gevaar" ligt 'm misschien ook in het vergelijken met de "gouden" periode. Ik verwacht niet dat de kwaliteit van Asterix weer komt op het niveau van de Goscinny periode. Daarom zie ik alles wat nu uitkomt als een extraatje en weeg ik er niet zo zwaar aan. Gewoon leuk vermakelijk leesvoer met personages waar ik dol op ben. Die "gouden" periode staat in mijn kast (net als alle andere delen) en kan ik teruglezen wanneer ik wil, neemt niemand meer van mij af.

Dat Ferri met een handrem op speelt kan ik me ergens wel in vinden. Maar dat heeft denk ik niet puur heeft te maken met de huidige tijd. Denk dat er ook wel voorzichtigheid speelt in het feit dat het niet "zijn" reeks is. Zo'n grote bekende reeks voortzetten zal ook best wel wat druk met zich meenemen.

Link naar reactie

Wat ook wel speelt is bij een reeks als Asterix is dat het concept behoorlijk beperkt is. In wezen heeft de reeks een tweetal verhaallijnen waarop gevarieerd wordt. Of ze vechten met de romeinen, of ze trekken op reis. Je kan de personages telkens naar een ander land laten trekken om een nieuw blik clichés open te trekken, maar uiteindelijk is het toch iedere keer opnieuw een remake van Asterix en de Goten. Goscinny's laatste in dat rijtje, Asterix en de Belgen,  stelt -als je dat objectief als niet-Belg leest- inhoudelijk helemaal niets voor. Zou Goscinny 14 albums later nog steeds meesterwerkjes afleveren?

De beste verhalen zijn diegene waarin er niet teveel gereisd moet worden, want die moeten het meer van de plotjes hebben. Maar zelfs dan zijn er een heleboel elementen die telkens terug (moeten) komen: het gevecht tussen de dorpelingen, Obelix die toverdrank wilt drinken, Obelix die everzwijn moet eten, Obelix die een romein tegenkomt en hem wegslaat, een gevecht tussen het dorp en de romeinen... Ondertussen verwachten dat fans dat allemaal, maar dat maakt wel dat de scenario's behoorlijk voorspelbaar worden.  Zit dat er allemaal niet in, wordt er geklaagd dat ze dat missen, zit dat er wel allemaal in, wordt er geklaagd dat het altijd hetzelfde is.  

En als een scenarist dan eens afwijkt van de typische Asterix verhaalelementen (het geheime wapen bvb) klaagt iedereen dat het teveel afwijkt van de andere verhalen.

Link naar reactie

Ik meen hier boven iets te lezen over het verschil tussen de huidige generatie en de (netjes gezegd) Vandersteen-generatie. Daar wil ik graag op in gaan:

 

Als 20 jarige ben ik sinds De Race door de Laars écht fan en op de hoogte van Axterix & Co. Sindsdien heb ik alle albums en blijft Asterix als Legioensoldaat de leukste van de reeks. Daar heb ik me kapot om gelachen. Dit nieuwe album komt ergens in de middenmoot. Een origineel thema voor deze reeks maar voor mij een verwarrend verhaal, zeker qua scene’s. De eerste 5 bladzijdes had ik echt de gedachte van: wat lees ik nu eigenlijk. 
 

ik lees hier en daar ook iets over ‘hoe kritisch je kijkt naar een nieuw album’.

Als trouw Suske en Wiske fan merk ik deze discussie ook bij die reeks. Als fan blijft een ‘klassieker’ een vaste vergelijking met het volgende album. 
Een vriend van mij vroeg me laatst: wanneer is een album, van welke reeks dan ook, geslaagd?


en die vraag deed me nadenken. En na wat albums gelezen en me deze vraag te hebben gesteld ben ik er achter: een album is voor mij geslaagd als het me een fijn half uur/uur heeft bezorgd zonder enig moment van stoppen of denken aan stoppen. 
 

En dit album heeft me (buiten die eerste 5 pagina’s) een fijn uur bezorgd. Ook met de gedachte: er verschijnt niet iedere dag een Asterix-strip. 

Link naar reactie
18 minuten geleden, DeRillendeRots zei:

Ik meen hier boven iets te lezen over het verschil tussen de huidige generatie en de (netjes gezegd) Vandersteen-generatie. Daar wil ik graag op in gaan:

 

Als 20 jarige ben ik sinds De Race door de Laars écht fan en op de hoogte van Axterix & Co. Sindsdien heb ik alle albums en blijft Asterix als Legioensoldaat de leukste van de reeks. Daar heb ik me kapot om gelachen. Dit nieuwe album komt ergens in de middenmoot. Een origineel thema voor deze reeks maar voor mij een verwarrend verhaal, zeker qua scene’s. De eerste 5 bladzijdes had ik echt de gedachte van: wat lees ik nu eigenlijk. 
 

ik lees hier en daar ook iets over ‘hoe kritisch je kijkt naar een nieuw album’.

Als trouw Suske en Wiske fan merk ik deze discussie ook bij die reeks. Als fan blijft een ‘klassieker’ een vaste vergelijking met het volgende album. 
Een vriend van mij vroeg me laatst: wanneer is een album, van welke reeks dan ook, geslaagd?


en die vraag deed me nadenken. En na wat albums gelezen en me deze vraag te hebben gesteld ben ik er achter: een album is voor mij geslaagd als het me een fijn half uur/uur heeft bezorgd zonder enig moment van stoppen of denken aan stoppen. 
 

En dit album heeft me (buiten die eerste 5 pagina’s) een fijn uur bezorgd. Ook met de gedachte: er verschijnt niet iedere dag een Asterix-strip. 

Goed verwoord en verhelderend, dank hiervoor!

Link naar reactie

Voor mij was 'm geslaagd. Geen absolute topper, maar bovengemiddeld goed.

Het valt ook op dat Asterix met z'n tijd begint mee te gaan, de dames krijgen meer in de pap te brokken, er zitten hints in naar moderne onderwerpen (co-ouderschap bv...) wat ze misschien iets minder tijdloos maken (hoewel, waren de oudere albums dat wel?) maar het is zeker geen stinker geworden. Misschien wel de beste tot nu toe van het nieuwe team?

Link naar reactie
2 uren geleden, Tanuki zei:

...er zitten hints in naar moderne onderwerpen (co-ouderschap bv...) wat ze misschien iets minder tijdloos maken...

Dat deed Goscinny ook maar hij wist het meetsal zo te schrijven dat het een beetje verstopt was... Als mensen het dan decennia daarna lezen en de link met de actualiteit van de productiejaren niet kunnen leggen, blijft de eventuele grap altijd nog overeind. Zo zijn er legio cameo's van bekende Fransozen en andere bekendheden die je niet allemaal hoeft te kennen om de grap te 'snappen'. Zonder die kennis werk de grap ook, maar op een ander niveau. Dat is precies wat Goscinny zo sterk maakte.

Link naar reactie
3 uren geleden, Daan zei:

Dat deed Goscinny ook maar hij wist het meetsal zo te schrijven dat het een beetje verstopt was... Als mensen het dan decennia daarna lezen en de link met de actualiteit van de productiejaren niet kunnen leggen, blijft de eventuele grap altijd nog overeind. Zo zijn er legio cameo's van bekende Fransozen en andere bekendheden die je niet allemaal hoeft te kennen om de grap te 'snappen'. Zonder die kennis werk de grap ook, maar op een ander niveau. Dat is precies wat Goscinny zo sterk maakte.

Ik vraag me af of Goscinny dat verstoppen wel bewust deed. Volgens mij verwerkte hij er actuele knipogen in voor de lezers uit zijn tijd en was hij er niet zo mee bezig of die 40-50 jaar later nog wel begrepen zouden worden. Dat het nu zo overkomt is denk ik meer geluk dan wijsheid.

 

Er schieten me zo twee grappen te binnen die ik pas jaren later begrepen heb omdat ik de uitleg ervan elders las. Allereerst de cover van Asterix en Cleopatra, waarop vermeld staat wat een monsterproductie het album was. Dit bleek een verwijzing naar de big budget Cleopatra speelfilm uit de jaren ‘60.
En dan is er ook nog de ‘Mijn kleermaker is rijk’ uitspraak in De Britten. Slaat voor de moderne lezer nergens op, maar blijkt een verwijzing naar een taalcursus Engels die vroeger zeer populair was in Frankrijk.

 

Ik denk dat de verwijzingen naar coronaregels en fake news in dit album over 40 jaar net zo gelezen worden; sommige toekomstige lezers zullen de verwijzing oppikken, maar degenen die dat niet doen kunnen nog steeds van het album genieten. Hetzelfde geldt voor de karikatuur van de bekende Fransman die we voorbij zien komen.

 

We moeten overigens niet vergeten dat we in onze versie sowieso al grappen missen en afhankelijk zijn van de creativiteit van de vertaler (die naar mijn mening weer een prima stuk werk heeft afgeleverd met dit album).

Link naar reactie

Mijn eerste Asterix was "De zoon van Asterix". Geen Goscinny dus, maar wel meteen verkocht. Ik betwijfel of dat gelukt zou zijn met iets als "Het geheime wapen" of "De Picten". Waarschijnlijk wél met "De dochter van de veldheer", die vond ik heel leuk. Al kan dat ook weer te maken hebben met het feit dat ik zelf vader ben van twee tienerdochters. Wat nog niet zo was toen ik twaalf was, dus wie weet welk effect het album toen op mij had gehad. Erg ingewikkeld allemaal!

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...